MOPAR ampeerimittarin päivitys/jännitemittari tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kahvipoika95, 3.8.2017.

  1. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Terve.
    Onkohan täällä kukaan ton moparin amppeerimittarin ohituksen jälkeen asentanut suht onnistuneesti jännitemittaria ton ampeerimittarin tilalle ELI siis esim. vaihtanut jännitemittarin sisukset tohon virtamittariin?
    En tarkoita kojelautaan tms. asennettavaa ulkoista mittaria.

    Muutamalla foorumilla olen törmänny moiseen ja tietysti mittaristo/auto kohtaista et millainen projekti tulee olemaan.

    Entäs kukaan päivittänyt alkuperäistä amppeerimittaria kestämään isompia virtoja? Jos olen oikein käsittäny vanhemmissa yksinkertaisesti kaikki virta kulkee mittarin kautta mutta uudemmissa (vuodesta??)
    on sitten ne amppeerimittarit mitkä käyttää shunttivastusta eli jos mittari hajoaa/menee oikoseen niin virralla on vielä yksi reitti kuljettavana ja kaikki ei pimene.

    Ja onko se nyt niin että mopareissa shuntti on ulkoinen eikä mittarin sisällä? Ja siis johdotus toimii shunttivastuksena? Oonkohan ny ymmärtäny oikein.

    http://www.forbbodiesonly.com/moparforum/threads/volt-gauge-conversion.28529/
    Tuolta näkee onnistuneen päivityksen 69 roadrunner mittaristoon

    Ja sitten itse ajattelin kokeilla 76 aspenin mittaristoon viritellä ton jännitemittarin.

    Ja jos joku kysyy miksi niin paljon turvallisempi,yksinkertaisempi,halvempi ratkaisu tuo jännitemittari.
    Ja tulevaisuudessa mahdollisuus päivittää huoletta esim. tehokkaampaa laturia mahdollisen suuremman virrankulutuksen vuoksi.

    Mielenkiinnosta siis kyselen että kukaan tehnyt moista,oliko millainen homma ja kuvatkin olisi lopputuloksesta kiva nähdä.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista ja mielipiteistä.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Periaatteessa virtamittari on jännitemittari, se mittaa shunttivastuksen yli olevaa jännitettä. Shunttivastus on joko mittarin sisäinen tai ulkoinen, mutta vastuskytkentöjä oikealla tavalla muuttamalla saat halutessasi tehtyä virtamittarista jännitemittarin. Tarvii vastusjaon, jolla mitattava jännite tiputetaan sille jännitevälille jota mittari osaa mitata.
     
  3. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Anteeksi, mutta lainaan vähän topiccia kysyäkseni.. Eli siis ihan paloriski voi olla alkuperäinen mittari, itsellä 1976 Fury, onko tässäkin myös sama riski? Mietin vaan kun tuolla bongaus ketjussa mainittiin moparin amppeerimittarin paskuus..

    Remonttia tehdessä isäukon kanssa käytettiin kyllä se mittaristokin irti mutta eipä ainakaan sillon hoksattu mitään mikä ois herättänyt huomiota juurikin palamisriskin kannalta.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On. Ongelma autot taitaa olla jonnekin -80 luvun lopulle saakka.
    Muistan omastakin -74 Dartista, ihmettelin kun amppeerimittari lasi rupesi "huurtumaan". Pyyhkäisin sitä ja aivan tulinen.... akun kenkää äkkiä irti...
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Ok, pitääpä syssymmällä vilkasta vielä uudelleen sitä mittariston taustapuolta ja ottaa vaikka pois käytöstä tarvittaessa. Kiitoksia.
     
  6. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Suositeltava päivitys ton amppeerimittarin ohituksen jälkeen on releyttää ajovalot jos ei näin ole jo ennestään. Vähentää huomattavasti virran kulkua hyttiin. Ja kun tekee nämä päivitykset kunnolla ja sulakkeiden kanssa niin tulloo hel***in hyvä.
    Ite samalla vetäsin suoran jykevän piuhan laturilta akulle :)
    Oisha se toki kiva jos se virtamittari pelittäis mutta näin nyt parempi.
     
    Ana67 ja KajS tykkäävät tästä.
  7. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Näin tein tuohon kuvan härpäkkääseen ja kas taistelupallo lataakin ongelmitta ja valot kirkastu. Biltemasta saa tuohon valojen releytykseen valmiin sarjan jolla homma hoituu näpsäkästi.
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Tottapa tosiaan, hieno huomio. Oon omaan furyyni miettiny jonkinlaista latausindikaatiota kun vanha amppeerimittari ei ole enään käytännössä toiminnassa valojen releistyksen ja kunnon latauskaapelin asennuksen jälkeen.

    Täytyypä mittailla ja laskea saisko siihen tehtyä järkevän jaon
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  11. Sarkar

    Sarkar Gearhead

    Jännitemittarin vaihto virtamittarin tilalle oli kohtuullisen vaivaton operaatio. Potilaana oli 71-vuosimallin Charger, karvalakkimittaristo. Jännitemittarin sisuskalut tuli tämmöisestä: https://www.amazon.com/gp/product/B000FJU8I0/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1

    Toteutus oli hyvin pitkälti tämän viestin kuvien ja ohjeiden mukaan, ja ei ollut kovin vaikeaa: http://www.forabodiesonly.com/mopar...tmeter-who-does-it.119480/page-3#post-1321879

    Vähän tuossa joutui alkuperäisen virtamittarin taulua veistämään, jotta jännitemittarin sisuskalut mahtuivat olemaan. Kolo ei kuitenkaan tule mittariston puolelle, joten mitään ei huomaa, kun kaikki on takaisin paikallaan. Virtamittarille menneet johdonpätkät voi sitten juottaa yhteen ja kutistesukkaa päälle.

    Tässä pari kuvaa oman räpellyksen lopputuotteesta: http://imgur.com/a/j7Iu1

    Virtamittaria ihmetellessä kannattaa ehkä samalla kertaa tehdä tässä mainitut muutokset: http://www.madelectrical.com/electricaltech/amp-gauges.shtml
    Elikkä siis johtaa latausvirta laturilta vaikka starttireleen navalle uudella piuhalla, ja yhdistää alkuperäinen latausvirran johto (musta) akulle palaavaan johtoon (punainen). Tästä jo tuossa aiemmin mainittiinkin.
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!