Engine Masters testailee, ilmanputsareita.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 10.10.2017.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mielentkiintoinen testi. Osa oli yllätyksiä, osa ei niinkään. Ei näy vielä utubessa, vain Motor Trend on Demand maksullisella kanavalla.
    19 eri putsaria, sisältäen myös rosterisen salaattikulhon :)
    Kone ilman putsaria 750-horsepower, 496ci big-block Chevy. Arvioivat dynokäppyrästä myös paljon kyseisen putsarin ns max teho on, ennen kuin alkaa ahdistaa.
    Sija, koko, paljon teho muutos ja arvioitu max teho.
    19. 6,5"x2,5" -145,1hp. <300hp
    18. Mopar single snorkle, -95,8hp, 300hp
    17. Foam Velocity Stack -72,4hp, 300hp
    16. Fly´s Eye, -71,1hp, 350hp
    15. Mopar dual snorkle, -53,1hp, 390hp.
    14. 10"x1.25", -33,5hp, 350hp
    13. 15" (x2"?) dropped base K&N suodatin ja suodatin kansi, -18,8hp, 650hp
    12 14"x3" dropped base K&N, umpikansi, -12,7hp, 660hp.
    11. Mopar dual snorkle, käännetty kansi, -11,9hp, 640hp
    10. 14"x3" Flatbase Fram paperisuodatin, -10,1hp, 640hp.
    9. B&B ja K&N suodatin, -8,9hp, 660hp.
    8. 14"x3" K&N flatbase ja suodatin kansi, -7.2hp, 660hp
    7. sama 14"x3" flatbase, mutta umpikannella, -6.6hp, 675hp.
    6. sama 14"x3" K&N flatbase, suodatinkannella, mutta suodatin oli teipattu umpeen sivulta, eli ilma kulki vain kannen läpi.-3,5hp, 675hp.
    5. 14"x4" K&N flatbase, -1.2hp, +750hp.
    4. ei suodatinta ollenkaan.
    3. K&N velocity stack, +0,9hp, +750hp
    2. Rosterinen salaattikulho, josta leikattu pohja pois, että sopii kaasarin päälle ja suodattimena K&N suodatinkansi. +3hp, +750hp.
    1. K&N velocity stack ilman mitään suodatinta, +5,7hp, +750hp.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, ihan mielenkiintoinen pätkä! Tosin ei mene aikaakaan kun joku besserwisser tulee tämänkin lyttäämään kun "ei vastaa todellisuutta millään tavalla" :rotfl::poff:

    Yllättävän pitkälle pärjää 14x3" tarvikeputsarilla jollainen taitaa olla joka toisen harrastevärkin konehuoneessa.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Juu, jenkit ei tiedä mitään, väärin mitattu ja mainostaavat jotain kummiskin. :D
    Käytännössä kadulla tollanen 14"x3" on ihan sopiva, oli sit flat tai dropbase. Tosin kiinnostaisi dyno vertailu esim 14x3 ilma konehuoneesta vs spectren putsari missä ilma tulee ulkoa parilla letkulla vs esim 14x3 scoopilla.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei suodatinta ollenkaan on hyvä ja edullinen vaihtoehto.
     
    mpower tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ikeassa on edullisia rosterikulhoja. Oonkin funtsinut mitä niistä voisi valmistaa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joskus aikoi sitte mul oli 440:ssä mopar perfin "unsilenced" putsari, eli tehtaan hi perf malleissa yhellä kaasrilla käytetty. Dynossa mis ajettiin oli max teho mitä se näytti 240kw pyörätehoa ja se tuli täyteen jo 4000:lla, putsari kiinni sai lisävastusta vääntää 5000 asti, ilman putsaria 5500:n asti. Siit vois päätellä et ei sekään piisaa miedolle 440:lle.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Tuossa olis ollut suht helppo toteuttaa tämä 'konehuone' - efekti eli syöttää putsariin kuumaa ilmaa ja katsoa kuinka paljon se teho silloin oikeasti laskee. Taitaa huonolla putsarilla tippua enemmän kuin pelkällä kuumalla ilmalla.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    nii mulla on +300 kaakkisen 403 päällä joku 307 oldsin vakioputsari, inertiadynon mukaan takapyöräteho kasvoi huimat kaks kaakkia kun sen ruuvasi irti,

    halusin vaan toisella vedolla vielä kattoo milleen toisioläpät lähtee följyyn ku mosa vähän äyskähti lappu lattiaan polkastessa ja käppyrässäkin näky teräväreunanen kolo samassa kohdassa,
    ja turhan äkäseenhän ne nousi
     
    Substitute tykkää tästä.
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    K&N:nnän sponsoroima testi. Saattaa olla että testi on ihan totuuden mukainen, saattaa olla että ei ole.

