Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Eikös kuitenki mee silleen et se ölpän yläpää-arvo kertoo miten notkeaa öljy on kuumana?? Esim: 5w-20 on kylmä arvoltaan aikas notkeaa ja kuuma-arvo myös notkeaa. Taas vaikka 10w-60 on kylmänä tahmeampaa ja kuuma-arvoltaan myös paksumpaa ja kestää kuumaakin enemmän,en vuoksi kisa koneissa 15w-60 tai 20w-60. Ne ei kyllä pakkasessa tuu edes purkista pihalle.. Kuuma-arvon ollessa iso,öljy tahtoo lyhyessä ajossa liettyä pahaks,tukkii kanavat ym..
    Taas 0w-20 olis tosi notkeaa vielä -20 pakkasessa ja ohkasta moottorin lämmettyä.Mut kisa käyttöön ei kannata laittaa.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Viskositeetista nyt sen verran että esim 5w-20 on kautta linjan huomattavasti ohuempaa kuin 5w-40. Sikäli vain kun eräässä topikissa ei asia millään mennyt jakeluun eräälle nimimerkille. Eli vaikka molemmat alkaa 5w- merkinnällä niin 5w-40 on noin kaksi kertaa paksumpaa kuin 5w-20, oli lämpötila sitten -30C, +40C tai +100C.
     
    Muokattu: 23.11.2017
    isalmela tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oo.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ompas. Sinäkö se olitkin :rotfl:

    Mutta älkää minua uskoko, katsokaa jonkin öljyvalmistajan sivuilta ja ottakaa vertailuun vaikka juuri 5w-20 ja 5w-40.
    Sinä kans.
     
    Muokattu: 23.11.2017
    passerby, Jussi289 ja Beach tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yhteen viskositeettiluokkaan taisi mahtua rasvaisia aineksia jotka ovat toisiinsa nähden viskositeetiltaan jopa 1:2 ja toisaalta rajatapaukset eri luokista voi olla hyvinkin likeltä 1:1 ja kolmannekseen on hyviä öljyjä ja vielä parempia öljyjä joista jotkut saattaa olla ilmoitetuilta viskositeeteiltaan vähän sinne päin.
     
  6. Beach

    Beach 2nd gear

    Justiin niitä valmistajan ilmoittamia viskositeettiarvoja eri lämpötiloille olen yrittänyt vertailla, ja uskotella ainakin itselleni, että 5w-20 öljyn sijaan voisi käyttää 0w-30 öljyä. Ero ei ole suuri, vaikka toinen 30 ja toinen 20, koska ensimmäinenkin numero vaikuttaa lämpimän pään viskositeettiin.
     
  7. JoniOllas

    JoniOllas 1st gear

  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Keskustelua seuranneena mielestäni on kyllä erikoista jos niinkin yleinen motti kuin tuo fordin 4.6 olisi niin kranttu ettei kelpuuttaisi yli kymmenen vuotiaana ja sata tuhatta mittarissa muuta öljyä kuin mitä tehdas on siihen aikoinaan suosittanut. Laadukasta synteettistä säännöllisin vaihtovälein niin eikai se motti nyt voi siihen hajota jos öljy on 5w-30 sen 0w-20 sijaan?
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  9. Beach

    Beach 2nd gear

    Niin suositus on 5w-20, ja osasynteettinen. Varsinaisesti koneen yleisyys tai sillä ajetut kilometrit ei muuta suositusta. Jos öljynpaineet laskee liian alhaisiksi suositellulla öljyllä, niin vika on jossain muussa kuin öljyssä.

    Sitä voi vain arvailla, että onko Ford halunnut vähentää vain bensankulutusta noin ohuella öljyllä. Vai varmistaa, että öljy tavoittaa ja voitelee myös nokat kylmäkäynnistyksessä. Lisäksi poliisimallissa on öljystä veteen öljynjäähdytin, joka varmastikin jäähdyttää öljyä varsin tehokkaasti meidän "kesässä".

    Mulle ainakin on osa harrastusta pohtia tämmöisiä asioita, ja keskustella niistä samanhenkisten kanssa. Eli en sano, että 5w-30 öljyä ei voisi käyttää. Itse vaan haluaisin käyttää oikeanlaista öljyä.

