Classic Datan arviointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fleetwoodisti, 14.8.2017.

  1. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Yritin tehdä kaskovakuutusta museoautoon jonka arvo on yli 30000 euroo ja törmäsin vakuutusyhtiön vaatimukseen että auto pitäisi arvioittaa tuolla Classic Datalla.
    No ensinnäkin pidän tuollaista ulkopuolisen tekemää arvon arviointia yleensäkkin aivan perseestä olevana hommana. Oma auto on myös niin harvinainen ja vanha ettei siihen pysty löytämään mitään vertailukauppoja. Lisäksi kun katsoo arvioitsijoiden asiantuntemusalueita, niin kaikilla heillä näytti olevan tätä mersu,porsse,maserati linjaa,eli pelkkää kallista euro autoa. Kellään ei näyttänyt olevan mitään jenkki kokemusta. Lisäksi arvio autosta täytyy hyväksyttää saksassa!
    Tulee hieman maku että nyt on joku onnistunut myymään hyvän bisneksen vakuutusyhtiöille, ainoa vaan että vakuutuksenottaja joutuu arvion teettämään ja maksamaan.
    Kysymys onkin, että onko joku teettänyt tuolla firmalla arvion ja miten homma on sujunut jenkkiauton kanssa?
     
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ei ole tuommoinen tuttua, Op kysyi että minkä arvoinen auto ja minä sanon että 15000€. Sillä arvolla vakuutettiin. Tosin sulla arvokkaampi menopeli
     
  3. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    IF antaa täyskaskon sen enempää kyselemättä. Erikoisemman kaluston kohdalla kuitenkin kannattaa olla etukäteen yhtä mieltä kaluston arvosta jo ennen kuin vahinko tapahtuu. Oma -67 Camaro on melko helppo arvottaa joten mulle kaikki käy. Vastaamatta itse kysymykseen taas millään tavalla...
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Muutamankin kerran kirjoittanut tämän tänne, mutta onkohan muissa yhtiöissä sama homma kuin mitä vakuutusvirkailija Veritaksenista (taisi silloin olla vielä Aktia) sanoi: vakuutusarvo määrää vain vakuutusmaksun suuruuden, auton arvo vahinkohetkellä arvioidaan joka tapauksessa erikseen. Justjust. Kannattaa ainakin kysyä.

    En ole aikoihin juuri kaskoja harrastanut, mutta tulipahan mieleen että jos auto menee korvattavaksi vastapuolen vakuutuksesta, niin mitenhän sitten mahdollinen etukäteen määritetty arvo?
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    joo saa varmaan täyskaskon mutta, mulle sanoivat if:ssä että, vanhemmalle autolle ei voi määrittää arvoa ellei ole museoauto.

    lähitapiolassa ei voi itse arvioida autoaan vaa vakuutus yhtiö tekee , ja jos se ei miellytä niin sitten classic datan arvio. jos meinaa saada isomman arvon kuin vakuutus yhtiön tekemä. (joka perustuu ostohintaan/saatavilla oleviin verrokkeihin)
    ja yli 30000 € arvolle classic data ainoa vaihtoehto , jäi multa kokeilematta kyseinen operaatio sen hankaluuden/hinnan takia.
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Vanha/rakenneltu auto kannattaa arvioituttaa vak. yhtiön hyväksymässä paikassa.
    Ja varmistaa, että se on myös korvaussumma, jos haaveri sattuu.
    Eli mustaa valkoisella pitää olla heidän puoleltaan.

    Voit itse arvioida autosi vaikka 50 000 arvoiseksi, mutta se ei kerro muuta kun sen, mistä summasta maksat vakuutuksia. Kolarin sattuessa vak. yhtiö voi arvioida sen vaikka 7000 arvoiseksi, eikä siinä auta mikään.

    Itselle kävi ohraisesti +15 vuotta sitten. Sillon päätin, ettei yhteenkään erikoiseen autoon tule kaskoa, ellei ole arvioitu.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. tyly

    tyly Gearhead

    Olin pitkän aikaa Tapiolan tosi tyytyväinen asiakas, sit menin nuukuuksissani muuttamaan harraste täyskaskon osakaskoks, ko piti olla koko seuraava kesä ajelematta.

    Kun olin siirtämässä takaisin täyskaskoksi, niin sanottiinkin, että pitää tehdä classic data tarkastus, helppo homma, maksaa 140 euroo/auto, ja suht läheltä löytyy heppu ketä tsekkaa auton.
    Kun soittelin hepulle, niin auto kun ylittää 50k niin tarkastus on laajempi ja maksaa yli 600 euroo/auto, sanoin että mulla olis 3 autoo tarkastettavana, niin kovan kinuumisen jälkeen lupas tehdä tonnin könttäsummalla kaikki kolme.

    Sit alettiin keskustella auton tarkastuksesta, ja kaveri sanoi että etsii netistä tietoo, ja tekee sen pohjalta tarkastus pöytäkirjan, joka tulisi olemaan minulle hyvinkin tärkeä eepos tulevaisuutta ajatellen?
    Hinta muodostuu heidän käyttämänsä arvon määrityssivun kautta (vastaava kuin nada guide), mutta se ei esimerkiksi tuntenu mun auton six-pack tapausta lainkaan, ainoostaan 440 4bbl ja Hemi oli listalla. Manuaali ei lisänny auton arvoo? nada guidella +5%

    Sanoin hepulle kohteliaasti,
    "kiitos ajastasi, oon yli 7 vuotta kytänny ja etsiny tietoo moparin aeroautoista, ja silti mää en tiedä niistä juurka mitään, millä vitulla sää teet mulle 60 sivusen opuksen kahdessa illassa, Suomessa on 2-3 ukkoo ketä oikeesti tietää jotain näistä autoista, ja sää et kuulu niihin."

    Pohjolasta sain haluamani vakuutuksen, ja siirsin kaikki muutkin vakuutukset perässä.
     
    rane58, Fleetwoodisti ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niin, tarviikos olla tuollainen $$$ arvio jos haluaa kohtuullisen korvauksen myös vastapuolen liikennevakuutuksesta? Pyöriikö muuten bingorumpu vakuutusyhtiön kahvihuoneessa? Mun autot nyt ei oo 50 k, hyvä jos yhteensä, mutta saattaahan se ottaa pattiin jos tonnin saa '49 MR luiskiksesta.
     
  9. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Tuossa Tylyn kertomassa tulee juuri esiin minunkin näkemä ongelma. On naurettava ajatus, että kaveri joka harrastaa porsseja ja jaguaareja pystyy oikeasti tekemään luotettavan arvion jostain vanhasta jenkistä joita on ehkä kourallinen jäljellä ja nekin kaikki hyvin eri tasoisia. Sitten vielä tärkeillään että heidän tekemä arvio on se oikea ja siinä on paras tieto autosta.
    Itse olen myös vakuuttamassa autoa tuolla Tapiolassa mutta taitaa tie kääntyä muiden yhtiöiden suuntaan.
    Oman auton tarkka arvo on 35000-65000 euroo joten en varmasti maksa 600 euroa tuollaisesta hölynpölystä "asiantuntijalta" joka tajuaa ehkä promillen siitä mitä itse ymmärrän omasta autosta ja sen arvosta.
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!