Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Näin.
    Me teimme sen virheen että tuotiin pari tulevaa potentiaalista yhteistyökumppania kahtena vääränä päivänä viime kesän natikoihin ennen kuin nimet olivat papereissa ja ei, eivät innostuneet lajista....istuskelusta (onneksi sentään ei hiekassa) ja itse lämmitetystä lihapiirakasta.
    Yritä siinä selitellä että kyse on ”poikkeustapauksesta”, kun koko tapahtuma muutenkin oli sanalla sanoen ”väsynyt”.
    No, me emme tiedä olisivatko nimet paperissa vaikka itse kisa olisi viety ajamisesta ja toimivista oheistoiminnoista nauttiessa, mutta pistää kyllä miettimään strategioita uusissa yrityksissä etsiä yhteistyökumppaneita.
    Eli tätä virhettä emme enään tee ennen kuin tuote on takuuvarmasti siinä kunnossa, että ilman jäätävää rengasta takalistossa voimme tuoda yhteistyökumppaneita natikoihin ”voideltavaksi”.
    Nyt myytävä tuote EI OLE sellainen mitä kannattaa edes yrittää myydä.
    Toivoa siis kuitenkin sopii että ne ”ennätysradan” tekemiset ja sitä kautta jatkuva radan potkiminen jätetään myöhempiin tuleviin vuosiin ja nyt keskitytään oikeasti ajamaan ja hoitamaan oheistoiminnot enemmän ammattimaisesti kuin nyt. Edes EM-kisoissa?
     
    Muokattu: 14.10.2017
  2. pinola

    pinola Gearhead

    Tämä on ihan selvä asia ja siihen on reagoitu, finaaleissa onneksi päästiin siivoamaan useammatkin öljyt ja onnistuttiinkin hyvin joten voin sanoa että siivoustaukojen suhteen voidaan olla luottavaisin mielin.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Toivon todellakin että näin myös on ja että tämä Martti Servon lanseeraanma ....”Luottavaisin mielin”.... on todellakin sitä mitä on luvattu.
    Siivoustaukoja Drag Racingissa on ja niitä tulee, eli se itsessään kuuluu lajiin, ei siinä mitään.
    Kuitenkin, se miten ne hoidetaan ja jo se miltä niiden hoitaminen katsomosta käsin näyttää, on kuitenkin se ratkaiseva pointti.
    Se kaikenlainen ennakkovalmistelematon sählääminen ja tarpeeton vetelä ”potkiminen” on se mikä nostaa angstia niin katsomossa kuin perse hiekassakin.
    Jo pelkkä vaikutelma oikein organisoidusta ”tehokkuudesta” radan siivouksessa antaa ymmärrystä myös maksavalle yleisölle, toisin kuin se edes takaisin tyhjää rataa kävelevä ja rataa potkiva ukko.
    En tiedä kuinka paljon radan puhdistamista oikeasti porukalla treenataan ja kuinka hyvin sen puhdistamisen tehokkuutta pyritään oikeasti harjoittelemalla parantamaan, mutta ehkä syytä olisi.
    Se tietenkään ei ole oikea tie että tehokkuutta ulosmitataan turvallisuuden kustannuksella, mutta kun noita jenkkien kisoja paljon katselee, jonkinmoinen kontrasti kyllä väkisinkin tehokkuuden suhteen syntyy? Tiedä sitten onko siellä käytössä jotkin ihmeaineet joihin pääsääntöisesti riittää vain nopea moppaus vai mistä on kyse, mutta näitä useiden tuntien siivoustaukoja en siellä päässä ole kyllä ikinä nähnyt (voi toki olla että vielä en vain ole nähnyt tarpeeksi?).
    Summa summarum, meillä nyt ei kuitenkaan ole enään varaa ottaa ensi kesän natikoiden kanssa riskiä sen suhteen että tuomme sinne yhteistyökumppaneita ”voideltavaksi", oli Martti Servo kuinka luottavaisin mielin tahansa.
    Mutta, jos tästä katastrofista nyt opitiin jotakin ja homma oikeasti toimii ensi vuonna ja natikat vielä -2019 Suomessa ajetaan, niin otetaan uusi kierros ”voideltavia” mukaan ja katsotaan josko saataisiin hyvän tuotteen voimin nimiä paperiin.
     
  4. pinola

    pinola Gearhead

    Olen täysin samaa mieltä. Juurikin näitä asioita finaaleihin säädettiin ja tulostakin tuli ihan pikkuasioiden muutoksilla.

    Tuo potkiminen tai siellä käveleminen ei aina välttämättä tarkoita että silloin odotetaan rataporukkaa vaan jos mikä tahansa muu tauko ajattamisessa on, se käytetään hyödyksi ja rataa tarkistellaan. Myöskin päätökset mitä toimenpiteitä rata mahdollisesti vaatii tehdään pitkälti sen perusteella miltä se rata tuntuu.

    Kunnollisia harjoittelumahdollisuuksia meillä on ihan yhtäpaljon kuin kilpailijoillakin eli vain itse tapahtumat. Tällä kisamäärällä esim kokonaan uudella lajin ulkopuolisella toimitsijalla menee jopa vuosia päästäkseen sisälle siihen kunnolla miltä radan pitäisi tuntua ja onko se ajokunnossa vai ei. Siihen lisätään kova henkinen paine kun radiossa kysytään onko siellä jotain vai ei ja saako päästää. Sitä ei opi kun tekemällä ja mun ohje on ollut että kisoissa kävelkää ja potkikaa niin paljon kuin mahdollista että se tuntuma tulee, toki siten ettei se ajamista hidasta.

