Vanhan auton säilytys ulkona?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jsp, 3.9.2017.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa varmaa vahata hyvin ennen säilöön jättämistä olipa suoja sitten mikä tahansa. Mulla seisoi Chrysleri pari vuotta tarpeettomana ulkosäilössä ja huomasin nyt kun sen otin käyttöön, että peräkontin luukussa ainakin on pikkuisia pahkuroita jotka tuntuvat siltä että maalin alla on kosteutta. Se on varmaan päässyt sinne maalin huokosista, ajattelin että vahaaminen varmaan estäisi tuota ilmiötä.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos vähänkin parempi auto niin kannattaa olla joku talli että ei aurinko polta pintaa haaleeksi. Säilyy muutenkin paremmin kun ei vesisateessa losota.
     
  3. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Joo ei pressua päälle. Ennemmin alle.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mutta jos vuotaa, niin parempi pressu päällä kuin vedet sisällä. Esim. Bilteman kosteudenpoistajat toimii oikein hyvänä lisänä jos säilyttää ulkona, etenkin pressun alla. Samoin kylmässä katoksessa säilytettäessä niitä kannattaa käyttää, homentuu auto katoksessakin mutta nuo estää sen.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Parempi vedet sisällä kun auton uudelleen maalaus
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mä olen pitänyt sisällä n 80W lämmitintä päällä 24/7 noiden kosteusongelmien välttämiseksi.
    Paloturvallisenlämmittimen saa värkättyä kahdesta 40W lampusta. Itselläni on näiden päällä vielä joku Hongkongin pihalyhty, mutta 40W ei tehon riitä sytyttämään mitään vaikka lamput olis paljaanakin. Akun nostaisin kans pois kokonaan.
     
  7. Anza

    Anza Gearhead

    Intissä sattui metsäleiri just paukkupakkasten aikaan. Vähän arvelutti telttamajoitus 30 asteen pakkasessa. Määräys tuli pystyttää teltta laittaen kaksi telttakangasta päällekkäin. Alempi jäi löysemmälle ja päällinen kireelle. Väliin jäi ilmakerros ja teltassa oli paljon lämpimämpi kun leudommilla keleillä.

    Vähän sama juttu tullu vastaan veneen talvisäilytyksessä. Kun lämpötila muuttuu, kosteus tiivistyy pintoihin. Mikäli lämpötilan muutos on riittävän hidas, ei kosteus tiivisty samalla tavalla.

    Oon jotain projekteja säilyttäny silleen että joku pressu tai aluskate auton päälle ja kuormalava tms. katolle ja vedenpitävä pressu päälle. Olettaisin että väliin jäävä ilmakerros hidastaa lämpötilan muutosta ja kosteuden tiivistymistä.

    Vois kuulostaa vähän hullulle heittää viltti moottorin päälle, tai verhoilujen päälle mutta näytti ainakin veneessä olevan vähemmän hometta ja kosteutta tällä keinolla. veneen päällä siis katos, aluskatteella ja veneen päällä pressu.
     
    Muokattu: 6.9.2017
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Laitoin pressutallin päälle viime talvena katon kokosen pressun. Väliin teippasin kuplamuovia, jota oli jääny tyttären rakennustarvikepakkauksista. Pressutallin sisäpuoli katosta ei huurtunut kertaakaan. Aikaisemmin pressutallin sisäpinta on huurtunut varsinkin, jos on ollut lunta päällä.
     
    passerby tykkää tästä.
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikä liene iso vaiva, autosta riippuen irroittaa istuimet, ja viedä ne johonkin kuivaan paikkaan. Ei ainakaan ne pääse homehtumaan.

    Ja jotkut on laittanut esim 40 wattisen hehkulampun palamaan koko talveksi auton sisälle.
    Pitää kuulemma ilmankosteuden kurissa?
     
