Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Beach

    Beach 2nd gear

    Noista valojutuista kyselin "omalta" katsastuskonttorilta. Haluaisin luopua rumasta Talmun sumarista, ja sytyttää ne Vicille ominaiset neljä keltaista parkkia keulalle. Jo vähän lupailin itselleni nettijuttujen perusteella, että onnistuu. Konttorilta sitten kerrottiin, että helpotukset koskee vain muuttoautona tuotuja autoja. Muilla keinoin jälkituotuja koskee vanhat säännöt valojen osalta.
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sulle puhuttiin ns. muunneltua totuutta. Saat muutoskatsastaa alkuperäiset valot.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  3. Beach

    Beach 2nd gear

    Vaatiikohan muutoskatsastus semmoisen asiantuntijan lausunnon, vai meniskö jollain kevyemmällä menettelyllä. DOT-ajovalot on mulla hyväksytty asiantuntijan lausunnolla.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei tarvitse lausuntoa enää DOT-valoista. Katsastus riittää.
     
  5. Beach

    Beach 2nd gear

    Muuttoautoon saattaa riittääkin, mutta muut jälkituodut taitaa olla eri asia.
     
  6. Beach

    Beach 2nd gear

    "Kansalliset vaatimukset" mahtaa tarkoittaa Suomen vaatimuksia, ei esim. Amerikan vaatimuksia. Lisäksi tietysti riittää, jos EU:n vaatimukset täyttyy.

    Tuntuukin nyt oudolta, jos jollain konttoreilla erotellaan lauseita asiayhteydestä, ja sillä perusteella on hyväksytty amerikan valot katsastuksessa tuontiautoon.
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyl sitä uutta Trafin määräystä saa soveltaa muutoskatsastuksissakin. Ja kun siinä ei HA-lausuntoa enää dottivaloista vaadita, niin sitä nyt ei vaan sitten vaadita.
     
  8. Beach

    Beach 2nd gear

    Muuttoautoissa ei vaadita ei, mutta muissa maahantuoduissa autoissa asiantuntijan lausutoa tarvitaan. Tai ainakaan siinä Trafin elokuussa antamassa määräyksessä ei sallita keltaisia parkkeja, varsinkaan neljää kappaletta. Eikä siinä kerrota, että sumuvaloa ei tarvittaisi.

    Muuttoauto, eli muuttoajoneuvo. Maahanmuuton mukana tuotava tavara, joka on ajoneuvo. Niitä koskee nämä uudet helpotetut valomääräykset. Muut maahan vaikkapa Amerikasta tuodut ajoneuvot entisen mallin mukaan, asiantuntijan lausunnolla.
     
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    Siinä Trafin määräyksen liitteen 1 taulukossa rivillä 20 osoittamistapa on H/I. Se I tarkoittaa mm. jenkkivaatimuksia, joista siis I-osoittamistavan määritelmän mukaan ei tarvita H-lausuntoa, vaan katsastaja saa itse tarkastaa vaatimustenmukaisuuden. Eli sen, että jenkkivaatimukset täyttyvät (valot DOT-hyväksyttyjä ja alkuperäisillä paikoillaan).

    Uskon puute vaivaa näköjään katsastajien ohella harrastajia itseäänkin...:rolleyes:
     
    Beach tykkää tästä.
  10. Beach

    Beach 2nd gear

    Jep. Se hämää, että siellä edelleen puhutaan muuttoajoneuvosta, vaikka sen merkitys on entistä pienempi näissä valojutuissa.

    Eli pienen painostuksen jälkeen sain kuulla konttorilta, että auto hyväksytään jatkossa Amerikan valaisimilla. Perusteluna se, että auto on isoille markkinoille tehty.
     
  11. Bay City Bstrd

    Bay City Bstrd 1st gear

    Muutama viikko sitten muutoskatsastin CV:n alkuperäisille valoille. Kyseessä ei ole muuttoauto. Nyt on edessä neljä keltaista parkkia, punaiset takavilkut ja ei takasumuvaloa, mutta jälkiasennetut sivuvilkut jätin paikoilleen.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Noniin! Tänään oli saapunut kuudelta aamulla tekstiviesti että Ford Crown Victoria on noudettavissa osoitteesta x ja avaimet on paikassa y.

