Vw pumppusuutin ja huono kylmästartti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 9.8.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kysytääs taas täältä kun volkkaripalstat on paskaaa.


    Oire kokoajan pahentunut. Auton kun lyö kylmiltään tulille niin rötää pari sekuntia, kiekkamittarin neula vähän hakee ja putkesta tulee palamatonta naftaa ja krääsää.


    Ihan sama onko +5 vai +25. Lämpimänä lähtee hyvin tai jos kone on edes puoli lämmin.


    Maf arvoiltaan ok. Dieselin lämpötila-anturi ok, koneen lämpötila-anturi vaihdettu ja ok.

    Korjausarvot oli kylmänä kesken rötäyksen ok, korkein tais olla 1 vai 1,5. Lämpimänä 0.5 sisällä (en nyt muista pitää kaivaa lappu mutta kuitenkin).


    No tilasin nohevana tandempumppuyn korjaussarjan kun sitä aiemmin foorumilla moni kehui. Eli tähän pumppuun missä on rattaat kuin öljypumpussa tuli kansien väliin tiivisteet ja stefa ym. Myös kannen ja pumpun väliin uusi tiiviste.


    Ei auttanut.


    Samaan ilmiöön liittyy varmaan se että kun vaihtaa naftasuodattimen (tai nyt kun oli taas letkut pumppurempan takia irti) niin saa sahata vitusti ja useamman akullisen että lähtee. Tankin pumppy kyllä toimii ja suodatin täyttyy hetkessä.




    Nyt porukka vw puolella onkin sitä mieltä yleisesti siis, että tandemia ei kannata korjata vaan paska on paska. Aiemmin kun se ei mekaanisesti hajonnut vaan tiivisteet....



    Mitäs nyt? Huvikseen en 200€ tandemia tilaa jos vika ei siinä olekaan.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Liekö sama kuin omassa oli. 1.9TDI kyseessä. Siinä on EGR:n yhteydessä läppä joka vedetään alipaineella kiinni eli katkasee ilman menon koneeseen sammutuksessa.

    Itsellä tuo läppä jumi joskus kiinni sammutuksen jälkeen ja seuraavassa startissa sitten puski putkesta mustaa ja kävi tosi huonosti.

    Tässä näkyy tuo alempi alipainekello joka sitä läppää ohjaa.
    [​IMG]
     
  3. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    En ymmärrä noista mitään, mutta ittellä oli vähän aikaa 2004 Transporter mutta sillä isolla diisselillä.

    Käynnistyminen alkoi olla kylmänä tuskaa. ostin uudet hehkut mutta ei auttanut. Lopulta ei enää meinannut käynnistyä lainkaan. Vika paikallistettiin pumppusuuttimiin.

    1. Eka vaihe: etsi romikselta/purkuautosta suuttimet.
    Lopputulos: rahat kankkulan kaivoon, ei toiminu.

    2. toka vaihe: osta englannista edulliset korjatut.
    Lopputulos, osa niistä oli paskana jo tullessa. Rahat kankkulan kaivoon

    3. Kolmas vaihe. Tee homma kunnolla, lähetä pumppusuuttimet Tammerdiisseliin ensin testiin ja sitte korjaukseen.
    Lopputulos: Homma toimi, auto tuli kuntoon ja rahaa paloi yli auton hinnan.

    Siksi ajan nykyään bensa jenkeillä :) :)
     
    Saetkae ja 0rs0n tykkäävät tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Egr mulla poistettu joten se ei ole syynä (myös ohjelmoitu pois) vikakoodeja ei anna.


    Käsittääkseni pumppusuuttimien pitäis korjausarvojen perusteella kertoa rikkinäisyydestä? Pakosti se isoa numeroa antava ei ole rikki vaan naapuri. Ei kuitenkaan ihmeellisiä lukuja anna.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Onko poistettu tuo pulikka josta laitoin kuvan? Jos näin on niin sitten ei vika ole siinä. Jos taas on vain tulpattu niin sitten voi hyvinkin tuo jumitella koska sille tulee oma ohjaus.

    EGR:n tulppaus ei omalla kohdalla riittänyt vaan tulppasin myös alipaineletkun joka siihen läppään menee niin ei ole enää oireillut. Jaksanut ohjelmoida pois kun ei nuin vanhat mitään vikakoodeja EGR:n tulppauksesta anna.
     
  6. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Oletko kysynyt neuvoja audifinnsin puolelta. Mielestäni asiallinen VAG foorumi. Valvojat myös siivoavat "Kaarnet" pois. Kun tekee asiallisen viankuvauksen ja kertoo millainen auto on kyseessä, myös moottorikoodin, niin useimiten saa asiallisia vastauksia. Siellä on myös haku jolla kannattaa etsiä ensin jos jollain muulla olis ollut samoja ongelmia.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En oo audipuolelta kattonut kun noi vw foorumit paskaa.

    Samanlaisia vikoja on mutta se on vähän arvontaa onko vika suutin vai pumppupuolella.



    Mulla egr tilalla suora putki ja alipaineletku tulpattu ja tosiaan eculle kerrottu myös.