    Aineet jenkeissä ja muuallakin on hyvin pitkälle samat mitä täälläkin käytetään, tottakai sitä rutiiniakin tulee siellä enemmän kun on kisojakin enemmän mutta tätä pystyy paikkaamaan kunnollisella organisoinnilla etukäteen mitä tehdään kun sattuu.
    Jonkinverran me myös jäädään jälkeen kalustossa, esim traktoreita ei ole SM-kisoissa ollut kuin 1, kumituskoneet traktorissa on puolet kapeampia ( sen takia että niitä pystytään konteissa ym kuljettelemaan ) , harjakone on erikseen ei traktorissa kiinni, ym. Pelkästään nämä syyt tekee sen että esim Tierpissä siivotessa tapahtuu samassa ajassa jopa 4x enemmän kuin meillä vaikka itse työ samanlailla tehtäisiinkin.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oikeanlainen katuauto kiinnostaa kyllä...vaikka olisi hitaampikin....et ehkä ole huomannut, niin jotkut käyvät katselemassa näitä katuautoja näyttelyissäkin....ja siellä niillä ei ajeta lainkaan...
     
  6. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Just. Ja käydäänhän näyttelyssä katsomassa lehmiäkin. Tuodaanko niitä radalle?
     
  7. Araldite73

    Araldite73 3rd gear


    Jos ei nappaa niin kannattaa mennä ihailemaan niitä lehmiä.

    Kyllä 11sek katuauto mulle maistuu kun ajetaan side by side kilpaa.
     
  8. tmd

    tmd 1st gear

    Pitkään ajattelin etten tähän ketjuun mitään kirjoita mutta mutta, pakkohan se on. Niin pitkään olen seurannut fyyran rämpimistä ja lajin alati kiihtyvää alamäkeä.

    Kyseessä on kuitenkin laji jossa olen ollut pitkään mukana ja joka, nykyisestä hiljaiselostani huolimatta, säväyttää vielä itseäni. On ollut erittäin surullista katsoa tätä kehitystä vuosien varrella. Jottei jää kenellekään epäselväksi niin pistän tähän muutamia ajatuksia matkan varrelta, silläkin uhalla, että niistä varmasti ollaan eri mieltä.

    1. Vesasta ja hänen omien bisnesten kytköksistä fyyraan piti ehdottomasti päästä eroon. Siellä oli taustalla niin rumaa toimintaa, että se olisi pitänyt perata jälkikäteen läpi. Kirjoitin jo vuosia sitten, että aihetta erikoistatilintarkastukseen olisi todellakin ollut. Nyt Vesa pääsi aivan liian helpolla minun mielestäni.

    2. Kirjoitin myös aiemmin, että minun mielestäni uuden toimitusjohtajan ei olisi tarvinnut olla lajin parista lainkaan. Liiketalouden toiminnan ymmärtämiseen ei tarvita lajituntemusta, kiinnostusta ja innostusta lajiin toki. Nyt mentiin siitä mistä aita on matalin ja todellisuudessa hakuprosessi ei ollut kovin avoin. Uutta verta ja ajatuksia ei juurikaan johtoon tullut. FHRA:n yrityspuoli on kuitenkin sen verran iso, että sinne pystyisi palkkaamaan ihan oikean tj:nkin, tulosvastuulla ja täydellä työvelvoitteella. Päteviä hakijoita löytyisi head hunterin johdolla varmasti.

    3. Uusi johto on hoitanut vanhan jälkien siivousta ja taloudellisen tilanteen selvittämistä ja siitä heille kuuluu kiitos. Ei kahta sanaa. Harmittavasti paraneminen on tehty niillä meillä yleisillä keinoilla, pätee moneen muuhunkin yritykseen, eli näivettämällä koko toiminta. On ollut viisasta hankkiutua edullisempiin tiloihin ja virtaviivaistaa toimintaa kiinteiden kulujen osalta. Oletan, että näin on käynytkin. Valitettavasti näivettämisen linja näkyy enimmäkseen kisoissa. Juuri siinä kuta kuinkin ainoassa tuotteessa jota yrityksen tulisi markkinoida ja myydä ja joka sillä on.

    4. Valitettavasti uusikin johto jatkaa myös sitä samaa saagaa mitä edellinenkin johto hoki, kaikki on ihan ok. Vaikka tulos onkin saatu käännettyä plussalle viime vuosina niin asiat eivät todellakaan ole ok. Eivätkä ne sellaisiksi muutu niin hokemalla. Tätä rataa jos jatkuu vielä muutaman vuoden niin fyyra voi ihan rauhassa keskittyä maakuntakisojen järjestämiseen, sillä isompia ei tänne tule. Meidän täytyy aina muistaa, että tänne on pidempi matka ja kalliimpi tulla kuin minnekään muualla Euroopassa. Tälläisellä tuotteella ei tarvitse ihmetellä miksei tänne haluta välttämättä tulla.

