Muskeliautot, mitä ne ovat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 21.5.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead


    Mikään ei ole niin varmaa kuin se että autoihin liittyvä tekniikka kehittyy huimaa vauhtia.

    Jos joku olisi sanonut parikymmentä vuotta sitten, että autot liikkuvat tulevaisuudessa itsenäisesti niin sellainen tyyppi olisi pistetty pakkopaitaan ja tungettu antabuskapseli peräaukkoon.
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Varmasti sinulle on käynyt noin, en epäile ollenkaan.
     
    chevytb02 ja peto tykkäävät tästä.
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tästäkin tietysti kaarnalaiva jankkaa omaa näkemystään, mutta ei tule tapahtumaan. Lentäminen lähtökohtaisesti on niin paljon vaativampaa kuin autolla ajaminen että valtaosa ihmisistä ei tulisi asiasta suoriutumaan ikinä, lentäjän pitää hallita lentämisen teoria (aerodynamiikka), sää, suunnistus, ilmailulaki jne... Lentämään lähteminen on ihan eri juttu kuin Kian käynnistäminen ja lähikauppaan ajelu.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Sorry ot.Puhut Bowtie asiaa lentämisestä ja sen vaikeudesta.Mut mitäs jos kone pitäis noista kaikista asioista huolen tulevaisuudessa ?
    Asia on nimittäin niin,että esimerkiksi Airbus A 320 koneen kohdalla lentäjät antavat sen tehdä itse laskun huonossa kelissä ja pimeässä,koska koneaivo on jo etevämpi ja lasku on parempi ja turvallisempi.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Oon maxin kanssa samaa mieltä. Johan nuo drometkin lentää itsekseen ja ei ole kauan ollut markkinoilla. Tietokone tekee niitä päätöksiä nopeammin.
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ghyyllä se koneen yhden kerran tonttiin vetää omillakin "taidoilla"...
     
  7. Jsp

    Jsp Gearhead

    [​IMG]

    Ilmeeni kuin luen kaarnen juttuja
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    En pätkääkään epäile Maxin tietämystä lentämisestä ja lentokoneista, mutta muutama seikka itseäni kovasti arveluttaa tuossa tulevaisuuden lentämisessä autoilla. Jos jätetään pois oletus, että autot tulevaisuudessa nousevat pystysuoraan kuten Harrier tai helikopterit, kuinka ilmatilaa hallinnoidaan ja valvotaan alle 300m korkeudella taajamissa ja/tai kaupunkialueella ja kenen toimesta ?

    Jos vaikka Jumboon Vantaalle pitäisi päästä lentävällä autolla esim. Keravalta, miten turvallinen reitti olisi teoriassa mahdollinen ja otetaan nyt huomioon se, että ilmatilassa olisi tuhansia muitakin liikkeellä samaan aikaan. Pelkästään voimalinjat ja katuvalaistus ehkäisisivät tehokkaasti teiden käytön nousu/laskuväylinä tai puhumattakin muusta liikenteestä ja nopeuserosta eri kulkuvälineiden kesken.

    Toisekseen lentäminen kuluttaa energiaa ja tuottaa päästöjä autoja enemmän kun vierintäkitkan ja ilmanvastuksen lisäksi pitää voittaa myös maan vetovoima. Kuinka pimeällä voitaisiin lentää turvallisesti edes haja-asutusalueella ja olisiko edes taajaman yläpuolella lentäminen millään lailla teoriassa sallittua ? Itsestään ajavat autot voivat joutua onnettomuuteen ja näin lienee jo tapahtunutkin (joku taisi katsella leffaa ja veti rekan alle, Final destination jäi pahasti kesken).

    Eläkeläiset vetelevät jo nyt moottoritien ramppeja vastakarvaan, entäs jos päätyisivät vaikka kiitotielle Airbus A350:n eteen. Ei taida automatiikka osata laskea sitä, kun matkustajakone nousee kentältä ja sivusta eteen köröttää skodan ja stukan osista kasattu lentävä mobiili.

    Meillähän ei ole kuin muutama auto, mutta millainen helvetti olisi vaikkapa Los Angelesissa, kun ilmatilassa pörräisi yhtä ja toista. Varustetaanko matkustalentokoneet torjuntaohjuksilla pahojen mid-air-collision tilanteiden välttämiseksi.

    Jos oletetaan kuitenkin, että autot nousevat ja laskeutuvat pystysuoraan, tarvitaan tehokas ja edullinen energiantuottotapa (käytännössä antigravitaatio). Tämäkään ei poista talvilentoautoilun ongelmia, jos siipien jäänesto jää suorittamatta ja ylläpitämättä, voi luvassa olla mielenkiintoisia tilanteita lähikauppareisulla räntäsateessa.

    Jotenkin musta tuntuu että ei jatkoon vielä moneen kymmeneen vuoteen, jos koskaan. Päästöjä ja kulutusta pitää minimoida, lentäminen liikennemuotona tekee asialle ihan jotain muuta..

