Kampiakselin oikaisu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja shr1, 11.12.2017.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Scatin takoakseli on 3 kymmenystä mutkalla, särötarkastus tehty ja on niiltä osin ok. Ajattelin tuon vielä kovaan käyttöön ottaa. Perimätiedon mukaan takoakseli pitäisi oikaista "takomalla", eikä prässillä. Kuitenkin koneistamo, jonne tuota olin viemässä, on sitä mieltä että prässillä oikenee.

    Miten on, annanko pajan tehdä tuon homman prässissä, vai vaadinko tehtäväksi (jossain muualla?) muulla metodilla? Ilmeisesti valuakseli ei ole niin herkkä säröytymään prässillä oikaisussa, mut tää on takotavaraa...
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

  3. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Mä en antaisi prässätä.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä jos vaan koneistaa sen .020" alikokoon, meneen melkein .010" mutta hiomallahan se selviää.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    On noita onnistuneesti prässissä oikoneet mutta jos itelle tulis ni särötarkastaisin prässin jälkeen vielä o_O
     
    valpas tykkää tästä.
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kovaan käyttöön? Mikähän sen kieroutti alunperin?
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Tommosella takomisella tehdään vain iso jännitys pintaan, joka vapautuu helposti, ainakin osittain.
    Jotta suoruus säilyy, niin myötörajalla oleviä jännityskeskittymiä ei saisi olla, koska ne tasoittuu kuormituksessa.
    Kampiraudassa sen itse kampiraudan suoruus ei ole kovin merkittävä, kuin siinä hiontavaiheessa. Taipumaa syntyy pikkusen ihan hiontapaineestakin. Taipunut kampiakseli suorenee lohkoon kiinnitettynä, ja aiheuttaa vain staattisen, hyvin pienen jännityksen, eikä aiheuta väsymistä.

    Sensijaan lohkossa oleva reikälinja on oltava tosi suora, koska mutkalla oleva linja aiheuttaa kampirautaan jännitysvaihtelun joka kierroksella, ja pienikin virhe tekee väsyttävän jännityksen, joka helposti katkaisee kampiraudan.
    Kampiraudalle tulee nopeasti miljoonia kuormanvaihteluita. Noin kymmenesosa (kymmenen miljoonan kuormanvaihdon jälkeen vieläkin pienempi) murtorajajännityksestä saa kampiraudan poikki. Se taivutuksesta tuleva jännitys ei osallistu voiman tuottamiseen, vaan on ylimääräinen, ihan turha jännitys.

    Prässillä kympän oikominen ei huono tapa ollenkaan. Vaikeuksia vaan on siinä, että mikä on riittävä taipuma, että oikea pysyvä muodonmuutos tapahtuu. Pitää jossain kohdassa mennä yli myötörajan, eli takaisinjousto on aineesta riippuen melko iso.
    Kun ihan oikeesti jotain taipunutta oikoo, niin pitäis ensin taivuttaa vähän yli, ja sitten takaisin, ja taas, että lähellä neutraaliakselia olevan aineksen jännitykset tasaantuis. Joskus auttaa jännitystenpoistohehkutus, mutta se ei käy aina, jos on muita lämpökäsittelyitä lujittamiseksi tehty.

    Särötarkastus kannattaa tehdä lopuksi, ennen hiontaa.
     
    Saetkae, Sierra, Jsp ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Moottoririkko.
     
  9. Jsp

    Jsp Gearhead

    Riittävä määrä vääntöä koneessa :rotfl:
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Saa myös suositella koneistamoa / seppää, jolta tuo homma oikeasti käy. Akseli on kauloiltaan virheettömässä stanukoossa. En tiedä pitääkö runkokaulat aina hioa alikokoon oikomisen jälkeen ja jos, niin miksi...? Särötarkastus varmasti joo syytä tehdä toistamiseen, ainakin jos toi homma prässissä tehdään.
     
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Sain koneistamolta täsmennyksen käytettävään metodiin: Akseli kevyen prässäyksen aikana lyödään, meistetään kulmista, venytetään, jotta saadaan suoristus pysymään. Mitä kaikkea tuo sit käytännössä tarkoittaakaan, sitä en varmaan pääse näkemään.

    Eiköhän tosta vielä kalu tule, kokeilen ainakin. Ellei tuon myllyn jälkeen ole säröjä, niin kylmin ilmein paikoilleen....
     