    Olenkin positiivisesti yllättynyt Enzon ulostulosta tässä ketjussa, toki mukana saattaa olla vaalikampanjaa mutta kuitenkin. On saatu lukea edes joitain ajatuksia sieltä yläportaaltakin. Jatka vaan samaa rataa ja sano niille muillekin, että ei ole huono ajatus tulla OD:lle tuulettamaan ajatuksiaan...

    5. Niin pitkään olen lajin parissa ollut itsekin, että voin aika vakaasti sanoa, että katuautot eivät tätä lajia pelasta. Ne voivat olla hyvä piristysruiske eikä niitä pidä väheksyä. Suosiota on, kuten vaikka Blacklist on osoittanut mutta ne eivät tule vetämään yleisöä katsomot täyteen. Sama pätee indeksiluokkiin, niitä pitää olla sillä ne mahdollistavat lajin pariin tulemisen erilaisilla tasoilla, kunkin kyvyn mukaan. Näistä ollaan vuosien varrella myös nähty hyvin miten luokat elävät ja kuolevat ajan saatossa. Kuitenkin ollaan tilanteessa missä, EM-kisoja lukuunottamatta, ei muunlaisia luokkia ole SM-kisoissa. Isot autot loistavat poissaolollaan täydellisesti ja niitä on kuitenkin tallit täynnä tässäkin maassa.

    Katsojalle tulee kuitenkin tarjota ensisijaisesti rytinää ja ryskettä, raa´an voiman tuntua, lieskoja ja pauketta! Mielellään vielä toimivien varikkopalveluiden ja huippukuulutuksen kanssa. Kaluston osaltahan näin olikin ennen, ei ollut mitenkään tavatonta, että radalla vieraili alkkisputket, pro stockerit, nitropyörät yms ja painoivat kovia aikoja menemään. Nyt isoa kalustoa ei näe missään ja tähän on ihan selkeitä syitäkin ja uskoisin, että ison auton omistajana Enzokin näihin yhtyy. KUKAAN ei tuo autoaa/mp:tään radalle jos rata ei ole kunnossa ja nykyiset suorituspaikat Alastaroa (varauksin) lukuunottamatta eivät sitä ole. Tälläinen kalusto vaatii huippupidon tai se rikkoo itsensä, esim. nitrotötteröt hajoavat sutimiseen ja luisteluun eikä näillä pumppailla juurikaan tai se on aina pum! Toisekseen, KUKAAN ei tuo autoaa/mp:tään radalle jos ei siitä ole mahdollista saada mitään ja tällä tarkoitan rahaa. Isolla kalustolla ajaminen maksaa niin paljon, että harvalla ahteri kestää ajaa niillä muuten vaan. Rahaa on jaossa kuitenkin vain EM-sarjassa ja jos ei rahkeet riitä sitä ajamaan niin kalusto on tallissa. Ennen fyyra kuitenkin maksoi ihan selvää riihikuivaa, että tätäkin kalustoa saatiin SM-kisoihin vetämään yleisöä. Nyt saat vaan maksaa osallistuaksesi kisaan missä sinulle ei ole tarjolla kisaa, vain kuluja ja mahdollista vittuilua jos jotain hajoaa.

    6. Koko fyyran ympärillä oleva toiminta on liian sisäsiittoista, samat naamat pyörivät siellä koko ajan, vuodesta toiseen. Milloin viimeksi on tullut uusia kasvoja toimintaan mukaan joiden tausta ei ole jo ollut lajin parissa? Ei ole tervettä, että touhu ei kiinnosta ketään ulkopuolista niin paljon, että haluaisi tulla mukaan. Uutta verta todellakin tarvittaisiin, se on ainoa keino saada myös uusia ajatuksia, uusia tapoja tehdä asioita! Nykyisellään kaikki ovat niin lähellä etteivät edes näe muunlaista tapaa tehdä asioita ja tämähän on ihan inhimmillistä. Ei nähdä ns. metsää enää puilta. Silloin helposti tulee nämä kaikki on ihan ok-ajatukset mieleen ja mikään ei isosssa kuvassa muutu.

    Yhteistyötä muiden muiden moottoriurheilulajien kanssa pitäisi harkita. Olisiko siellä puolella mahdollista etsiä yhteisiä intressejä, oppia muiden virheistä/onnistumisista, tehdä ehkä yhteisiä kisoja/tapahtumia, yhteismarkkinointia? Suomi on kuitenkin moottoriurheilun luvattu maa eikä kaikilla lajeilla todellakaan mene huonosti.

    Faktaa kuitenkin on, että maailma on muuttunut ympärillä mutta sen enempää fyyra kuin lajikaan ei ole kyennyt uusiutumaan sen mukana. On päässyt syntymään aivan liian iso kuilu sukupolvien välille, tuote ei enää kiinnosta nuorempia ja myös vanhempiakin on luovuttanut toivon suhteen. Itse tasapainottelen vielä siinä, että jaksanko uskoa parempaan. Mieli tekisi mutta tunnustan realiteetit... Vaikeaa se on mutta onko se mahdotonta? Ilman vakavia toimenpiteitä tämä tullaan näkemään sangen nopeasti uskon.