    Joskus näin jollain foorumilla kun joku dynottaja ja koneiden rakentaja sinne kirjotteli, niin sanoi noista putsarin kannen läpi suodattavista malleista että on aina hävinnyt tehoa kun on sellaisen laittanu kiini. Siis tavallinen putsari on parempi kuin kannen läpi hengittävä mali.
     
  10. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Eikös noiden tuloksista oo ihan sama havaittavissa eli lisäksi kannen läpi hengittävä on ollu huonompi kun vastaava umpikantinen. Eli sijat 7 ja 8
     
  11. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niimpä onkin. Ei tullut kovin tarkasti luettua.
     
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Osoitan taas tietämättömyyteni...

    Kohta 11: Mopar Dual Snorkel, käännetty kansi

    Mitä tuo meinaa? Onko se tuollainen, kuin tässä ketjussa alareunassa epätarkassa kuvassa?
    https://www.forcbodiesonly.com/mopar-forum/threads/direct-connection-unsilenced-air-cleaner.34108/

    Eli ymmärtääkseni tuon voi tehdä sellaiselle putsarille, jossa snorkkelit ovat kiinni kaasaria vasten tulevassa osassa? (Noissa vanhoissa, esim. omassa -68 383:ssahan kaasaria vasten tulee vain pohja, jonka päälle sitten tulee koppa, jossa ne snorkkelit ovat kiinni, eli ei toimisi siihen.)

    Tuossa vielä suoraan se kuva mainitsemastani keskustelusta:
    [​IMG]
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä, juuri tollanen oli testissä Fram paperisuodattimella.
    Se mitä ne tossa lopussa höpisi, että mitä suorempaa ilma tulee kaasarin kurkuille, niin sen vähemmän ahdistaa ja tiputtaa tehoja.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässäpä eräs tapaus dynossa eli +600 hv LS1, vakio suodatinkotelo. "Vakiokokoisella paperifiltterillä" vs. "ilman filtteriä ja kotelo auki" muistaakseni tuli 16 hepan ero.

    Sitten tarkkana. Mitkä olivat erot vedoissa kun lokeja katsellaan? Siis muutenkin kuin tehojen osalta.

    1. Mitatun ilmamassan arvo kasvoi, kuten pitikin (495 g/s vs. 512 g/s joka on maksimiarvo tämän auton tietsikassa) 6150 kierroksella.

    2. Ilman ilmanputsaria suurin teho tuli 100 kierrosta aiemmin (6150 rpm vs. 6250 rpm).

    3. Toteutunut ennakko sama eli 19 astetta 6150 kierroksella

    4. Moottorin lämmössä asteen ero eli 91c vs. 92c

    5. Imuilman lämpö 24c vs. 21c, joista jälkimmäinen ilman putsaria -vedossa.

    6. Seos identtinen eli sadasosan sisään sama AFR kummallakin puolella moottoria.

    Jos taas vertaa tilannetta 6250 kierroksella, niin siellä niin säädöissä (0.5 astetta eri pyynti) kuin seoksessakin oli eroa. Kuin myös imuilman lämmössä.
     
    Muokattu: 14.10.2017
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Moisiin

    Eikös ton voi tehä lähes mille vaan? Esim chevystäkin vaan kuuppa väärää tietä niin näkymä on aikalailla sama.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eiköhän onnistu, jos kansi vaan tiivistää suodattimen kunnolla. Totahan voisi vielä parantaa laittamalla korkeamman suodattimen, jos keskistudissa riittää vara.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tosiaan vaan tässäkin jo kertaalleen mainittu lämpö olis hyvä laskea funktiona mukaan, muutenhan koko snorkkeli sama korvata edelin perus pöntöllä.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pitäs kysyä tuolta, että mikä oli imuilmanlämpö tai dynohuoneen lämpö. Noillahan ilma liikkuu aika reilusti tossa, kun huoneen takaosassa on julman kokoset tuulettimet.
     
  19. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Mainos teksteissä luvataan +15rwhp paremmalla filtterillä ja +15rwhp suodatinkotelon kannella VAKIO LS1 moottoriin jossa on se 340?hv

    Itelle kulkeutui jostain noita osia testattavaksi. Dynossa ei käyty

    1. Filtterikotelon kannen vaihdolla imuäänet kovenivat
    2. Öljyttävällä K&N suotimella ilmamassa mittari sekosi. Ei tykkää öljystä
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo tietenkin viriosilla luvataan lisää tehoa. Ei kait ne muuten viriosia olisi... :)

    Pöhköimpiä viriosia ilman säätöjä lienee mulkatut ilmamassamittarit.

    (97...->) GM:n bokseilla moottorit käy yleensä turhan rikkaalla, joten se toki kompensoi hieman tilannetta.
     

Kerro tästä muillekin!