  10. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Ite säilyttäny kesäautoa talvella hatarassa ladossa (jossa tosin on betonilattia) pehmeä pressu auton päällä ja kaikki luukut kiinni. Mattoja raottanut sen verran että mahdollinen kosteus pääsee haihtumaan. Sisälle viritin muoviämpärin jonka yläpuolella roikkuu puuvillasukka jossa on puoli kiloa merisuolaa, se imee kosteuden auton sisältä ja valuttaa sen ämpäriin. Auto ollut samassa paikassa monta vuotta talvisäilössä ja ennen oli aina sisusta homeessa keväällä kun auto haettiin mutta viimeiset kolme talvea suolavirityksellä niin on ollut aika siisti sisältä.
     
    isalmela ja rane58 tykkäävät tästä.
  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Hiukan asian vierestä, pitäisi tuo emännän projektiauto talvisäilöä ulkona. Penkit irroittelin ja lattiamatonkin ajattelin purkaa ehkä pois. Oveton laite joten ajattelin rakennusmuovilla teipata oviaukot, mutta jättää ovien alalaitaan pienet hengitysreiät. Tuo auto on kuitenkin ollut useamman vuoden maapohjaisessa tallissa ja penkit ovat sitä myöden homeessa, samoin kuin ovipahvit, jopa vinyylisten kyynärtukien päällä on valkoista nöyhtää... Mikä olisi hyvä materiaaleja vahingoittamaton homeenpoistoaine? Vanhoja keskusteluja asiasta on, mutta linkit niissä eivät enää tunnu toimivan.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Jotkut on tutkineet, että parhaat kosteudesnsitomisominaisuudet on Maantiesuolalla (Kalsiumkloridi), kun puhutaan aineista, eikä laitteista. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsiumkloridi
    Sellanen valkoinen liuskemainen rae. Hankkijalta olen ostanut 25kg säkin, ja laittanut sen kannellisiin pieniin astioihin. Puuilossa on ollu parhaan malliset astiat. Nelikulmainen rasia, suht tiheällä välipohjalla. Toimii paremmin, kun rakeet on irtonaisena, eikä siinä pussissa. Syövyttävää ainetta, sis. Suolahappoa. Liemen olen kaatanut viereiselle soratielle, sitomaan pölyä........ toistakymmentä purkkia on hoideltavana. Niissä paikoissa, joissa purkit on, ei oo tavarat homehtuneet, eikä kostuneet. Maantiesuola pysäyttää suhteellisen kosteuden (jos suolaa vielä on purkissa) noin 98-99% tienoille, eli ei sekään ihmeitä tee. Lämmityksellä saa pidettyä suhteellisen koosteuden paremmin kurissa, kunhan ei oo tehokasta tuuletusta. Tuuletus ei yksn riitä. Siittä on haittaakin, kun kylmiin pintoihin tuulettuu kosteaa ilmaa (pakkasen lauhtuessa suojaksi). Tuuletusta tarvitaan silloin pikkusen, kun kylmenee. Silloin tuuletusaukot ylhäällä.
    Kissanhiekkaa (Silikageeliä) kokeilin, mutta sen käyttö on hankalaa, kun joutuu kuivattamaan, ja teho ei ollut maantiesuolan luokkaa.
    Lämmitys olisi paras vaihtoehto, ja nyt alkaa olla edullisia aurinkokennopakettejakin.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    auton pussittaminen pihasäilössä on mielestäni huonoin mahdollinen idea,
    umpinainen pressukatoskin on huono vaihto ratkaisu varsinkin jos sen jonnekkin nurtsille pystyttää, entinen naapuri homeennutti ja ruostutti pikkarinsa pilalle siten,
    ainakin pääty(t) jätetään auki, lasit pikkasen raolleen, silti tahtoo kerätä kosteutta

    olis hyvä jos talviparkin saa varjoon, talvella meinaan aurinko ei kuivaa, se pikemminkin pumppaa vettä koslaan sisälle, varsinkin jos auton päällä on lunta, vesi suorastaan valuu ikkunoiden sisäpintaa pitkin.

    itte olen nostanut kumiset kuramatot pois, kondensoi meinaan perkeleesti vettä allensa.
    sitten jättänyt lasit aivan vähän raolleen.
    ja kun on ollut oikeen lauhaa keliä ja siitä lähtenyt pakastamaan niin lämmittänyt hytin kunnolla, että se kuivuisi, tuon olen yleensä suorittanut autotallissa.

