Kattokaas tätä! (eduskunnassa jotain tolkkuako?)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja emil knievel, 13.10.2017.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    30 vuoden ikä. Muuta mahdollisuutta ei oikein ole.
     
    cutlass cruiser, sämpy ja WBBC tykkäävät tästä.
  2. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Ainakin kilpa-ajoneuvomäärittelyyn voisi saada samassa rytäkässä väljemmät ehdot tehorajoituksiin, katsastukseen, prosenttirajoihin... jos niitä vaan arvattaisiin vastineissa ehdottaa. Kilpa-ajoneuvo olisi helpompi määritellä kuin harrasteajoneuvo ja ralliharrastajamassat varmaankin voi olla hanakoita lobbaamaan tuota hommaa läpi.

    Veneverotapauksessa kuka tahansa pystyi jättämään vastineen ja niitä jätettiin kansalaisten toimesta tosi paljon. Hanke kaatui siksi. Voiskohan nyt kuka vaan kansalainen jättää myönteisen vastineen?

    Mielenkiintoista jos voisi rekisteröidä esim. turvakaaritetun Ruotsi-rodin kilpa (katukiihdytys) autoksi.

    Ehkä olisi hyvä miettiä miten valtio voisi hyötyä systeemistä taloudellisesti ilman että saastuminen oleellisesti lisääntyy. Pitäisköhän säätää joku kilometrimäärärajoite/vuosi? Kontrollointi tosin oisi hankalaa kun voi ajaa mittarinvaijeri irtikin. Oisikohan harrastajat valmiita maksamaan jos esim. Ruotsi-rodin käyttö olisi huomattavasti kalliimpaa kuin perusauton?
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    On muitakin.
    esim käytön rajoittaminen..
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites epa-traktorit?

    Varmasti ois kiinnostusta moisia valmistella


    Toi määritteleminen on hemmetin vaikeeta
    Jollekkin isolohko subbe on harrastuslaite jolla voi kehua omaavansa isolohko maasturin joka sutii joka nurkasta
    Ja toiselle se on päivittäinen käyttis

    Sit mites yhdistelmät?
    Joku bensa vani ja siihen "streamliner" perään on jollekkin pers-aukiselle harrasteajoneuvo jolla käydään yhdessä tapahtumassa ja ajomäärät mitataan tuhannessa, kun toiselle sama yhdistelmä on päivittäinen duuni urakka kuljin joka kulkee 3000km kuussa ympäri suomea


    Ehkä toisaalta toimivin ois kyttäsyboxi harrasteeseen ja kuukausimaksullinen kilsamäärä, jonka ylittämisestä maksetaan normaali kuluihin saakka
    Kilsamäärä vois olla vaikka 1000km kuussa ja 4000km vuodessa
    Noilla kilsoilla pystyy käymään tapahtumat ja cruisingit ja jos näyttää et kilsat alkaa täyttymään. Trailerilla sinne tapahtumapaikalle ja siellä cruisailut.

    Sit tosiaan se leimaus esim. 10k välein tai randomisti tietokoneen arpomana pistokokeeseen. Joka voi tulla vain 2 vuoden välein tai katsastusratsia kadulla, joka on ilmainen ellei hylkyvikaa löydy. Jos hylky tulee niin ratsia maksu ja jälkitarkastus trafin valvomilla asemilla


    Niijjoo mites jos ajelee boxin piuhat irrallaan?
    Jos yhteys kyttäysboxiin katoaa ja auto ei ole liikennäkäytöstä poistossa maksut muuttuu normaali maksuiksi
    Eli harraste liikennekäytöstä pois ja akku huomenna irti, gepsin oma-akku pitää virrat ylläpidossa vielä viikon
    Ja siksi viikko että akun voi vaihtaa tai se kestää mennä v-loppuna tai muusta syystä tyhjäksi ilman, että heti paukkuu maksut
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mitään monimutkaisia systeemejä turha kehitellä, ne eivät tule toimimaan. Sama 30 päivää vuodessa ajo-oikeutta kuin museoajoneuvoilla. Jokuhan aina tietysti yrittää koijata ja ajaa enemmän, mutta ei museoajoneuvojen kohdalla yleisesti ottaen ole ollut ongelmaa. Joku ajaa enemmän, joku vähemmän tai ei ollenkaan. Keskimäärin riittää hyvin tuo 30 päivää.

