Nokka akseli pikkulohko chevyyn?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FASTDOHC, 1.12.2017.

  1. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Morjesta kaikille.
    Olen suhteellisen uusi jankkiauto harrastaja ja nyt pitäisi avata jenkki 8 ekaa kertaa ja alkaa rekentelemaan. Kokemusta aiemmin vain 4, 5 ja 6 pyttyisistä autoista.

    Mut asiaan, mulla 305 pikkulohko jossa perusvirit laitettu, eli 4 reikänen kaasari, joku alumiini-imusarja, edelin filsu, peltisarjat (en tiedä minkä tekijän) ja 2x3" suorat putket yhillä vaimentimilla.

    Nyt olen vaihtamassa imusarjan edelin "korkeaan" malliin ja tuo nokka pitäisi myös vaihella, josta mulla myös kysymys.
    Elikkä olen ihmetellyt ja kummastellut nokkia ja kysynyt vinkkejä ja suosituksia niin mielipiteitä on monia ja olen entistä sekaisin mikä olisi perushyvä vääntävä nokka tälläiseen kesä/käyttis/cruiseriin??

    Minulle tarjottiin tälläistä nokkaa: 272-H10-CD edullisesti, niin onko mitää jiitä alkaa laittelemaan sitä tähän 305???
    Tämä kone on vuosimallia -84.
    Tässä kohtaa budjetti on aikas tiukka ja sanalla edullinen on kova painoarvo tässä rakentamisessa, eihän kukaan rahalla 305 tekisikkään ;):D

    Kiitos!!
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tervetuloa harrastamaan näitä kasimukisia :)

    Viisaammat antakoon vielä kouriintuntuvampaa arviota, mutta väittäisin että silkalla nokan vaihdolla saavutat lähinnä kokoemusta moottorinrakennuksesta, varsinaisen virittämisen asemesta. 305 itsessään kun ei ole moottorina paras mahdollinen viriaihio, ja joka tapauksessa edellyttää kansien parantamista ja puristusten nostoa.

    Mikäli kyse on tästä nokasta http://www.jegs.com/i/Crane-Cams/271/100052/10002/-1 , vaikuttaa se olevan kyllä luonteeltaan ala- ja keskikierroksilla parhaiten operoiva nokka, joka sinänsä voisi soveltua käyttötarkoitukseen myös sinun tapauksessa.
    Mutta mitään erityisen kovia tehonlisäyksiä nokan vaihdon myötä on turha odottaa, mikäli kansien virtaus ja puristussuhde ovat luokkaa vakio. Ja jos sitä lähtee oikein virittämällä virittämään, tulee hommalle sen verran hintaa, että sillä rahalla ostaa tilalle vaikka 350cid padan.

    Nokan vaihdossa tulee laskea budjettiin myös uudet nostajat ja mahdollisesti myös jouset. Usein myös tönärit, studit, retainerit, yms yms.
    Ja hydraulinen nokka pitää myös sisäänajaa nostajilleen, joka tarkoittaa noin 20min yhtäsoittoa 2000rpm taulussa.

    Tuosta imarista. En tiedä tarkalleen mitä tuo Edelbrockin "korkea malli" tarkoittaa imusarjana, mutta edelleen jos moottorin muu viritysaste (kannet, puristussuhde, nokka) vastavat about vakiota, ei korkeammalla imusarjalla saavuteta juuri muuta kuin visuaalista parannusta konetilassa :)

    Edit:

    Tässä vielä lukemiseksi muutamia ketjuja aiheesta 305 viritys:
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/chevyn-305-viritys.60632/
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/305-virittaeminen.162654/
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/305-preppaus-viritys.67323/
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/nokka-akseli-pohdintaa-305-chevyyn.303310/
     
    Muokattu: 1.12.2017
  3. max

    max Double Gearhead

    Totta puhuu jakulepi.
    Tosin omalla kohdalla aivan ensimmäinen SBC "viritys" kohdistui samankaltaiseen mottiin joka tosin oli 145 hp 2 barrel 350.Se oli -74 Caminossa täysin unten mailla tuossa perusmuodossaan.
    Nokka jonka laitoin siihen oli joko Iskenderian 256 tai 262 "Super Cam",Performer,Holley 600,pellisarjat ja tuplaputket.
    Motti todellakin heräs henkiin vaikka olikin tuollainen matalapuristeinen saastesurkimus.
    Yllätyin siitä silloin muinoin,että kuinka motti voi muuttaa luonnettaan noin täysin aivan perushommilla.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Kiitoksia väelle. Mukavaa että tulee neuvoja tyhmiin kysymyksiin ja apuja vaikka kyseessä tällähetkellä vaan 305 kone.
    Ostin nyt todella vähän käytettynä nuo mainitsemani osat, (ku halvalla sai).

