Vanteiden jauhemaalaus Keski-Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Pertti K, 18.9.2016.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mikähän olisi hyvä paikka? Topspeedistä yrittänyt nyt viikon saada edes vastausta kyselyyn, niin alkaa tuntua että noinkohan on väri pinnassa ennen kuin tulee tarve talvirenkaille.
     
  2. wahoo

    wahoo Gearhead

  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiitos, arvioi toimitusajaksi saman mitä olen nyt sieltä toisesta paikkaa odotellut vastausta. Ja hintakin kuulosti ihan passelille.
     
  4. Newbie93Ram

    Newbie93Ram 1st gear

    Kangasniemellä maalataan. 17" hölöauton vanteet käytin keväällä. Puhallus+pulveri haluamalla värillä 100-120€
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Saako kysyä, miksi ihmeessä toi ns. pulverimaalaus olis jotenkin ylivertainen? Kun tutkitte alkujaan jauhemaalattuja vehkeitä vähän vanhempana, niin mikään ei puolla sen hienoutta.
     
  7. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Ite olen asian nähnyt silleesti, että jos vanteet ovat kovin rokonarpiset, saa pulverilla hinta/laatu/vaivannäkösuhteessa kohtuu hyvän lopputuloksen. Noissa huonolaatuisissa valualuvanteissa pulveri tuntuu myös pysäyttävän sen maalipinnan alla kytevän korron mikä ainakin automaalilla maalattujen vanteiden kohdalla on välillä melko voimakasta. Mutta jos on hyväkuntoiset ja laatuiset pelli- tai aluvanteet tai jos kyse on harrastepelistä niin toki automaaleilla saa kymmenen kertaa nätimmän pinnan joka ei harmaannu ja naarmuunnu niin helposti.

    Tämä ei ole K-Suomessa mutta nämäkin tekee halvalla ja nopeesti: http://jauhemaalaus.com/YHTEYSTIEDOT.htm
     
  8. wahoo

    wahoo Gearhead

    Pulverilla maalatessa pinnan pitää ollaa nimenomaan kokolailla virheetön, se ei peitä juurikaan koloja. Naarmut ja kolot näkyy pulverin läpi, mutta tuli niistä sillai käyttikseen sopivat vaikka en puhalluttanu vanteita sillä kertaa.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Liekkö erilaisia pulvereita mutta kaverille meni mun entiset pahasti syöpyneet outlaw2 tyyppiset valssit jotka kävi karkeassa raepuhalluksessa ja siihen pulveri niin yllättävän hyvin silis pinta o_O

    Kyseessä toki teollisuusvermeet että lienee vähän normi kotikeittiötä paremmat pulverit :D
     
  10. FiftyOne

    FiftyOne 1st gear

    Alsemet on tehnyt mulle puhallukset ja maalaukset. Asiallinen ja edullinen mesta.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo kyllä nuo mitkä maalautin niin tuli minun silmään virheettömät vaikka julistin ne entisöintikelvottomaksi kun oli aiemman maalauksen yhteydessä hiottu piloille semmoisia neek... afroamerikkalaisen tukan jälkiä seillä & täällä. Alunperin siis lakka päällä. Eihän niissä mitään kiimakiiltoa ole mutta talvirenkaille ihan parhaat.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Itse maalautin Subarun peltivanteet puolihimmeä-mustaksi.
    Ruosteisten vanteiden hiekkapuhallus, ja epoksimaalaus muistaakseni 170€.

    Oikein hyvä, ja toimii käyttöautossa riittäävät vuosimäärät, vaikka ovatkin ympärivuotisessa käytössä.
     
  13. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kyllä vain, itsekin olen usein "Vanskilla" vanteita ja muitakin kappaleita maalautellut, ei ole moitteen sijaa. Tosin olemme hyviä tuttuja jo vuosien takaa, eipä silti.

    Hän ainakin aiemmin maalasi paljon Suolahden Valtralle traktorien osia, joten myöskin muutaman sarjan maasturien hiekkapuhallettuja vanteita olen pyytänyt vetäisemään samalla kertaa jonon jatkoksi, kun Valtran osia on ruiskuttanut. (kyseessä on vanteisiin varsin passeli, "tummanharmaa grafiitinmusta" väri)
     
  14. niksa83

    niksa83 1st gear

    viimeset 15 vuotta pulverimaalari toimineena voisin sanoa että pulverimaalin kemiallinen ja mekaanine kestävyys on ylivertainen perinteelliseen märkämaalaukseen verrattuna. Myös kustannukset ovat huomaavasti halvemmat. Pulverimaalaus on kehittynyt hyvin paljon viimeisen 15 vuoden aikana. Aikoinaan esim kaikki keittiökaapistot jne jne märkämaalattiin poikkeuksetta. Nykyään pystytään esim maalaamaan MDF levyä pulverilla joka tiputtaa kustannuksia n.60-70%. keittiökaapistossa esimerkinä. Tulevaisuudessa aivan varmasti Isku ja kumppanit rakennuttaa pulverilinjaston jolla saadaan maalattua puuta ja vastaavia materiaaleja. Teknos on jo vuosia investoinnut suuria summia kehitystyöhön että voisi pulverimaalata muutakin kuin sähköäjohtavia materiaaleja. Samallalailla kuin autojen yliteippaus alkaa olemaan se järkevämpi ratkaisu maalaamiseen sijaan, varsinkin kun kalvotuksista tulee kestävämpiä ja keraamiset pinnoitteet suojaa kalvotusta, pulverimaali tulee korvaamaan suurimman osan märkämaalauksista tulevaisuudessa.

    Pulverimaalilla saa "todella sileän" appelsiinittoman pinnan. Riippuu toki paikasta/maalarista ja alkuperöisen pinna sileydestä. Pulveri semmoisenaan on helposti yhdellä kerroksella maalattuna kaksikertaa paksumpaa kuin vastaava märkämaali. Itse myymittarilla tutkin työpaikan autojen kalvonpaksuuksia ihan vaan muuten vaan niin ford mondeo 2005-2007 2kpl keskiarvo 180 mikromyytä, bmw 2010 110 myytä ja neljävuotta vanha mersu 80 myytä.

    Märkämaalin ainoa hyvä puoli on maalin tasaisuus. Eli jos tulevaisuudessa pulveri on yhtä tasaista kun märkämaali tässä maailmassa ei ole ainuttakaan autovalmistajaa joka märkämaalaa autoja.
     
  15. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tossa jokin aika sitten maaluutin rungon ja muuta pisteosaa jauholla.
    Kiersin K-S eri tekijöitä ja heidän kanssa tuli juteltua aiheesta.
    Jotenkin jäi tunne että välttämättä tämä jauhemaalaus ei aivan ehdottomuus ole.
    Olisin mieluummin sinkannut osat mutta ainakaan Liepeellä eivät halunneet vastaanottaa tehtävää.
    Nähtäväksi jää kuinka jauho kestää alustassa.
     

Kerro tästä muillekin!