Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Nyt näyttää radan omistajalla tullut mitta täyteen ylimielistä ja perseaukista fyyraa. Eikä tämä tilanne ei nyt ollut mikään yllätys, vaan pikeminkin ajan kysymys.

    Tai voihan kyseessä olla radan omistajan taholta ns viimeinen hätähuuto fyyran suuntaan. Jos ei järkipuhe ole tehonnut, niin silloin otetaan järeät aseet käyttöön.

    Bisneksenä tämä kiihdytyshomma on ollut radan omistajalle varmastikin pelkkä riippakivi.

    Hyvää tässä tietysti on se, ettei tarvi pettyä enään EM kisojen sähläykseen kuin kerran.

    Nyt olisi tilausta niille preppaamattomille kisoille kun tuo kitkansäätöaine on niin pahasta vaikka ei siinä haitallisia aineita ollutkaan.

    Kisat pohojammaalle!
     
    GS tykkää tästä.
  2. kallekko

    kallekko 1st gear

    Selvä se sitten, näyttäis noiden lainausten perusteella homman olevan taputeltu. Onkohan vuoden 2018 EM osakilpailukaan nyt ihan saletissa? Harmittaa vietävästi DRF:n, FHRA:n ja monien monien henkilöiden puolesta, jotka ovat tehneet töitä lajin eteen ja varsinkin Alastaron suoran osalta. Rata on nykyisellään yksi euroopan parhaista, kisojen loppuminen on kova isku kaikille harrastajille. Eikä suomesta yksinkertaisesti löydy vuodelle 2019 EM tasoista suorituspaikkaa eli mahtaako tulevan suven kisat olla jäähyväiset EM kisoille suomen osalta.

    Kovan työn saa FHRA tehdä jos jatkossa aikoo edes SM kisat läpi viedä ilman Alastaroa, jos siinä jotenkin onnistuu niin hatunnoston paikka.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu. No eipä tarvii enää miettiä hommaisiko tai alkaisiko rakentamaan uutta kalustoa. Voi vee...
     
    bandit_1 tykkää tästä.
  4. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Kyllä se on Travolta nyt sillain että tätä et sitten millään väännöllä saa kaadettua Fyyran syyksi. Tero on aina sen rahansa kisoista saanu minkä on pyytänyt satoi tai paistoi (sade riskin on aina kantanut fyyra YKSINÄÄN). Kyllä se on nyt sellainen juttu että Tero uhrasi kiihdytyshommat varmistaakseen edes ympäri ympäri radan ympäristöluvan jatkossa.
     
    bandit_1, stana, Mikkis ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. harmi

    harmi Gearhead

    Muutos on mahdollisuus, saisko tänne jotain faktoja missä mennään pohjanmaan hankkeen kanssa. Täs ois kuitenkin viel hetki aikaa ehkä pelastaa kausi 2019.
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Minusta tässä tapauksessa on harmillista se, että nyt on oikein mustaa valkoisella siitä, että drag racing on ympäristön kannalta "haitallisempaa kuin muut moottoriurheilumuodot yhteensä" ja kalusto leimataan vanhaksi ja kilpailijat ympäristöstä piittaamattomiksi.

    Tällainen ajatus kun lyödään läpi tuolla instansseissa niin se näkökulma lähtee helposti leviämään ja mainetta voi olla vaikea puhdistaa. Sopivat tahot kun alkaa käyttää tätä ennakkotapauksena niin kohta koko laji on pannassa.
     
    rb, 12345678910, bandit_1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo suuriin polttoainemääriin vetoaminen on erittäin harhaanjohtavaa, sillä ei ne polttoaineet ole suinkaan yhdessä isossa säiliössä siellä.

    Vaikka siellä olisi polttoainetta 100 000L tai 1 Milj. litraa, niin sekään ei aiheuta vielä merkittävää riskiä, koska se on siellä useissa pienemmissä astioissa, eikä se siis ole edes säiliöissä...tuskimpa rata-alueella edes on kisaviikonloppuna ainuttakaan polttoainesäiliötä, en ole mielestäni nähnyt ainuttakaan sellaista siellä yli 25 vuoden aikana ?

