Kattokaas tätä! (eduskunnassa jotain tolkkuako?)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja emil knievel, 13.10.2017.

  1. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    ja ahistaa vielä enemmän kun tulee km perusteinen maksu kaiken muun jo olemassaolevan vuosittaisen veron päälle?
     
    valpas ja rane58 tykkäävät tästä.
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Muttta Autovero on poistumassa, jotta ne, joissa sitä veroa on paljon, halpenis, Toki ei niitä verottomanakaan osta, kuin oikeen hyvin toimeen tulevat, mutta ne vissiin nyt on tuen tarpeessa?
    Vanhoistakin, jo käytössä olevista pitäisi palauttaa se autoveron osuus, niin sitten lähestyttäs tasapuolisuutta. Jos ei uusissa oo autoveroo, niin ei sais olla vanhemmissakaan.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Siks tää km valvonta ja kalliit käytön maksut pitäs laittaa vain uusiin autoihin jotka myydään ilman autoveroa, silloin tää olis tasapuolista kun vanhat menis vanhaan tyyliin.
     
    rampleri, rane58 ja valpas tykkäävät tästä.
  4. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Emmää tiedä poistaako se tuota ahistusta jos vaikka ostaskin sen uuden autoverottoman kulkineen ja maksaakin sen autoveron osuuden vuotuisesti korotettuna ajoneuvoverona. Mun mielestä se on ku kusis omiin muroihin joka vuosi.
    Taitaa vielä tulla pitkässäjuoksussa korotettu vuotuinen ajoneuvovero loppusummaltaan isommaksi kuin kertasuoritettu autovero.
    Ja oletettavasti se tänä vuonna 29900 maksava kulkine taitaa jatkossakin ilman autoveroa maksaa liki saman, joku muu vaan vetää sen erotuksen taskuunsa...

    Olen tämän jo joskus naputellut mutta toistetaan nyt vielä, nyky autoista kun on autovero jo maksettu, nyt kun se autovero siirretään ajoneuvoveroksi niin sitähän aletaan perimään tuplana!
     
    KajS, rane58 ja duel tykkäävät tästä.
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jaa-a. Mitenköhän ne oikeen pärjää maissa, joissa ei ole autoveroa?
     
    KajS, rane58 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Ehkäpä siel se vero on alunalkajaankin peritty jostain muusta, vaan kerroppa sinä viisaana miten?
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Voisi olla pitkä tarina, jos edes osaisin sitä kertoa.

    Mutta ulkomaan elävien esimerkit osoittanevat, että autoverottomuudesta ei seuraa heinäsirkkoja eikä vedenpaisumusta ja että ajaa se köyhempikin kansanosa jollakin. Paitsi kaikista köyhimmät, jotka eivät aja missään millään.
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  8. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    niinpäniin. ulkomaata ei pidä sokeasti verrata suolistoliittoon.

    autoverottomuus on sinällään ihan ok asia, se taas että se siirretään ajoneuvoveroon on täysin perseestä.
     
    duel tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei tuukkaan, tuskin kukaan sellasta on väittänytkään. Suomella on vaan oecd maiden isoin julkinen sektori joka tekee sen että kaikkea pitää verottaa paljon.

    Mutkun tilanne on mikä on, jos elettäis jossain 90- luvun lopun tilanteessa voisi joku autoveron poisto ollakkin ajankohtasta.

    Tällä hetkellä täällä on paljon haitallisempia ja oleellisempiakin ongelmia mitä joku autovero joka on lähes yhdentekevä. Kuitenkin se autovero täytys jollain korvata kun suomessa ei tahtoa pienentää julkista sektoria.

    Silti fiksu pitkän aikavälin tavote autovero poistaa, mut vasta sitten kun haitallisemmat on eka poistettu tai laskettu fiksulle tasolle. Auto veroon turha koskea ennen kun työn verokuilu on jotenkin fiksattu, ja esim. asunnon varainsiirtovero muutettu sellaseksi että se ei rankase työn perässä muutosta yms. Autoveron poisto kun ei ratkase oikeen mitään isoa ongelmaa, toisin kun vaikka just toi työn verokuilu mikä on iso yhteiskunnallinen ongelma.

    Toi autoveron poisto vois olla vaikka sellanen 10-15 seuraavan vuoden tavote mikäli saadaan muita ongelmia fiksattua ja taloustilanne paranee.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Joopajoo.

