Street Demon 625 CFM

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Commodåren, 4.2.2015.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    396 ovaliks portatuilla peanuteilla, RPM:llä ja 292 comp camsin nokalla kiers ton viis tonnii..., tai siis maksimiteho oli siinä, 400 heppaa. 625 cfm riittää oikein hyvin tollasille tehoile ja korkeemmillekin. Kaasari kuristaa huipputehoja yllättävän vähän vaikka oliskin vähän pienehkö, mut on sitte "tarkempi". Mä en aina oikeen käsitä noita "ei pysy säädöissään" juttuja. Jossain holleyssakaan ei ihan kauheesti oo liikkuvia osia. jo uutena väljät läppäakselit lähinnä. Veikkaankin et kyse on yleensä bensapaineen vaihteluista.
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ongelmia on tuon street demonin kanssa..

    jos auto seisoo päivän.. joutuu starttaamaan ikuisuuden .. ja vähän päälle.. ennenkuin edes yrittää käynnistyä.

    mutta.

    jos otan tipan bensaa ja valutan sen kaasarin kurkun suuntaan niin lähtee käyntiin kylmänäkin kuin ajatus. ja jää käyntiin. voi lähteä samantien ajamaan ei sammahda jne. ja voin sammuttaa ja startata sen uudestaan samantien ongelmitta.

    ja jos kone on lämmin (pari tuntia ollut parkissa) lähtee ihan oireetta myös käyntiin.. avainta kun vain näyttää ja samantien hörähtää käyntiin. kaasupolkimeen ei siis lämpimänä tarvi koskea yhtään.

    kylmänä ei oo auttanut polkaisenko hitaasti tai nopeasti poljinta.. eikä polkaisujen määrälläkään ole ollut mitään vaikutusta. ei käynnisty. starttia pitää hinkata minuutin tai jotain enenkuin alkaa yrittämään.

    mihin se bensa katoaa? laitoin viikonloppuna bensalinjaan pumpun ja suodattimen jälkeen eli juuri ennen kaasaria takaiskuventtiilin että voisin olla varma ettei bensa valu kaasarista mek. pumpun läpi pois tankkiin.

    ajossa kaasari tuntuisi toimivan ihan ok.. rankka polkaisu toisinaan tuntuu aiheuttavan pienen viiveen tai nyykähdyksen ennenkuin lähtee kiihtymään. ei siis joka kerta.

    eli.. onko kiihdytyspumpussa se vika? ei ruikkase bensaa ja siksi ei kylmänäkään tahdo käynnistyä ilman itse kaadettua hörppyä? osaako joku tätä kaasaria ees katsoa tai korjata suomessa?
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kurkkaa sinne kaasarin kurkkuun, tuleeko hyvä ruiskaus etummaisiin kanaviin kiihdytyspumpun suuttimelta.
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    Tuohon kiihytys rikastukseen auttaa kun muutta sitä kiihari pumpun välitystä siinä on kolme eri reikää mistä valita
     
  5. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ei tuu. ei ruikki. ei ees pulpauta. oiskos kerran tehny semmosen pienen pulauksen (ei suihkuna) reiistä kun reippaan kymmenen kertaa kokeilin.

    voiskos siellä olla joku tukos? vai mikä sieltä voi mennä rikki tai muuta semmosta ettei suihkaise.

    kaasari on kai siis otettava irti että saa purettua sen tai siis katsottua edes sitä ruiskupumpun kohtaa yhtään? pari ruuvii päälipuolella ja loput alapuolella käsittääkseni.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kiihdytyspumpun suuttimeenhan taitais päästä käsiksi ilman mitään purkamista suoraan päältäpäin, yhdellä ruuvilla kiinni ja sit vaan nostat sen ylös. Aivan kuten perus-Holleyssäkin.

