Kiertokankien "shot peening"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 13.11.2017.

  1. jorkat

    jorkat Gearhead

    matti tutki tota asiaa ruottissa väitöskirjan verran. kohteena ei muistaakseni ollu veivit, tais olla kannet tai palotilat tms. koitan kaivaa prujun esiin ja postaan sen tänne.

    e. lisurityö se vaan olikin eli täysin paska
     
    Muokattu: 18.11.2017
  2. jorkat

    jorkat Gearhead

  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos ihan tarkkoja ollaan niin se shot peening ja kiillotus parantavat väsymiskestävyyttä ei kestävyyttä. Mitä lujempaa materiaalia niin sitä enemmän niistä on hyötyä, kun säröherkkyys kasvaa mitä lujempaa matsku on.
     
    jorkat tykkää tästä.
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Aika erikoinen lause tuo "parantavat väsymiskestävyyttä ei kestävyyttä", eteenkin kun kiertokangista puhutaan. Ei kai tässä mistään top fuel dragsterin moottoreista puhuta?
    En oikein voi kuvitella tilannetta, jossa normibensamoottorin kiertokanki murtuisi staattisen jännityksen takia, kyllä sen kestävyys on väsymiskestävyyttä. Jännityksen suunta ja suuruus kiertokangessa muuttuvat koko ajan ja juuri sitä tarkoittaa väsyttävä kuormitus. Staattinen kuormitus rikkoo kappaleen, kun siihen kohdistettu yhdensuuntainen staattinen kuormitus ylittää murtolujuuden. Väsyttävän kuormituksen (fatique stress) tapauksessa huomattavasti pienempi muuttuva kuorma aiheuttaa aineen väsymisen ja alkusärön.
    Kiillotus minimoi lovenvaikutuksen, kuulapommitus aiheuttaa kappaleen pintaan jännitystilan, joka parantaa sen kestävyyttä sekä staattista, että väsyttävää kuormaa vastaan.
     
  5. jorkat

    jorkat Gearhead

    äläs ny sekoa. kiillottele ne kanget ja säästä.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Aika tarkkaan on tutkinut noita valuraudan ominaisuuksia vs. pinnan käsittely.

    "As a closing comment I would like to state that even though the existent of articles
    on grey cast iron, or compacted graphite iron, is absent in the context of shot
    peening and fatigue strength, it can be done and result in increased fatigue strength
    with the right parameters."

    No, mulla ei ole valurautaa eikä oikeita parametrejä, ehkä jätän tekemättä?
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, kaljassa tuli kirjoitettua vähän mitä sattuu... käsitteet meni sekaisin.

    Mutta ihan oikeasti onko kenelläkään mennyt se kiertokanki väsymisen takia poikki?
    Mulla on mennyt vakioveiviä ja teräsveiviä poikki mutta molemmissa tapauksissa syy on ollut muualla kuin väsymisessä ja staattinen lujuus vaan ylitetty.
    Aluveivejä menee rikki virumisen takia, ja tehokkaimmissa ahdetuissa on veivejä nurjahtanut.
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla on menny väsymällä. 3 vuotta meni om605 moottori 3bar paineilla drifting käytössä ennen kangen katkeamista, ja tuho tuli kaiken lisäksi kevyellä kuormalla alle 2bar paineilla.
     
  9. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Mistä päättelet, että "staattinen lujuus vaan ylitetty"?
    Saostetun teräksen murtolujuus on tyypillisesti 3-4 kertaa suurempi kuin sen väsytyslujuus.
    Missä tilanteessa moottorissasi esiintyy noin paljon suurempi kuorma esim. "normaaliin kiihdytystilanteeseen" verrattuna?
    Pelkän murtopinnan perusteella on vaikea todeta, oliko kyse väsytysmurtumasta vai murtolujuuden ylityksestä, kun vaurio on tapahtunut hyvin voidellussa ympäristössä.

