GM 12-pulttinen, mistä autosta peräisin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja freetime-cruiser, 26.6.2017.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    '90 Fleetsiden takajarrut vatkaa aivan perkuleesti.

    Takarummut on siis kierot, joten pitäisi uudet rummut + kengät hommata.

    Ongelma on se, että jarrut on n. 11" halkaisijaltaan, eli eivät Fleetsiden orkkikset.
    Perä näyttäisi olevan 12 pulttinen, joten koko taka-akseli on siis vaihdettu joskus jostain muusta autosta, eikä tietenkään perintötietona kulkeutunut infoa että mikä perä tuo on, kun auton pari viikkoa sitten ostin.

    Käytin jarrut auki, kenkiin on hitsattu jotain prikkapatentteja, ja vetarin laipan ja rummun välissä oli spaceri jne, joten nuo nykyiset jarruhilppeet ei taas ole passelit tuohon akseliin, joten mallin mukaan en voi osia haalia.

    Mistä vehkeestä tällainen taka-akseli voisi olla peräisin?

    http://aijaa.com/QQL5Ys
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    Kato joku 76-78 pick-uppi, tai vaikka blazer jos on neliveto, niissä ainakin 11" rumpuja ollut ja 12 bolt truck perä
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vanhempi pikkari tai Blatseri on hyvä aloitus. Onks noi iskarikorvat jälkiasenteisen näköset?
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Nyt kun mainitsit, niin kävin kömpimässä ja katsomassa tarkemmin niin kyllähän iskarinkorvat näyttää kovasti jälkiasenteiselta, samoin lehtijousien kiinnikkeet näyttäisi olevan hitsattu jälkeenpäin.
    Tosin, mistä noita tietää onko muunneltu vai korjattu vuosikymmenten aikana...

    Jarrukilven uloin reuna näytti myös siltä että olisi laikalla kiilloteltu / tehty ehkä tilaa kun on todettu että rumpu ottaa kiinni. Tilaa ei kuitenkaan ole saatu tehty tarpeeksi ja sitten on spaceri lisätty rummun alle..

    Sen verran hinnakkaita nuo rummut ettei monia viitsisi tilata, tästä voi tulla mielenkiintoista ja kallista.
     
  6. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Googlailin aihetta ja kävin uudestaan auton alla etsimässä jos olis valunumeroita löytynyt, mutta eipä löytynyt mitään.
    Se tosin kävi selväksi että iskarien ja lehtien kiinnikkeet on tosiaan hitsattu jälkeenpäin eri kohtiin kuin missä ne on alun perin akselissa olleet.

    Kävin Rockautossa läpi 70-luvun pikkikset, vanit, blazerit ym. Ei oikein passaa minkään rumpu tuohon, ongelma on tuo rummun korkeus. Tällä hetkellä paikallaan olevan rummun korkeus on n. 3.4" ja ottaa kilpeen kiinni, eli vaatii sen spacerin väliin. Kaikki pikkisten ja vanien rummut on vielä korkeampia.
    Lähin mitä löysin, oli '71 Impalan rumpu, mutta voiko tuollanen truck mallin taka-akseli olla Impalasta peräisin, ei kai...

    Jarrukilvet on hyvin uuden näköiset ja kenkien kiinnityspinnit/jouset myös, saisko sitten kilvet vaihtamalla sopimaan henkilöautomallin jarrut truck perään?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos ne jousen ja iskarin paikat ovat jälkitekoa, niin se perähän voi olla ihan mistä vaan. Ei välttämättä ollenkaan truck-linjalta.
     
    palontie tykkää tästä.
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Oletin että toi takakopan muoto määrittäis tän truck malliks, mutta voihan tuo tosiaan olla henkilöautostakin...

    Pitikin mennä tällaseen sekaantumaan, ois pitäny pysyä Mopareissa...

    Noh, mittailua ja Rock-auton selailua luvassa, kyllähän tuohon jostain jarruhilppeet löytyy.
    5" jako onneksi rajaa vaihtoehtoja jonkun verran.
     