    Esimerkki kuljetuspuolelta: Polttoainetta kuten bensaa, metanolia, etanolia, jne. halutaan kuljettaa jonkin kaupungin tai vaikka luonnonsuojelualueen läpi esim. 40 000L , se on mahdollista kunhan se on astioissa, kuten 200L tynnyreissä tai 1000L IBC astioissa...se on täysin sallittua, mutta säiliöautossa se ei ole mahdollista.
    Jos tapahtuisi jokin onnettomuus, kolari ja auto kaatuisi ympäri, niin siitä säiliöautosta aiheutuisi helposti katastrofaalinen vuoto, mutta kappaletavara kuormasta rikkoutuisi, syttyisi palamaan todennäköäisesti vain muutama astia...

    Siitä radan ohittavaa päätietä kulkee kymmeniä säiliölautoja, bensiini, diesel, lämmitysöljy ja muissa kemikaalilasteissa joka ikinen päivä ja se on oikeasti moninkertainen riski sille tekopohjavedelle verrattuna kiihdytysajoihin...

    Jos joltakin kaatuu varikolla polttoaineastia, niin sitä valuu maahan joitakin litroja, sama jos autoon tulee vuoto, niin tulee jokunen litra hyvin huonolla tuurilla...moottorista saattaa valua voiteluöljyä jne...kyse on kuitenkin hyvin pienistä määristä kerrallaan ja ne myös varmasti puhdistetaan nopeasti, ennen kuin se imeytyy maahan asfaltin läpi.
    Varikolla ne isoimmat isommat polttoaineastiat lienevät juuri 200L tynnyreitä ja Jetin polttoainetta näkynyt olevan 1000L IBC:ssa...siksi otin ne esiin tuossa aiemmin, muuten ne näyttäisivät olevan team:lla pääosin pienemmissä, max muutaman gallonen astioissa.

    Onhan se totta että yksi liträ öljyä pilaa miljoona litraa vettä, mutta saman verran sitä voi lorahtaa muustakin rata-autosta ja nehän ajautuvat useimmiten juuri radalta ulos sinne radan hiekka-alueille...

    Sitten kun siihen lasketaan näiden rata-autojen polttoaineet kaikissa eri luokissa, varikolla seisovan kuljetuskaluston ja asuntoautojen ym laitteiden polttoaineet, puhumattakaan katsojien kalustosta, niin väitän että siellä on oikeasti liki vastaava määrä yhteenlaskettuna polttoainetta...sekään ei aiheuta suurempaa vaaraa ellei kisabensaa tuoda sinne säiliöautolla.

    Homma haisee ja tällä Tupalalla näyttää olevan jotakin henkilökohtaista Drag Racing:a vastaan ja on siksi teettänyt tälläisen harhaanjohtavan tutkimuksen.
    Omaan korvaani särähtää todella paljon tuo litkujen yhteenlaskeminen kun tiedetään kuinka ne siellä varikolla ovat...lähinnä se tuntuu mustamaalaukselta ja jonkinlaiselta tekosyyltä, jolla yritetään harhauttaa ja saada asiat näyttämään huonommilta kuin ne ovat...isot luvut paperilla pelottavat...Hui kauheaa, yli 40 000L polttoainetta !!!
    Paljonkohan siitä päätiellä Huittinen - Turku kulkee päivässä...varmaan se lähemmäs miljoona litraa päivässä...
     
    rb, 12345678910, bandit_1 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    SPORT TRUCKin esille nostamien pointtien lisäksi omaan silmään sattui myös eriskummalliset perustelut kiihdytysautojen vanhoista vuosimalleista (!), kuljetuskaluston määrästä (leijuuko se muiden lajien kisakalusto paikalle pyhällä hengellä?) sekä tiimien asuntoautoista ja busseista sekä siitä että "ulkomaalaiset kisaajat ei ole yhtä ympäristötietoisia" kuin suomalaiset...
     
