Katsastus ja hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 14.9.2017.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Jossain mielestäni oli juttua uudempien autojen hitsauskorjauksesta katsastukseen, mutta en sitä onnistunut löytämään. Ymmärrän kyllä uudempien autojen suurlujuusteräksestä tehtyihin rakenteisiin mahdollisesti tulleita hitsausmääräyksiä, mutta onko niistä jo mustaa valkoisella? Työkaverini oli myös kuullut, että rungon hitsaus olisi jatkossa kielletty? Ei kai näin voi olla, sehän merkitsisi monen vanhemman auton menoa paaliin :odeek: Eli mitkä ovat tämänhetkiset pelisäännöt korjaushitsauksiin ja onko muutoksia tulevaisuudessa tiedossa?
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Pelisääntö on tehdä hitsauskorjaus niin hyvin ja siisisti, että sitä ei edes huomaa:)
    Eikä kolareissa niitä saumoja tule vakuutustarkastaja syynäämään.
    Ja näissä autoissa selviää ehkä hengissä airbägien avulla vaikka helmaa pikkasen paikattu.
     
    Muokattu: 14.9.2017
    Saetkae, KajS ja Lowry tykkäävät tästä.
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Näinhän homma tietty pelaa ennakoiden. Työkaverilla oli vaan käsitys, että runkoja ei saisi hitsata vanhemmastakaan kalustosta enää. Onnistuuhan korin ja rungon tietysti ensin itse tutkien ja sitten hyvin korjaten paikata autoa, niin ettei katsuri sitä huomaa, mutta jos onkin tavan tallaaja joka ei itse autoaan osaa tutkia tai jäänyt jotain huomaamatta, niin paali kutsuu... Ei luulisi vielä näin hulluksi homman menneen?
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo "rungon hitsaus olisi jatkossa kielletty" toteutui tavallaan jo muutama vuosi sitten, kun yksi Caprice-farmari hylättiin runkopalkkien ruostevaurioiden vuoksi. Kiellettiin hitsaamasta. Ihmettelimme silloin, että outoa meininkiä.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä huomio.
    Sitten kannattaa keskeyttää katsastustapahtuma, korjata ja viedä toiseen paikkaan katsastettavaksi.
    Trafin 27.1.2017 voimaan astunut ohje katsastajille ruostevaurioiden tarkastamisesta löytyy googlella.
    TRAFI/ 261969/03.04.03.03/2016
    Sen mukaan korjaukset on edelleen ihan sallittuja.
     
    Muokattu: 14.9.2017
    12345678910, rane58 ja KajS tykkäävät tästä.
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

  7. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Ei rungon hitsausta oo kielletty tossahan se lukee.

    Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Peltiset ovet ja lokasuojat tulee korjata hitsaamalla.
     
  8. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    joskus tulee tollasia vaurion korjaaminen hitsaamalla kieltoja. hakevat silloin sitä, että osa pitäisi laajemmin vaihtaa terveempään.

    2 vaihtoehtoa

    fiksailee jollain uretaanilla ja pakkelilla ja peltilevyjä liimailemalla ja massalla (=ei hitsattu)
    tai
    leikkelee paskaa pois niin paljon, että on jotain terveempää, johon saa hitsattua jotain kiinni. muovailee vanhaa rakennetta mukailevan rakenteen ja hitsaa sen kiinni ja pintakääsittelee hyväksi. menee uusintakatsastukseen ja kertoo, että ei korjattu hitsaamalla vaan vaihdettiin osa uuteen.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    ainakin jossaan vaiheessa jotkut valmistajat ovat suositelleet liimaamista
     
  10. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    pahat pojat suosittelee imppaamista
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  11. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Toi oli suoraan trafin ohjeesta
     
  12. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Betonoi nekin..... :poff:
     

Kerro tästä muillekin!