Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. josu

    josu Gearhead

    Eli loppupelissä tämä asettuu entisille urille ja ruvetaan miettimään miten saadaan enemmän kilvanajajia ajamaan kilpaa.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jopas on ”oikaisu”...

    Tupalan yhtiö Resykli Oy siis itse esittää kiihdytyskisojen lopettamista.

    Eli eipä taideta ens kesän jälkeen siellä ajella?

    Vai onko tuo nyt sitten taas joku virheellinen oikaisu?
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Täh, onko tuo nyt oikein? Tupala ehdottaa kiihdytysten lopettamista?
     
  4. atobee

    atobee Gearhead

  5. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Ei tuu tarpeeksi rahnaa ratayhtiölle kiihdytyskisoista? Siksi lopetetaan koko touhu?
     
    MadMike tykkää tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ohoh...liittyykö tämä nyt siihen, kun ukko oli käynyt Yökisoissa riehumassa jotain varikolla ja tiuskinut kuskeille että saatte mennä sinne Ruotsiin ajamaan blaa blaa ? :odeek:

    Eronen siitä jutteli varikolla...ihmeteltiin mitä oli tarkoittanut.
     
  7. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

    Vai onko nyt kyse siitä ettei lehden toimituskaan tiedä miten tämä kuvio oikeasti menee?
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

  9. XJR

    XJR 3rd gear

    Kauppalehden juttu 6/2016:

    "Ympäristölupa tuo myös lukuisia velvoitteita. Alastaron moottorirata sijaitsee pohjavesialueella. Vettä menee sieltä Turkuun asti. Kaikki ajaminen, mikä ei sijoitu asfaltoidulle alueella, jouduttiin lopettamaan.

    ”Jokamiesluokanrata ja motocrossrata on suljettu. Kuorma-autojen EM-kisat loppuivat, koska dieselajoneuvoilla ei saa enää ajaa.”

    ”Alueella tehdään neljä kertaa vuodessa pohjavesitutkimukset. Yksi tutkimus maksaa minulle noin 3 000 euroa.”

    Kiihdytyskilpailujen jälkeen pitää olla kaksi hiljaista päivää. Juhannuksen lisäksi rata täytyy pitää kaksi muuta päivää täysin suljettuna.

    ”Joudun rakentamaan kiinteän melunvalvontajärjestelmän, joka maksaa noin 50 000 euroa.”

    ”Kaikki, mitä tällä alueella tehdään, on tarkkaan määritelty. Valvonta on todella suurta. En tiedä, onko mitään muuta liiketoimintaa, missä on näin tarkka kontrolli.”

    Ympäristöluvan tuomista rajoitteista ja lisäinvestoinneista huolimatta Tupala on tyytyväinen. Laajentaminen tuo runsaasti uutta liiketoimintaa. Tulevaisuus ei ole enää epävarmalla pohjalla, vaan rataa uskaltaa kehittää. #
     
  10. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

    No eihän siinä sit mitään. Herää vaan kysymys et miks helvetissä sinne sit vedetään edes uusi päällyste jos ajot loppuu ensi kauden jälkeen
     
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Ympyrärataahan siellä päällystetään, se ei ole loppumassa mihinkään.
     
    MadMike ja Mikkis tykkäävät tästä.
  12. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

    Oli kyllä puhetta että kiihdytyssuorakin saa uuden päällysteen
     
  13. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    "Kaupankäyntiä" lupajuttujen kanssa jos itse ehdottelee kiihdytyskilpailujen lopetusta. Pitää muka luopuu jostakin että saa toisen jutun/luvan menemään läpi.... eli ympyrärataan kaikki panokset.
     
    MadMike tykkää tästä.
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Nyt Lauttakylä-lehteen on ilmestynyt myös tällainen oikaisu:
     
  15. kallekko

    kallekko 1st gear

    Kuinkahan moni, ja kuinka kauan on tiedetty kiihdytyskisojen jatkon alastarolla olevan vaakalaudalla? DRF järjesti rahoituksen stripin uudelleen asfaltointiin ja nyt se raha sekä radan eteen tehty työ vaan katoaa. Motoparkissa on erittäin tiukat melurajoitukset, joten sinne kukaan tuskin haluaa panostaa ainakaan uuden pinnan osalta.
     