    J.J., Camino'79 ja SauliK tykkäävät tästä.
  12. haapis41

    haapis41 3rd gear

    kk jumittui/akseli vääntyi ja koneistamo oikasi akselin...hyvin toimi sen jälkeen.
    Epäilen vaan että painavat prässillä ja katsovat koska alkaa olee melko hyvä.
    Olin kasaamassa 400 letukkaa ja erehdyin mittaa akselin ,no totta kai se heitti perkele !.No meikä vaan varovasti paineli ja mittaili joku satkun heitto jäi ,ja kone kasaan.
    Oma mielipiteeni on että en kasaisi 3kypän enkä kypänkään heitolla koska jos laakeri väljys n.500 satkua eikös se rasita runko laakereita ?.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Aihetta sivuten, ihailin kun wheeler dealersissa hitsailivat nokkaan nostoa kun oli kulunut, niin paineilmataltalla suoristelivat sitä nokka-aksilaa.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Se oikeestaan riippuu siittä, minkälaisen voiman vaatii se, että kampirauta taipuu 0,3mm. Sitten suhteuttaa sen laakerivoimiin, joita paineöljyvoideltu lakeri kantaa silloin, kun koneesta ottaa tehoja. Veikkaan, mistään mitään tietämättömänä, että tuo 0,3mm:n taipuman aiheuttama voima on vain murto osa noihin muihin voimiin verrattuna?
    Kannattaahan toki kaikki ylimääräiset voimat, ja riskit, ainakin pienentää.
    Itse en oikois paineilmataltalla, vaan prässillä, kun muodon muutos tapahtuu laajemmalla alueella, eikä palaa takaisin niin helposti, kuin iso paikallinen jännitys tekemällä.
    Jos on väsymiskestävyyden parantamisesta kyse (kuten toden näköisesti siinä nokka-akselihommassa oli, ainakin osittain kyse), niin ultraäänivasaralla hakataan sitä kriittistä hitsin rajaviivaa. Ei oo kyllä paras menettely siihen juttuun. Paras on se, että ainetta poistetaan 0,5mm vielä sen jälkeen, kun särö on lakannut näkymästä, ja sitten kiillotus. No, se hyppäs vähän oikomisesta ohi, mutta liittyy kampiraudan, ja muiden osien väsymiskestäväksi tekemiseen.
     
    Muokattu: 13.12.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Varmaan paineilmataltalla vasartaminen oli sitä hitsauksesta johtuvaa kiristymisen poistoa, ihan niinkuin levyhommissakin joskus saumaa vasarretaan että saadaan hitsin vetelyä pois, mun mielestä on eri asia kuin tää kampuran oikominen.

    Eikä kai nyt sentään 0,3mm kierossa olevaa akselia voi sinne paikoilleen laittaa, vaikka se isompia voimia eläissään näkeekin, vai mitä tarkoitit?

    Toi koneistamon käyttämä metodi kuulostaa hyvältä, ja oletan että siellä on käytännön kokemusta kampien oikaisusta? Särötarkastus vaan toimenpiteen jälkeen ja jos kaikki ok niin kovaa ajoo.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites joku jossain kertoili, et oli kaatunut kampura pötkölleen betoni lattialle ja vääntynyt. Vaikka koneesta oli kaiveltu monia satoja jopa lähelle tuhatta heppaa

    Sit jotain videota kattelin kampuran koneistuksesta ja siinä näky pikkunen prässi painelevan niitä kampuroita suoraksi tietokoneen katellessa koska on kohdallaan, eli voisko olla että kampura vääntyy vaan ei kierry helposti?
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pakko näsäviisastella. Jos akseli heittää 3kymppii, niin hyvinhän se mahtuis siellä pyörii kun laakerivälys on 500 satkua, eli 5mm.....
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Jep, sillä talttaamisella saa paikallisen hitsauksessa syntyvän vetojännityksen puristusjännitykseksi, ainakin pinnassa. Kovin syvälle aineeseen se talttaus ei vaikuta.
     
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Noniin. Maineikas koneistamo x suoritti akselin oikaisun ja kertoi, että hyvä tuli. Tarkistusmittauksessa toisaalla todettiin akselin olevan keskeltä mitattuna suora, mutta kahden muun runkokaulan kohdalla heittoa on 0,05mm. Kyseessä siis sbc ja runkolaakerien mitatut välykset ovat 0,075-0,08mm, eli tähän käyttöön juuri kohdallaan.

    Mitä mieltä studiojoukkue on, laitanko paikoilleen vai hommaanko suosiolla uuden akselin? Tokihan voin työn tehneen koneistamonkin mielipidettä sekä halukkuutta uusintaoikaisuun udella ja todennäköisesti sen teenkin...
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No kannattaahan se kysyä. Toki voi olla että joku osapuoli vetäsee herneen kun muualla käytetty vielä mittailtavana mutta näinhän se aina menee että yhteen suuntaan kun kumartaa niin toiseen pyllistää....

    Onkos tämä tarkistusmittauksen tehnyt mesta sitten kykenemätön oikomaan ja iha uteliaisuudesta kysyn mutta minkäs takia oikaisun tehneen koneistamon jälkeen ei luotettu vaan vietiin erikseen vielä mitattavaksi? :)
     

Kerro tästä muillekin!