Buick LeSabre 1964 Moottorin vaihto ja trafin vaatimat dokumentit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Puuhis1980, 23.8.2017.

  1. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Tervehdys

    Potilas on siis 1964 vuoden avo LeSabre, jonka moottori on kaput. Ideana on vaihtaa sinne tuoreempi moottori. Etukäiteis selvittelyssä ongelmaksi alkaa muodostua trafin nykyiset vaatimukset moottorin vaihdon yhteydessä.

    Auto on alunperin 300cid 210hp moottorilla ja tilalle on menossa 350cid 275hp ruiskukone. Vertailuun voidaan käyttää autoon saatavilla ollutta 401cid moottoria. Nyt pitäisi todistaa tuon moottorin teho ja autojen vastaavuudet trafille kuitenkin dokumentein. Katsastaja ehdotti kopioita esim haynesin manuaalista kyseiselle autolle. Luonnollisesti sitä näyttää olevan hieman haasteellista hankkia. Yksi ehkä löytyi ebayn kautta. Digitaalisessa muodossa en sitä ainakaan omilla taidoillani suoraan löytänyt. Ja sit se, että katsuri sanoi, ettei trafi hyväksy netistä otettuja tietoja, ellei joku niitä oikeaksi todista.

    Miten ihmeessä muut olette vastaavan asian trafille todistaneet? Katsastajan mukaan viime kesänä on säännökset muuttuneet ja todistusvastuu on siirtynyt katsastajasta suoraan sinne trafille. Varaosaluetteloita kauppojen sivustoilta löytyy kohtalaisen helposti, mutta jos netistä löytyvä tieto ei kelpaa, niin onko tuo haynesin korjausopas kyseiselle automallille ainoa tapa saada trafi hyväksymään muutos.
     
  2. mikka

    mikka 3rd gear

  3. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Homma tollainen AMA Specs -brosyyri.
    Siinä on kyseisten autojen tekniset tiedot melkoisen laajasti (moottorit, painot, mitat, jarrut jousien ominaisuudet...).
    Autovalmistajat ilmeisesti joutuivat tekemään tollaisen ilmoituksen yhdistykselleen joka vuosi.
     
  4. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Mitähän eroa noissa ama-specs lapuissa on, kun niitä on varsin monella koodilla kyseiseen autoon tarjolla? Onko tietoa? Dokumenttina tuon luulisi menevän jopa trafille läpi.
     
  5. 455STW

    455STW Gearhead

    Suomesta löytyy varmasti noita korjaamokirjoja kun laittaa vaikka tänne OD:lle kyselyn. Itselläkin on 1963 ja 1965 kirjat mutta ei 1964.
    Kysymällä löytyy varmasti lainaan tai kopiot tarvittavista sivuista.
     
  6. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Löytyykö kirjasta tiedot esimerkiksi jarruista eri moottorivaihtoehtojen kanssa? Jarrut, jouset, kallistuksenvakaajat ja pääsylinteri oli muistaakseni ne tärkeimmät verrattavat tiedot.
     
  7. Formula400

    Formula400 1st gear

    Itse olen käyttänyt tuohon jarrujen ja alustan osien tietoihin Us partsin alustanosakirjaa jonka ostin vuonna -87 ja se on riittänyt kun moottoreita on vaihdettu isompiin.
     
  8. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Onko se riittänyt myös viimeisen vuoden aikana? Katsurin mukaan jotain muuttunut viime kesänä ja nyt muutokset selitetään paperilla trafille suoraan.
     
  9. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Tuuttaat sen kattilan sinne paikalleen etkä kysele mitään.
     
    eilhik ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Meinaatko, että buickin oma kone vuodelta 1964 ja chevyn ruiskukone vuosituhannen alusta menee katsurille läpi samana koneena. Jos nyt ei kuitenkaan...
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossa mallissa on ollut 300cid moottorin optioversiona nelikurkkuinen alumiinikansinen ja -imusarjainen 240 hp -versio.

