Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Aijaa? Minulla on sitten ollut vanhentunutta tietoa. Noh, tämä aihe on täällä puitu jo puolenkymmentä kertaa, joten ei siitä sen enempää.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Laskin just viime kesänä tai joskus kaverilleni jonkun MK IV / MK V Lincolnin KAIKKI kulut arviona - 10-15 tkm vuositasolla ja päädyin johonkin 52c/km luokkaan, kun jollain 90-luvun Mustangilla se olisi joku 38-40 c/km ja tokihan halvemmallakin pääsee ajamalla jollain 90-luvun alun Sunnylla tiedän toki. Virallinen km-korvaushan on 45c/km MUTTA siis ostamalla varsinkaan jollain käyttösopimuksella jotain 2017 autoja - niissäkin 15-20 tkm tekee sen 50+ c/km - saat vasta saman suorituskyvyn, saman melutason, saman luotettavuuden, mutta ET TAKUULLA SAMAA FIILISTÄ, kuin 77 Lincolnila. Älkääkä nyt oikeesti aloittako puhua turvallisuudesta, ettehän? Eiköhän tuo nyt jossain Micran tai Yariksen tasolla sentään lie airbagien puuttumisesta huolimattakin? Eli tuollainen Alkuperäiskuntoinen ja Ehjä auto on omalla laillaan todella ylimitoitettu, siitä ei tekniikan suhteen välttämättä hajoa MIKÄÄN pitkään aikaan, eli huoltokulut vaikka 100 tkm matkalle ei ole isot, vakuutus on halpa (mr halvin, mutta muutenkaan et tarvitse esim. täyskaskoa), arvonlasku onkin (lievää muutama prosentti vuodessa) arvonnousua. Rengaskulut jollain 225/70x15" renkailla on todella pienet, talvirenkaita ei ollenkaan... tässä menis aina paljon rautalankaa monelle selittäessä, että tuollainen hitonmoinen 2 m konepellillä oleva jättiläinen olis millään mittarilla järkevä, mutta kun se on!
     
    linc-77, Rotten ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos se on sen Jariksen tai Micran vaihtoehto, niin kai siihen ne talvitöppösetkin tarvii?

    Juu, mutta näin on ei se (hyvällä tuurilla) kovin kallista ole vanhalla ajelu. Omalla MR-olssilla viimeiset 11 vuotta ja 24 000 km on tehnyt keskimäärin 36 snt/km. Ihan kaikki kulut, mukaanlukien "oma kasko".
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Museoautoissa musta pari muttaa: jos puhutaan amerikkalaisista niin yleisesti hintaeroa on museoautolla enemmän noin 30-40% helposti.


    Esimerkiksi ok käyttökuntonen malli x maksaa 6000€ ja museoitu vastaava 10000€.


    Museoautossahan on se kaikkien hehkuttama 30-40€ maksu vuodessa. Niin, pelkkä liikenne. Itse en parin tonnin autojakaan ota ilman kaskoa. Ifissä nyt vanin vakuutus pelkkä liikenne siis 90€.


    Eli vakuutuksissa ero suht pieni.


    Verot sitten tulee arviolta 500€ vuosi. Hinnan erotuksella ajaa noin kymmenen vuotta.



    Jos museoautolla ajat kymmenen vuotta ja vielä reilusri, todnäk joutuu tekemään vähän enemmän sipistelyä, varsinkin jos ostaa valmiiksi vähän kiikunkaakun museoidun mihin tuon hintaesinerkin laitoin.



    Toki museoautossa arvo pysyy mutta miksei pysyis siinä vastaavassa jenkissäkin?


    Tämä oma näkemys museoautoiluun rahallisesti.


    Tai lisätään vielä että joo laitan tön museoon niin säästää kuluissa. Sitten menee maalaukseen ja pisteosiin se 5-6k ja nautitaan säästöstä mikä hupeni auton museointiin.
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    :cool:No täällähän on taas mielenkiintoista jutustelua. Mr status ei tällä kertaa ollut mikään tärkeä kriteeri, pieni bonus vain. Merkittävästi huonompi -74 Lincoln on myytävänä 2000 € halvemmalla, joten näistä kahdesta valinta oli helppo. Minä näytin vaimolle tuon "vanha jenkkiauto on ihan järkevä" -jutustelun, hän ei oikein meinaa uskoa :p
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Karpovin kanssa olen samaa mieltä, ettei mr-statuksen häviäminen ole maailmanloppu ja todellakin ajoneuvojen hinnassa sillä voi olla turhankin iso painoarvo - ainakin pyynnissä, pakkohan ei ole kenenkään ylihintaisia autoja koskaan ostaa.
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    No näinpä se on, ei minullakaan ole mitään voimakkaita kantoja mr/ei mr asiassa. Jokaisella autoharrastajalla lienee sen verran järkeä, ettei ala ääriharvinaista ja huippuhienoa mobiiliautoa teurastamaan rodiksi tms eikä varmasti yksikään mobilisti ala komeaa kustomia palauttamaan orggis kuntoon. Antaa kaikkien kukkien kukkia, tässäkin asiassa
     
