Pellin pyörittäjää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kinde, 25.10.2017.

  1. kinde

    kinde Gearhead

    Haluaisin neljä peltiä muotoiltavan.
    Koko noin 400x700mm
    Englannin pyörällä kaiketi parhaiten.
    Vanin kylki-ikkunareiät umpeen.
    Leikkaan ite ja pokkaan niihin kylkilinjassa olevan pokkauksen.
    Pientä kaarevuutta tarvii leveys ja korkeussuunnassa.
    En ajatellut ostaa omaa konetta vain tätä varten.
    Vihdin suunnalta.
    Tarjoa.
    040-7326413
    kimmo.kolhi@gmail.com
     
  2. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Vai löytyiskö purettua umpikylki vania josta laikkais kyljestä valmiiksi oikean muotoisen pellin?
    Itse ainakin laiskana tekisin niin vaikka e-pyörä löytyykin.

    Eikä noi kylkipellit vanissa oo lahoja noin korkealta. Ellei niissä ole ikkunoita
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tai mites jonku farmariauton kattopelti, luulis niitä kinnereitä olevan purkaamot pullollaan.
     
  4. kinde

    kinde Gearhead

    No näitä ei ole umpikylkisenä purkaamot pullollaan.

    Se nyt vaan on ykkösvaihtoehto pyöräyttää 1mm pellistä.

    Tekijöitä?
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mulla ei ole englanninpyörää, mutta millin pelti on aika vahvaa pintapelliksi.
     
  6. kinde

    kinde Gearhead

    Sen takia juuri pitää saada kaarevuudet.

    Saan kyllä mankelilla toisen pitemmän/ pysty kaarevuuden mutta tuo vaakakin pitää saada aikaiseksi. Enkä sitten tiedä miten sen saisi muuten parhaiten...
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuolla aikaisemmin varmaan tarkoitettiin, että valmiiksi kuperaa peltiä saa pitkäkattoisien katoista leikattua.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    En mä ainakaan alle millisestä ala tekemään yhtään mitään?! :eek:

    0.75nen ehkä hätäpäissään JOS jostain syystä hukkapala sattuu tulemaan vastaan ni voi käyttää johonkin välttämättömään leimapaikkaan minkä joutuu sormin muotoilemaan paikalleen jonnekin esmes taka-akselin väliin mutta kyllä mä oon pitäytyny millisessä mitä normi ruostepaikkoihin tulee ja sit tarpeen vaatiessa runkoon 3mmstä ja joihinkin pyöränkaariin jopa 2mmstä kun siinä on sit hiontavaraakin ;)
     
  9. kinde

    kinde Gearhead

    Nooh.
    Millisestä oon tehny....
    Täytyyhän sitä tietää tehneensä.

    No nyt kuitenkin päätin hakee .75 ja jos ei muuten niin pyöräytän vaikka mahan päällä.
     
    Lowry tykkää tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    0.75seen saat tehä tukikehikon ettei oo lontollaan heti ku joku kaljapäissään erehtyy nojaamaan siihen :D
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Juu. Pitää tehä tukipalkit uudelleen joka tapauksessa. Saa sitten kunnon vanerit ja sidontakiskot seinään kiinni.

    Mutta vieläkäään ei pyörittäjää ole ilmaantunut. Noh akuutti tarve on parin viikon päästä.
    Teen kantit reikien ympärille ja sovitan pellit ensin......

    Millinen on vielä vaihtoehto....
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    Tomis custom carage on ainaki omaan vaniinsa tehnyt semmoset ja muokkaa muutenkin pelliä että siltä kannattaa ainakin kysyä.

    Nettisivut ja vissiin naamkirjakin löytyy tolla firman nimellä
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    :odeek: Ei autoissa ole millisiä pintapeltejä ollut 50 -luvun jälkeen, ite käytän 1,25 pohjaan ja 0,75 pintaan.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mittaamaan en oo alkanu eikä sillä sinällään bäliä mitä se orggis on, mutta millistä on jo huomattavan paljon mukavampi hitsata kun ei vetele ensinnäkään niin herkästi ja pysyy paremmin muodossaan ja on sit edes hintsusti hiomavaraa ettei meee heti puhki kun saumoja siistii. Varsinkin tinaillessa tykkään kun on vähän jämympää peltiä o_O
     
  15. Anza

    Anza Gearhead

    sen vähän mitä on tullu peltejä rullailtua englanninpyörällä yms. Pelti kannattaa leikata 15-20 cm isompi, mitä lopullinen pala. Ensin kaarevuus rullailemalla. Sitten sikki tai muut pinnan muotoilut ja viimesenä leikataan oikeankokoiseksi, kantataan reunat ja sovitellaan paikalleen. Tosin tekijöitä ja tekotapoja on monia.
     
  16. kinde

    kinde Gearhead

    Pakko tehä se auton pituus suunnan pokkaus ensin. Ei saa särmärillä enää jos on kaareva.
    Pituus suunnan kaarevuus on vain 8mm 430mm matkalla.
    Meinasin pokata koriin vekit ja kylmästi vain liimata 3M tuotteella. ;)
    Sisälle sitten korjaan leikatut palkit ja liimaan ulkopeilit niihin jollain kitillä.
     
  17. Anza

    Anza Gearhead

    Ei se pieni kaarevuus siinä mitään haittaa kanttaamista. Tuskin siitä mitään puolipalloa tarvii rullata. Mutta jos käännät keskelle kantin niin ei sitä sen jälkeen voi kovin hyvin rullata e-pyörällä. Se idea siitä rullailusta kärsii. Mutta jokainen tyylillään. Voihan siitä tulla hyvä ihan miten vaan kunhan jaksaa näpöstellä loppuun.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllähän Hämeenkyrössäkin pelti muokkautuis, mutta kannattaako semmonen pallomainen tehdä?
    Onko semmonen idea ihan pielessä, että suorasta millin pellistä leikkaa, ja liimaa aukkoon palan. Sisäpuolelle vielä liimaa pari tukiprofiilia.
    Mielestäni tommosta ei kannata hitsailla, on aika tuhraamista, jos meinaa siistin, ja vetelemättömän saada tehtyä. Onnistuu sekin, mutta ei kannata.
    Monessa pakussa se ikkunan kohta on ihan suora pelti, tai ainoastaan hivenen yhteen suuntaan kaareva, ja sisällä tukia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Eikös aukkoon laitettavat lasitkin ole jossain malleissa toiseen suuntaan suoria, niin miksei paikkapeltikin.
     
  20. kinde

    kinde Gearhead

    No tuota, kun se ei vaan ole suora se kylkipelti. Yritän/haluan sen niin hyväksi kuin mahdollista.
    Niin vähän bondoa kuin vain on mahdollista.
     

Kerro tästä muillekin!