EGR alipaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C.charger, 9.4.2017.

  1. C.charger

    C.charger 1st gear

    Auto on -02 Ford f150, taistellut huoltovalon kanssa joka herjaa" EGR virtaus liian pieni" ja nyt kokeilin Asentamalla alipaine mittarin egr venttiilin alipaine letkuun ja egr solenoidi on kytkettynä.
    Joku meinasi että tällä toimenpiteellä näkee jos on alipaine vuoto jossakin.

    *Moottori on lämmin ja tyhjäkäynnillä ei juurikaan painetta.
    *Kevyellä kiihdytyksellä nousee siihen 7 pintaan ( en muista mikä skaala, jenkit käyttää sitä.. ) ja jos lähtee kiihdyttämään rajummin alipaineet putoaa nollaan.
    * Mittari ei missään vaiheessa pompi laidasta laitaan vaan on joko nollassa tai asteikolla 7 mikä mielestäni todistaa ettei alipaineet vuoda mihinkään.

    Mietin että onko se normaalia ettei rajussa kiihdytyksessä ole alipainetta egr venttiilille?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Olisko ny joku kuiten tukkinu sen egr:n kanavan ja jättäny venan paikalleen...? Tai jospa tukkijana onkin karsta. Vena juminut kiinni asentoon.
     
  3. C.charger

    C.charger 1st gear

    Hieman lähempänä totuutta, Aikoinaan tarkastin myös egr solenoidin eli tsekkasin sähköt, alipaineen ja kelan vastuksen ja kaikki oli ok mutta nyt kun avasin kyseisen palikan niin olipahan koko paketti ruostunut kiinni. Onneksi edes Amerikasta noita löytyy noita uusia.
     
  4. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    mun mielestä on väärin, että noita löytyy noita
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä ei saa olla alipainetta EGR-venttiilillä, muutoinhan se aukeaa...

    EGR kuuluu toimia vain osakaasualueella.

    Auton ECM ohjaa EGR-solenoidia tai sähköistä EGR-venttiiliä asetettujen raja-arvojen mukaisesti, kuten moottorin lämpötila, kaasuläpän asento TPS, kuormitus MAP, mahdollisesti nopeus jne.

    Varmaankin kyse on siitä että kun ECM käskyttää EGR solenoidia avaamaan EGR-venttiilin, niin imusarjan alipaineen tulisi pudota tällöin tietyn verran, mutta nyt se ei putoa tarpeeksi ja ECM tulkitsee sen ja sytyttää merkkivalon,
    Valo kertoo että EGR-venttiili ei avaudu kunnolla, EGR-venttiili jumissa/rikki/tukossa tai sen kanavat ovat vain tukossa.
    Venttiiliä voi testata alipainepumpulla ja katsoa liikkuuko se ja pysyykö se auki vai putoaako paine -> kalvo palautuu -> venttiili sulkeutuu.
    Pitää kuitenkin huomioida että jotkin EGR-venttiilit ovat sellaisia että alipainepumpulla testatessa venttiili sulkeutuu hitaasti, venttiili on silti kuitenkin täysin ehjä, sillä sen kuuluu toimia näin.
    Autossa alipainetta syntyy koko ajan lisää ja venttiili pysyy auki.

    Tollanen EGR+ Turbo Cleaner pesuaine on tarkotettu venttiilin ja myös sen kanavien pesuun, kunhan ei moottorin sisään päästä...liottaa hyvin karstat.

    [​IMG]
     
  6. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Citrus cleaneri ajaa saman asian tai CC tape cleaner.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei nyt kuulu suoraan aiheeseen mutta jos vaikka kuuskekkoskoneisesta vanista pistää erg letkuun kuulan:odroll: niin mistä se matolaatikko sen tietää ja herjata sessivalla siitä??
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä kellon alipainetta on vahtimassa "nurinpäin" toimiva MAP-anturi. Pelkkä tulppa tekee painemuutoksista liian nopeita, ja se vahti osaa sanoa, et vikaa on. Mutta kun tulpan tilalle laittaa jonkun vähän joustavan säiliön, niin kelpaa ku väärä raha.
     
  9. C.charger

    C.charger 1st gear

    Yritän saada sen toimimaan niin kuin Fordin nerokkaat insinöörit ovat sen ajatelleet toimivaksi.
    Tarkastelin piruuttani IAT sensoria joka nettiä lukemalla myös voi olla syypää oireiluun. Mittasin ohmit ja pitäis olla noin 14kOhm ja mitattu arvo oli 48kOhmia. Toki tsekannut vikakoodejakin eikä ennen ollut mitään mainintaa lämmöstä ennen kuin nyt.( intake temp too high)
    Ameriikasta on tulossa uusi anturi ja nyt pidän peukkuja että joskos nyt..
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Netistä löytyy ohjeet kuinka se koko EGR ohitetaan ilman että SES valo syttyy... Muistaakseni pari letkua yhdistetään ja kolmas tukitaan. Jonkun euro-hopan ohjeet; mutta ainakin SN95 Mustissa toimivat hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!