Katujätkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja max, 12.12.2011.

  1. max

    max Double Gearhead

    Peace Bros,kukkia ja rakkautta!!!!
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joo, te voitte Kaitsun kans tehdä sen raakatyön ja pohtia teholukemia, mä luulen että me Sämpyn kanssa keskitytään muistelemaan -80 -90 lukujen kulta-aikoja ja ehkä vähän kehutaan toisiamme (tai ainakin itseämme):D!
     
    max tykkää tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Yksinkertaisetkin asiat voivat mennä päin helvettiä,jos ei hommaa loppuun asti mieti tai säästää väärässä paikassa.
    Viimeinen epäonninen dynokokeilu kävi töissä,kun kokeilun alla oli 2 kpl. CF-6 motteja(Taitavat olla General Electricin valmistamia).Akselitehot ovat luokkaa 35 000 hp kappale.
    Aivan uudella koekäyttöpaikalla ja sit isompia tehoja yli 75 prossaa ja molemmat moottorit sakkas ja efekti aivan sama jos ampuis isolla tykillä ja molemmat motit sammu.Vähän aikaa hiljasti et mitä vittuu tapahtu!!
    Insinöörillä kävi laskutikun kanssa virhe uutta koekäyttöpaikkaa suunnitellessa ja susihan siitä tuli.Ilma virtaa väärällä tavalla ja saa moottorin sakkaamaan kun isommat tehot ovat pyynnissä.Mut ei se mitään,sehän makso ainoastaan karvan yli 10 miljoonaa €.
    Motit eivät onneksi vaurioituneet,vaan tarkastuksella selvittiin.

    Siviilissä ainoastaan yhden dynokokeilun läpikäynyt,ja se oli kyllä mukavaa hommaa.Nyt vielä varmasti vieläkin parempaa kun on tuttu bändi paikalla,ja ei tule tehtyä ainakaan kovin paljon turhia liikkeitä.
    454:sen kanssa oli vuosi sitten jonkunlainen rukkas tuntuma mihin kohtaan voima asettuu.Onkin jännää kun ei ole mitään hajua mitä 350 toimittaa.
     
    Muokattu: 20.10.2017
    Herje, artsiracing ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^Huh huh, vähän eri tasoista meininkiä!

    350:nen on sekoitus vakio-osaa, hi-techia ja kaikkea siltä väliltä, eli osia joita Kimmo on vuosien varrella haalinut itselleen.
    Näistä valittiin jollain tavalla yhteensopivat komponentit, mutta kokonaisuus ei välttämättä aivan huippulukemiin yllä, joten ollaan odotuksissa kohtuullisia.
    Mutta mielenkiintoista joka tapauksessa!
     
    palontie ja max tykkäävät tästä.
  5. Selli

    Selli Gearhead

    Terkkuja Kaitsulle! Täällä odotellaan sitte PopCornien kanssa tuloksia. Jos oikeen innostun niin ponun pata nousee pois keulilta. Ei hätää,Menee se sinne takasin kun saan tiivistettyä paikat ja samalla katon miltä näyttää 80" luvulla kasattu pata. Toi kyllä pelaa pirullisen hyvin ja lähtee hinkuttamatta käymään jne. Pää syy on se että loota vuotaa vähän liikaa ja vaihteet hyppii kun cruisailee. Taitaa tuo ST loota siirtyä varastoon jos löydän jostain järki hintaisen 350:sen lootan.
     
    max tykkää tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Dyno vedot vedetty ja törmättiin heti alussa todella yllättäviin ongelmiin.Näistä tulee juttu myöhemmin kuvien kanssa joista hyötyä varmasti kaikille.
    Välitän terkut Kaitsulle.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Kaikki ei mene niinkuin HotRod Magazinessa ja Ameriikassa. Motti suostui lähtemään käyntiin kun Sämpy muisti avata bensahanan. Tuloksena erittäin tasainen käynti ja nokka ajettiinkin hyvillä mielin sisään, kunnes frendini Kaitsu huomioi venttiilikoppien huohotuksen ja Sämpy laittokin sitten pelit seis.
    Tutkittiin öljyä ja siellähän ei ollut öljyä vaan piimää ja paljon!
    Eli vedet ja öljyt sekaisin. Syystä että Brodix kansien ja Titan TXS vesikanavat eivät kohdanneet. Olin aika mykistynyt että mitä helvettiä.
    Sämpy ammattimiehenä huomasi vian välittömästi ja siirryimme plan B :hen.
    Läksimme mun tallille hakemaan saatanallista laukkaa Victor Junioria hätiin tykötarpeineen.
    Punaniska Victor piti vedet ja öljyt erillään mutta mutta....Demon ei sovellu tuollaiseen rankahkoon moottoriin. Eli se meni polvilleen kun moottoria ruvettiin kuormittamaan. 650 DP Holley tuli apuun ja motti rupesi toimittamaan. Tuloksena oli 432HP ja kierroksilla 2500 RPM jo yli 500 Nm vääntöä.
    Kun haimme Victoria tallilta niin Artsi Racing ja Sämpy avasivat filtterin ja totesivat että vahinkoa ei ollut sattunut.
    Summasummarum, motti oli myös Sämpyn mielestä aika väkivahva, kun ottaa huomioon että se on kasattu osista mitä sattui hyllystä löytymään. Tässäpä päällimmäiset, kommentoin myöhemmin lisää.
     