    Nokka on juuri tuo mistä puhuin ja ihan uudenveroinen ja nostajat mun täytyy hakee kaupasta.

    Imusarja olikin edelin torkkeli2, eli vähän korkeemmilla kierroksilla toimiva, mut ei sen väliä, sillä oha tuo kiva et yläkierroksillakin on potkua jos tuo nokka tuo edes vähän apua alavääntöön niin kaikki pienetkin ponit ovat tässäkohtaa enemmän kuin tervetullutta.

    Mulla oli aiemmin buickin lesabre -82 jossa oli 307 joka oli täysin vakio.
    Että on tuo nykyinen chevy jo noilla vireillä nopeampi, sen huomaa selvästi, enkä mää tosiaan mitään rakettia tästä teekkään.
    Nyt täytyisi vaan miettiä kahta muutakin seikkaa, mitä öljyä olette näissä koneissä käyttänyt?
    Ja mitä öljyä olette laatikossa käyttänyt?? Mulla ois 20l dextron 2 avaamattomassa purnukassa, ku kaveri oli jostain löytäny ja toi mulle ja sanoi, et laita chevyyn, mut toimikos tuo 2 vai pitäiskö olla jo 3??

    Kiitos kaikille :odsmile:
     
  5. Rampe92

    Rampe92 2nd gear

    dexron 2 käy hyvin laatikkoon kyllä
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Älä laita tota torker 2 imusarjaa, se on oikeesti huono. Paras imari tohon olis edelbrock performer eps tai joku vanhempi performer jos käytettynä löytyy. EI rpm mallia 305 päälle.

    Jos sun konees on joku matalapuristeinen versio niin toikin nokka on kyllä yläkanttiin IMO johonkin HO koneeseen joissa on yli ysin puristukset tonkin vois laittaa.

    Edit, Sitten kun oot koneeseen tehnyt muutoksia niin jakajan ennakot muokkaukseen.
     
    Muokattu: 16.12.2017
    max tykkää tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Joo,sen Torkerin vois kyllä jättää sinne tallin seinälle rekvisiitaksi.Olen tosin kerran ollut yhden -74 Camaron kyydissä missä oli Torker (350/Muncie 4 speed) ja se meni kyllä helvetisti;tosin oli se kuskikin aivan hullu jätkä sillä vetämään.
    Ekat Performerit olivat enemmän tai vähemmän suoria kopioita GM:än alumiini-imusarjasta ja eivät kovin hyviä.Nämä uudet ovatkin sitten aivan erinomaisia.
    Performer EPS on aivan paras noista 2-taso sarjoista,kun ajatellaan että sen hintakin on halpa.Ongelma tulee vaan siinä,että EPS:än kanavan suu on paljon suurempi kuin normi performerin.
    Nyt kun sulla on sitten pieni kanavainen kansi,niin EPS:än kanssa jää epäsuotuisa rappu.
    Joten uudehko performer olis oikea valinta.
     
  8. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Jahas, kiitoksia vastauksista. Täytyypi miettiä tuon nokan ja imusarjan kanssa, et jättääkö suosiolla ne tuohon 740 volvoon joka on parin kaverin kanssa omistuksessa jossa 350 pikkulohko ja on tulossa pelkästään ratakäyttöön/drift/drag/timeattack/hupiajeluun radalla.

    Mutta joo, jatketaan :odbiggrin:

    EDIT: Minkäskokoinen kierre on öljynsuodattimen vieressä olevassa öljynpaine anturissa?? Onko 1/8??
     
    Muokattu: 19.12.2017
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sehän on isompi, ellen aivan erehdy niin 1/4 npt.
     

Kerro tästä muillekin!