    Onhan niin, että kuuman pään viskositeetin suurentamista, taikka öljyn vaihtamista paksumpaan pitäisi välttää. Mutta kylmän pään suunnassa voidaan mennä ohuemman suuntaan. Ainakin jos ne öljynpaineet riittää. Luulisi tässä koneessa riittävän, joskun on 5w-20 öljylle suunniteltu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Erikoista vaan että Fordin suositus on noin suppea? Samoille markkinoille suunnatussa saman aikakauden autossa oli kuvan mukainen öljysuositus, niinkuin esimerkkinä.

    [​IMG]
    https://imgur.com/a/b1B7i
     
    Muokattu: 23.11.2017
  11. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Koneeseen vaan ja kovaa ajoo. Mulla on 5W-30 täyssynteettiset -00 vuosmallissa ja hyvin skulaa
     
  12. Beach

    Beach 2nd gear

    Oliskin noin helppoa. :D

    Sitä kun ei näe siihen kuskin paikalle miten se öljy koneessa pelittää.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Oletteko saaneet täältä omasta autostanne tietoja? Mulla löytää kyllä runkonumeron perusteella auton mutta ei anna mitään tietoja vaikka kokeilee vaihtaa maaksi United States. https://www.etis.ford.com/vehicleSelection.do
     
  14. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    No hitto. Ei tääkään ollu niin helppoo sittenkäänkäänkään

    Pitäkää tunkkinne
     
  15. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei näe ei, mutta kuulee ainakin joidenkin koneiden kanssa. Nää Fordin kasit ei tunnu kummemmin mukisevan oli öljy mikä vaan, mikä ei silti tarkoita että oltais optimissa voitelun suhteen. Mulla on yksi moderni ohc neloskone, mikä kyllä rutisee heti jos ei ole öljy kohdallaan. Korkissa lukee 5w-20, ja ohjekirja kelpuuttaa ainakin kaikki xx-30 öljyt. Olenkin käyttänyt lähinnä 5w-30 ja 10w-30 laatuja. Laitoin kerran sit synteettiset 5w-40 öljyt, mitkä pelaskin kesäkuumalla koneella, mutta kylmänä tai edes hieman viileenä piti kauheeta kalinaa ja räimettä. Vaihdoin aikaisin pois ja tilalle 0w-30 syntiset mitkä oli jo ihan hyvät, mutta nyt on vihdoin 5w-20 Mobil 1 ja kone käy ihan hipihiljaa :odeek:. Hieman vastusti tälläselle fossiilille laittaa noin ohkasia koneeseen mutta kai se on sit oikea öljy. Tosiaan olen aiemmin siis käyttänyt lähinnä 5w-30 ja 10w-30 laatuja mitkä kaikki oli äänekkäämpiä kuin nyt 5w-20. Ajettu 340tkm, ollut uudesta perheessä.
    Öljynpaineista ei tosin ole tietoa.
     
    Muokattu: 24.11.2017
    passerby, Beach, Tseitsei2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  18. JoniOllas

    JoniOllas 1st gear

    Toi sivusto ei tunne kuin alkuperäiset suomiautot.
    IP-osotteen mukaan näkee missä maassa sä olet ja ei anna tutkia US-autojen tietoja.
    Näin Ford-varaosamyyjänä voin kertoa tuon asian, ollaan meinaan kirottu töissä monesti tuota kun meillä käy jonkin verran jenkki fordeja.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Crown Vic Moab:ssa...mihin tarvitsee enää maasturia ? :odbiggrin:



    Erikoinen ukko, ajelee pitkin trail:a Crown Vic:lla, kun muilla alla maasturi...videoita on enempikin Joutuubissa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ford ois kohta Hyvinkäällä ja näkee päivänvalon tiistaina ekaa kertaa sitten Californian auringon. Tässähän saattaa vielä päästä kyttäautolla joulukirkkoon jos S.E.Mäkisen aikataulut natsaa auton kuljetuksen kanssa :)

    Sivuvilkkujen asennusta pohtinu hiki päässä mutta näköjään niitä ei Trafin uuden määräyksen mukaan tarvikaan jälkiasentaa:
    "Lisäksi alaviitteessä 27 sallitaan, että mahdollisten lisävalaisinten asennuksen vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa hyväksynnän tai katsastuksen yhteydessä tehtävässä ajoneuvon tarkastuksessa. Määräyksessä sallitaan siten esimerkiksi USA:n vaatimusten mukaiset ruskeankeltaiset etuvalaisimet, punaiset takasuuntavalaisimet sekä vapautuksen huomiovalaisimien jälkiasennuksesta."
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!