Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jäiks sulle vanha dampperi? Millanen sen kunto on? Useinhan ne on rakenteeltaan sellasia et siin on sisäkehä ja ulkokehä joidenka välissä vulkanoitu kumi. Joskus se vulkanointi voi pettää ja kehä liikkua keskiöön nähden jolloin merkki vaihtaa paikkaa. Sit jos uus, ni osia tietty eri laatusia. Mut tarkistaisain kyl edes summittaisesti nokan ajotuksen et on edes oikeella hampaalla. Noin muuten toi nokan ajottaminen on vähän niin ja näin vaikka hyvä se on ihan ajottamalla tarkistaa. Valmistaja suosittelee jotain tiettyä asentoa, mut kokeilemattahan ei tiedä et onks se just omaan kombinaatioon paras (tai mitä edes haetaan). Näin ollen ainakin teoriassa on mhdollista et ajotuksen "korjaamisella" jos se joitain asteita heittää, mennäänkin huonompaan suuntaan. No, silti tulee kyl ite ajotettua nokkakortin mukaan.

    Niin, ja löysähköltähän toi ketju näyttää etenkin jos on uusi. Se tietty vetää nokkaa perässään, et jos ajotus on oikein ni ei se välttämättä haittaa.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ehdottomasti nokka kohdilleen heittokellon ja astelevyn kanssa. Noi merkit on suuntaa antavia. Onko Joella olllut maantai yms miten on koneistettu yms, eli niissä voi heittoa jonkun verran.
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Ketju on vanha, dampperi uusi.
    Ketjukaan ei pitäisi olla kovinkaan paljon ajettu, kone ei muutenkaan kovinnkulunut ollut sisuksiltaan.
    Partsilta kun tilailin romuja meinas et jos vaihdettu jo toi tuplaketju niin parempi vain pitää se kun on valmiiksi sisäänajettu, eikä pitäis olla tarvetta uusia...
    En sit tiedä miten löysiä kuuluu olla
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei pitäisi olla kovinkaan paljon ajettu.... Eli vanha ketju roskiin ja uusi tilalle, aivan väärä paikka säästää. Ikinä kyllä kuullu, että jakopään ketju pitäisi sisään ajaa...
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt kuulit;)

    Tottakai se oli ostoslistalla, erikseen vaan sieltä kysyttiin et onko päivitetty tuplaketjuun ja meinasi et ei tarvi vaihtaa sitten, on sopivasti sisäänajautunut...
    No nyt on tilattu uusi rattaiden kera.
     
    Muokattu: 14.11.2017
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joskus taannoin tuli avattuu noit omii mottei aika useinkin, ja lähes aina jakopään kopan takaa löyty tollanen väljä jakoppään ketju. Siitä vittuuntuneena sit investoin Pete Jacksonin ratasjakopäähän ja olin onnellinen...., kunnes. Pyöritin mottia vastapäivään ja ihan sama väljä siellä oli, paljon isompikin. Keluuvassa välirattaassa toinen hammaspyörä välittää sen voiman, ja kas, niinhän se on ketjussakin, eli se vetää nokkaa perässään. Sen jälkeen en oo juurikaan välittänyt vähän väljästä rullaketjusta. Jos välittää, ni sitte kannattaa laittaa joko milodonin ratas, ei veny, tai Jeselin hihna joka sekään ei veny. Muuten tilanne on kurkattaessa hyvin todennäköisesti ens kerralla sama. Eli ei se uspartsin myyjä ihan hakoteilla ollut, mun mielestä.
     
    SauliK tykkää tästä.
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    No kohta sen näkee onko noissa uutenakaan paljon eroa.
    Tänään tuli romua lisää ni pääsee harjottelemaan ajotuskiekon käyttöäkin...

    3104
    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eroa ei välttämättä ole. Mutta hyvä nollata tilanne, jos ei ole tarkkaa tietoa kuinka vanha yms jakopää on. Etttei ole jo -80 luvulta sukuperintönä kulkenut :)
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jakopäissä on selviä eroja, toi sun hi-tech on hyvä ja kestävä setti, ja mitä olen huomannu niin laadukkaat jakopäät on vielä 20 tonnin ajeluitten jälkeen tiukempia kuin huonoimmat uutena.

    Vastaisuuden varalle, kun ajoitat nokkaa, niin laita vaan ykkösen mäntä sisään ja sit jakopää ja nokka kohdalleen. Kevyempi ja tarkempi pyöritellä konetta kun ei ole ylimääräistä kitkaa.
    Onnistuu se toki kaikki mukit kiinnikin.
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Uudella ketjulla osui merkit paikalleen, astelevyllä/kellolla vielä tarkastetettu.
    Löysää ei uudessa ketjussa ole vähääkään. Ero on kuin yöllä ja päivällä vanhaan verraten.
    [​IMG]
     
    faffeli ja Herje tykkäävät tästä.
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Chrysler ollut aikaansa edellä muuttuvassa venttiilin ajoituksessa.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kai katoit ykk vajaalla ja yli, et yrittänyt ottaa ykk suoraan?
    Voi tehdä myös heittokellolla, ei tarvii pysäyttää mäntää pultilla yms.
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu katoin, pultin tilalla heittokello.
    Imupuolen centerline tuli myös katsottua, oli 108, nokkakortissa 106.
    Lisäksi valve lift joka oli ok myös.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Liikaa kun miettii menee pää sekaisin...
    Tarkistin vielä ajoitusta kun koppaa aloin päälle laittamaan ja huomasin että kun jakopään rattaiden merkit on vastakkain ( nokka klo6 ja kampura klo 12) ja 1mäntä ykk on nokka-akselin imuventtiili avautumassa, tässä vaiheessa pitäisi molempien venojen olla kiinni.
    Kun kampuraa pyöräyttää täyden kierroksen on merkit taas kohdakkain, mutta nokan merkki klo12.00 kuten kuvassa:

    [​IMG]

    Tällöin molemmat venat on kiinni ja todellinen 1 sytytys/ykk menossa.

    Uskallanko lyödä kopan kiinni vai onko joku päin p......?

    Mielestäni merkkejä ei saa niin et kampura olisi 12.00 ja nokka 6.00 kun 1ykk/sytytys. Ei kai sen väliä, oon vaa käsittäny et vastakkain kuuluis olla.
     
    Muokattu: 18.11.2017
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei sen väliä ajoittaako ykkösestä vai kutosesta, kunhan laittaa sit jakajan niin että kun kipinä napsahtaa ykköseen niin siellä on sillon venat kiinni.
     
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Lauantai illan pöhnä maalihuuruista;)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.11.2017
    Fuselage ja Herje tykkäävät tästä.
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ikävä kertoa tässä vaiheessa, mutta oranssilla maalilla olisit saanut 100 heppaa lisää :D
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

  19. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tollasessa välitetyssä startissa on niin paljon enemmän potkua, että ehdottomasti sellainen. Samalla saat tilaa kuskin puolen pakosarjalle. Saman starttimoottorin saat mistä tahansa varaosapuljusta pyytämällä esim. 80-luvun Dodge Ram Vanin 318 koneisen startin.
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Selvä, tarvii käydä kyselemässä hintaa paikallisesta.
    Ei tuo vanha starttikaan isolta näytä. Solenoidi toimii mut ei pyöri. Taitaa olla sama välitetty startti kyseessä?:
    [​IMG]
    Jos niin koitetaan saada elvytettyä.
     
    Muokattu: 19.11.2017

Kerro tästä muillekin!