    Sitten jos tulee satelliittiseuranta muillekin ajoneuvoille, niin samalla hoituu harrasteajoneuvojen valvonta.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei välttämättä toimi kun harrasteesta ei mahdollisesti näe päälleppäin et miksi se on harraste

    Esim. just joku suburban vaikka se palontien, se osti käyttikseksi ite ostan sen harrasteeksi ja laitan harraste kilpiin sellaisenaan

    Milläs todistat etten ole ajanu ku 30 päivää vuodessa?
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eikä museoautosta mahdollisesti näy päällepäin, että se on museoauto. Milläs todistat, ettet ole ajanut museoautollasi kuin 30 päivää vuodessa?
     
    cutlass cruiser ja cdv70 tykkäävät tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Silloin, kun poliitikko ajaa harrasteautoasiaa, niin silloin on kyse tod.näk. uudehkosta, ja kalliista kulkuvälineestä. Harva niistä näiden vanhojen, ja halpojen kanssa pelaa.
    Moni vanha auto, joka ei saa jostakin syystä museostatusta, jää tavalliseksi käyttöautoksi, joka kannattaa pitää väliaikaisesti pois liikenteestä. Hieno juttu, että saa helposti miltei kuluttomaksi auton omistamisen, jos ei sitä käytä. Se on suht näppärää ottaa hetkeks taas liikenteeseen.
    Mitähän sillä Harrasteajoneuvorekisterillä saisi oikeesti lisää etua, verrattuna nykyiseen Väliaikaisesti liikennekäytöstä poistoon?
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Koska sipilä ja berneri ja muut petturit on jo isänmaamme myynyt ja autoilijoiden verotus tulee vain kiihtymään, niin eipä siitä harrasterekisteristä varmaan muuta iloa ole kuin hyvä mieli siitä kun ajoneuvon tiedoissa lukee harrasteajoneuvo :)
     
    Nikuzai ja rane58 tykkäävät tästä.
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tuo "30 päivää vuodessa" on pussihousujärjestöjen oma keksintö! Pelkkää kateutta enemmän ajavia kohtaan...

    > Laissa ei ole sellaista rajoitetta.<

    Ruotsissa ei rajoituksia ja verovapaus ilman omaan pussin petaavien järjestöjen katsastuksia ym huuhaata.
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin mä olen ymmärtänyt et toi 30 päivää on sen museovakuutuksen määrittämä homma, ei siis museorekisteröinnin eli museorekisteröidylle voi halutessaan ottaa myös normaalin vakuutuksen ja ajaa vaikka joka päivä ?
     
    leksa tykkää tästä.
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    Harrasteajoneuvoluokka ei ole kovin uusi ajatus, sellaisesta on käyty keskustelua jo ainakin parikymmentä vuotta. Mutta mitä se hyödyttäisi? Käytännössä harrasteajoneuvoluokassa voisi olla neljänsorttisia etuja:

    - Verotus
    - Vakuutus
    - Kevyempi tekninen vaatimustaso
    - Harvempi määräaikaiskatsastus

    Kaikki näistä edellyttävät jonkinlaista harrasteajoneuvon määritelmää. Suurin osa edellyttää myös käyttörajoitusta. Määritelmästä on tälläkin taululla sodittu ties kuinka kauan - aina löytyy joku, jolle määritelmä ei kertakaikkiaan sovi. Jos taas määrittely jätetään pelkästään omistajan päätettäväksi, tulee verotukseen niin iso porsaanreikä, ettei sellaista missään tapauksessa tulla hyväksymään.

    Tämä voisi onnistua tietyin rajauksin. Mutta rajan ulkopuolelle jää silloin aika paljon kalustoa ja seurauksena on kateellisten itkupotkuraivari.

    BTW, kansanedustajia ajamassa harrasteajoneuvojen etua on niitäkin ollut liikkeellä kauan. Esimerkiksi Vilku-Pekka teki aikanaan hämmästyttävän paljon duunia asian eteen. Mutta yksinäisiä susia ovat aina olleet, ja kiireisiä semmoisia.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  13. leksa

    leksa Gearhead

    Jos museoajoneuvon vakuutus on voimassa enemmän kuin 30 pv vuodessa niin mikään laki ei estä ajamasta vaikka jokaikisenä päivänä vuodessa.

    On toki muutenkin vaikeata lähteä sanomaan kuinka monesti se on yleisellä tiellä vuoden aikaan liikahtanut.

    Lähtökohta on kuitenkin että erikseen museoajoneuvoja varten oleva erillinen museoajoneuvovakuutus on vain lisäetu ei ainoa vaihtoehto.

    On olemassa museoajoneuvoja varten muitakin edullisempia vakuutusmuotoja.
     
  14. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Vähissä taitaa olla ne, jotka maksaa normaalia vakuutusmaksuja saatuaan autolleen MR leiman.
    En tiedä yhtään. Tietääkö joku.....
    Sen sijaan tiedän monta jotka hehkuttaa sitä 30:nen päivän ajo-oikeutta. Seuraavassa lauseessa sitten hehkutetaan sitä, ettei sitä kukaan valvo.
     