    Mulla ei ole tässä käsissäni kyseistä kaasaria, mutta jo kuvista näkee rakenteen.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo suutin nyt kantsii ihan ekana tarkistaa ettei se ole tukossa. Yhellä ruuvilla päältäpäin.
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu onnistuin ruuvaamaan pois kun etsin sopivan mittaisen kuuskoloavaimen.. ja varmistin vielä magneetilla ettei ruuvi katoa kiduksiin vahingossa.

    pieni metallinen pöppelö irtosi eikä siinä mitään roskia näkynyt enää siinä vaiheessa kun käteeni sen sain (kärkäreillä noukkien kahdesti.) puhalsin silti siihen vähän. ja ennen takasin asennusta kääntelin kaasarin vipuja että näkisin tuleeko siihen ruuvinreikään bensaa vai ei.. kyllähän sieltä vähän bensaa pulppusi. mutta heikoksi epäilisin sitä silti.

    ruuvasin suuttimen takaisin ja päätin että hyttyset vituttaa liikaa ja en kattonu paraniko suihkutus yhtään.. vaan kokeilin pelkästään käynnistää..

    hyvin lähti käyntiin mutta se olikin vielä vähän haalee kone niin ois voinu lähtee silti ihan ok ja olihan siinä vähän jo sitä bensaa pulpunnu aiemmin kurkun suuntaan..

    nooh. huomenna voi päivällä kokeilla uudestaan kylmiltään lähteekö käyntiin kiltisti ja että millanen suihku siellä nyt on. sitten tietää teinkö jotain josta oli apuja.
     
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    oli siitä jotain apua.. ei hyvä vieläkään mutta starttasi paljon lyhyemmällä hinkkaamisella tänään.

    kaksi polkaisua.. lyhyt startti. --ei lähtenyt--

    kolme polkaisua.. starttaus joka kesti suurinpiirtein yhtäkauan kuin tämän lauseen lukeminen rauhallisesti ääneen. eli 8-9 sekuntia. ja auto lähti käyntiin.

    aiemminhan tuollaisia yli 10sekunnin starttauksia tarvitsi tehdä vähintään 5 ennenkuin edes ekan kerran hörähti ilman käynnistymistä. eli joku tukos oli siinä suuttimessakin siis.

    pikkasen olisi vielä parannettavaa siis. mutta edistystä. tuon kanssa voi jo elää.. ei tarvitsisi enää avata konepeltiä joka kerta ja kaataa hörppyä kaasariin.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mulla saa etanoliseokselle säädetyllä Carterilla polkea lähemmäs kymmenen kertaa kaasua kylmäkäynnistyksessä, ja sitten lähtee avainta heilauttamalla,mutta aiemmin on aivan turha startata.

    Pistä vaan "jalalla koriasti" ennenkuin kosketkaan avaimeen, niin luultavasti syttyy heti!

    Jos vielä ongelmia, niin bensapinnan tarkastus vois olla paikallaan.
    Jos se on liian alhaalla ja sitten siitäkin osa vielä haihtuu kuuman moottorin vaikutuksesta, niin käynnistyminen vaikeutuu.
     
  11. 383

    383 Gearhead

    Onko kiihdytyspumpun varsi säädetty oikein ??? Pitää olla välys
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Missä kohtaa kiihdytyspumpussa pitää välys olla?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pumpun varressa ei ole varsinaista säätöä, taivuttamalla sitä voi toki pidentää tai lyhentää.

    Välystä siihen ei säädetä perinteisen Holleyn tapaan.
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tän päivänen tanssi ripaska oli.. 3 hidasta/normaalia polkaisua ja heti perään 2 nopeaa.. ja avainta näyttämällä heti käyntiin!

    huomenna kokeilen erilaista settiä, aattelin kokeilla vähempiä tanssiaskelia.. onko ehdotuksia? hitaita vai nopeita polkaisuja? vai molempia?