    Suomessa kokonaisveroaste on maailman korkeimpia, eikä sekään riitä rahoittamaan julkisia menoja, vaan vielä tarvitaan velkaa päälle. Tämä ongelma ei ratkea korottamalla yhtään mitään veroja yhtään enempää, koska siitä seuraisi vain talouden toiminnan kangistumista, eikä verokertymä kuitenkaan kasva. Eikä ongelma ratkea myöskään laskemalla yhtä veroa ja korottamalla toista, koska artisti maksaa lopulta joka tapauksessa kaikki verot riippumatta siitä, kuka ne tilittää. Pääasiassa ulkomaille meneviä tuotteitakaan ei oikein voi enempää verottaa, kun eivät ne sitten kävisi enää kaupaksi.

    Ongelma ratkeaa vain, kun kokonaisveroastetta kevennetään muutamalla prosenttiyksiköllä. Miten? No laskemalla veroja. Mitä veroja kannattaa laskea ensimmäisenä? No niitä, joiden aikaansaama hyvinvointitappio on suurin. Mitä ne ovat? No Suomen kaltaisessa maassa tulee jostain syystä mieleen liikenteen verotus. Liikenteen eri veromuotojen veroasteet ovat myös aika korkeita, mikä lisää hyvinvointitappioita suurinpiirtein suhteessa veroasteen neliöön. Mikä liikenteen veromuoto on haitallisin? No autovero. Se nostaa autojen pääomakustannuksia koko auton elinkaaren ajan ja sitä kautta hidastaa autokannan uudistumista. Se nostaa yleistä kustannustasoa ja kaventaa ostovoimaa, koska Suomen kaltaisessa maassa auto on käytännössä välttämättömyyshyödyke. Autovero myös korreloi auton käyttöön vähemmän kuin ajoneuvo- tai polttoaineverot.

    Kaikki verot aiheuttavat hyvinvointitappioita - sitä enemmän, mitä korkeampia veroasteet ovat. Muissakin veroissa olisi kehittämisen varaa, vaan nostamisen varaa ei oikein missään. Mutta liikenteen korkea verotus Suomen kaltaisessa maassa nyt vaan on sieltä pahimmasta päästä, erityisesti autovero. Ei se asia selittelemällä muutu miksikään.
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Autoveron hyvinvointitappiot voi olla suuria siinä automyynnin kehikossa, mutta se ei ole merkittevä koko kansantalouden kannalta. Kyl ne on työn verotus nyt ensisijaisesti ja se kuilu mitä työnantaja maksaa ja mitä työntekijä saa on ihan yleisestikkin todettu haitalliseksi. Tyhmiä veroja toki on suomi täynnä joista jollain aikavälillä olis hyvä päästä eroon.


    Kokonaisveroasteen laskeminenkin on jonkunsorttista haihattelua, täällä on jo nyt krooninen alijäämä ja julkista puolta ei millään puolueella ole halua leikata jollon on pakko verottaa kaikkea.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  13. JS78

    JS78 3rd gear

    Eiköhän vielä haitallisempia veroja ole työn verotus joka suomessa alkaa purra melko rajusti jo keskituloisilla. Toinen haitallinen on korkea ALV joka tasaveron luonteisena iskee erityisesti pienituloisiin. Autoveron poisto olisi itseasiassa vain suuri tulonsiirto autoteollisuus maille.
    Kuten me kaikki tiedämme, suomessa on aivan liian suuri julkinen sektori jota pitäisi karsia kovalla kädellä.
     
    rane58 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Klassisia väittämiä...
    Jos asia näin olisi, varmaan kaikissa sivistysvaltoissa olisi vastaava vero?
    Jospa nostettas veroa niin autotehtaat joutus maksamaan meille ?
    Autoveron poisto menisi hinnoihin läpi linjan, myös halvempiin autoluokkiin joita pienituloiset käyttävät.
     
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sulla ei ilmeisesti ole oikeen käsitystä siitä, mitä ovat verotuksen aiheuttamat hyvinvointitappiot. Katsos kun liikenteen hinnalla on erittäin suuri merkitys juurikin kansantalouden kannalta. Vielä toistaiseksi. Sitten kun suurin osa duunista tehdään etänä ja safka, kledjut ja jakoavaimet voidaan 3D-tulostaa netistä, tilanne muuttuu.

    Työn verotus aiheuttaa hyvinvointitappioita - kuten kaikki muukin verotus. Työn verotuksen keventämisestä on tullut ihmeellinen mantra, jota jengi jaksaa hokea miettimättä asiaa sen enempää. Keventämisen varaa siinäkin olisi, mutta ennen kuin väittää kovin vahvasti sen autuuden puolesta, kantsii miettiä pari askelta pitemmälle.