    MadMike ja Heikki tykkäävät tästä.
  16. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    "Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukainen Alastaron moottoriradan ympäristöluvan voimassa oleva uusi lupamääräys 9 kuuluu seuraavasti: ”Luvan saajan on vähennettävä toiminnasta pohjavesille aiheutuvaa riskiä. Sen on hyvissä ajoin ennen laajennusalueen käyttöönottoa ja viimeistään 31.8.2016 toimitettava aluehallintovirastolle selvitys toiminnasta pohjavesille aiheutuvasta riskistä ja suunnitelma sen vähentämisestä."

    On varmaankin ollut tiedossa jo ennen 31.8.2016
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täh? Siis Alastaron pääkallopaikka haluaa itse kisat pois nurkistaan?
     
    MadMike ja Mikkis tykkäävät tästä.
  18. kallekko

    kallekko 1st gear

    Täytyy uskoa niin, ettei tiennyt silloin kun DRF aloitteli päällystysprojektia. Sikäli kun Tupala tuota itse ehdottaa niin sehän on siinä tapauksessa varmaa että, ajot loppuu. Lajille inhottava tilanne, kuinka moni jaksaa enään suomen kamaralla ajella huonoilla radoilla. Kaikilla ei rahkeet riitä lähteä ruotsiin kisaamaan. Uutta kukaan ei rakenna ellei joku taho suorastaan lahjoita rahaa, bisnestä ei pohjolassa kiihdytyssuoralla tehdä.

    Muistanko ihan metsään että, joku vuokrasi pääsisäänkäynnin kohdalta sen parkkialueen Loimaan kaupungilta ideana rahastaa em kisojen aikana parkkimaksuja. Vai oliko se vasta ajatustasolla? No nyt sekin bisnes taisi mennä nurin... Tarkistin asian, Tähkänen on tehnyt viiden vuoden vuokrasopimuksen alkaen 2017 keväällä.
     
    Muokattu: 17.12.2017
  19. kallekko

    kallekko 1st gear

    Saa enemmän ajopäiviä ryhmille jotka maksaa kitisemättä mitä pyytää, taitaa olla surkea lisä mitä FHRA:lta on parista kisasta saanut.
     
  20. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Täähän meni sekavaksi mutta toisaalta parempaan suuntaan. Kun tuota pöytäkirjaa lukee niin osuu silmiin mm nämä:


    Valmistelija: Ympäristöinsinööri Matti Forsman lausunto (esitetty 13.12.2017 kokouksessa):

    Resykli Oy on antanut selvityksen määräajassa 31.8.2016 ja täydentänyt niitä 27.10.2016, 19.6.2017, 7.8.2017 ja 31.10.2017 lupaehtojen mukaisesti. Itse selvitystä ei nyt heti löydä mistään.


    Valmistelija: Ympäristöinsinööri Matti Forsman lausunto (esitetty 13.12.2017 kokouksessa):

    Kiihdytyskilpailutoiminta esitetään lopetettavaksi ja varikkoalueiden hulevedet johdettavaksi rakennettavaan hulevesiviemäriin ja sen kautta pohjavesialueen ulkopuolelle vuoteen 2019 mennessä.


    Valmistelija: Ympäristöinsinööri Matti Forsman lausunto (esitetty 13.12.2017 kokouksessa):

    Havaintoputkissa (PE1 ja 567), jotka sijaitsevat pohjaveden virtaussuunnassa oottoriradan alapuolella, ei ole analyysihistorian aikana vuosina 2015 – 2017 havaittu kertaakaan tutkittuja haittaaineita.


    Resykli Oy tuntuu itse haluavan lopettaa kiihdytyskilpailun - kenties tiukkenevan ympäristöluvan vuoksi jonka mukaan hulevedet olisi otettava talteen tai johdettava muutoin turvalliselle alueelle (so. ei pohjavesialueelle). Olisiko rata-yrittäjä saanut burn out:n ja onko tuo lehden artikkeli edelleen hieman virheellinen? Tai sitten yrittäjällä on muut intressit.
     

Kerro tästä muillekin!