    7. Mitä tulee yhteistyökuvioihin ulkomaisten toimijoiden kanssa niin kannatan niitä ehdottomasti. Se on mahdollisuus laajentaa toimintaa rajojen ulkopuolelle muutenkin kuin EM-sarjan kanssa. Ja niinkuin olemme nähneet niin aika hyvä joukko kotimaisia kilpailijoita jo huristeleekin EDRS-kuvioissa. Jotkut myös hyvällä menestyksellä. Valitettavasti meillä ei se ei ole vielä näkynyt ulkomaisten osallistujien vyörynä ja väittäisin, että tähän on syynä se sama vanha. Tuote ei ole meillä kunnossa. Suorituspaikat yms, kyllä te tiedätte. Parempia paikkoja on ulkkareille lyhyemmän matkan päässä. Siksihän mekin mennään Tierpiin ajamaan...

    Tässäpä näitä muutamia kohtia kirjoitettuna näin iltamissa, saa ja pitää kommentoida. Totean vielä tässä sen, että en ole tällä hetkellä fyyran jäsen. En ole ollut aikoihin mutta toistan vanhan lupauksen siitä, että heti kun tämä touhu alkaa näyttää paremmalta niin jäsenmaksun maksan minäkin taas. Siihen asti, toivon parasta. Meillä ei ole varaa menettää lajia, sitä ei saa takaisin sen jälkeen.
     
    bbford, Rellu8 ja enzo tykkäävät tästä.
  9. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Itse lajissa joskus neljännesvuosisata sitten aktiivisesti mukana olleena ja sen jälkeen enemmän tai vähemmän mielenkiinnosta sivusta seuranneena niin muutama huomio. Ei mitään syvällistä pohdintaa. Vaan ehkäpä jopa siltä kannalta että miten tavis "autoharrastaja" näkee lajin, ulkopuolisen silmin.

    - kauden aikana tulosten puuttuminen. Kisojen jälkeen olisi ollut mielenkiintoa nähdä kuka on mitenkin ajanut, lopputulokset. Ei muuta kuin fyyran sivuille...eipä niitä löydy ajankohtaista osioista..eikä uutiset... vaan keskustelu osista pitkän hakemisen jälkeen ?!! No, nyt löytyy kyllä hienosti. Mutta monta kuukautta kisojen jälkeen.

    - mainonta kisoista olematonta. Kukaan ei osta tuotetta, jonka olemassaolosta ei tiedä.. Mainonta ja sen tuoma mielikuva ratkaisevat.

    - "livelähetys", josta jo aikaisemmin esitin kommenttia. Pitää olla todella palavalla sydämellä lajista kiinnostunut jos jaksaa seurata yhden/kahden kiinteän webbikameran huonolaatuista kuvaa tornin ikkunan lasin läpi kuvattuna. Jotain tapahtuu välillä. välillä ei...sitten lähtee pinta irti radasta. Ajetaan vaan toisella radalla. Ei uskoisi että ajetaan SM kisaa.

    - viimeksi olen käynyt kisoissa noin viisi vuotta sitten Nitroissa poikani kanssa. Ajettiin reilut 200km suuntaansa. Paikanpäällä oltiin vähän yli kaksi tuntia. Kun toista tuntia oltiin katsottu junior B&B päkättämässä radalla ja sitten tulee jotain reaktioaika kilpailijoita niin ei pojan mielenkiinto riittänyt odottamaan eikä oikeastan itselläkään. Vaikka yritin kyllä tsempata että kohta tulee niitä oikeita "kilpa-autoja" (ymmärrän hyvin että junnuille pitää olla mahdollisuus osallistua, sieltä ne uudet kilpailijat tulevat. Myös näitä "hitaita" luokkia pitää olla kun useimmilla kisaajilla on rahalliset resurssit hyvinkin rajalliset).

    Pointti tässä on se, että pärinää, pauketta ja vauhtia pitää olla paljon tarjolla "isoissa kisoissa" Miten se sitten ratkaistaan, sitä en tiedä. Kerron vaan oman kokemukseni. Ei ole ollut poltetta lähteä Nitroihin uudelleen. Varsinkaan miten hyvin tän vuoden nitrot menivät, kuuleman mukaan.
     
  10. jss1968

    jss1968 3rd gear

    Jokaisessa urheilulajissa on yleensä aina se ykköstuote jonka ympärille voi markkinointia rakentaa ja joka edes vähän kiinnostaa suurta yleisöä. Mikä mahtaa olla nykyään Drag Racingin SM-sarjan ykköstuote?? Tai ollut viimeisen 10 vuoden aikana. Jos sellaista ei ole niin turha odottaa isoa innostusta muilta kuin lajin harrastajilta.
     
  11. pinola

    pinola Gearhead

    Minun mielestä se on tai ainakin tulee olemaan Top Doorslammer. Siihen meidän pitää tehdä järjestäjän puolelta töitä että saadaan joka kisaan olosuhteet sellaiseksi että niillä voi vetää oikeesti täysiä, myös tarjota samalla hyvä testimahdollisuus siinä ryhmässä Pro Mod tiimeille.
     
    bbford, Rellu8, supo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Rolssi62

    Rolssi62 1st gear

    Pj ääni Pinolalle
     
  13. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Ja kun rata on kunnossa voi paukkuprätkiäkin olla testaamassa...