    Muokattu: 19.10.2017
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. leksa

    leksa Gearhead

    Olet kyllä erittäin oikeassa.
    Kun ostin Valtsun toissa - siis viime vuoden keväällä sain ensin järkytyksen kun vasta ostotilanteessa selvisi että kyseessä on ns museokatsastettu auto.
    Lähinnä eniten just siksi että se 30vrk tulee ylitettyä.
    Ajattelin että naapureilla on ihan toimiva laskupää jne..

    No ensin tein käynnin katsastusasemalla jossa todettiin että mikäs sillä estää ajelemasta mikäli on vakuutettu.. ??

    No sitten etsin netistä hiukan taustatietoa
    http://www.sitruunapatonki.fi/forum...d=bba3a0fdcaedca9cbfadf03890059855&view=print

    Ja sitten tein mittavan soittelukierroksen eri vakuutusyhtiöihin.
    Ja ihmeen kaupalla sain sellaisen vakuutuksen joka on edullinen ja räätälöity museoajoneuvoille.
    Otin lisävakuutuksia myös mukaan ja silti hinta on huokea.

    Siis kierros vakuutusyhtiöissä kannatti.
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    miten niin?
    oletko oikeasti sitä mieltä, että vaikkapa 2017 hemi-challenger ei voi olla harrasteauto? millä perusteella?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Riippuu mitä sillä saa. Yli 30 vuotiaalle harrastimelle jos sais harvennetun katsastusvälin, halvan 30 päivän vakuutuksen ja ajoneuvoverovapauden kuten museopelille, niin olisi oikein hyvä. Jos noi saisi kaikkiin vuosimalleihin, niin joka ainoa rottelo olisi "harrasteauto". Tai jos sais edes 40 vuotiaaseen. Tai edes 50...
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  18. Seejii

    Seejii Gearhead

    Aikaisemmat kannanottoni aiheeseen ovat mielestäni niin neutraaleja, että täsmennän omaa näkemystäni harrasteautoilusta.
    2017 Challangerin ostaminen harrastus peliksi ja käyttäminen harrastamiseen on ok. Mikäs siinä, mutta eihän se eroa käyttövessa Challengerista millään tavalla. Ihan samalla tapaa tehdastakuu koskee sitä kuin kaikkia muitakin rekisteriin laitettavia Pösöjä. Jos kosket itse siihen takuu raukeaa.
    Minun mielestäni pelkkä omistaminen ei tee kenestäkään autoharrastajaa tai harrastus välinettä, tai ehkä postimerkkeilyssä on toisin.
    Auto on käyttöesine, sen käyttö on olennaista säilyttää siinä.
    Ikä määrite on hyvä tapa erottaa jyvät akanoista. Minulle sopii 30-40 vuotta harrasteajoneuvoiäksi :)
    Vaatii jo osaamista ja tietynlaista henkistä kanttia pitää esim. 80-luvun Toyotaa liikenteessä.
    Harrastaja on todellisia moniosaaja harrastusajoneuvonsa asioissa.

    (Anteeksi inflaation kärsineen termin käyttö, mutta sanan merkityksellisesti se sopii tähän)

    Syy miksi olen kiinnostunut harrasteajoneuvo rekisteristä on se, että näen siinä mahdollisuuden kumota nykyiset muistaakseni 1998 tulleet rengaskokomuutossäädökset (on muitakin kummallisuuksia, säädöstyö oli 90-luvun lopussa valtakunnassa hunningolla, itseisarvoista puuhastelua)
    Niistä pitää päästä eroon! Ne ovat täysin järjettömät koska ne eivät ota huomioon ajoneuvon käyttötapaa, ne on tasapäistetty koskemaan yhtälailla Miniä ja Ranchargeria. Kokomuutos sääntöihin tuli hiljattain muutoksia nyt huomioidaan suhteellisesti renkaan koonmuutos vertailurenkaaseen. aiemin oli vain max 2 tuuman muutos sallittu. Tämä ei kuitenkaan poista koko ongelmaa.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    On se ny kumma jos vai yli 30 vuotta vanha on vasta harrasteauto.
    Kyllä mä osti 1998 vuosimallin Kenworthin täysin harraste autoksi.

    Ja vaikka mulla on ollut yli 40 vuotta vanhoja autoja niin kyllä mä olen ne joutunut ostamaan siinä missä uudemmatkin autot.
    Et kyllä ostamalla tulee harrastaja.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tottakai voi olla. Mutta TÄHÄN ASIAAN LIITTYEN ainoa tapa rajata on ikä. Koska muuten siellä on tosiaan kaiken maailman puntot ja corollat harrasteajoneuvorekisterissä, jos siinä säästää 7 euroa vuodessa.
     
    cutlass cruiser ja rane58 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!