    Aamukahvit naamaan, vakuutustarjouksen vahvistaminen sekä käyttöönottoilmoitus netissä ja konttorilta teippikilvet mukaan. Vatsa kuralla sitten ajelin sovittuun paikkaan ja siellä Ford seisoi umpijäässä ja kaikki renkaat tyhjänä. Rekkakyyti halki Suomen selittää kyllä tuon jäisen suolakuorrutuksen, mutta rengaspolitiikka vähän ihmetytti.

    [​IMG]

    Tovin sai kikkailla ennen ku jäätynyt konepelti suostui aukeamaan. Tarkastin varmuuden vuoksi jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ennen auton käynnistystä. Sitten laitoin auton käyntiin, nousin autosta ja laitoin oven kiinni - jonka jälkeen kaikki ovet meni lukkoon! Pakkasta 15 astetta ja hanskatkin jäi autoon sisälle. Aika priceless hetki.

    [​IMG]

    Onneksi kännykkä oli taskussa, jolla kohmeisin sormin soittelin paikallisen poliisin ja palokunnan päivystysnumeroihin ja loppujen lopuksi sitten lukkopalveluun, jonka asentaja kävi avaamassa Fordista oven.

    [​IMG]

    Kaveri toi tupakinsytyttimeen kytkettävän kompuran joka ensin poltti sulakkeen kaverin autosta kun yritettiin laittaa renkaisiin ilmaa. Kaikkien renkaiden venttiilit oli jäässä ja ne piti sytkärillä sulatella ennen kuin alkoi ilma kulkea renkaisiin. Kumet oli jäätyny aivan neliskanttisiksi ja sellaisilla kesärenkailla sitten ajelin varovaisesti rengasliikkeeseen, jonne olin vieny talvikumet jo valmiiksi ja sopinut ajan vaihtoa varten, johon melkein ehdin ajoissa kaikkine kikkailuineen.

    [​IMG]

    Jätin auton vielä tallille sulamaan yöksi, täytyy huomenna pestä suolat ja muut ravat pois niin näkee mitä tuli ostettua.

    [​IMG]

    Aivan jämäkältä autolta tuntui se vähä mitä tuolla nyt ehti ajella ja mielestäni kyllä siistissä kunnossa :) Tuota lukkohommaa testailin niin auto tosiaan vetää aina ovet lukkoon hetki sen jälkeen kun kääntää virrat päälle, ei tarvi edes käynnistää saatikka ajaa metriäkään. Muilla vastaavaa?
     
    Pertti K, passerby, karivanner1 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    EN tunne asiaa, mutta tuollainen löytyi:

    http://www.crownvic.net/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2257270

    Autolock (if equipped)
    This feature automatically locks all vehicle doors when:
    � all doors are closed,
    � the engine is running,
    � you shift into any gear, putting the vehicle in motion, and
    � the vehicle�s speed is greater than 3 mph (5 km/h).
    Auto-relock
    The autolock feature repeats when:
    � a door is opened and closed while the engine is running
    � you shift into any gear, putting the vehicle in motion, and
    � the vehicle�s speed is greater than 3 mph (5 km/h).
    Auto-unlock
    The auto-unlock feature will unlock all doors when:
    � the ignition has been in the 3 (ON) position, all doors are closed, and
    the vehicle has been in motion at a speed greater than 12 mph
    (20 km/h)
    the vehicle has then come to a stop and the ignition is turned to the
    2 (ACCESSORY) or 1 (OFF/LOCK) position, and
    � the driver door is opened {within ten minutes after the ignition was
    transitioned to the 2 (ACCESSORY) or 1 (OFF/LOCK) position}.
    Note: The vehicle doors will not auto-unlock if the vehicle has been
    electronically locked prior to the driver door being opened.
    Deactivating/activating the autolock or auto-unlock feature
    Automatic door locks can also be turned on/off through the following
    procedure:
    You must complete Steps 1-7 within 30 seconds or the procedure will
    have to be repeated. If the procedure needs to be repeated, you must
    wait at least 30 seconds. Note: Before following the procedure, make
    sure that the ignition is in the 1 (OFF/LOCK) position and all vehicle
    doors, the hood, and the decklid are closed.
    1. Turn the ignition to the 3 (ON) position.
    2. Press the power door unlock control on the door panel three times.
    3. Turn the ignition from the 3 (ON) to the 1 (OFF/LOCK) position.
    4. Press the power door unlock control three times.
    5. Turn the ignition back to the 3 (ON) position.
    6. The door locks will lock/unlock to confirm programming mode is
    entered/active.
    7. With the ignition still in the 3 (ON) position, for the autolock
    feature, press the unlock control once then press the lock control once.
    The horn will chirp once to confirm successful programming. For the
    auto-unlock feature, press the lock control once, then press the unlock
    control once. The horn will chirp twice to confirm successful
    programming.
    8. After having waited the necessary time for the programming to
    confirm, turn the ignition to the 1 (OFF/LOCK) position.
    Once disabled, the autolock feature can be enabled by repeating the
    procedure in Steps 1�8.