    J.J. tykkää tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Entäs tuommoisella saman hintaisella kiintoavainsarjalla? Pelkät tuumakoot olisivat toki riittävät, mutta ei nuo millikoot mitään haittaa tietenkään :cool:
     
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla on ainoana hylsysarjana joskus 90-luvulla ostettu Bilteman 10 v takuulla oleva satsi, jossa on sekä milliset että tuumaiset koot. Muutaman osan olen lievällä väkivallalla saanut rikki, pikkuräikkä on ainoa mikä hajosi ihan normikäytössä. Jos laatu ei ole siitä huonontunut, niin ihan asiallista kamaa harrastekäyttöön. Tuossa oli 5 v takuu, löytyykö vielä 10 v takuulla, vai onko takuuaikaa tiputettu kautta linjan?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En kyllä stressais työkaluista. Jos intoa ja halua on oppia/korjata niin sillon mikään ei ole estona :)

    Tollanen oma tuumasetti silti fiksu, ettei osta erikseen niitä hylsyjä ja sitten ne pyörii pakin pohjalla millisten kanssa ja saa puoli pakkia aina purkaa ennenkuin löytyy.
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei o paha tuokaan.


    Kuten jussi tais aiemmin tässä ketjussa tai jossain sanoa, niin ei niitä montaa silti tarvi mitkä on 95% käytössä. Onhan toi salkku silti paras vaihtoehto.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    En antaisi bahcon nimelle mitään arvoa koska nekin tehdään Kiinassa nykyään. Omassa käytössä bilteman 10.v takuulla olevat hylsysatsit on toimineet ihan hienosti, ja niillä on ruuvattukin välillä ihan kunnolla.
     
    chevytb02 ja Rotten tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok, pitääpä käydä jommassa kummassa firmassa asioimassa lähipäivinä. Silloin kun minä olin 30 vuotta sitten isäukon autokorjaamon hommia "opettelemassa" pikku poikana, niin Bahco ja Kamasa olivat kovia nimiä. Maailma muuttuu.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Bacho ja Kamasa nykyään varsin keskinkertasia. Aika moni laatumerkki on ruvennut saralla kun saralla myymään vaan nimensä ja hyvän maineensa siivittämänä paskaa.

    Mieluummin ottaisin vaikka bilteman tai jonkun motonet "nimettömän" sarjan missä ei ole mitään nimilisiä hinnassa.
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mun mielestä mr statuksen arvo on 0€
    Vanha auto on aina yksilö ihan sama vaikka olis anneli sauli istunut autossa ( tämänkin olen kuullut myyntiargumenttinä)
    Se oletettu arvon-nousu on auton myyjän korvienvälissä, jota perustellaan jollain naurettavalla liikennevakuutusnmaksulla.
    Nykyään lakisääteiset on varsin kohtuullisia jos on ajellu ilman kolareita.
    Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että mulla on omakohtaista kokemusta f-body 3-4g avoista, fox avosta, xk8 avosta, sekä nykyisestä vaimon kesäautosta- 05 avo mustangista ja kaikki soveltuu päivittäiseen käyttöön huonsti ja jos lastenistuintenkanssa joutuu pelata niin erittäin huonosti.Kaikissa on tietysti omat plussat ja miinukset mutta jos jotain yhteenvetoo kokemuksista täytys vetää niin uudemmassa autossa on paremmat ajo-ominaisuudet kuin vanhassa. ... ehkä sillä on merkitystä jos autolla ajaa joka päivä... -70 lukusessa ei ajo-ominaisuuksista voi juurikaan puhua, ne vaan liikkuu ja jos tykkää kruisailla leppoisasti niin sellainen on oiva valinta
     
    rb tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainakin 70's cadillac deville oli aika topakka ajaa, pesi mielestäni monet 80-luvun loputk fullsizet siinä mielessä. Myös maantiellä pystyi ajamaan kovempaa vauhtia ilman että tuntu että se karkaa vallan hanskasta ohitellessa tms.
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kyllä kehitys on menny jenkeissäkin eteenpäin kaikilla sektoreilla vaikka monet ajattelee että ne on samaa kuin 70-luvulla
    Mulla oli viimeinen -4g trans am' i eli 2002 WS6 CETA ja jos vertaa sitä tohon mallisarjan ensimmäiseen eli -05 Mustang GT'hen on alustassa huima ero mustin hyväksi.
    Vaikka autojen ikäeroa on vain 2v , todellisuusesessa cetan ratkaisut juontaa ensimäiseen mallisarjan vuoteen -93 eli 12 vuotta on tekniikan ero
     

Kerro tästä muillekin!