1970 Buick 350 jakopää ja öljypumppu...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janiluo, 31.7.2017.

  1. ftms

    ftms Gearhead

    poralla ja pikkuruuveilla on varmaan tarkoitus lukita se välilevy niin että välykset on molemmilla puolilla rattaita koska pelkät läpipultit ei ohjaa pakettia kasaan
    näin rattaat ei kuluta itseään välilevyyn hankaamalla
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sitä mäkin mietin ja koska sitä ei ole tehty niin edellinen korjaaja ei ole myöskään tiennyt mitä tehdä.

    Tilasin Rockautosta vakiopumpun osat ja booster plate sarjan ja ne ehtivät jo lähettääkin paketin pari tuntia sitten. Nyt vaan ootellaan...
    :)
    - Jani -
     
  3. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Joo sinulla on hi-volume rattaat ja korotuslevy, niitä ei voi kyllä suositella kun lisäävät rasitusta etummaiselle nokkalaakerille joka on jo muutenkin kovilla kun jakajan ratas on siinä etupuolella "tyhjän päällä". Etummaisen nokkalaakerin kunto vaikuttaa ratkaisevasti öljynpaineisiin ja kuskin puolen nostajien toimintakykyyn kun öljy kulkee sille puolelle etummaisen nokan kaulan kautta. Tähän löytyy lääke TA Performancelta, selkäpuolelta uritettu nokkalaakeri: http://www.taperformance.com/proddetail.asp?prod=TA_1559S
    Kyseinen pulju on keskittynyt pelkästään Buickeihin, tuossa katalogi: http://www.taperformance.com/PDF/TAPerformance_Catalog.pdf

    Booster plate on hyvä ratkaisu, pumpun päittäisvälyksen ohjearvo on 5-8 satkua. Täytä vaan suosiolla pumpun pesä rasvalla, tai aja porakoneella paineet muuten saattaa pyöriä pitkäänkin ilman öljynpainetta.

    Tuon koneen heikoin lenkki on öljynkierto, eritoten pumpun imulinjan pituus ja pienehkö halkaisija, vinkkejä paranteluun löytyy esim. näistä linkeistä:
    http://www.rowand.net/Shop/Tech/BuickOilingImprovements.htm
    https://streettechmag.com/2015/08/04/buick-350-engine-build/
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kiitos Juze86 infosta. Hyvä että avasin keskustelun tänne enkä vaan lyönyt jakopäätä kiinni. Täytyy ainakin tuo öljykanava porata 13mm:ksi ja rasvareikä vapaarattaaseen ennen kuin laittaa nuo öljypumpun osat ja jakopään kopan kiinni koneeseen.

    Nyt jatkuu taloremppa rockauton magneetteja odotellessa.
    :)
    - Jani -
     
    Muokattu: 3.8.2017
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Juze86 tuon mainitsikin, että se lisälevy on nimenomaan Booster Plate, sen aukko (eri muotoinen kuin alumiinirungossa) muuttaa öljynkierron ohjautumista rattaille. Sen alumiinipäädyn voi hioa kuntoon jos se on kulunut ja ei halua booster platea laittaa, olen tehnyt hyvällä menestyksellä niitä korjauksia.

    High volume sarja on hyvä korjaus kuluneelle moottorille, mutta vakiokuntoisessa se vaan kuluttaa tosiaan nokkalaakeria ja virranjakajan alaratasta - mutta silloinkin merkittävästi vain jos asentaa painetta nostavan jousen. Ei se kasvanut pumpun volyymi juurikaan rasita (edes kylmänä kesäkeleissä) kun öljy kiertää hullunkiertoa pumpussa, mutta paineen turha nostaminen niillä painesäätöventtiilin jousilla jotka setin mukana tulee kyllä lisää rasitusta.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Itse visioin 455 islohkoon ('74 lohko jossa on jo alun perin suurennettu imukanava) öljynjäähdytys/ulkoisen suodattimen linjojen liitännät siten, että suodattimen tilalle tehdään alumiinikansi jossa on lähtölinjan liitin ja jakopään koppaan laitetaan läpivientiliitin joka ruuvataan suoraan lohkon etupään öljykanavaliitäntään. Eli niin että tuo läpivientiliitin menee jakopään alumiinirungon läpi suoraan lohkoon, se onnistuu kyllä.
    Tällöin saadaan jäähdytetty öljy menemään suoraan lohkoon ja ulkoiset isokokoiset öljynsuodattimet käyttöön myös.
    Kantapään kautta opittua, tänä kesänä kun sain koneen vihdoinkin hyvään iskuun muutoin, niin öljynsuodatin (pieni) tukkeutui ja kiertokankien laakerit meni väljiksi. Viisas olisi vaihtanut suodattimen sisäänajon jälkeen mutta minä unohdin kun oli niin monta muuta juttua tehtävänä samaan aikaan. Siperia opettaa...
     
    Muokattu: 24.8.2017
  7. 4337

    4337 1st gear

    No pentele,nokka rasvako sen tukki vai mitä mujua suodattimesta löytyi?
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Suurin syy ehkä oli että painesäätimen jousen kierretulppa oli päässyt löystymään ja se heikensi öljynpaineet. Ilmeisesti siinä vaiheessa pääsi laakereista kulumaan laakerimetallia ja se tukki sitten suodattimen. Huomasin sen tulpan aukikiertymisen kun yhden vedon jälkeen paineet jäi ihan nollille tyhjäkäynnissä ja aloin tutkimaan että mitä tapahtui.
    Huolimattomuutta kiristysvaiheessa...
    Tuossa koneessa oli niin monta juttua, sylintreriseinämän hiusreikävuoto mukaan lukien että se tuli useamman kerran avattua ja sitten jo vähän alkoi tarkkaavaisuus herpaantua.

    Mutta se tuli opittua, että öljynkerto ja puhdas ja mielellään isokokoinen suodatin on tärkeitä.
     
    Muokattu: 24.8.2017

Kerro tästä muillekin!