    Oisko apuja..
     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Sulattelun jälkeen jäätävä paskakerros pesty pois auton päältä ja mikä ei pimeistä kuvista käy ilmi, niin tuo tummansininen helmiäisväri miellyttää kyllä ainakin omaa silmää!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sen verran autoa ehdin tutkiskella että peräkontissa on kevlarinen poliisien varustelaatikko kenties pumppuhaulikoita ja muita varusteita varten. Peräkontista löytyi myös oikealta puolelta verhoilun takaa iso nippu katkaistuja johtoja, eli tässä on ilmeisesti ollut se LoJack-varkaudenesto/paikannussysteemi. Hattuhyllyllä oli selvät jäljet puretuista poliisivaloista ja edessä on taustapeilin yläpuolelta myös purettu jokin systeemi, olisko vilkkuvalot olleet siinäkin.

    [​IMG]

    Varsinaisia osapuutteita ei tuu mieleen kuin se tuhkis-systeemi jossa on tupakansytytin ja mukitelineet samassa, mistähän muualta löytyis ku ebaystä?

    Jämäkästi kulkee ja kone kuulostaa hyvältä :)
     
    passerby, mcmies, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Beach

    Beach 2nd gear

    Aika pienet on ne suositellut rengaspaineet Vicissä. Jos lähtömaassakaan ei hetkeen ole paineita tarkastettu, niin ei kai se mahdottomuus ole, että renkaat on sitten tosi vajaat, kun auto tänne kylmään pohjolaan saapuu. Vaikka eivät varsinaisesti edes vuotaisi. Ilma tulee ajan kanssa kumin läpi, ja ilma tiivistyy kylmetessään. Siinä jos syytä vajaisiin renkaisiin.
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ookoo. Pari sataa mailia tässä on ehditty ajella, lähinnä työmatkat. TT Thermo on paikallaan ja sille asensin johtosarjan, mutten vielä sisähaaraa. Löytyykö vänkärin puolelta tulipellistä hyvää paikkaa sisähaaran läpiviennille?

    Toinen kysymys on, kun tuolla aiemmin kehuttiin autoa lämpimäksi, mutta liekkö minun autossa termari vaihtokunnossa kun mielestäni auto lämpenee hitaanlaisesti ja pukkaa kyllä sitten lämmintä ilmaa, mutta ei kuitenkaan kuumaa. Lämpömittari ei nouse puoliväliin, vaan ehkä 1/3-2/5 osaa. Liekkö joku +75C termostaatti paikallaan. Toisaalta talviautoni Volvo 960 on tässä asiassa ehkä epäreilu vertailukohta mille tahansa muulle kuin takavetoisille Volvoille :)

    Raitisilmansuodattimen ajattelin tilata uuden ja sitä odotellessa ottaa sydäntalveksi vaikka vanhan pois kun tuntuu vetävän ikkuinoita helposti huuruun ja puhallin "tuhisee" isolla teholla. Tutut oireet muuan ooppelista 10 vuoden takaa, eli oletan suodattimen olevan tukossa.