    sitten periaatteessa riittää, että laittaa muutaman kymmenen watin hehkulampun, eiku lämpöpallon auton sisälle ja antaa sen palaa lauhat kelit läpeensä, teoriassa se pitää sisätilan aina hieman kastepisteen yläpuolella, mutta ei sekään lämpö ihan jokapaikkaan ulotu.

    empä ulkonasäilytykseen ole oikeen muuta varmaa konstia keksinyt, kuin että säännöllisesti lämpimään talliin viikonlopuksi kuivattelemaan lauhoilla keleillä,
    pakkaset saa olla ulkona, lumet vaan aina pois päältä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä olen todennut jos kylmässä säilyttää niin katos on ihan paras, toi oma harraste oli monta vuotta talvet peltitallissa jossa oli ilmanvaihto reikiä alhaalla ja ylhäällä, silti meinasi hometta ilmestyä kojelaudan päälle ym.
    Nyt on pelkkä katto päällä ja yhdellä sivulla vain seinä niin ei mitään homehtumisen merkkejä, vähän puutavaraa ja valokatetta päälle on halpa tehdä ja tuuletus toimii.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Metrimiehet ajelee talavellakin. Pitäs hakkee nastakumit varastosta valamiiksi hollille.

    [​IMG]
     
    passerby, rane58, Jsp ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Minä laitoin pressutallissa olevan korin päälle autopeitteen. Siinä pressutallissa on vain katto. Autopeitteeseen tein reiän ylimpään kohtaan, ja neljä puutarhaletkun pätkää siittä reiästä ylös. Ilma vaihtuu hienosti. Eli se lämmin, ja kostea ilma pääsee pois ylimmästä kohdasta.
    Silloin, kun pakastaa, niin ei tarvi lämmittää. Silloin vaan tuuletetaan, kun siinä lämpösessä ilmassa oleva kosteus muuten tiivistyy niihin kylmeneviin pintoihin.
    Kun lauhtuu, niin sillon vois lämmittää, ettei kylmiin pintoihin tiivisty tuuletus ilman kosteus. Jos muistaa, miten kylmälle rautakangelle kävi.......
    Pressutallin katon sisäpinnasta tahtoo tippua vettä varsinkin, jos lunta on päällä, ja lauhtuu. Pressutallinkin katto pitäis olla eritetty.......
    Jos jossain kontissa säilyttää, niin sisäkatto ei pisaroidu, jos sen eristää sisäpuolelta. Liimaa esim. Finnfoamit kattoon.
    Taitaa olla kaikki asiat käsitelty moneen kertaan tämän otsikon alla, jos vaan viittii, ja jaksaa lueskella.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Mitenhän toimis jos merikontin eristäs finnfoamilla ja auto sinne ja auton sisään se 60w hehkulamppu ja ikkunat raollaan?
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Periaatteessa mulla on sellanen. Se on pakastekontti, joka on eristetty 50mm uretaanilla, ja sisällä rosteripelti. Hyvin pienillä tuuletusreiillä, ja kahdella Maantiesuolapurkilla pysyy pisaroitumatta. Mulla on siellä ollut Hansa ainakin 15 vuotta, eikä oo sisusta homehtunu yhtään.
    Jossain vaiheessa laitan sinne lämmittimen aurinkokennolla. Ei oo muuta sähköä.
     
  19. Jsp

    Jsp Gearhead

    Nyt on oikea asenne.
     
    Ismoskosmos tykkää tästä.
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Tehtiin pojan Datsunille autokatoksen päätyyn tuolla systeemillä "vähän puutavaraa ja valokatetta päälle". Autossa sisällä sellainen "kuivauspatruuna". Pysyy ainakin kuivana, toteaa vieressä taivasalla talvea odotteleva mondeofarmari. Slanttivani asuu katoksessa; se vuotaa niin paljon vettä sisään sadekelillä, että pitäs ottaa isävainaan pilssipumppu ja äyskäri käyttöön, jos taivasalla säilyttäis.
     

Kerro tästä muillekin!