    IS
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Imusihti,ihan hyviä perusteluja.Ikuisena 0ptimistina ja Pelle Pelottomana uskon ihmisen kykyyn löytää ratkaisut useimpiin ongelmiin.
    Ajattelen siten,jos vaikkapa 100 vuotta sitten olisi ihmisille esitellyt mitä kaikkea on tarjolla 100:n vuoden päästä ja keksitty,niin hullun maineenhan olisi lopullisesti saanut.

    Skodan ja Stukan ristisiitos on kyllä kehittelemisen arvoinen laite.
    Meen täksi yöksi duuniin,ja pitääkin ruveta heti alkuun työnjohdossa vaahtoamaan Stukasta ja Skodasta.....

    Edit.Olis silloin sata vuotta sit kertonut metsäsuomalaiselle vaikkapa,että vielä koittaa se päivä kun ihminen lentää raketilla kuuhun ja ajelee siellä sit autolla!!
    Eiköhän siinä olis kertojalle pakkohoito koittanut.
     
    Muokattu: 5.8.2017
    Imusihti tykkää tästä.
  10. kaarne

    kaarne Gearhead

    Tulevaisuuden auto on sukkulan muotoinen eli mitään siipiä siinä ei ole.

    Automaattiohjaus estää ilmakolarit ja vehje nousee ja laskeutuu pystysuoraan.

    Isoimissa malleissa voi asua ja kellua ilmassa vaikka kuinka kauan.
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Ei muuta kun NASA:lle hommiin.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kannattaa myös miettiä sitä mitä hyötyä sillä lentämisellä saavutetaan.

    Auto nyt on suht lyhyiden välimatkojen liikkumaväline. Mun mielestä yks hailee niillä välimatkoilla mitä autolla liikutaan onko se ilmassa vai maassa. Ilmassa liikkuminen vie energiaa vaan enemmän mitä maassa liikkuminen jollon se jo lähtökohtasesti on typerää.

    Jo nykyään voi loikata lentsikan kyytiin jos tahtoo matkustaa pidemmän matkan. Ihan suomen sisällä on reittilentoja jolla pääsee aika moneen paikkaan suomessa mun mielestä kohtuuhinnalla jos yksin matkustelee.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Myös ei-syötävät sienet ovat ilmestyneet metsiin....

    IS
     
    Inlinee, Kustomi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tai ehdottanut, että jokaisella tulisi olla oma telefooni taskussa, olisi saattanut tulla pientä hymyilyä ja myöntävää päännyökyttelyä :)
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tai automobiili tulisi varustaa kuusitorvisella gramofonilla ;)
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mä alan uskoa näihin paluu-tulevaisuuteen vehkeisiin vasta sitten, kun ilmestyy markkinoille ensimmäiset flip-flop-sandaalit joilla voi jeesustella hietsun rantavedessä kastelematta jalkojaan.

    On selvää, että tekniikka kehittyy nopeasti, mutta esimerkiksi avaruusmatkailusta on kohkattu jo 1950-luvulta alkaen, eikä kummoistakaan turismimuotoa ole saatu aikaiseksi.

    Leffoissa natseilla voi olla kuussa tukikohta, mutta ennenkuin marsiin ihmiskunta saa sellaisen aikaiseksi, voi mennä vielä piiitkän aikaa. Ihminen mokoma kun ei säily pitkiä matkoja elossa eikä kestä kovia G-voimia saatika sitten avaruussäteilyä.

    Korkealla vuorella ohuessa ilmakehässä ihmisellä ei mene kovin kauaa hyvin, mitenkä sitten kun ilmakehä on myrkyllinen tai sitä ei edes ole vaan +300°C lämpötila ja jatkuva hiekkapuhallus.

    Fuusio pitäisi valjastaa ensin toimivaksi ja kaupalliseksi energianlähteeksi, sitten olisi millä mällätä. Teleportistakin on haaveiltu jo pitkään, mutta ollaan jouduttu toistaiseksi tyytymään sokoksen hissin liukuoviin.

    IS
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Älä ny, eikös ne saanu jo fotonin teleportattua?
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead

    Supertulevaisuudessa ihminen voidaan muuttaa väliaikaisesti pikseleiksi ja lähettää langattomasti vaikka kuuhun.

    Mitään kulkuneuvoja ei silloin enää tarvita.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Täällähän alkaa kohta tarviimaan foliohattua ihan jo kaarnen jutuilta suojautumiseen :eek:

    Vai pikselimössöä meistä tehdäänkin.... no onneks toi kaarne-hahmo on jo sellaista, kun ei se oikea immeinen olekkaan :poff:
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Noo, siitä on vielä aavistuksen verran matkaa Mars-picnikkiin, en vielä varaa matkalippua momondosta :D

    IS
     

Kerro tästä muillekin!