    Encyclopebia of american cars -kirjassa on optiomoottorit listattuina. Mulla on kirja ja voin jeesata kopioimalla jos et muualta apua löydä. En ole tuon ko. hp version listausta siitä kattonut, olen matkoilla ja en voi tarkastaa juuri nyt.
    Mulla oli aikoinaan juuri tuo alumiiniyläkertainen LeSabren 300cid moottori Skylarkissa. Se on nykyään toisella od-nimimerkillä hyvässä kodissa.
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    No ihan miten vaan, on sitä tässä maassa tehty radikaalimpiakin muutoksia ilman trafia ja pilkunnussintaa. Mutta jos kerran haluat niiden lippusten ja lappusten kanssa pulata, niin miten ois vaikka vuoden ´64 shop manuaali? Jos en nyt ihan vitulleen muista, niin ´64 sai jo 425:kin mottia, joten ei pitäisi olla mitenkään tehojen tai muiden puolesta mikään ongelma saattaa sinne Letukan pikkulohkoa paikalleen. Jarrut ja kaikki on samaa paskaa. Nimim. 4kpl 65/66 isoja Buickeja omistanut.
     
  13. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Aiemmin kaikki onkin ollut hieman helpompaa, kun on tarvinnut ainoastaan saada katsastusmies vakuuttuneeksi. Nykyään se ei pelkästään riitä.

    Autoa on tehty 401cid 360hp moottorilla, johon sitä verrataan. Kaikki pitää vaan pystyä todistamaan paperilla trafille, niin se tekee tästä aiempaa haastellisempaa ja työläämpää. Teho tai tilavuus ei ole se ongelma, vaan kaiken yhteneiväisten tai eriävien osien todisteleminen virallisella paperilla.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös 64' LeSabre sedanissa ollut vain nuo 300cid moottorit, farkussa oli myös 401? Farkuissa oli käsittääkseni isommat jarrut yms.
     
  15. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Vuonna 64 ilmeisesti ainoastaan ollu 300 cid koneella tarjolla. 63 löytyy samaa 2gen sarjaa tuolla 401 cid koneella, jos löytämäni tiedot pitävät paikkansa.

    Ongelma on juuri tuon kaiken saaminen selville faktana ja niiden faktojen toimittaminen trafin kelpuuttamassa muodossa.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

  17. Puuhis1980

    Puuhis1980 1st gear

    Tilasin tuollaisen AMA-Sheetin, mitä tuolla ylempänä mainittiin. Katsotaan löytyykö siitä tieto trafin kelpuuttamassa muodossa. Sen kaveriksi saattaa tarvita juurikin tuon kirjan ja mahdollisesti vielä joitain varaosaluetteloita. Kyseisen opuksen oon kyllä jo ebaystä huomannu, mutta onpahan suolainen lähetyksen hinta suomeen.

    Kolmelta konttorilta ja siis eri katsurilta oon asiaa kyselly ja kenelläkään ei ole täysin varmaa tietoa, että mikä kelpuutetaan ja mikä ei. Euroauton kanssa olisi helpompaa, kun osien eroavuudet voidaan todistaa vaikka motonetin osia vertaamalla. Usa-auton kanssa se ei olekaan enää ihan niin helppoa. Siksi tässä yritän pelata viimeiseen asti varman päälle, ettei pääse tulemaan yllätyksiä koneen ollessa jo paikallaan.
     
  18. 4337

    4337 1st gear

    Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole,optiokone 300/355 Wildcat 250hp.Letukan kone 275hp.Painosta voi keskustella,Buickin 300 painaa 182kg.Chevy 350 n.350kg.Tuskin sekään ylipääsemätön este on.Ymmärtääkseni katsurit jostain ihmeen syystä eivät juuri SAE/DIN hevosista ole asiakkaan kanssa riidelleet.Jos on amerikan tuonti Sabre,niin alkuperäiset etujouset HD mallisiksi ja paksumpi vakaaja niin sehän on siinä.Minulla on tässä edessäni 64 myynti esite ja se kertoo että kaikissa Sabreissa on alum.rummut edessä ja rautaiset takana.Yhtä isot kaikissa kone vaihto/korimalleissa.
     
    el borrachitos ja Substitute tykkäävät tästä.
  19. 4337

    4337 1st gear

    Korjaan Chevy 350 painaa 260kg.Anteeksi.
     
  20. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Se 401 on ollut 325hp ja 445ft lbs väännöllä. Ota verrokki moottoriksi 425cid 340hp/465ftlbs.

    Jotenkin tää homma nyt kuullostaa ihmeen vaikeelta. Joko konttoreilla on hankalia ukkoja, esität asiat väärässä valossa, tai sitten kyselet niiltä liikoja. 4337 selitti jo miten homma toimii.
     

Kerro tästä muillekin!