Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. unknown

    unknown 3rd gear

    Niinpä...
     
  2. Tossa Hot Rodin artikkelissa Mark Ferner Quaker Statesilta toteaa myös tämmöistä:

    What determines the oil viscosity an engine requires? Do vintage engines have any special concerns in that regard?

    Mark Ferner: While thinner oil increases flow and frees up horsepower in newer engines, they are designed for it. In older engines, thicker viscosity is a safer way to go, as it will provide higher oil pressure and better ring sealing. However, there is no advantage to straight grade oil in vintage engines. Multi-grade flows better at start-up and thins less with heat; 20W-50 is a good choice.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuohan on ihan täsmälleen sama asia mitä se Red Linen jannu sanoi vanhoista koneista väljillä laakereilla ja kuluneilla männänrenkailla, joissa 20w-50 saattaa olla avuksi.

    Täällähän on ollut useasti kyse kirjaimellisesti vasta koneistetusta / uusilla osilla tehdystä ja tasapainotetusta, ilmeisen huolella tehdystä koneesta, johon omistaja/rakennuttaja sitten kaavailee käyttävänsä 20w-50 laatua. wtf?
     
  4. Paitsi että, hän ei puhu mistään kuluneista koneista vaan vanhemmista moottoreista. Aivan samoin kuin samaa kysymykseen vastaa Chevronin edustaja:

    Matthew Ansari: We, of course, recommend following the manufacturer’s warranty requirements. However, in general terms, 10W-30 is a good choice for ’85-and-newer engines with tight clearances. For older engines, 20W-50 is appropriate.
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    et ilmeisesti tajunnut jotain

    sotkotuksestasi tulee 10w-20
     
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tässä kun asiaan on päästy,onkohan nk.Nilsiän Öljysheikki vielä voimissaan?
    Aina arvellut että SnakeOil Doctor on sellaisen voodoo-ukon oloinen,mutta sheikkihän oli muodikkaan rättipäämäinen jo aikanaan!
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Totta on että en ole tajunnut jotain. Moniasteet on kautta linjan lirumpia kuin yksiasteet, eli kaippa ne sitten vetää vessasta alas tuota kuuman päänkin viskositeettia vaikka numeroltaan arvo on sama. Onhan siihen kaavojakin, ja joku urpo laskurikin oli jossain, mutta ei sunkaan laittama ihan auennut, ei.

    Tosiaan voiteluaineissa on paljonkin mitä en ole tajunnut. Netissä on mielipiteitä kuin perseenreikiä eli tosi paljon, mutta ns kovaa tietoa lopulta vähän.

    https://www.google.com/?gfe_rd=cr&e...ubrication+engineering+book&spf=1498504224142
     
    Muokattu: 26.6.2017
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vanha=kulunut? No oli miten oli, mainitaanhan tuossakin välykset nimenomaan rajatekijänä. Jos on vastikään hienosti koneistettu ja tasapainotettu ja laakeroitu tiukka kone alunperin vm -69 , niin meinaakko tosiaan tolla ohjeella mennä?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä välyksiä on 85-> koneissa?

    Cadillacin manuaalissa on '69 malliselle sanottu mm.

    Cylinder out of round (new or reground limit) not over: .0005"
    Piston taper not over: .0005"-.002"
    Skirt top clearance: .0006"-.0010"
    Piston skirt bottom clearance: .0014- +.0005"

    Seuraavaksi lista
    Cylinder size: 4.3000-4.3002 Piston size: 4.2992-4.2994
    yms......

    Clearance main bearings new limits: .0003"-.0026
    Worn limits not over: .0045"

    Con rods clearance between bearing and shaft:
    New limits: .0005"-.0028"
    Worn limits not over: .0035"
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Above freezing (+32F): SAE 20W, SAE 10W-30
    Below freezing (+32F to 0F): SAE 10W, SAE 10W-30
    Below 0F: SAE 5W, SAE 5W-20

    SAE 5W ja 5W-20 not recommended for sustained high speed driving.
    SAE 30 and SAE 20W-40 oils may be used at temperatures over 90F
    SAE 5W-30 oils may be used at temperatures below 32F
    SAE 10W-40 oils may be used at temperatures between 0F and 90F

    Change interval 4 months never to exceed 6000 miles
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei ne mitään verä vessasta alas sitä kuumaa päätä.
    laskenta menee oikeasti
    0w-30 + 0w-30 + 30w
    yhteensä suurusteita (30 + 30 +0)/3 = 20 yksikköä
    perusöljy (0w+0w+30w)/3 = 10w, kun perusöljyyn lisätään suurusteet eli 20 pinnaa saadaan 10w-30 ölppä.

    mukava, kun joku sentään tekee kotitehtäviään (vaikka aavistuksen horjuikin uskossaan, kun vähän laittoi disinformaatiota...)
    :cool:
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kendallia suositteli itse "Big Daddy" Don Garlits:kin käydessään Alastarolla -90-luvulla.
    Kilpa-legenda ja maailmanmestari tietää, mikä on parasta voitelua moottorille.
     