    Kyllä slammerit on herkkua kun ne pääsee kunnolla vetämään.
     
    supo, JuhaKuu ja pinola tykkäävät tästä.
  14. enzo

    enzo Gearhead

    Huomenta. Jep. Muutamalla viimesivulla on kyllä alettu osumaan Drag Racingin osalta kipupisteisiin ja tuumailtu vähän kehitysehdotuksiakin. Me kaikki niitä saamme tuumailla ja miettiä miten siirretään käytäntöön.
    -Itse alan jo päästä yli kesän SM/EM skabojen radantekopulmista. Ne on aika hyvin perattu ja itsekin ajamani miellyttävä ratkaisu siihen on saatu. Henkilökohtaisella tasolla uskon, että Anssi Pinola saa rataryhmän treenattua iskukuntoon ja noilta jo monasti mainituilta ongelmilta jatkossa pääosin vältytään.

    Muutaman muun kanssa olemme jo aiemminkin kyllä vahvasti havahtuneet siihen, ettei FHRA:n yleiseen harrastukseen olla haluttu/päästy isommin panostamaan. Ei millään voi sanoa, että olisi kamala jäsenkato, mutta yhteisöllisyyttä ja aktiviteetteja keksimällä ja kehittämällä saataisiin kyllä mukavasti lisäarvoa jäsenyydelle.
    -Rahasta tuo 20-50eur välillä vuosien varrella eri kategorioissa huidellut jäsenmaksu ei palkansaajalla ole kiinni, sehän on selviö. Kysymys on parista-kolmesta seikasta: a) Arvovalinta (että seisonko ylpeänä tässä sakissa ja näytän sen) ja b) Yhteisöllisyys (Koenko, että voin erilaisissa toimikunnissa ja viisastenkerhoissa vaikuttaa yhteiseen hyvinvointiin ja nauttia siitä), c) Jäsenedut. (On kivaa, että saa polttoainealea, laiva-alea ja mitä tahansa, mutta parhaat, osuvimmat jäsenten keskinäiset tapahtumat ja jäsenedut tarjoaa aatteellinen yhdistys itse).

    Monasti on saanut itseään sovitella tähän harrastuskartalle milloin minkäkin toiminnan painopisteen, hyötyjen, harmien ja mielitekojen piirakkakaavioon. Oma rooli poliitikkona, yleisen hyvän, etupiirien eturistiriitojen ja rankan taloudenpidon suhteen on erikoinen, kun toisaalta omat lapsukaiset ovat drag racingista kiinnostuneita nimenomaan SM-sarjan kanssa, itseä kiinnostaa Pro-kisaaminen ja sitäkautta se lyö korville toisiaan tapahtumajärjestämisemme tiukan talouskurin kanssa. Politikointia pukkaa myös siinä, että joku erikoismies jossain (mihin ei meinata päästä käsiksi) on määrännyt oman Pro-ryhmäni ajamaan tasoitusskeidaa.
    -Koska ongelmia ja haasteita on, asioille on tehtävä kaikenlaista että etenee ja välillä saa käyttää kovaakin kieltä, esittää toimenpiteitä joista joku toinen iso ego ei diggaa ja välillä ei meinaa ns "natsat" riittää itsellä jonkun hupsun hommelin edistämiseen. -Ei vaikka saisi tulitukeakin sivustalta.
    -On pakko olla aktiivinen ja puskettava asioita eteenpäin. Haluan kehittää.
    -Jos joku juttu ei itseltä onnistu ja saa kynsilleen, niin silloin pitää vaan tutkia kotva peilin kautta ja miettiä uusia konsteja, jopa pakittaa tilanteesta ja miettiä metodeja. Tärkeintä kaikille mahdollisissa kiistoissa on aina se, että muutaman yön nukuttuaan pääsee asiasta kun asiasta yli ja sitten mennään yhdessä eteenpäin. Lopunpelein asiathan vaan on niin, että aina ei voi olla oikeassa ja toisaalta meidän yhteinen tulevaisuus, harrastus ja FHRA yleensä suht demokraattisena kokonaisuutena on minulle paljon tärkeämpi kun jonkun pienen asiani tärkeys. Yhteinen asiamme siis ajaa kaiken muun edelle.

    Kaikki on viimevuodet ja tämän johtokuntakauteni aikana keskittynyt vain ja ainoastaan pyörimiseen vanhojen velkojen talouden paalun ympärillä.
    -Nyt vaan alkaa olla väkisinkin aika alkaa touhuamaan kilpatoiminnan kehittämiseksi kaupallisen osaston kehittämiseen, että päästään eteenpäin. Ja kaikki mistä saadaan rahaa, vie meitä eteenpäin. Asialle vaan on tehtävä nyt jotain. Varmaan ensin erilaisia analyysejä Drag Racing faniutemme kuplan ulkopuolelta (out of the box-ajattelu), analyyseistä ja konsultaatiosta sitten suunnitelmalliseen tekemiseen. Tyrkyteltävät paketit on pakko tuotteistaa ja lihallistaa, rahnaa on saatava että pääsemme isomman sirkuksen tekemisen kanssa vaiheeseen jossa meillä on sen tekemiseen varaa.
    -EDRS/EDRS-Pro tulee olemaan se ratkaisu yleisön miellyttämiseen, mutta nyt ei persus kestä. Pitää saada hankittua rahoitus.
    -Toinen mihin vaan pitää kokoajan muistaa tarttua on meidän ikiomien jäseniemme aktiviteettien kehittäminen. Yhteisöllisyys ja vain jäsenille suunnatut harrastusmahdollisuudet ja tapahtumat. Osa näistä mahdollisuuksista ei edes maksa mitään. Osaan tarvitaan lisää fyrkkaa, mutta se taas liittyy tuohon edelliseen. Rahoitus on vaan hankittava. -Ei huomiseksi missään megaformussa, mutta hiljalleen kehittämällä nyt muutaman vuoden aikana.
    -Meillä vaan on oltava ihan omaa hauskaa puuhaa keskenämme. Yleisötapahtumat on oma sirkuksensa ja meidän omat on sitten meidän omaa. Kaikkien tuttujen tahojen, FHRA:n yhteistyökumppaneiden, ja meidän jokaisen ikiomiin verkostoihin voimme kaikki vaikuttaa myös pyytämällä huomaavaisuutta jäsenkortillemme. Kaikkia etuja tuskin iso joukko jäseniä osaakaan, tai edes voi käyttää, mutta meillä on aatteellinen yhdistys joka tarvitsee tietynlaisen osan hyväntekeväisyyttäkin yhteisöllisyyden takia. -Ei pelkästään kovia bisnesarvoja.