    Auto toimii muuten hyvin. Virtalukon rämppäys tai mikään lisähehkutus kylmemmällä ei auttanut. Lohkolämmitin varmaan auttais.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Itsellä oli kaikki hehkut pimeänä ja ei sitä kyllä lämpimämmällä kelillä huomannut muuten kuin vähän pidempänä starttauksena ja ihan vajaan sekunnin mittaisena huonona käyntinä.
     
  9. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Näen jo melkein kuinka karpovi avaa topikin; "vw pumppusuutin moottoriin rivipumppu"
     
    Karpov tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yli +5 noiden ei pitäs hehkuttaa joten hehkujen vika ei pitäs olla jos +25 kakoo :D

    Myöskään kun useammat hehkutukset ei auttaneet. Ehkä hehkutin liian vähän.
     
  11. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Koita käytetyllä tandemilla? Oireet viittaa meinaa kyllä siihen(kin)

    Purkuautosta ei semmonen maksa montaa euroa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin jos sais jostain varmasti toimivan. Ei tuo uusikaan nyt onneksi ihan hirveä ole mutta turhaan ostettuna on.
     
  13. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Noita purkuraatoja on onneksi nettivaraosa täynnä.

    Jos epäilyttää toimivuus niin katsot sieltä semmosen mikä on vielä käyntikunnossa, meet tontille, testaat että se lähtee tulille niinku kuuluu ja sit vasta ruuvaat tandemin irti.
     
  14. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Kerronpa yhdestä töissä sattuneesta vw tapauksesta. Transporter t5 2,5 mylly. Asiakas valitti öljynkulutukesta/ huohotuksesta,huonosta käynnistyksestä varsinkin kylmänä..
    Oma eka havainto oli,että käynnistys huono,rykivä ja kävi kuin ilman öljyjä.... No mittatikussa oli pinta yli max. Mitta-arvoina testerillä kaikki ok. Aikani hämmästelin konepellin alla,kattelin mittatikkua ja sitä "huohotusta",mut mielestäni huohotusta ei ollu lainkaan. Öljy kyllä tosi laihaa,eikä öljyn vaihdosta ollut kuin par tuhatta.. Tulin diagnoosiin,jotta pumppusuuttimien o-renkaat on vialliset tai suuttimien pesät soikeat (aikasemmista pumppusuutin koneista huomannut purettuna).
    Asiakkaalta tuli lupa purkaa,purettuani volkkarista keulan täysin ja saatuani venakopan auki,homma selvisi. Pumppusuuttimet vuoti välistä polttoaineen kannen öljy tilaan. Ei ollu hetkeen voidellu nokkaakaan,venan painin kupit sökönä ja nokat urilla...
    Seuraavana päivänä kun sain noka poies ja suuttimet irti huomas et suutin pesät pilalla.. Näissähä nokka-akseli painaa vivun välityksellä suuttimia tehden paineen,samalla väännättää suutinta nokasta pois päin...
    Eipä auttanu muu kuin kannen etsintä,tehtiin samalla suuttimien testaus,oli ok..
    Öljyt kun laski koneesta pois,oli tosi lirua,öljyä enää ollut kuin väri......

    Ei sillä,että kaikissa pumppusuutin koneissa tälläinen vika,mut mahdollista .Kun suuttimet alkaa välistä vuotaa ,saa ilmoja siihen pa-kanavaan joka porattu kannen sisälle.Ilmaantuu huonosti.. Tosin on muitakin mahdollisuuksia ,ja monia... ....
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noita tiivistevuotoja ainakin ollut joitain ja sekottaa naftan öljyyn. Sitä ei ol tapahtunut, koppa oli mulla myös auki. Ei nokka uus enää ole mutta on niitä pahempiakin.
     
  16. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Suutinten johtosarja vois olla yksi mahdollinen,jos on poikkeimia.Paremman puoliskon passatissa oli saman tyylistä oiretta,elikkä kylmänä käynti ontui pari sekunttia,lopulta yhden startin jälkeen kone kävi vain kolmella.Johtosarjan uusiminen korjasi myös tuon kylmästartin ontumisen.
     
  17. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jep,jotkut murtunu korin-moottorin välisessä nipussa.... Vaihdeaskin edestä... Pitäs kyl antaa jotain vikakoodia??
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ai se on korin ja moottorin välikin? Sen olen kuullut että ne jotka venakopan alla on niin mähii.
     
  19. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Oli poikki ykkösen toinen karva pari senttiä liittimestä venttiilikopan sisällä,vikakoodeissa muistan että oli sytytyskatkoksia syl1 ,mutta en muista oliko vasta kun kävi kolmella vai ennen.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Katoin vaihteeksi korjausarvot kylmänä (+9 ulkona)

    1. -1.2 2. 1.39 3. 0,46 4. 2.99

    Miten noissa oli kylmänä toleranssi? Muistan lukeneeni että kylmänä ääripäät ei nii paha juttu.

    50 ast lämmössä:

    1. -0.24 2. -0.16 3. 0.07 4. 0.31


    Ja 90ast :

    1. -0.21 2. -0.33 3. 0.42 4. 0,07
     

Kerro tästä muillekin!