    12345678910, bandit_1, Pertti K ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Kyllä se Salakazi on niin että fyyra on ollut tuon Alastaron loinen. Heikoin lenkki. Vatimassa varkikkoja, sähköja, suihkuja ja vaikka ties mitä laittamatta itse tikkua ristiin. Kuin paraskin sossun pummi. Edes yhtä pomppua eivät radasta saaneet tasoitettua vaan vuodesta toiseen kaadettiin autoja ja kitistiin. Omistaja joutui tämänkin tekemään.

    Kilpailijat tekivät rataan uuden pinnan, mitä teki fyyra. Sössi kisat monena vuotena paskalla toiminnallaan kisoissa.

    Fyyra siirsi kisansa ties minne, mutta ehkä heitä kehoitettiin radan omistajan toimesta näin tekemään. Nyt oli radalla tapahtumia 165 päivänä josta kiihdytysajoja 7 päivänä. Olisiko kannattanut vähän panostaa kun kerran tälläinen paikka on. Ei kun mennään Malmille ja pohojammaalle. Nyt ei edes pohojammaalle. Siellä Malmilla se on sitten varmasti hyvä päristellä jatkossakin.

    Ehkä siellä fyyrassa nyt herätään siitä ruususen unesta ja aletaan tekemään jotain. Nöyrästi.
     
    bandit_1, Araldite73 ja salakazi tykkäävät tästä.
  10. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Saako sen DRF:n kustantaman asfaltin raavittua pois ja siirrettyä johonkin parempaan paikkaan? :mad:
     
    fmila, pantera ja Cumminski tykkäävät tästä.
  11. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Olen henkilökohtaisesti ollut jo siitä lähtien kun Gösta kammettiin pois puheenjohtajan paikalta parikymmentävuotta sitten, että Fyyra pitäisi haudata ja aloittaa jollain uudella nimellä. Koska niiltä ajoilta seuraneesta huonosta maineesta on lähes mahdotonta päästä eroon, vaikka kuinka hyvin asiat hoitaisi ja olkoot vetovastuussa ketkä hyvänsä.

    Vastauksesi hienosti taas todisti tämän asian.
     
    fmila ja JuhaKuu tykkäävät tästä.
  12. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kyllähän jälkiviisaus on aina poikaa, esim olisihan Fhra:n pitänyt satsata omaan rataan jo montakymmentä vuotta sitten.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olen jokseenkin samaa mieltä...aikanaan puhuttiin mitä puhuttiin, en ota kantaa niiden juttujen todenperäisyyteen, mutta FHRA:n alamäki alkoi minustakin silloin kun Kalen lähti.

    Saisiko tuosta Drag Race Finland:sta jotenkin muokattua uuden vetäjän kisatouhuille ?
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tässä näitä viestejä lukiessa valtaa tunne että asiantuntemusta tähän liittyen täällä ainakin on :)

    Minä kun tiedän kiihdytysajelusta vain sen mitä telkusta joskus näkee ja mitä netistä saat lukea, ja tekokyrp.. tekoveden teosta vain senkin mitä netistä löytää (mikä on taas ihan sairasta pilata tunnetusti hyvät suomalaiset pohjavedet jollain pikajuoksutuksella, luontaiset pohjavedet ja kanavat kun on luonnostunut kymmenien ellei satojen vuosien aikana.) Risoo vaan niin maan perk.. perusteellisesti tää polttomoottorikäyttöisten autojen vastainen sota. Hiljoikseen se on lisääntynyt ja Vihertävätkin sitä haluaa kovasti. Mutta aina kun kysytään mitens ne päästöt (sähköautoissa) noin kokonaisvaltaisesti laskettuna:"ei sähköauto mitään päästä!" ?:confused:? Joo ja autot rakentuu itsestään, lithiumit ja muut kasvaa puissa, alumiinia saa kun ihmiset juo paljon kokista ja kaliaa eikä päästöjä synny :D

    Sitte, jos kerran tiedetään että drag racing on suomalaisittain olematonta: miks helevetissä edes yrittää jos tiedetään vaikutus ja lopullinen seuraus? Tai ainakin pitää huolta kisamaineesta jos kerran halua on kisata..?