    Vielä tuosta väsytysmurtumasta; Jos kone kiertää esim 3000rpm, tulee miljoonan kuormituksen sykli (jonka jälkeen ollaan aina wöhlerin käyrän tasaisella alueella) täyteen noin 5h ajon jälkeen. Tarkemmin tuntematta noita materiaaleja voisi hihasta heittää, että staattinen jännitys täytyy olla reippaasti yli 1200 MPa aiheuttaakseen murtuman, kun taas sen 5-6h tunnin käynnin jälkeen jo 300MPa kuorma voi tappaa saman osan...
    Ja huomatkaa, ettei sen kuorman tarvitse olla jatkuvasti yli vauriorajan - Riittää, kun se käy siellä aina silloin tällöin. Kun syklit sitten ovat tulleet täyteen, niin napsahtaa taas vauriorajalla käydessä. Juuri tästä syystä dragstereiden kriittisiä osia käytetään vain yhden skaban ajan, seuraavaan mylly kootaan taas uusilla osilla - eikös niin?
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    6500rpm ja öljyn tulo lakkasi, vakioveivejä meni muutama. Sama kävi myös uusilla 4340 veiveillä ja poikki meni yksi sellainenkin, mutta vain yksi.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Anteeksi tyhmyyteni mutta eikös öljyntulon lakkaaminen ole nimenomaan väsymismurtuma kun alkaa päät leipomaan kiinni jolloin varsi joutuu kohtuuttomalle rasitukselle? o_O
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei ollut, väsymismurtuma tarvii jonkin verran kuormanvaihtoja ja nämä tapahtui sekunnin osissa. Ja sitte kun kattoi niitä veivejä mitkä ei ollut poikki, ne oli mutkalla.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nimenomaan se että ne on mutkalla viittaa minusta siihen että on ollu väsymistä? Koska jos ois menny kertarysäyksellä ni se ois ollu vaan poikki? Niissä sekunninosissakin se veivi liikahtaa 6500rpmllä jo aika monesti o_O
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Väsymisvaurio on aina murtuma. Särö kasvaa niin kauan kunnes jäljellä on niin vähän ehjää poikkileikkausta joka ei enää riitä kantamaan kuormaa ja sitten se napsahtaa poikki.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tänään tossa yhytin yhden sepän jonka pajalla muistin nähneeni prepattuja vakioveivejä, jollain materiaalilla puhallettuna. No, sanoi että ihan lasikuulalla olivat niitä aikoinaan puhaltaneet kun eivät saaneet mistään selville että minkälaisilla vehkeillä ne pitäis teräskuulalla puhaltaa, selkeetsi kuitenkin oli tiedossa että teräksellä se pitäis tehdä....

    Taidampa jättää omani puhaltamatta ja pitkittäiselle hiontanaarmulle, kun ei sitä yksselitteistä tietoa näy löytyvän oikeasta metodista. Ei ne tässä mun tapauksessa tule mitenkään kestonsa rajoille, mutta olishan se ollut mukava tehdä/teettää homma niinkuin tuolla jenkkilässä tekevät, ainakin silmälle olis ollut nätimmät tasaisen karheet:)
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Liekö sillä mitään merkitystä miten karkealla lasikuulalla puhaltaa, vai onko se yksiselitteistä että oltava teräskuulaa? Meillä töissä ollut eri karkeuden kuulaa, hienoimman jäljiltä pinta on sellainen tasaisen harmaa hiekkapuhalletun näköinen kun taas karkeammalla kuulalla pinta on kiiltävämpi, ihan raepuhalletun näköinen... Mitä itse olen jotain hiluja puhallellut niin ei tommonen 0.4-0.8mm kuula ihan heti hajoa, ajan myötä käytössä tietty hienonee ihan tomuksi asti
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä siihen päätelmään olen tullut että jos sitä pintaa "paremmaksi" haluaa muokata niin teräskuulalla se piinaus olis teräksisiin osiin tehtävä? Ja riittävän kovalla tavaralla, riittävällä voimalla siihen pintaan ammuttava, näin sen näkisin.

    Eri karkeuksilla olevaa lasikuulapuhallusta olis ollutkin tarjolla, mutta siitä ei taida olla muuta kuin esteettinen hyöty.
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Meille töihin tilattiin jostain teräskuulaa ihan muovisäkeissä tuli noin 0.4-0.5 kokoista sitä kun laittais puhalluskaappiin ja 8 kiloa painetta
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Saa jäädä nyt tekemättä toi puhallus kun ei menetelmä ole hallussa....
     

Kerro tästä muillekin!