Mikä nokka akseli chevy 305 tai 350

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tarum, 20.6.2011.

  1. paja1

    paja1 Double Gearhead

    xe262,268HE,summit 1102 tai 1103,edel 3702... jotain tuohon suuntaan. isot palotilat ja flattopit alle dekin,puristus jää väkisin alle 9 =xe274 on jo liikaa
     
    laitinen88 tykkää tästä.
  2. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Kuinka Tällainen luulis kyseisessä toimivan?

    Lunati Street Master Camshafts 10120301
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mietin jo omaa topikkia mutta jatketaan vielä tänne.

    Eli konetta (LG4 305cid SBC 1985 330tkm) ois nyt purettu:
    - Flat top -männät, eli puristukset varmaankin se 8.5:1 (täytyy jostain vielä varmistaa, tai viimeistään sitten laskemalla)
    - Sylinterit hyvännäköiset, menee hoonaamalla + uusilla männänrenkailla
    - Jakopää oli alkuperäinen ja aivan finaalissa, eli menee uusiksi
    - Nostajat pahasti kuopalla, nokka myös kulunut, mitä nyt saattoi jo odottaa
    - Tässä vaiheessa kun kone on levällään, lienee sama uusia myös laakerit

    Täytyy vielä mittaamalla tarkistaa, mutta kannentiivisteet tossa tiivistesarjassa on aika paksut ja ymmärtääkseni 350cid mitoituksella vaikka 305cid-sarjana sitä myydään. Kun ei kiinnosta ennestään vähistä puristuksista liisiä, ois syytä hankkia 305cid-mitoitetut kannentiivisteet sopivan ohuina jos semmosia sattuu löytymään?

    Kaikki muu kun säilyy vakiona ja nokka menee uusiksi joka tapauksessa, niin mikähän se ois se paras nokka (ilman valmistajarajoja) jolla sais vähän lisää löylyä ilman kompromisseja käytettävyydessä tai kulutuksessa? Näköjään Edelbrockillakin on aivan LG4:een tehty nokka ja löytyis nostajineen US Partsin hyllystä (miedompi kuin tuo Comp Camsin XE256H): http://www.edelbrock.com/automotive/mc/camshafts/locator.php?part_number=3702&submit=go

    Tuolla ois Crane Camsin valikoimaa: http://www.cranecams.com/56-67.pdf

    Lunati: http://www.lunatipower.com/Category.aspx?id=58

    LG4:n vakionokka näyttää olevan arvoiltaan seuraava:
    .350 lift intake
    .385 lift exhaust

    178* dur @.050 intake
    194* dur @.050 exhaust

    109* LSA
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Itse lähtisin lunati woodoo linjalle ehkä 250/256 tai 256/262 riippuen siitä puristus suhteesta ja kansi pahviksi ohuet pelti tiivisteet.
    Itsellä noista voodoo sarjan nenistä hyviä kokemuksia matala puristeisissa moottoreissa,heräävät henkiin ja toiminta pysyy siistinä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos sulla on flättäri männät ja dekki nollassa niin taitaa rutut olla lähempänä 10:1 kuin 8.5:1 .
    Siis jos sulla on myös 305 pipot. 305 koneeseen voi laittaa 350 koneen pelti"pahvit" .
    Mulla oli gm 5 litrasessa pannussa ~10.5:1 ruttuja ja compin 268 nenu, toimi kadulla vitun hyvin ja lykkäs vartilla 1700 kiloisen hylsyn alle 14 sekkaa.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niin siis kone on orkkis LG4 1985 305cid kansineen ja kaikkineen. Täytyy tuo dekkikorkeus mitata, netistä kaivamalla saa näköjään kuitenkin osviittaa että se vois olla 9.5:1.

    1985-up LG4 engines used the same flattop pistons as the L69HO engine and the same heads. That's how they achieved the same 9.5:1 compression ratio.

    84 and older LG4s used the dished pistons and had the lower 8.5:1 compression. The difference in compression was the pistons.
     
  7. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    kolmessa viimeisimmässä Car Craft lehdessä ovat virittäneet rinnan Chevyn 305:sta ja Fordin 302:sta, kannattaa tutustua jos toi 305 voimayksikkö kiinnostaa
     
    xarper ja Petri R. tykkäävät tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa o n orkkis nenun specsit.
    14088843 Hyd. – 202/206 – .403/.415 – 115 – 305 HO, 83-86

    Ja tollasta tyrkytetään marineversioon josta mainostetaan 260 kaakkia.
    Specs:

    • Valve Lift (INT/EXH): .401"/.410"
    • ADV Duration (INT/EXH): 271°/283°
    • Duration @ .050" (INT/EXH): 202°/213°
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Okei, pitääpä tutkia tallilla nokkaa jos siitä löytäs osanumeron.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Korjaan lausuntoani, terminologia haussa. Eli männissä ei ole venttiilikoloja eikä pattia, eivätkä ole aivan tasaisetkaan vaan mallia "dished" eli ruttu alkaa varmaankin sitten kasilla.

    Nokka-akselista jotain numeroja löytyy muttei ole vielä löytynyt niille selitystä...

    Edit: GM28 0652 807
     
    Muokattu: 17.10.2017
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jatketaan yksinpuhelua.

    Nokan mittasin, karkeasti imu .326" ja pako .368", eli kuluminen ja oman mittaamisen epätarkkuus huomioiden lienee ollut alkujaan tuo .350"/.385".

