Firebird bensapumpun vaihto yläkautta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ässä., 4.8.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voi olla öljynpaineanturissa omat kärjet pumpulle, tai sit tulee ECM:n kautta jo. Rele käyttää pumppua startin aikana.
    Kattosin nyt jokaisen sulakkeen ja lisäksi fusible linkit kaikki. Kone-akku-kori maadotukset. Sähköt väärinpäin pistää elektroniikan suojaukset koville, yleensä ne ei selvii ilman vauriota.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tbissä ainakin oma öpaineanturi pumpulle, mihin tulee kaks paksumpaa johtoa.


    Se toinen ykspiuhanen sitten oli mittarille/valolle. Koneen takaosassa molemmat, pumpun keskemmällä.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Tuleeko pumpulle varmasti virta virrat päällä? Nimimerkillä Omegan pumpun kanssa painin kunnes sain tietää että se ei pyöri Omegassa kun vasta startatessa. Mutta en tiedä onko jenkeissä tällästä.
     
  4. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Niin tuohan se kysymys onkin, jos ei osaa/viitsi alakautta niin kai se on mentävä kontin kautta ;) No jokkainenhan tekkee omalleen niinku haluaa.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Fusible linkit kannattaa konehuoneesta tai startilta kattoa jos akku kytketty väärin. Normi johtoa paksumpaa ja puristusliitokset.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  6. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Jepulis. Pitänee fusible linkit ettiä, jahka taas pääsee kimppuun. Kiitos!
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niistä ei mene yleensä kuori rikki kun palavat. Kevyesti vetämällä ne ei saa "venyä" yhtään, jos venyy, sisus on poikki.
     
  8. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Noniin. Sen verran asia edennyt että ECM sulaketta poltti, on jostain syystä akun vieressä sen sulake?
    Vaihdettiin uusi ECM, niin ei polttanut enään sulaketta ja pensapumppukin lähti pyörimään. Kipinää etsittiin ja ihmeteltiin, sytytysmoduulin vaihdoin niin löytyi kipinäkin..?
    Noh eikun starttaamaan, mikä perk... kun ei lähde. Suuttimista ei tuu pensaa vaikka pumppu pyörii. Pensalinjat kuivat. No eikun pumppu ylös, oli sulanut se letkunpätkä ihan mössöksi mikä yhdistää pumpun ja pensalinjan. Uusi pumppu letkuineen paikoilleen ja uusi pensaputsari.
    Ei lähde käyntiin, ei tuu suuttimista pensaa käytännössä yhtään.
    Nyt tulee pensa jo linjaan, ja välillä pikkasen koittaa suuttimista suhasta pensaa. Purin throttele bodyn ja ei ollu tukoksia missään, laitoin kasaan ja suulla puhaltelin throttele bodyyn päin menopuolen pensalinjasta, aika herkästi päästää pensapaineensäädin läpi takasin paluupuolelle? Suulla pystyy puhaltamaaan ilmaa läpi. Noh taas romut levälleen, pensapaineen säädin auki ja ei näy mitään likaa/vikaa sieläkään. Takasin kasaan ja ei vaikustusta. Paluulinjankin tulppasin, mut eipä oikein tuu pensaa suuttimilta vieläkään.
    Virrat päällä suuttimille tulee molemmille toiseen nastaan +12v, ja toiseen nastaan n.1v ja toiselle suuttimelle n.4v?? Eli siis Yhdelle suuttimelle tulee virtaa +12v ja toiseen nastaan n. 1v. Toiselle suuttimelle tulee virtaa +12v ja toiseen nastaan n.4v. Mitä niille kuuluisi tulla? Ilmeisesti jatkuva virta kun virrat päällä, ja maata pätkii ku starttaa? Sitä ei tullut kokeiltua piru...

    Noh sitten aattelin annan vähä huikkaa ja kokeilen höräyttää ees ettei nii paljoa harmittais, ei mitään eloa. Kipinä taas hävinnyt johonkin...

    Eli jotain sieltä nyt vaan vielä on palanut/huonoa kontaktia? Apukaapelilla maadotin lohkon akun miinusnapaan, ei vaikutusta...