    Pientä piikkiä on toki itsellekin esitetty mikä lienee luonnollista kun aktiivipoliitikkona ja show-orientoituneena toimen miehenä tässä häärii ja tietysti ääni kantaa kun ihan mikrofonin kanssa puhuu. Isossa kuvassa minulla on omat visioni ja samahan koskee kaikkia. Niiden yhteenvirittäminen niin, että soi samaa säveltä on hauskaa puuhaa. Niin hauskaa että kaikkien kannattaa kyllä pyrkiä virittämään soittopelit samaan suuntaan.
    -Eikä kaiken tarvitse huomiseksi valmista olla. Yhdessä kuitenkin ja hyvillä mielin. Lopunpelein me kaikki kuitenkin olemme samansorttisia ihmisiä samansuuntaisilla asioilla ja periaatetasolla me kaikki haemme samaa hyvää ja kohtuullista toimintaa.
    -Me kaikki olemme kuitenkin se FHRA joka on tämän osan elämästämme selkäranka. Se selkäranka ei ole pystyyn pöräytetty lapamato minun silmissäni. Me olemme tiukkoja ukkoja ja akkoja omalla yhteisellä asiallamme. Ja jäsenyys kerhossamme pitää olla mukava juttu ja oma sisäinen ylpeydenaihe.
    -Siksi kannattaa vaan jatkaa ja jatkaa vimmalla asioiden kehittämistä ja uudistamista että homma on mielekästä nykyisessä maailmantilanteessa ja myös kaukana tulevaisuudessa.

    TMD kyllä kiteytti selkeästi probleemoja. Noin se on. Ja minun hartain toiveeni että siihen viimeiseen osioon ja mainintaa siitä yhdistyksen jäsenyydestä ihan kautta linjan saadaan aikaan se hyväntekeväisyyden ja yhteenkuuluvuuden juttu, millä arvopohjaisella valinnalla itse kukin lähtee mukaan, maksaa jäsenmaksun ja alamme rakentamaan pala kerrallaan aiempaa fiksumpaa kerhoa.

    Tulevaisuus, tulevaisuus ja kauaskantoinen tulevaisuus. Siksi minä höyryän ja hääräilen ja puhun kuin Ruuneperi. FHRA on ainoa asia millä voi vaikuttaa omaan kisaamiseeni, kakaroiden ja tuttavien, tuntemattomien kisaamiseen, hauskojen ja hienojen ajoneuvojen rakenteluun näyttely- ja käyttelykuntoon, päällikkötasolla myös näihin museojuttuihin ja harrasteajoneuvorekisteröinteihin. Kaikille tasoille pitää levittää meidän hyvää sanaamme, tietotaitoa ja arvojamme. Sinnikkäällä yhdessätekemisellä saa oikeasti asioita eteenpäin.

    Meistä jokainen voi kantaa kortensa kekoon isommin tai pienemmin että kaikki paranee pala kerrallaan. Yksi printtaa tapahtumajulisteen A4 koossa paikallisen puodin seinälle, toinen lähtee toimitsijaksi, yhdet rakentavat vehkeitä näytille, jotkut kisaavatkin, joskus on vaan aika olla ihan katsojana ja hengailla ja yhdensortin idealistit haluavat vaikuttaa poliittisella tasolla eri johtoryhmissä. Mutta se on vaan niin, että kaikki yhdessä, passelisti vimmaa ja kohti selkeitä tavoitteita, niin sillälailla asiat etenevät.
     
    Muokattu: 15.10.2017
  15. enzo

    enzo Gearhead

    Näin on nähtävä. Top Doorslammer on se juttu nyt ja lähitulevaisuudessa SM-tasolla.
    -Ja EDRS-Pro on se iso visio.. =)
     
    Rellu8 tykkää tästä.
  16. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Vaikka slammerit onkin "se juttu" niin siihen tarvitaan paljon muitakin luokkia, junnuissa lähtien.
     