    jakulepi, Camino'79, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

     
    fenix, Selli, Vuokralainen ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    No niin, tässä ruvetaan pääsemään alueelle. Harmi että Brodix kannet ja Titan TXS imusarja eivät olleet ollenkaan kavereita. Veikkaan että Titanilla motti olisi särkenyt 450 HP rajan helposti. Mutta niinkuin taisin aiemmin todeta niin tämä StreetDemon kaasari on sopimaton moottoreihin joista halutaan vähän enemmän voimaa.
     
    Herje tykkää tästä.
  10. 383

    383 Gearhead

    Mistä kohtaa vuoti ????
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Brodixin vesikanava on alapäästään kannakseltaan liian ohut Titan TXS:n vastaavaan verrattuna.
     
  12. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Puhutaanko vielä hevosvoimista ja väännöistä....ahaa, ei siis kiinnosta mutta paasaan silti.
    Kun katsot käyrää niin huomaat että about 5300rpm on merkittävä kuoppa sekä tehossa että vännössä!?
    Se jäi meitä ihmetyttämään mistä tämä johtuu?! Se ei meille sitte selvinnyt, mutta kuten huomaat niin kuopan jälkeen yritetään mennä taas kuuhun. Mutta vastuullisena dyno-operaattorina Sämpy Santala ei halunnut antaa enempää jengaa kuin 6000rpm, mikä olikin fiksua koska kyseessä on vain gm orggis veivit.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Tuossa on sitten näkyvillä kokoonpano millä nuo voimat saatiin aikaan,ja vasemmalla puolella näkyy laatikossa Titan TXS piimällä kuorrutettuna. Minulta voi ostaa tämän aivan uuden StreetDemon 625cfm kaasarin joka on komposiitti rungolla ja mukana seuraa Us-partsista ostettu säätökitti joka maksoi 100euroa. Hinta olis 400euroa.
     
    Vuokralainen tykkää tästä.
  14. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Enkös mä sanonu, että sen diimonin saa nakata roskiin;)ei oo Holleyn voittanutta!
    Ihan kivat luvut siitä tuli 350 kokoisena, mikäs kärsä tässä olikaan?
     
    max tykkää tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Naulan kantaan puhut Timo.Sen verran olen nyt saanut näistä dynosessioista oppia,että ihan turha ruveta hifistelemään/temppuilemaan ihmeellisien kaasareitten tai imusarjojen kanssa jos hommailee tällaisten vanhan liiton "Street Machine" tyyppisten autojen kanssa.
    Tämä 350 oli tyytyväinen 650 DP holleyn kanssa,ja ei vaatinut muuta kuin ensiöpuolelle 67 suuttimien sijaan 72 kokoset.
    Sama sit 454 motin kanssa joka pärjäsi 750 DP Holleyn kanssa.
    Victor Jr.mukana niin ei voi väärin mennä.
    Tässä oli Comp Cams 284 XE laahuri kärsä.On lievästi isokokoinen tohon mottiin ja ehkä vähän väärä profiililtaan,mut muutakaan ei ollut hyllyssä.
    Eiköhän tosta kuitenki tule taas hyvä katujen kauhu(naapurien riesa),kun askiinkin tulee muutoksia.
     
    Muokattu: 22.10.2017
    Camino'79, palontie ja Herje tykkäävät tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No niin, raporttia vähän täältäkin päin:

    Vääntöä oli siis 576.2/4700 ja tehoa 432.8/6000 r/min., ja tuo kierrosluku pidettiin maksimina turvallisuus syistä.
    En odottanut ihan noinkaan paljon, joten positiivinen yllätys.

    Sen sijaan ei ollut yllätys että StreetDemoni ei suoraan paketista ollut ihan omimmillaan tuollasen koneen päällä jossa nokan overlappia on melkein 70 astetta yhdessä ihan hyvän kokoisten venttiilien (moottori kokoon nähden) kanssa.
    Olis sen varmaan saanu jotenkin toimimaan jos olis tarpeeksi jumpattu, mutta ei katsottu viisaaksi. Siinä varmasti hyvä kaasari hieman miedommilla osilla ladattuun koneeseen.