    3 nopeeta vai kokeilenko antaa 3 hidasta?
    vai kaksi hidasta ja kaksi nopeaa?
    vai 1 hidas ja 2 nopeaa vai 2 hidasta ja yksi nopea? hmm hmm hmmm.. ei osaa päättää.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mun nähdäkseni ei ole väliä onko polkaisu hidas vai nopea, kiihytyspumpun ruiskaus on kuitenkin se juttu millä se auto saadaan käymään.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei holleyssakaan pumppuun mitään välystä säädetä, jos ei sitten tarkoiteta sitä evälystä ettei pumppu pohjaa.
     
  17. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    aamulla ripaska toimi. päivällä töistä lähtiessä jäljellä olikin vain paska. eli ei auttanut poljenta sulkeiset."korjaus" ei kestänyt.
     
  18. 383

    383 Gearhead

    Onko sieltä puhdistettu kaikki koneistus silppu pois ja katsottu että kaikki kanavat on auki niin kuin pitää !
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    en oo vielä purkanu koko laitosta osiin (kun muuten tuntuu toimivan ja haluun pitää auton ajossa). mutta kai se on pakko jossain vaiheessa alkaa laittaa silpuksi kun ei tunnu itsekseen tokenevan.
     
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kun en töihinkään päässyt tekemään töitä tänään (ovet lukossa) menin ähisemään kaasarin kanssa hetkeksi.

    purin sen suuttimen taas irti. tällä kertaa ei käynytkään ihan niin hyvä tuuri kuin ekalla kerralla. se ruuvin alla oleva alumiininen prikka päätti tippua ruuvista kaasarin kurkusta alas. miksi se samperi on alumiinia eikä metallia että saisi magneetilla noukittua. tarpeeksi kun ähisi ja puhisi rautalangan ja purukumin kanssa niin onnistuin hilaamaan sen takaisin ylös ahtaasta kaasarin kurkusta.. viidennellä yrityksellä. puhalsin puhtaaksi sen suuttimen taas ja aloin tutkimaan sitä kaasarien vivuston mekanismeja uusiksi kun ei pulpunnut bensaa siitä reiästä vaikka vivusta vääntelin kaasun pohjaan.. ehkä joka kuudennella vääntämisellä vasta vähän pulahti bensaa.

    ja totesin tämän.. sen kiihdytyspumpun vivuston liike ei riitä joka kerta. kun hieman avittaa siitä vivustosta "kireemmäksi" välystä pois niin jokaisella polkaisulla pulppaakin bensaa kyllä.

    eikun tutkimaan mikä siihen liikaan välykseen tms on syynä.. sen vivuston alimmassa osassa mikä sen liikkeen siihen pumpulle aloittaa on puolikaaren muotoinen kolo josta varsi lähtee eteen ja ylöspäin.. se kaari on minulla jotenkin liian pitkä. sen takia ei vivuston liikerata riitä painamaan pumppua tarpeeksi kuin joskus harvoin.

    nippusiteellä paikkasin sen.

    eli kokeeksi /väliaikaisesti laitoin sen kaarikolon takaosaan pienen nippusiteen "täytteeksi".. jos vaikka nyt sitten riittäisi liikerata ihan joka kerta. hyvältä tuntui näin ekan koeajon ja startin jälkeen taas. huomenna tutkinnat jatkuu riittikö korjaus ..ja jos riitti.. niin sitten täytyy alkaa tutkimaan millä siitä saisi tehtyä hieman paremman ja pysyvämmän ratkaisun. en ainakaa heti löytänyt mitään millä sitä saisi säädettyä niin paljon "pidemmäksi".

    tuossa kuvassa näkyy se kiihdytyspumpulle menevä pystytanko joka taittuu alaosastaan vivuston taa piiloon.. tuon alapäässä on se puolikaari kolo.

    http://www.hotrod.com/articles/insi...demon-carburetor-external-accelerator-linkage


    edit.. hmm.. pitäiskö tuota pystytankoa muka vääntää muodottomaksi johonkin suuntaan muka että saisi "lisää" pituutta siihen liikerataan.. kuulostaa oudolta säädöltä. välystä minusta siinä ei oikeastaan ole.
     
    Muokattu: 27.6.2017

Kerro tästä muillekin!