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Taitaa olla -78-87 ikäsen blazer/suburban/pickup akseli. Noissa vanhemmissa akseleissa lehtijousen lätkät eri kohdissa kuin -88-95 pickup perässä, eli todennäkösesti lätkät siirretty.
    Saattaa olla ollut alunperin 6 pulttisella jaolla, joku on voinut vaihtaa osaa vetareista lähtien joten saattaa olla että "oikeaa" rumpua ei ole olemassakaan jos tilaa tehty rälläkällä väärän offsetin takia.
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Asettuuko se rumpu kunnolla niiden levikepalojen päälle? Jos jää keikkumaan niin voi ravistaa senkin takia (ku vetää pyörän kii nii jää rumpu vinoon)
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Totta tosiaan. Tämän lisäks kantsii myös kattoo, että rumpu keskittyykin myös siihen oikein. Eli jos rummussa on väljät pultin reijät, niin ellei jo ole, niin spaceriin olake mistä rumpu keskittyy, sekä upotus josta spaceri keskittyy vetarin päähän.
     
  12. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Spacerin kanssa rumpu tuntuisi istuvan ihan hyvin paikalleen.
    Spacerin reikä on tiukka napaan, ja rummun keskireikä tuntuu myös hyvin istuvalta, pyöränpulttien reikiä en tajunnut katsoa ovatko miten hakkautuneet, mutta luulis sen tosta keskireiästä keskittyvän?
    Ja pyöränpultit kiritty ristiin vähän kerrassaan käsin joten pitäisi kiristyä suoraan.

    Rummuista puuttuu palojakin, joten ehjät pitäisi löytää jokatapauksessa.

    Tuossa kuvassa näkyy klo 13 kohdalla kun sinne on jotain hitsattu, ja tuosta kuskinpuoleisesta puuttuu myös se taaki joka pysäyttää automaattisäädön rullan, senkin takia laittaisin kaikki uutta (tai ehjää edullista käytettyä vielä mieluummin jos sopivat palikat löytyisi).

    http://aijaa.com/vSa9ZH

    Mallailin ilman spaceria, niin näkyy rumpu ottavan kenkiin kiinni... eli tarttis vähän kapeemmat kengät ja matalamman rummun, tai sitten vaikka vastaavanlaiset osat ehjänä.
    Mieluummin kuitenkin tollaset spacerit heittäisin kuikkaan tuolta välistä...

    Käykö 6-pulttiset vetarit 5-pulttisten tilalle? Jos käy, niin voi hyvinkin olla osista kasattu perä.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    On se trucki malli.
     
  14. rodhot

    rodhot Gearhead

    Ja truckki mallissa isompi lautaspyörä.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Näitä ihastellessa tulee mieleen, et eihän se meisti sarja oli kuin jonkun 10 euroa
    Ois palapelittelijällekkin kivempi sit joskus niputtaa kun ois tietoa mitä palikkaa siinä on


    Eihän se sitä sano ettei ole oikein kunnollinen kokoelma, tyyliin ford putki, siellä chevy välitys/tasaus, mopar jarruhelyt, toyota kengät ja nissanin rummut
     
  16. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Rumpujen mittoja on tullut selailtua mutta siihen lopputulokseen tulin ettei "oikeita" rumpuja taida tosiaan olla olemassakaan.

    Isommilla spacereilla tuon voisi saada toimimaan (vetoakselin laipan kokoisilla, kun nyt on pyöränpulttien kehän ulkopuolella vaan muutama milli tavaraa joten voi olla että kiristäessä rumpu kieroutuu), mutta laitoinpa ostoilmoituksen jos löytyisi koko taka-akseli, sellainen joka tuossa on ollut alunperinkin.

    Jarrujen lisäksi tuon perän välitys on sellanen että auto kulkisi varmaan 200km/h, mutta tänään hiekkakuorman kanssa oli eteneminen niin tuskaista että paranisi kulkupuolikin orkkis välityksellä.
     

Kerro tästä muillekin!