Sytkän säätöä FE 390

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 24.7.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kevyellä tasakaasulla matka ajossa joskus hieman nykäisee, sekä pienillä kierroksilla ajaessa hieman myös. Mutta kun kierroksia hieman nostaa niin sitten käy aivan tasaisesti koko kiekka alueen loppuun saakka.
    Moottori jarrulla pätskii ja röpeltää putkessa melkoisesti etenkin sen jälkeen kun tehtiin
    uudet suorat tuplaputket ilman väliputkea.
    Muuten auto toimii hyvin.
    Kannattaako kokeilla jakajasta säätää sytkää?
    Autossa on orkkis uusittu kärkijakaja ja vuosimalli 1967.
    Kumpaan suuntaan jakajaa pyörittäessä menee myöhäisemmälle ja kummin aikaisemmalle,
    myötäpäivään eli kellon suuntaan vaiko vastapäivään?
    Ja pitääkö alipaineletku olla irti säädön ajan?
     
    Muokattu: 24.7.2017
  2. litres

    litres Gearhead

    Kirja kertoo näin: on engines having the distributor vacuum line connected to the intake
    manifold /or thermal sensing valve, the distributor vacuum line must be disconnected
    when checking or adjusting initial ignition timing.
    Sä näet ja kuulet sytkää säätäessäsi lampulla, mihin suuntaan jakajaa käännetään.
    Pätskiminen röpellys= tsekkaa sytkä jutut+kaasarin säädöt.
     
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ei tuo kone englanti ole hallussa :)
    Kone ei siis röpellä vedättäessä tai tasakaasulla yms, vaan paukkuu ja poksuu putkissa moottorijarrulla aika roimasti.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollaset oireet kertoo yleensä laihasta seoksesta, tai liiasta sytkäennakosta kyseisellä alueella.

    Sytytyksen vaikutuksen voit helpoiten kokeilla ottamalla alipainesäätimen pois käytöstä, koska juuri se vetää ennakkoa lisää tasakaasulla.
    Nykimisoiretta on usein korjattu rajoittamalla alipainesäätimen ennakkoa.

    FE:n jakaja pyörii vastapäivään, joten sytkä myöhästyy kääntämällä jakajaakin vastapäivään ja päinvastoin.
    Perussäätö tehdään alipainesäädin irti.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, kiitos vinkistä. Kun ostin ton auton vajaa pari kuukautta sitten niin ihmettelin kun
    jakajassa ei ollut letkua ollenkaan. Kone rytkytti tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla
    pirusti. Laitoin letkun kaasariin oikeaan alipaine lähtöön.
    Käynti tasoittui. Imaisin vielä jakajan letkusta varmistaakseni että alipaine säädin
    toimii.
    Mutta kun pakoputkissa paukkuu ja räiskyy moottorijarrulla niin onko sytkä myöhäisellä vai
    liian aikaisella? Jos siis siitä johtuu, olis helppo kokeilla vaikka ensin.
     
    Muokattu: 24.7.2017
  6. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Kannattaa tsekata ettei ole alipainevuotoa joka osakaasulla laittaa käymään laihalla, hommasin uuden jarrutehostimen jossa oli pari tulpattua plugia. Vuotta myöhemmin ihmettelin ylilämpöjä ja huonoa käytöstä pintakaasulla ja molemmat kumitulpat osoittautuivat haperoiksi paskoiksi joista meni ilmaa läpi.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Olen koettanut käydä läpi alipaine letkustoja usempaan kertaan. Kojelaudan sisässä olevat etenkin ovat haasteelliset. Sihinää ei kyllä kuulu.
     
  8. litres

    litres Gearhead

    alipaineletkuja jos tsiikailet niin guugleta 1967 ford vacuum diagram löytyy
    kuvia aivan hitosti.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos kipinän ajoitus ja alipaineletkut vaikuttaa toimivan
    tarkasta pakoputkiston tiiveys, peltisarjat ja monet liitokset saattavat aiheuttaa että moottorijarrutuksessa putkisto "imee" hapekasta ilmaa ja palamaton seos paukkuu putkessa.
     
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Pakoputkistot on uudet, teetetty pakoputkipajalla.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos ne sun putket on "suorat" kuten kirjoitit, niin kyllä siitäkin röpinää saattaa tulla moottorijarrussa. Jatkokysymys, miksi suorat? Useimmissa tapauksissa siitä on vain haittaa, ei hyötyä.
     
  12. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ihan soundien vuoksi ajattelin kokeilla suoria putkia ja ilman väliputkea. Ajotapani on nykyään aika rauhallinen eli ajelen melko pienillä kierroksilla. Eli melutaso on aika pieni nytkin sisälle. Toki kun polkee esim ohituksessa tai kiihdyttää niin onhan se sitten yliraaka se soundi nyt ehdottomasti. Ja voihan noihin lisätä vaimentimet ellei toimi noin tai kyllästyy tuohon röplötykseen. Helpompi tuo pakoputki kokeilu noin päin kun käydä purkamaan poiis vaimentimia kokeiluksi.
    Mutta täällähän moni on sanonut että suorilla putkilla pitäisi juurikin tulla paras tehokin? Ja itse juuri ajattelin että tarttee pienen vastapaineen tms vaikka vaimentimilla? Vai tartteeko sitten vaan yksinkertaisesti enemmän bensaa jos laitetaan suorat putket?
     

Kerro tästä muillekin!