Chevrolet Alero 3.4 - Imusarjan tiiviste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buick-T, 22.7.2017.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu täytyy kokeilla. Hihnankiristinhän tuossa pitää ääntä, mutta se ei kuulu kovin selkeästi tuossa... Enemmän sellainen ratina (trat-trat-trat-trat...), kun antaa hieman myöten. Juuri tuli uusi osa, eli sekin pitäisi vaihdella. samallahan sitä testaisi miten äänimaailma muutttuu.

    Huolestuttaa eniten tuo "knok.....knok..knok..knok.knok.knok............knok......knok...." eli ääni joka kuuloistaa kuin jotain pomppisi väljästi ylös-alas, mutta kun ääni ei ole aivan tasainen. Ei mielestäni siis kyllä ainakaan laakerivika. Työntötanko tai keinuvipu tulisi ennemmin mieleen. Täytyy nyt ottaa tuo kone auki ja katsoa mitä löytyy. Jos nokka olisi kulahtanut, lienee myös ääni tasaisempi ja yhtäjaksoisempi? Keinu löysällä? Pettänyt hydraulinostaja?

    Tässä on vaan sellainen paha piirre että rahat finaalissa (on ollut vähän muutakin "ongelmaa" kuin tämä auto), eikä uuden auton haku ole oikein tullut kysymykseen ja töissä on ainakin pakko ollut käydä :D Kaiken muun ajon olenkin jättänyt pois. Viikko olisi vielä lomaan..?
     
  2. mika.p

    mika.p Gearhead

    Eikös näissä koneissa ole "ominaisuus" sellainen ilmiö kuin piston slap? mulla oli lumina 3.1 koneella ja siinä oli pieni naputus kilkutus kylmänä joka oli tuota piston slappia ja lämmetessään rauhoittui eikä ole vahingollista.
    Kestäviä koneita tuntuisi olevan noita tiiviste ongelmia lukuunottamatta.
     
  3. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Nyt on kone saatu auki, parin päivän savotta se oli. Seuraava menisi varmaan nopeammin kun tietää missä järjestyksessä mitäkin lähtee irroittamaan ;) Huomenna kannet koneistukseen ja arvioitavaksi.

    Männät ok, kannen tiivisteet mielestäni myös kunnossa, mutta vaihtuupahan samalla. Huomioitavaa oli mielestäni erityisen VALKOISET pakoventtiilit. Lisäksi ne eivät mielestäni olleet oikein "pohjalla"? Männät tosin "tavallisen karstaiset" eli ei siellä ainakaan vettä ole palanut. Tulpat olivat myös samanlailla valkoiset. Laihan seoksen merkkejä, mutta missä syy? Vai onko ominaisuus... Imusarja oli tosin erittäin öljyinen! Huohotuksesta johtuvaa?

    Imusarjan tiivisteen toisessa päässä vesikanavassa hieman havaittavaissa kuravettä, tosin vain laitimmaisessa kanavassa. Venttiilikoppien sisässä silti öljyt tavallisen puhtaita eikä vaahtoa havaittavissa missään. Kansien poiston yhteydessä kaikki nesteet olivat oman värisiään!

    Huomioitavaa myös pahasti ruostuneet/hapettuneet 1-2 ja 3-4-sylinterien puolien johtopistokkeet. Ei tuo ainakaan sytkään ole auttanut, yhdistettynä nokka-akselin anturivikaan (minkä tietokone ilmoitti).

    Lisäksi kakkossylinterin pakosarjan pultit olivat valmiiksi poikki ja kannen puolelta puuttui "yksi tiiviste" (koostuu kolmesta kerroksesta). Eli joskus on vissiin jotain yritetty tehdä. Näiden lisäksi vain yksi pultti katkesi. Yllättävän hyvin siis kaikki mennyt tähän mennessä, vaikka tulipellin puoli vähän työtä teettikin alkuun.

    Naputukselle ei ole järkevää syytä löytynyt (ellei ole johtunut vain surkeasta sytkästä?), täytyy kasaamisvaiheessa vielä pyörittää konetta venttiilikopat auki ja varmistaa että kaikki venttiilit ovat mukana. Tosin kaikkien sylintereiden vaikuttaessa samanlaisilta, en usko että missään erityisesti olisi venttiilivikaa ollut. Keinut olivat hienosti paikoillaan, eikä klappia tuntunut missään.
     
  4. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Nyt on remontti valmis! Ainakin teoriassa.