    Männät jää 0.7mm alle dekin, mitä nyt ehdin yhdestä pytystä mitata. Mutta jos laskee tolla dekkikorkeudella ja 0.041 kansipahveilla sekä 12cc monttumännillä (googletieto ois että LG4:n dished pistons volume on 12cc), 58cc palotiloilla, 3.736 porauksella (tiiviste 4.03) ja 3.48 iskulla niin saa laskurilla puristuksiksi 8.5:1. Eli lienee tuo 1984 8.5:1 kone vielä olevan kyseessä vaikka vuoden 1985 auto, joskin alkuvuoden mallia.

    Eli jos löytys halvat männät jolla sais puristukset 9.5-10:1 alueelle ja siihen sopiva nokka, vaikka tuo Lunati Voodoo 256/262 niin luulis tehonlisäyksen olevan tuntuva vakioimarista ja pakosarjoista huolimatta.

    T'äytyy vielä tuo compresion distance selvittää orkkismännistä, mutta jos se mätsää näihin myynnissä oleviin mäntiin niin eikö se ois siinä sopiva setti valmiina: http://www.ebay.com/itm/Chevy-5-0-5...inum-Flat-Top-Pistons-Set-8-STD-/171051805419
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Orkkismäntien puristuskorkeus on 1.56" ja linkin männät matalammat 1.54", joten niillä mäntä jää jo reilun millin alle dekin.

    Kun löydät 1.56" flat topit ja niitten kanssa laitat fel-pro 1094 pahvit niin pääset jo lähelle kymppiä rutuissa. 305:n normipahvilla 9.5 paikkeille.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tämä hanke ois nyt sillä mallilla, että uudet männät on asennutettu vanhoille veivelle (flat topit 1.56" puristuskorkeudella, tavoitellaan 9,5-10 puristuksia), ridge reamerilla on ajettu sylinterien yläpäistä hienoinen rappu pois ja pytyt hoonattu. Nokkalaakerit saa kelvata vanhat mutta kiertokankiin ja kampuraan on uudet tarjolla. Kannet on vielä tyystin purkamatta. Tuo mainittu Lunatin 256/262 nokka tuli nostajineen, ja siihen liittyykin kysymys:

    Nokkakortissa oli Lunatin suositukset jousille, retainereille ja lukoille. Miten 305:n vakiohilut suhteutuu näihin? Oisko ainakin jouset hyvä vaihtaa?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vakiojouset kannattaa vaihtaa parempiin, mutta nuo Lunatin suosittelemat on tuolle nokalle jäykkyydeltään (rate 462) aivan turhan rajut ja rasituksia lisäävät.

    Seetipaine saakin olla 90-100 paikkeilla, mutta aukipainetta ei tarvi kuin reilut 250.
    Laitoin muistaaksen kerran tuon nokan kanssa Compin 980 jouset vakioretskuilla ja lukoilla ja toimi ok.
    981 jouset olis vielä pykälää jäykemmät, mutta nekin jäykkyydeltään (rate 373) selvästi lunatin jousia kevyemmät.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Alakerta alkais olla nipussa. Tuossa tuli vastaan edukkaasti hyväkuntoiset World S/R kannet joista höylätty sen verran pois että palotilan koko on 54cc. Noilla sais tiivisteistä riippuen ruttua 9.6-10.3 ja virtaavat varmasti paremmin kuin vakiokannet. Oisko noi päälle kympin puristukset jo "liikaa"? https://www.summitracing.com/int/parts/wrl-042650-1/overview/
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Eihä toi ny lähelläkää liikaa vielä oo toi 10.3?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuolla nokalla ja 10.3 rutuilla nousee dynaaminen aika korkeelle 8.8:1.

    Ysillä alkava puristussuhde olis turvallisempi, mutta toisaalta periaatteessa pieni sylinterin halkaisija ja hyvän muotoinen palotila sallii enemmän puristusta.
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mittasin nyt noilla uusilla männillä tarkasti niin dekkikorkeus oli 0.58mm alle. Tolla ku laskee niin 0.041 pahvilla rapia 9.7:1. Eli tolla varmaan mennään jos ne kannet päätän ostaa.

    Tuolla on juttua 305:n rakentamisesta samoilla kansilla: http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/Chevy_305_engine#Car_Craft_305_build-up

    Mitenhän tuo orkkis Rochester Quadrajet jaksaa ruokkia tuommosta hieman viritettyä konetta?
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Rochester jaksaa ruokkia hyvin,kunhan suorittaa hieman säätöjumppaa!
    Mulla oli kerran 454:n päällä sellaseen alunperin tarkoitettu korvauskaasutin ja kokeilin myös auton mukana tullutta rokkiorkesteria jolla seoksen saanti ei riittänyt ja sitten kokeilin myös 650dp spread bore Holleyta joka oli paras näistä,mutta yllättävän lähelle se korvauskaasutin kuitenkin pääsi ja siihen ei hirveästi eri säätöjä kokeiltu ja Holleyta säädettiin hartaasti!
     
  20. -tl-

    -tl- Gearhead

    Most Quadrajets were capable of 750 cu ft (21,000 l)/min (cfm) maximum, but some rare Buick and Pontiac models were capable of 800 cu ft (23,000 l)/min for use on high performance engines, and most 1984-1987 pickup trucks were also equipped with the 800-cfm carb.

    Luulis riittävän.
     
    kime2 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!