    Sen kerran kun pääsis mottaamaan niitä kisasuunnistajia puolukan varpujen ja kukkien tallomisesta nii.. :mad:

    Öh, mikä muuten on Fyyra..? Ai, FHRA?
     
  15. chyevelle

    chyevelle Gearhead

    "Kiihdytyskilpailuiden osalta Resykli Oy ei ole taloudellisista syistä eikä kiihdytysajotoiminnan vähyyden takia valmis tekemään mitään edellä mainituista poikkeavia erillisiä suojaustoimenpiteitä. Näin ollen Resykli Oy on tarvittaessa valmis luopumaan kiihdytysajotoiminnasta välittömästi."

    Eli jos oikein ymmärsin ,niin Pöyryn esittämät toimenpiteen tehdään ,mutta jos vaaditaan muita toimenpiteitä näiden lisäksi ,niin sitten kiihdytystoiminta lopetetaan.

    Eli ei tämä vielä ole loppu :)
     
    GS, supo ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kukas on asfaltti firmassa töissä, pari jyrsintä lainaan ja jyrsitään se pinta pois joku yö ja ajetaan se jonnekin varastoon...sitten kun uusirata joskus ehkä saadaan, niin käytetään murske raaka-aineeksi vaikka asfalttiparkkipaikkaa varten :rotfl:
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tätä voi varmaankin tulkita parillakin eri tavalla, eli et mistäs e alamäki lähti liikkeelle. Fakta kai on et silloin elettiin kohtuu isosti ja niit laskui on sit maksettu jo kohta pari vuosikymmentä. Seuraava johto ei sit juurikaan niiltä osin tilannetta parantanut kuin näennäisesti. Nyt siellä on taas jäsenistön äänestämät ihmiset asioita tekemässä, ja käsittääkseni on monessa kohtaa lehmäkauppojen tekeminen ja oman taloudellisen tai sosiaalisen edun tavoittelu selkeesti vähentynyt. Sehän voi sit olla niinkin et sellanen ei vaan Suomessa, tossa yhdessä maailman vähiten korruptoituneessa maassa, kuitenkaan käytännössä toimi. Periaatteessa varmaan FHRA:lle olis pelkästään helpotus ettei sen tarvis kiihdytyskilpailuja järjestää, se ei sille taida olla minkäänlainen tulonlähde. Kuka, missä ja miten ne sitten järjestettäis, ja millä tuella? En tiedä. Mä en ole kauheesti kolauttanut itseäni henkilökemioihin, en nyt enkä edellisten johtojen aikana, mut mun käsityksen mukaan FHRA on monessa suhteessa ollut viime vuosina menossa terveempään suuntaan. Jos ei sitte sillä elä, ni ehkei sille elolle sit oo niin tarvettakaan, mut sitä mennyttä en haikaile.
     
    Cumminski ja JuhaKuu tykkäävät tästä.
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Oon siinä mielessä samaa mieltä että fhra maine on ollut huono koko sen ajan mitä netissä on keskustelupalstoja ollut. Sitä en tiedä miten maine on noin huonoksi mennyt mutta sitä ei ole saatu palautettua kuin ehkä pieniä hetkiä kerrallaan vähän paremmaksi. Senverran oon yhdistystoimintaan sekaantunut että voin kuvitella ettei tuon laivan seilaaminen ihan helppoa ole.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin tai näin, mutta ei se minusta FHRA:n vika ole että Alastaron rata halutaan sulkea Drag Racing:n suhteen.
    Olen sen entinen pitkäaikainen jäsen, mutta viime vuosina olen ollut lievästi pettynyt toimintaan ja pysytellyt siksi erossa, mutta saatampa taas liittyäkin...
    Kisoissa olen kuitenkin käynyt kohta 30 vuotta ja aion käydä vastakin, järjestääpä niitä sitten kuka hyvänsä, mutta ilman kunnollista rataa se on jokseenkin mahdotonta.
     
    rb tykkää tästä.
  20. kapav

    kapav 3rd gear


    Näin minäkin tulkitsisn asian. Nyt vaan FHRA:n päällystö lakki kourassa neuvottelemaan Tupalan kanssa.
     
    GS tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!