Mopar ohjausakselin nivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja 69, 20.11.2009.

  1. dart1973

    dart1973 1st gear

    Olikos sulla kuvaa miten teit tuon? Jos tuon nivelen laittaa simpukasta ylöspäin, niin Coupling hässän joutuu jättämään paikalleen.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ei sitä vanhaa couplingia voi jättää. Tuo nivel juurikin korvaa sen vanhan nivelen. Mä tsekkasin kuva-arkistoni, mutta ei löytynyt kuvaa.

    Tuossa linkin kuvassa se putkikisokka pää nivelestä tulee simpukkaan ja lukitaan sillä sokalla. Vastaavasti joudut hieman muotoilemaan rattiakselin päätä jotta se sopii nivelen toiseen päähän. Pultti voijakkerin nivelessä lukitsee nivelen ettei se pääse irtoamaan rattiakselista.
    Sä joudut katkaisemaan orkkis akselista pätkän jotta tuo nivel mahtuu väliin.

    Mä ostin tuon nivelen AVK:sta Espoosta ja ei ollut väljä. Eihän tuollainen nivel nyt ekana kulu ohjauksesta.
     
  3. dart1973

    dart1973 1st gear

    Mulla on Dartissa simpukasta tuohon Coupling hässäkkään matkaa n. 30cm.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Sen verran tarkennusta, että olihan sulla kyseessä manuaali simpukka?
    Sitten en tarkemmin tiedä tuliko rattiakseliin muutoksia vuosien varrella. Mä tein sen muutoksen öörli A-koppaan, eli -65 Waldoon.
     
  5. dart1973

    dart1973 1st gear

    Dodge dart 73 manuaalisimpukka. Auto ollut alunperin kutos koneella.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Siis oliko sulla ns. rättinivel couplingin ja akselin välissä. Tuo coupling kun ei ole 30 cm pitkä.
     
  7. dart1973

    dart1973 1st gear

    Rättinivel on lähellä simpukkaa ja Coupling on aika ylhäällä. Vertasin Valiantin ja Dartin ohjauksia niin simpukka on eri kohdassa.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt samalla kun konekin pois niin voisi tuon vuotavan ohjaushässkän putsata/kunnostaa.
    Tarkka vuotopaikka ei tiedossa, mut parinviikon välein sai lisäillä nestettä.
    Osaisiko joku kuvien perusteella sanoa mikä sarja tuohon sopisi:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Auto -71 c-body Polara.
     
  9. RKo

    RKo 1st gear

    Vuotavan ohjausvaihteen korjaussarjan tiedot kiinnostaisi minuakin. Ja saa myös ilmiantaa, mikäli tietää jonkun/pajan pääkaupunkiseudun suunnalta, joka vois fiksata ohjausvaihteen tiiviiksi. Kyseessä on siis mopar B-bodyn ohjausvaihde vuodelta 1969.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eihän tämä ihan nurkilla ole, mutta kesällä mun Polaran ohjausvaihteen korjasi Roadmaster Heinolassa. Hyvä tuli ja niin jämäkkä kuin tuo nyt voi olla.
    Hommaa kerralla sellainen korjaussarja jossa on laakerikin mukana. Kun puretaan niin saa samalla koko höskän kuntoon.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Rokkiauton sivuilta löydät helposti osanumerot.

    Tuossa vaikka sun simpukan korjaussarja.
    http://www.rockauto.com/en/catalog/...95252,steering,steering+gear+rebuild+kit,7397
     
    Muokattu: 5.11.2017
  12. marko84

    marko84 2nd gear

  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Toisissa on pelkät tiivisteet ja toisissa laakerit mukana. Kuvathan on viitteellisiä. Mä hommasin ton Gatesin rebuild kitin. Kannattaa kysästä partsista ja SWT :stä alkuun jos muuta ei ole tilattavaksi.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

  15. JTE3

    JTE3 Gearhead

  16. marko84

    marko84 2nd gear

Kerro tästä muillekin!