    Huoltokirjaa autossa ei ollut, mutta konehuoneessa ja oviaukossa tussilla merkintöjä "160k done" jne. mutta ajattelin lähiaikoina kuitenkin vaihdattaa öljyt ja suodattimet moottoriin ja laatikkoon. Myllytys ja vahaus odottelee myös sekä uudet pyyhkijänsulat. Positiivinen vaikutelma autosta jatkuu. Keräilen tässä kokemuksia ja teen sitten Rockautoon pikku tilauksen jossa mm. lämmitettävät sivupeilien lasit ja uudet umpiot, ikkunannostin ja huolto-osaa.
     
    kerosiini ja passerby tykkäävät tästä.
  17. masafi

    masafi 1st gear

    Meni auto laakista läpi katastuksesta.Aattelin että tuosta lisä puskurista sanovat,mikä piti maahantulokatsastuksessa ruuvata irti.Mutta ei.Lämppärin puhallin toimii taas kaikilla nopeuksilla kun vaihdoin kortin moottoritilaan.Tt thermo asennettu ja toimii hyvin.Uudet umpiot laitettu ja valoa tulee paremmin.
     
    passerby tykkää tästä.
  18. Beach

    Beach 2nd gear

    Mä vaihdoin myös termarin melko pian auton ostamisen jälkeen. Melkein puolivälissä saa lämpömittarin viisari olla, niin kyllä sieltä lämpöä alkaa tulla lämppäristä. Ei siellä välttämättä kylmempää termaria ole nytkään, mutta vanhemmiten termari saattaa aueta turhan aikaisin.

    Raitisilmasuodattimia näissä ei tietääkseni ole missään mallissa. Mutta kannattaa tunnustella, että ilmaläpät liikkuu, kun nuppia vääntelee. Alipaineella toimivat, ja niitä alipainekelloja ovat jotkut joutuneet vaihtelemaan.

    Öljyjä käyttävät monenlaisia moottorissa. Mutta lootaöljyissä en uskaltanut lähteä säätämään itse. Motorcraft Mercon V on se lootaöljy, mikä näihin kuuluu. Ei kannata uskoa huoltoliikkeen oksettavaa tokaisua: "Tätä me ollaan käytetty". Erittäin huono peruste väärälle öljylle. Siis jos huoltoliike jotain muuta öljyä sinne haluaa laittaa.

    Aika simppelit oli lootaöljyt vaihtaa itsekin. Öljypohja irti, uusi suodatin paikalleen, ja öljypohja momenttiin. Sitten öljyä saman verran takaisin mitä oli öljyä astiaan kertynyt. Tällä keinoin vaihtuu vain kolmannes öljyistä kerralla, mutta se on ihan valmistajan korjauskäsikirjan mukainen tapa vaihtaa öljyt.
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tällainen video löytyi youtubesta ja mm. ebayssä myydään cabin air filteriä Crown Victoriaan


    Ajelin juuri 200km siirtymän ja kävi ilmi, että tuo nykiminen vaivaa myös tätä minun yksilöä. Epäsäännöllinen terävä nykäys silleen että veto katoaa silmänräpäykseksi ja sitten ikään kuin "potkasee" vedon takaisin päälle, vai miten tuo muilla ilmenee? Vähän niinku antais kevyttä kytkinpommia. Ilmenee tasakaasulla 60-80km/h vauhdissa, ei väliä onko vakkari tai OD päällä. Kierrokset ei nouse eikä laske ja koko ilmiö kestää vain alle sekunnin. Ensin saattoi nykäistä n.10min välein ja sitten sitä tuli tihennettynä, jonka myötä sytytti jakarin kuvan mittaristoon. Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin, jakari oli poissa, muutamat kerrat vielä nykäisi ja sitten loput 80km ilman ainuttakaan nykäisyä.

    En kyllä osaa vielä sanoa onko tuo nyintä peräisin koneesta vai laatikosta, mutta oisko se joku koneen päässä sitten vai osaako laatikkokin sytyttää sen saman vikavalon? Toisaalta kierroksethan pitäis nousta jos jostain syystä laatiko kävis välillä "vapaalla" tai jos se vemputtas turbiinilukkoa eestaas. No, luen vikakoodit kunhan saan kunnon testerin käyttöön ja käytän kaikki potentiaaliset liittimet irti ja suihkasen niihin CRC:tä. Uudet puolatkin vois kyllä vaihtaa kun ne tuli ostettua auton kyytiin.

    edit: Vielä ei kuitenkaan kaduta :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. kapa73

    kapa73 2nd gear

    EGR venttiili ainaskin aiheuttaa moista
     

Kerro tästä muillekin!