G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Täytyy kyllä myöntää etten ole testannut noita iskareita kovin isoilla paineilla. Tainnut 3bar käyttää max ja tuonne pystyy muistaakseni 10+ bar tunkemaan. Ei löydy kompuraakaan mistä niin paljoa sais.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Noniin. Ensimmäisen kerran pomppas Camino päästöistä. Parina edellisenä kesänä ollut mitään ongelmaa.

    Nyt oli:
    CO: 4.272
    CO2: 11.67
    HC: 283
    O2: 1.02%

    Nuita tarkkaan muista miten noi meni, mutta palamatontako kamaa tuolla nyt on? Eli turhan rikkaalla?

    Kyseessä siis 350TBI. Onneksi on megapruutta niin säädöt onnistuu helposti.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hc verrattain pieni cohon nähden että ennemminkin laihalla... oisko imuvuoto?
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Hmm, täytyy tutkia. Kieltämättä kävi hieman korkeaa tyhjäkäyntiä ja eikös se just imuvuodosta johtuisi että saa liikaa ilmaa ja sitä kautta myös kiertää liikaa?
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaasarin kanssa tarvi ku höriä kaasarin ja imusarjan välistä. Eikös ruiskukin yhtä nuuka lie. Jos ei sitten letku vuoda tai isot tiivisteet.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Tuo TBI:hän on vaan 'kaasutin' jossa niiden mekaanisten himmeleiden tilalla pari sähköohjattua suutinta. Täytyy huomenna tutkia tuota. Voihan se horia vaikka jarrutehostajalta ja mistä lie sitä ilmaa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo tbi kyllä valitettavasti tuttu itsellekin :D
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Tänään on sitten istuttu, ihmetelty, tutkittu ja vaikka mitä, mutta mitään selkeää syytä vialle ei löytynyt.

    Brakecleanerilla koetin imuvuotoa etsiä, mutta ei löytytynyt mitään niin isoa että olis huomannut. Jarrutehostajan letkun irrotin ja peukalolla tulppasin eikä ollut vaikutusta.

    Sen huomasin, että jos kaasua vääntää 'kiinnipäin' lepotilasta niin kierroksia saa hieman laskettua. Ehkä n. vajaa 100rpm.

    Säätelin ruiskusta hieman tyhjäkäyntiseosta/kierroksia joten täytynee käydä huomenna yrittään uudestaan. Paras olis tietysti jos olis itsellä mittari. Lambda näytti samoja arvoja mitä aiempinakin vuosina joten siitä ole hirveesti apua.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Rikkonainen PCV venttiili aiheuttaa ilmavuodon oireet?
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Mä koetin katsella moista venttiiliä. Toiselta puoleltahan huohotus menee kaasuläppien yläpuolelle joten sillä ole merkitystä mutta toinen menee ilmeisesti läppien alapuolelle. Liekö sitten siinä kulmakappaleessa tuo venttiili. Eikai se sentään TBI:ssä itsessään ole?

    Se olisi yksi vaihtoehto tietysti, täytyy tutkia. Ei jostain syystä tänään tullut päähän tallilla ollessa. Jarrutehostimen sentään tajusin testata.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    oikein päätelty, jos sen tukkiminen pudottaa kierroksia merkittävästi, niin vikaa siinä on aiheellista epäillä.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    jos se megaruutan softa imitoi gm alkuperäistä, niin se pitää korkeeta tyhjäkäyntiä ja lisärikastusta päälla beebaut jonnekin ainakin 85 asteeseen asti, eli esmes jumiva/liian kylmä termari ja viallinen/seikkaillut lämpötila-anturi ovat yksiä ehdokkaita.
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    En tunne GM:n alkuperäistä softaa ollenkaan joten paha siihen sanoa. Ihan itse olen nuo säädöt tehnyt. (Tein itse, säästin(tm) )Tällä hetkellä tyhjäkäynti menee 'normitasolle' 70C kohdalla. Rikastus mielestäni lähtee pois samoihin aikoihin, en nyt muista ulkoa.

    Lämmöt menee ihan järkevästi ja eilenkin käytellessä flekti kävi tämän tästä ja megaruutan softasta näki myös lämmöt mitä megaruutta näki.

    En tiedä onko mulla sitten liian kylmä/viallinen termari tuossa, vaikka mielestäni 'vakion' olin siihen laittavinani aikoinaan. Normaalisti maantiellä ajellessa muistelisin että lämmöt huitelee jossain 80C tietämillä megaruutan tiedoista katsottuna. Paikallaan käyttäessä tietysti käy kuumempana. Flektin olen laittanut lähtemään päälle 95 asteessa.
     
    DX tykkää tästä.
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pakosarja/tiiviste vuotaa.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Miten se tuohon vaikuttas? Kokeilin ilman lambdakorjaustakin, mutta ei se käyntiin juuri. Myöskään perinteistä 'säksätystä' ei kuulu mikä yleensä tulee jos pakosarja vuotaa.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos lamda anturi saa ylimääräistä happea, seos rikastuu.... ja jos co on yli 4 se on rikkaalla.
    Jos ei ole imuvuotoa missään, niin mistäs se ylimääräinen happi sit tulisi?
    No voihan se olla vuotava venttili tai huono tulppa, mut silloin yleensä myös hiilivedyt nousee...ja jos ne on alle kolmesataa noin rikkaalla seoksella ...ei silloin mielestäni raakaa seosta pääse koneen läpi....
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Häkähän nyt oli ongelma eikä happi vai onko 1.02% 'liikaa' happea? Kysyn, kun en tiedä miten noita arvoja pitäisi tulkita. Tähän asti riittänyt kunhan ovat olleet 'alle rajojen'.

    Voihan tuota katsoa jos pystyis kokeilemaan päästömittauksessa ilman lambdakorjausta niin näkee onko sillä vaikutusta.
     
    Muokattu: 28.6.2017
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei mittauksen kannalta ole, mutta jos se anturi saa vähänkään ylimääräistä happea se alkaa rikastaa seosta.
     

Kerro tästä muillekin!