    Jos kokonaisveroaste ei muutu, tuloverotuksen keventämistä pitää vastata välillisen verotuksen kiristyminen, mistä seuraa hintojen nousu. Vaikka liksasta jää enemmän fikkaan, ei tavallinen tallaaja saa sillä fyrkalla yhtään enempää kuin ennenkään.

    Jos taas kokonaisveroaste laskee tuloverotuksen keventämistä vastaavasti, kyseessä on askel kohti tasaveroa tai peräti regressiivistä verotusta, jolloin veronmaksukykyisyydelle ei anneta yhtä suurta merkitystä kuin nykyään.

    Kummassakin tapauksessa hyvätuloiset hyötyvät enemmän. Mihin katosi se tavallisen tallaajan asia?

    Se nyt vaan on niin, että tavallinen tallaaja hyötyy eniten välillisen verotuksen keventämisestä. Ja niin hyötyy pitemmällä aikavälillä kansantalouskin.

    En yritäkään väittää ajatusta realistiseksi. Totean vain, että se on ainoa tie pois kumarasta.
     
  16. JS78

    JS78 3rd gear

    Ne "sivistysvaltiot" vaan sattuu lähes järjestään olemaan autoteollisuusmaita joten niiden ei olisikaan mitenkään perusteltua pitää autoveroa eikä se olisi poliittisesti mahdollistakaan.
    Oikeastaan ne autotehtaat maksaakin meille koska kompensoivat autoveroa halvmmilla tehdashinnoilla.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Okei,
    ...ai mutta onhan suomikin autoteollisuus maa... ja ruotsi...
    Ruotsissa veron poisto tapahtu yhdessä yössä. Kallistuko niiden autot?.
    Onkin täydellistä itsepetosta luulotella että autotehtaat alentaa autoista saamaansa kokonaishintaa ,koska suomessa on järjetön autovero.
    Suomen piskuiset markkinat ei autotehtaita suuremmalti kiinnosta.
    Kate autokaupoissa otetaan jälkimarkkinasta ja varusteoptioista.
    Suomi verottaa esim 100€ tehdas optionavigaattoria toisella satasella joten on selvää suomeen tilatut autot on pääsääntöisesti "plain jane" karvalakkimalleja, kun muualla ne on paremmin varustein.
    Näin luodaan illuusio että autotehdas myy autoja suomeen halvemmalla kuin jonnekkin muualle.
     
    Muokattu: 31.10.2017
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte olen ymmärtänyt hyvinvointitappion niinä tapahtumattomina kauppoina jotka sitten esim. veron vuoksi jää tapahtumatta. Se hyvinvointitappion absoluuttinen määrä on pieni jossain autoverossa, vaikka se olisi suhteellisesti suurempi mitä esim. työverotuksessa tai alvissa. Mut paljonko esim. nykysen autokannan hinnasta on sitä autoveron luomaa ilmaa? Kuinka iso kustannuksen tämä autovero tuottaa kansakunnalle?


    Välillinen verotus huomattavasti "parempaa" verotusta tai sanotaan vähemmän haitallisempaa verotusta kuin tuloverotus. Tuloverotus toimii kannustimena olla tekemättä työtä. Se toimii myös kannustimena olla palkkaamatta työntekijää. Työntekijä saa työtunnista vähän mutta työnantaja joutuu maksamaan siittä paljon. Tää on yksi syy suomen työttömyysongelmaan, ei toki ainut. Sen vuoksi pitäs päästä pakkomielteisestä tulon tasaamisesta eroon jos joskus tätä työllisyystilannetta halutaan korjata.

    Uusia autojakaan ei köyhät osta jollon tuo toimii myös tuloja tasaavana verona mikäli se asia on tärkeää verossa.

    Mut olen siinä mielessä samalla linjalla että autovero täytys poistaa, mutta ajankohdasta olen kyllä eri mieltä, täällä on tyhmempiäkin veroja....vaikka nyt jos jätetään se klassinen työverotus pois niin asuntojen varainsiirtovero on todella typerä etenkin jos myy asuntoa muuttamisen vuoksi
     
    Muokattu: 31.10.2017
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Väitätkö että kaikki verot on "hyviä" mitä sivistysvaltioissa on?
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    En
     

Kerro tästä muillekin!