    Kannet kävi koneistuksessa ja kuuleman mukaan oli ollut toisessa jo pientä muotovirhettä, eli ei tainnut mennä hukkaan. Tiivisteet olivat vielä kunnossa, mutta pientä kulumaa jossain näkyi eli olisi tullut vielä eteen. Hyvä näin.

    Ainoa mikä jäi mietityttämään, oli pieni välyksen tuntu neljässä keinuvivussa/työntötangossa. Minulle kyllä kerrottiin että johtuu venttiilien asennosta (?) mutta minulla oli mielikuva, että paikalleen kiristettynä kaikkien pitäisi olla tiukat? Kaikki ovat oikeassa momentissa, mutta pystyykö noita oikein säätämäänkään. Eli taitaa olla nostajissa "klappia", koska tangot olivat suorat. Eipä tullut muistettua niitä kaivaa esiin silmämääräisen tarkistuksen jälkeen...

    Vielä pieniä juttuja, eli nousee käryä pakoputkelta joka kiertää koneen edestä taakse. Voi olla öljy- tai nestejäämiä tietysti, mutta pitää vielä tarkistaa laipat. Ja putkesta tulee hieman valkoista savua mutta voi toki olla kosteutta viikon ajalta.

    Aika näyttää, tuliko hyvä.
     
  5. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Nyt on ilmeisesti kulunut aikaa sopivasti!

    Öljyä oli ollut putken päällä, siinä ainoat asennussavut mitkä pihalle saatiin. Nesteitä ei valu koneen kyljillä eikä missään tunnu olevan mitään vikaa.

    Tuo nostajien koputus kuului vielä päivän verran remontin jälkeen, mutta nyt häviää käynnistyksen jälkeen n.5-30 sekunnin kuluttua. Voi johtua hyvinkin karstaisista osista mitä venttiilikoneistosta löytyi (tangot, hydraulinostajien yläkupit).

    Kulkupuoli on nyt jotain aivan muuta, mihin vaikutti myös varmasti nokka-akselin asentoanturin vaihto. Kaikenkaikkiaan onnistunut remontti.

    Vuosia meni täysin viattoman S40 Volvon ratissa. Mutta ensimmäistä kertaa vuosikausiin pienistä alkuongelmista huolimatta autolla ajo nostaa leveän hymyn huulille.
     
  6. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Noniin, palataanpa tähän topiciin hetkeksi.

    Eli tänään eräs asia sai minut hieman huolestumaan. Käynnistettyäni auton, putkesta tuli valkoista savua. Kaasua polkaistessa sitä pölähti hieman enemmän, tyhjäkäynnillä sitä tuli tasaisesti hieman vähemmän. Samaa on voinut tehdä aiemminkin, ehkä en vain ole kiinnittänyt huomiota.

    Paisuntasäiliöön ei tule painetta (ei kupli), nestettä ei mielestäni ole hävinnyt mutta toisaalta sitä pitäisi hieman lisätä muutenkin remontin jäljiltä. Täytyy ottaa tarkempaan seulaan mahdollinen hävikki. Öljy on puhdasta eikä ainakaan ulospäin tulevaa vuotoa näy. Ei myöskään lammikkoa alla. Autolla on remontin jälkeen ajettu n.1500 km, ja muuten se on toiminut mielestäni normaalisti!

    Huolestuttavaa oli se, että mielestäni pakokaasussa oli hieman makeahko vivahde. Yleisesti ottaen tämä viittaa jäähdytysnesteeseen. Suurin pelko onkin, ovatko kannet jääneet löysälle tai vuotaako imusarjan tiiviste uudestaan?

    Käynti on kuitenkin normaali, ei pätki, käy kaikilla sylintereillä jne.

    Jos glykolia pääsisi sylinteriin, onko oikeastaan muita vaihtoehtoja kuin kannentiiviste tai imusarjan tiiviste? Täytyy aamulla kiinnittää uudelleen erityistä huomiota oireisiin...
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt viime päivinä on ollut sellaiset ilmasto-olosuhteet, että ihan normaalikin pakokaasun vesihöyry erottuu selvästi varsinkin heti startin jälkeen, kun kerkiää tiivistyä jo putkessa.
     
    Buick-T tykkää tästä.
  8. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Se on kyllä totta! Eilen aamulla ja illalla tuo oli selkeästi havaittavissa, tänään aamusta ei enää niinkään. Kondenssivettä siis ilmeisesti.

    Lähinnä ihmetystä aiheutti tuo selkeän imelä haju pakokaasussa. Täytyy vain seurailla tilannetta. Toisaalta kulkupuoli tuntuu olevan edelleen kunnossa remontin jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!