  17. Hooki

    Hooki 1st gear

    Hyvä topicci! Ja pysynyt ihan asiassakin, tää kannattas muittenkin johtislaisten ku Enzon, ainakin lukea, jos ei kommentoida halua. Mielestäni täällä on tullu paljon parannusideoita ja ajatuksia sarjan elvyttämiseksi. Suurin osa noista on varmasti toteuttamiskelpoisia jo sellasenaan ja ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

    Olen seurannut lajia aktiivisesti juurikin sieltä Motoparkin ekakisoista asti, ja kyllä on todettava, että muutama viimevuosi on ollu sm-sarjan suhteen alamäkeä, ja kesä -17 kaikkein surkein. Ei noita kisoja käy enää katsomassa ees kaikki lajista kiinnostuneet, puhumattakaan "tavan kansalaisista".

    Jotenkin sitä talleissa olevaa kalustoa pitäs saaha lisää radalle. Kyllä nuo osallistumismaksut on aina esille nousseet mitä olen asiasta joidenkin kuskien ja tiimiläisten kanssa jutellut. Tiedä sitten oliko tänävuonna myös jonkunlaista protestia kilpailupaikkoja kohtaan? (3 kisaa Motoparkissa)
    Kuljettajat sen kisan kuitenkin tekevät, ja heitä tulis kyllä kuunnella päätöksenteossa! Toivottavasti tuo ryhmäedustajasysteemi saadaan toimimaan ja sitä(kin) kautta kilpailijamäärät nousuun koska se on lähtökohta myös yleisön lisääntymiselle!
    Katuautopuolella on todella paljon potentiaalista kalustoo, joille ei nuo lentokentät oikeen tee enää oikeutta, niitä pitäs saada houkuteltua sm puolelle.

    Tää indeksihomma mistä joku jo mainitsi, huolestuttaa minuakin. Nyt alkaa jo kaikki ryhmät olla indeksiryhmiä, jos ei muuten ni jonku "turvarajan" kautta. Pro Streetissä jarrutellaan jo, eikä SPSssäkään kaukana olla, TDssä onneks on senverta kovempi raja, ettei lähiaikoina tarvi täällä vielä löysätä. Onneks Streetissä saa vielä ajaa täyttä runkorajat huomioiden. Pyöräpuolella taitaa Funnyt ja HDt olla ne sm-ryhmät joissa saa ajaa täysii.
    Se että joku hävii lähtönsä sillä että ajaa liian lujaa tuntuu typerältä tämmösessä vauhtilajissa ja sotii myös Drag Racen alkuperäistä ajatusta vastaan!!
    Tämä on varmasti myös yksi syy siihen miks katsomossa ei niitä "tavan kansalaisia" näy. Erittäin vaikeaselkoista ensikertalaiselle ja lajia vähemmän seuraavalle. Selitä siinä sitten miks se nopeempi joka oli ekana maalissa hävis! Tähän ku lisätään vielä se, et toiset ajaa 200m ja toiset täyttä matkaa, ni ei ainakaan selkeytä asiaa. Siihen vielä pari radanrasvausta ni voi olla ettei se tyyppi tuu toista kertaa...!!
    Varmasti noilla indeksiryhmilläkin on omat kannattajansa, ja ei siinä mitään, mutta nyt tuntuu että koko kilpailusysteemi on menossa siihen suuntaan.

    Toinen asia joka myös on mainittu on tämä kovien (eli EM) ryhmien kilpurit. Eipä juurikaan näy Nitroja ja yöshowta lukuunottamatta, takavuosina noitakin oli useita lähes joka kisassa. Ne pitää saaha takas myös sm-kisoihin. Ja suoritus paikat oltava siinä kunnossa, edes 200m, että voi vetää nii et siitä on jotai hyötyä myös tiimille.

    Mainonnasta, tai sen puuttumisesta oli kans puhetta aikasemmin. Totta tuokin, ei ole 1 tai 2 kertaa ku on tullu puhetta jonku tutun tai puolitutun kanssa kisoista, ni on sanonu et ois voinu mennä kahtoo jos ois tienny et semmoset oli. Eli kyllä tuo mainonta pitäs olla agressiivisempaa, se tuo niitä random katsojia, kyllähän aktiiviseuraajat nämä tietää jo muutenkin.

    Kuulutus kisoissa menneenä kesänä. Käkö ja Enzo hoitivat hommansa hienosti, ovat miehet paikallaan tuohon duuniin. Kiitos heille siitä. Pari viimistä kisaa... Noh, olihan niissäkin joku äänessä...

    Eli yhteenvetona PALJON KALUSTOA, KOVAA KALUSTOA, TÄYSILLÄ PÄÄTYYN MEININKIÄ, RYSKETTÄ JA RYTINÄÄ, LAJI TAKAS IHMISTEN TIETOON!!

    Noilla se koukku mahd. ensikertalaisille tehdään. Niitä sirkushuveja voi miettii sitten ku nämä kunnossa.

    Tässä nyt ei varsinaisesti mitään uutta tullut vaikka pitkä tarina onkin. Huomasin vaan että aika moni on kanssani samaa mieltä ja toivon että tätä topicia todellakin luetaan johtiksen toimesta ja näitä asioita otetaan huomioon tehdessä päätöksiä ensikesää varten.

    Kiitokset vielä kaikille vapaaehtoisille toimitsijoille ja kisaajille jotka olitte tekemässä kesän kisoja.