  13. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Oisko tuo vaikka saatavuus juttu enemmänkin, kyllä se tietty vituttaa kun purkki maksaa amerikassa 20dollaria ja sama perkeleen astia suomessa sen 65€ mutta onhan se sentään Made In Usa.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Njoo ja turhasta on turha maksaa jos se halvin delvac toimii ihan yhtä hyvin mitä maailman toiselta puolelta tänne kärrätty kendallikin.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eli jos otetaan realistinen esimerkki, pitäs saada öljynvaihto aikaan ja oletetaan että varastossa on 15w-40 diesel, sae30 diesel ja 0w-20 kinneritalviöljy, niinkun onkin, ja laitetaan kaikkia 3 litraa että saa koneeseen sen tarvitseman 9 litraa.

    15w-40, 30w(-0), 0w-20, suhde 1:1:1

    Perusöljy (15w+30w+0w)/3=15w
    Jae (25+0+20)/3=15

    Tulos 15w-30 koneessa?

    Saman tuloksen saa kyllä laskemalla suoraan keskiarvot, edelleen olettaen että sae30 on 30w-30?
    (Tilannehan ei sillä muutu että ensin otetaan pois ja sitten lisätään takas...katin vedätyksiä taas.)
     
    Muokattu: 28.6.2017
  16. unknown

    unknown 3rd gear

    Öljyjä ei pitäisi sekoittaa keskenään, ominaisuuksien summa ei välttämättä ole lineaarinen, eikä kukaan tiedä mikä on lopputulos.

    Diesel koneisiin tarkoitettua öljyä ei myös pitäisi käyttää bensakoneessa, koska toiset lisäaineet ei kestä bensaa ja lopputulos on tedenäköisesti aika huonosti voiteleva. Eikö niissä purkeissa muuten lue, että Diesel moottoreihin tarkoitettua öljyä ei saa laittaa bensa moottoreihin?
    Syy miksi on olemassa Diesel moottoriöljyä on se, että usein pitkät vaihtovälit vaatii paksumman perusöljyn ja enemmän tiettyjä lisäaineita. (mutta mitä ne lisäaineet on on sitten toinen juttu, itse veikkaan nokeen liittyviä aineita.)

    Tietäähän kaikki, että 05-50 ja 20-50 on yhtä paksuja öljyjä?

    Neljäntenä huomiona: Itse kun käytän termostaattia moottorissa, on kaikki käyttämäni autojen moottorit saman 90 asteen lämpöisiä kesällä ja talvellla, riippumatta ulkolämpötilasta, siksi, en käytä "talviöljyä"
    Tästä seuraa se: 05-50 ja 20-50 on kummatkin yhtä paksuja öljyjä -30 asteen pakkasessa JA +30 asteen lämmössä, kun niitä käytetään moottorissa.

    Se ensimmäinen numero siinä kertoo sitten sen, että minkä paksuista öljy on ennen kuin lisäaineet alkaa vaikuttamaan, eli perusöljynä. 05-xx on ohuempaa kuin 20-xx kaikkissa kylmissä lämpötiloissa, eli aina kun starttaat moottorin kesällä tai talvella.
     
    Muokattu: 27.6.2017
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No entäs kylmäkäynnistys, eikö se ensimmäinen luku kerro pumpattavuudesta kylmänä, vai onko nää muuttunut ketjun edetessä. :)
     
  18. unknown

    unknown 3rd gear

    Taisi luntata auton kyljestä tuon merkin, jos ei ole itse ostanut sitä tarraa (kummeli)
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Kyllä juurikin noin; se ensimmäinen luku.
    Mutta muutamasta kohtaa aikaisemmin ymmärsin, että toiset vaihtaa talveksi myös sen jälkimmäisen, lämpimän viskositeetin, 50:stä 30:neen, vaikka se ensimmäinen luku on juurikin se kylmäkäynnistyksen luku, ja esimerkiksi 0-20 ja 0-60 on kummatkin TASAN YHTÄ PAKSUJA KYLMÄNÄ.

    "W"inter kirjain on ymmärtääkseni tarkoitettu Bubba:lle ja Joe:lle, että eivät aja sillä yksiasteöljyllä ympäri vuoden, markkinointi kikka, että myyjät saa myytyä "vaarallista" moniasteöljyä...
     
    Vuppe tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Varmasti tietyssä lämpötilassa on yhtä jäykkiä. Se kannattaako siinä lämpötilassa käynnistellä on toinen juttu.
     

Kerro tästä muillekin!