    Mitähän nyt keksis. Vikakoodia ei anna kun sitä peruskoodia 12.
     
  9. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Fusible linkkejä koitin etsiä, kolme taisin löytää ja ehjille vaikutti.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tpi vai tbi?
     
  11. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yllätys...


    Kaasari tähänkin vaivaan auttais.
     
  13. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Nii... Kait nääkin joskus toimii, seuraava projekti olis käyttis 350 päälle laittaa tbi, edelbrockin tilalle... Vähä alkaa tosin tulla toisiin aatoksiin kun tän kanssa nuohoaa... :D
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Älä sitä virhettä oikeesti tee. Menetät vaan luotttavuuden mikään muu ei muutu. Suorituskyky voi ehkä huonontua.
     
  15. Ässä.

    Ässä. 3rd gear


    Jaa, eikös nää ehjänä toimiessaan oo kuitenki suht taloudellisia ja mukavia käyttää? Aineki mitä on muutamassa miulla ollut. Voipha se olla et oon väärässäkin (taas), ainahan se mekaaninen on kivempa korjata ku sähkönen tietty... Kaipa sitä aika lähelle pääsis säädöissään olevalla edelbrockillakin kulutuksessa. Kait...
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ehjänä juu, mutta sulla ei oo nyt ehjä ja moni muukin tappelee.

    Nykyhinnoilla menee muutamaan anturiin jo äkkiä sievoinen summa. Siksi itse luovutin kun rahaa meni ja vikaa ei löytynyt.


    Kaasarissa ei sitten ole montaa vikapaikkaa.


    Lähinnä vaan mietin ajamista enkä sitä että aika menee tallissa outoja vikoja setviessä. Ei oo sitä itselle ominta harrastamista.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Pumppu pyörii, mutta bensalinjat kuivat?
    =suodatin tukossa?

    Vaihdoitko uuteen ecuun memcalin vanhasta?

    Muu mikä estää suuttimia avautumasta on viallinen sytytysmoduli, jolloin ecu ei saa tietoa työtahdeista.
    Tanssiiko rundari yhtään startatessa?
    Jos ei niin rikki on.

    Toinen on viallinem tps.
    Lepo-voltit voi näyttää ok, mutta läppien avautuessa lukemat sinkoilee.
    Paljastuu esim. siten että käynnistyy tps-plugi irti.

    Mitä noihin suuttimien voltteihin tulee, niin väsyneenä en ihan heti keksi vikaa.
    Muistaakseni ecu katkoo maata kuten arvelitkin.
    Ecun virtasulake on juurikin siinä akun vieressä ja ilman sitä ei edes pumppu käynnistyisi + suutinsulakkeet jalkatilassa.
    Ecu saa kyllä joihinkin terminaaleihin virtaa muualtakin kuin tuosta päävirtasulakkeesta, mutta se ei ole nyt olennaista.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei katko maita, vaan antaa suuttimelle maan sillon ku haluu sen aukeevan.
    Jos noi mitatut arvot on oikein mitattu, niin ei ole paikat kunnossa. Sillon kun on vaan virta päällä, eikä startata, niin kaikissa suuttimien piuhoissa pitää olla 12V. Vasta kun kone pyörii, alkaa kummankin suuttimen toinen piuha laskemaan mittarin näyttämää, kun ecu pulssittaa karvaa maihin. Jos se (maa puolen piuha) näyttää nolla volttia, niin suutin on koko ajan täysin auki, tai siitä on kela poikki.
     
  19. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Suodatin vaihdettu uusi, ja nyt siis tulee pensalinjaan pensakin jo.

    Sytytysmoduuli uusi, sitäkin kevyesti kiintoavaimella naputin mut ei eloa. Saako sitä mitattua? Jos onkin taas rikki?

    Rundaria ei tainnut olla, ja tps irti vois koittaa tietty vielä.
     
  20. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Jaaha?
    Tuli mitattua niin et yleismittarin toinen johto maihin ja vuoronperään kaikista virta. Kaikista mittasin virran just sillä hetkellä kun virrat vasta käännetty päälle ja pumppu pyörii.

    Niin ja ecuun vaihoin myös sen vanhan kamman mikä lie nimeltään?
     

Kerro tästä muillekin!