    Toivottavasti pohja on nyt nähty.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Muistutan että myös Streetissä on mahdollisuus TD tasoisiin autoihin, mikäli nyt vihdoin luovuttaisiin näistä käsittämättömän naiveista ”äänenvaimennin” ja Dot rengassäännöistä ja lopetetaan kevyiden pienimoottoristen turboautojen erikoiskohtelu, koska tälle ei ole enään mitään syytä v.-2017....siis jos halutaan lisää sitä ”pauketta” SM-kisoihinkin.
    Maailma meidän ympärillä on muuttunut ”streetin” osalta, mutta nyt fyyran vain pitäisi se nähdä ja ymmärtää. Jo nyt toki asiat ovat aika hyvin, mutta pieni hienosäätö olisi tehtävä jotta mahdollistettaisiin vastaavat autot kuin mitä on jo muualla maailmassa.
    Sfi kyllä speksaa tämän päivän pro-modin ja ”streetin” erot ja vielä kun pidetään nämä perusrajat myös käytännössä voimassa, niin tämä kyllä riittää.
    Jos vauhdit Streetissä alkaa pelottamaan, niin ajetaan siinä tapauksessa samaa matkaa kuin TD:kin? Kaikenlaiset keinotekoiset indeksirajoitukset tappaisivat myös tämän, eli "lyhennetään mielummin rataa” kuin keksitään lisää keinotekoisia jarrupolkimia.
    On nimittäin niin että lajia on ”pikkuisen” helpompi markkinoida niin katsojille kuin yhteistyökumppaneille ”maailman nopeimpana moottoriurheilulajina”....kuin että meilläpä on maailman suurimmat ”jarrupolkimet”?
    Laji varmasti menee joka tasolla eteenpäin nimenomaan hieman löysentämällä sitä kuristusotetta, kuin kuristamalla joka vuosi hieman lisää, vain siksi että vanha 70-80-luvun kultakauden meininki voisi jatkua vielä muutaman vuoden, ennen kuin lopulta viimeinen jarruttaja sammuttaa valot?

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.10.2017
  19. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Tällä hetkellä lajissa ollaan selkeesti syvimmässä montusssa kautta aikojen.

    Viimekauden osallistujamäärät sen kertovat. Jr 34 kilpailijaa joista 22 ajoi vähintään 4 kisaa. Tämä oli ylivoimaisesti suurin luokka. Seuraavat suuruus järjestyksessä: Stock/super stock 23/12, Spet 16/8, Ps 16/3, Pet 15/4, Ts 14/4, Td 12/3, Rs 10/3, Sps 5/1. Lisäksi Comp 2 autoa/1 kisa ja Super comp 5 autoa/1 kisa. Mukana muutama ulkolainenkin kuski lähinnä Jr ja Stock/superstock luokissa.

    Yhteensä 145 autoa joista 60 ajoi vähintään 4 kisaa. Tällä sitteen pitäisi tyydyttää maksavan katsojan moottoriurheilunälkä. Kyllä se katsoja joutuu tyydyttämään itsensä ihan omin käsin jos tämän lajin varaan jättää.

    Nyt haaveillaan jostain Top doorslammereista. Kukahan tai mikähän tiimi sinne on siirtymässä? Vuosikausia hinkataan vain näitä alempia luokkia ja eikä halutakkaan istua isompiin ajohousuihinkoska koska leireily varikolla on pääasia.

    Haastatteluissa, jos niitä nyt ylipäätään nykyään enään tehdäänkään, sanottiin että tämän homman suola on tää varikon yhteisöllisyys. Kaikki muu tulee perässä. Homman suola pitää olla kilvan ajaminen ja pyrkimys aina vain isompiin luokkiin. Stokit ja superstocit ymmärrän. Siellä ne kiksit tulee niistä sadasosasekunneista kun indeksiluokkaa ajetaan ja aina pyritään parantamaan. Nyt olaan kuin mitäkin karavaanareita ja halvalla ilmoittautumismaksulla leiriydytään siistillä asfalttipihalla ja suihkutellaan ja saunotaan muun leireilyn ohessa. Ja vielä pidetään hommaa kalliina. 4 henkinen perhe tai ryhmä maksaa viikonlopun lipuistaan enemmän kuin tiimi varikkopaikastaan. Ja katsoja ei sauno eikä yövy paikan päällä vielä tällä rahalla.

    Miksi järjestää väkisin 6 sm osakisaa kaudessa jos kilpailijamäärät ovat tätä luokkaa ja vielä purnataan ilmoittautumismaksuista.
    Voitaisiin järjestää vain kolme kunnon kisaa kaudessa ja toiset kolme sosiaalista tapahtumaa vaikka jossain käpykankaalla ryypäten. Kalusto tietysti mukaan ja varikkofiilis muutenkin pintaan. Ei tule mottiinkaan ohivuotoja.

    Jos ja kun nyt luvataan hyviä pitoja ensi kaudeksi, niin varmaan kannattaa sinne Topdoorslammereihin kaikkien kynnelle kykenevien siirtyä.

    Pyörien tilastoja en katsonut, mutta varmaan samassa suhteessa kisoja ajoivat.
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Toiset ei pelaa lätkää kun ei oo varaa siihen.... Tällä ideologialla ei oo ketään ajajia.
    Katsokaa ulkomailta mallia paljon siellä suhteellisesti maksaa kisoihin osallistuminen...
     
    Muokattu: 15.10.2017

Kerro tästä muillekin!