    Holley 650DP oli tässä tapauksessa helppo: Laitoin jo valmiiksi toisiopuolen läpät niin auki että siirtymäpiirin kanavat häämöttivät ja ensiöpuoli vähän reilummin, sekä seosruuvit 2 kierrosta auki niin ei tarvinnut enää koneen käydessä paljon tyhjäkäyntiä ruuvailla!
    Tehoalueella oltiinkin laihalla (suuttimet 67/76) ja ehdotin ensiöpuolelle 70 ja pikkurikastusta myös toisioille.
    No tietenkin Sämpy, se vanha kettu, sai huijattua mulle 72:set käteen, ja nehän sinne tuli ja toisiot jätettiinkin vielä muuttamatta.
    Näillä sitten mentiin eikä kaasariin enää koskettu!

    Jakajan ennakkokäyrää muutetiin myös, koska keskipakoennakko alkoi jo alta tonnin ja eli voimakkaasti tyhjäkäynnin tuntumassa. Toinen jousi vähän jäykemmäksi ja tyhjäkäyntiennakko rauhoittui.
    Samalla rajoitettiin täyttä ennakkoa ja lopulliset ennakot oli tyhjäkäynnillä 17 ja 34 täydet.
    Sitten kokeiltiin 36 ennakolla: 1hp lisää ja sitten vielä 37.5 ja taas vain 1hp lisää. Päätettiin palata 34 asteen ennakkoon.

    Kokeiltiin myös tuuman avointa korotuspalaa kaasarin alla, ja sillä tuli 5hp lisää.

    Kun kone on joskus autossa kiinni niin luulen että voi olla tarpeen tehdä vielä jotain pikkumuutoksia ajomukavuuden varmistamiseksi kruisaillessakin.

    Nyt pitää mennä välillä kahville, ja jatketaan kohta vielä "maitokahvi" tarinoilla...
     
    palontie, jakulepi, max ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Kiitos Artsi,asiathan menivät juuri niin kuin sä sanoit.Mielestäni tämä motti muutti sointiaan välittömästi kun sai punaniska 650 DP Holleyn niskaansa,eli oli halukas tositoimiin.
    Tämä ei mielestäni ole taas mun normaaleja harhakäsityksiä.
    Sämpykin innostui asiasta ihan eri malliin,kun huomasi moottorin olevan halukas yhteistyöhön.Äijähän on "Horsepower Junkie" ja hyvä niin.
    Toi alle tuuman korotus pala on muuten halpoja hevosia,koska 5 hp saatiin lisää.
    Ihan pirun hauskaa puuhaa tällainen yhdessä väsääminen,vaikka alussa olikin todellinen epäonni matkassa.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jatkuu: Maitokahvikone-ilmiö tais todellakin säikäyttää Maxin pahanpäiväisesti!
    Itse en ollut niinkään huolissani, koska olin aika varma ettei tuon tyyppinen ja runsas veden vuoto voi olla mistään muualta peräisin kuin niistä komposiitti-imarin O-renkaista.
    Ja lupasinhan heti ottaa asiasta kaiken kunnian ja poliittisen vastuun nimimerkillä "imusarja-asentaja":D!
    Niinkuin kehuinkin aiemmin tuota hi-tech tuotetta erinomaisine tiivisteratkaisuineen, en ollut huomannut että juuri noissa Brodixin kansissa olikin vesikanavan alareunassa niin matala tiivistealue, ettei tämän AFR-imarin o-renkaat kyenneetkään kunnolla tiivistymään siihen.
    Onneksi Maxin varastoista löytyi Victor Jr, käytetään se AFR johonkin vähän rajumpaan AFR-kantiseen projektiin tulevaisuudessa!

    Päivä oli kokonaisuudessaan oikein hauska, ja kun paikalla oli enemmän ja vähemmän Chevy-jätkiä, niin voitte arvata kuinka lämpimästi puhuimme Mopar-tyypeistä!
    No ei tosissaan mitään muuta kuin pientä huulen heittoa, ja tässä vain toteutui vanha Raid-repliikki: "Ne on väärässä jotka eivät ole paikalla" :p!

    Voi helvetti, tajusin juuri että nimenomaan Moparin imareissa ei kierrä vesi ollenkaan, oliskohan mun parempi keskittyä asentamaan imusarjoja korkeintaan niihin..:mad:!
     
    palontie ja max tykkäävät tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Hmm.....oonkohan mä koskaan erehtynyt missään?!
    En tietenkään,mut oliskohan mun työkaverit vähän eri mieltä?

    Edit.No hätä,kukaan ei ole toistaiseksi kuollut lento-onnettomuudessa(Ne kyllä seuraa mun tempauksia lentsikassa)
     
    Muokattu: 22.10.2017
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ajoitteko niitä tossa uudessa pilttuussa?
     

Kerro tästä muillekin!