Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Meillä on neljäs subaru menossa. Välillä tuntuu että ei sitä nelikkoo tarvii. Mutta kyllä kun lähtee talvella täältä korvesta viemään pentuja hoitoon, niin on se mukava lähtee auraamattomille teille työtämään. Nyt tässä nykyisessä foresterissa on cvt loota, eihän tuota saa ees sutimaan. Liikkeelle lähtö onnistuu hyvin. Eilen kiskoin heppakopin kinoksesta ilman lapiointia. Vielä on koittamatta eteneminen umpihangessa, mutta varmaan kun lähtee kuusivarkaisiin niin tulee sekin testattua. Kulutus kesällä 6.5 ja talvella ~8 litraa. En osta kaksivetoisia käyttöautoksi, oppinut hyvälle
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mä arvaan et moni on mielipuolta että näitä oikeesti antiikkisia ei sais tälläseen vitjaan ees tyrkyttää muutta, silti kehtaan kommentoida et vaikka tienpäällä saa aina välillä arpoa että vetäiskö kepistä.. siis etuvedon peliin mukaan
    niin tommonen wanha ameriikan ihime kuten ceevy suburban nelikko ihan umpijäykällä nelikolla eli kytkettynä Ei akseleitten välistä tasausta ja kolmivetonen jos takaperän lukko ottaa kii

    niin on vaan aikas hyvä peli vetää ja tunkee sitä kuormattua traileria pliukkaalla mökkitielläkin vaikka takaperin saviseen ylämäkeen..
     
    KajS tykkää tästä.
  3. jorkat

    jorkat Gearhead

    subaru imprezassa oli mielestäni todella hienosti toimiva neliveto
     
  4. jorkat

    jorkat Gearhead

    samoin grandin quadra drive ja sen seuraaja toimivat todella hienosti käyttöautossa.
     
  5. jorkat

    jorkat Gearhead

    mursun 4matic toimii varmaan ihan kohtalaisesti, kunhan mursussa ei ole liikaa tehoa
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    YouTubessa on paljon hyviä 4matic videoita.
     
  7. jorkat

    jorkat Gearhead

    linkitä edes yksi hyvä
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead



    :rotfl:
     
    jorkat tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Oman antiikkiblazerin jakolaatikossa on tasauspyörästö jonka saa kepistä lukkoon "lennosta" jos tarttee, sutiminen toki kannattaa lopettaa siks aikaa.. Mut ihan älyttömän tasasesti vetää liukkaalla ja kulkee vakaasti. Tosi harvoin tarvii kytkeä keskilukkoa edes mettähommissa. Eikä tietenkään kanita missään tilanteessa pitävällä alustallakaan tasauspyörästön ansiosta.
     
  10. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei sun tänään pitäny ryypätä?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kesärenkaat ja lunta reilusti, no roplemo. Syncro pelastaa :)
    Itse en ole ikinä tällein vastuullisena ihmisenä ikinä leikkinyt. :D
     
  12. jorkat

    jorkat Gearhead

    minaareettimusiikki toi oman säväytyksensä videoon.
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse katsoin vain alkupätkän. Mutta tämähän menee hyvästä totuttelu pätkästä muutaman vuoden päähän :D :D
     
    rane58 ja jorkat tykkäävät tästä.
  14. J

    J Gearhead

    Tuohon ilmailuun liittyen vielä hitunen käytännönkokemusta: toisinaan olen pysäköinyt torsenquattron penkan päälle ja ojan reunukselle siten että joku renkula on ilmassa. Ja kyllä se siitä on aina omin voimin lähtenyt. Vajaa kymmenvuotias haldexquattro toimii ihan vastaavasti.

    Vetonivelen poksahtaminen oli ainut kerta, jolloin torsen halvaantui ihan kokonaan. Peli on menetetty, jos voima vuotaa hukkaan suoraan akselista ja ulompi vetonivel ei edes yritä pyörähtää. Siitä huolimatta nää on parhaimpia keksintöjä arkiseen talviliikenteeseen.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se nyt vielä puuttuisi että ne toimis sillonkin. Sitten olis kaikkki ex-bemaripetterit ja muut autonraiskaajat niillä viimeiseen vetoon asti liikkeellä.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Syncro kulkee ihan hyvin, vaikka kuskin puolen etuvetari oli irti :D
     
  17. g-series

    g-series 1st gear

    mitenkäs tuollasen 2000-luvun vaihteen trailblazerin nelivedot pelittää näin talvisessa arkikäytössä vai oisko forestes järkevämpi valinta :D vähän heikkoa tuo eteneminen takapotkulla näillä keleillä...
     
  18. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Syncro ja quattro on vain markkinointinimiä, eikä se kerro käytetystä tekniikasta mitään muuta kuin sen että se on neliveto. Syncro on volkkari, quattro on Audi. Syncrokin voi olla Torsen, quattro voi olla Haldex.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai visko. Pihalla seisoo 2 kpl syncroja, toinen torsen ja toinen visko :)
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kone pitkällään aina torsen, 98 tms tuli haldex poikittaiskoneisiin ja sitä ennen oli syncro systeemillä toteutettuna tämä.


    Ilman mallinimillä sotkentaa.

    Menikö sinnepäin?
     

Kerro tästä muillekin!