damppereista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Speedo, 16.12.2004.

  1. Speedo

    Speedo Gearhead

    Mitä ilmiöiä aiheuttaa epäkunnossa oleva dampperi?

    Onko minkälaista kokemusta erilaisista dampperiratkaisuista? Noita kun on näköjään ainakin kolmen tyyppistä:

    1) vakiomalli, jossa rautalimppu on kumin välityksellä kiinni keskiosassa,
    2) nestevaimennin, jossa rautalimppu pyörii erittäin viskoosissa nesteessä (esim. fluidampr)
    3) jollain painohässäkällä (ei nesteitä eikä kumeja) toteutettu systeemi (esim. TCI ratler)

    Eri valmistajathan kehuvat aina omaa ratkaisuaan ylivertaiseksi ja parhaaksi. Olisi kiva kuulla käyttäjien puolueetomia kokemuksia.

    Minkä valitsen lievästi viritettyyn katukoneeseen (SBC350, uudet männät, kiertokanget, nokka- ja kampiakseli, kannet, maksimi käyttökierrokset vähän yli 6000)?
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Toi TCI rattle kiinnostaa myös .Uudessa rod&customissa oli juttukin siitä, mutta jenkkilehtien tapaan juttu oli TCI:n maksama...
    Vaikea tollasen hyötyä kai on mitata. Jos kampura ei ole katkennut, niin damper on toiminut :-?
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi on vähän mystisiä juttuja. Dampperin tehtävänähän olis tasotella kampuran värinöitä joita väkisinkin syntyy kampuran notkuessa. Noilla kaikilla erityyppisillä on savutettu ihan toimivia moottoreita. Toi rattler on mulle vierain, mutta noi tuotantotyyppiset joissa on kumi jossain välissä on käsittääkseni "tuunattuja", eli toimii parhaiten jollain tietyllä kierrosalueella. Esimerkiks race hemissä on erilainen dampperi kun street hemissä jne. Mille kierroksille sitten tollaset aftermarket dampperit on tuunattu, en tiedä. Ne myös "kuluvat", ja parhaimpiin kuten vaikkapa ATI:n damppereihin noi elastomeerit on vaihdettavissa. Fluideissa taas on suljettu dampperi jonka sisällä on sakeeta silikoninestettä jonka sisällä pyörii metallirengas värinöitä tasaamassa. Ainakin mainosten mukaan ton pitäis kyetä hallitsemaan värinät laajemmilla taajuuksilla. Noissa merkillepantavaa on, ettei niitä voi tasapainottaa kokonaisina. Ite oon käyttänyt fluidampereita kun on suht matalakierroksinen motti, enkä oo osannut niitä murheina ottaa. Yhteen mottiin vaihdettiin fluidin tilalle, olikohan BHJ:n orkkistyyppinen SFI dampperi. Dynotettaessa tunsi selkeesti värinää lattiassa mitä fluidilla ei ollut, nipussa tuo on kyllä pysynyt tolla uudellakin. Jossain ameriikan palstalla tuli esille, että myös noissa fluideissa toi silikoni kovettuis ajan myötä ja dampperi menettäis tehonsa. Asia kiinnosti sen verran, että kysyin sitä ja tossa on vastaus:

    There is absolutely no truth that the silicone fluid hardens over time. We have cut apart Fluidamprs that are 10 years old and the silicone looks and works like new. I would have no concern with running a Fluidampr for 10 years; we have never had one that was returned that didn’t work like it should since the start of Fluidampr almost 20 years ago. The main reason more pros use the ATI is because ATI offers contingency money where Fluidampr currently does not. Also the ATI customers often buy a package deal with a transmission and converter so it is more attractive to use the ATI damper. Remember it is tough to argue with the winningest driver in pro stock history with Warren Johnson and his son Kurt. If you have anymore questions or concerns please feel free to let me know.

    Dan Oddy

    Product Engineer
     
  4. Speedo

    Speedo Gearhead

    Mopeman, mainitsit tuon vakiodampperin "tuunauksen" ja se kuulostaa ihan todennäköiseltä. Pahin tilannehan värähtelyn kannalta on, kun kuormitus sattuu samaan tahtiin kampuran ominaistaajuuksien kanssa. Noi vakiodampperit on varmaankin siksi viritetty vakiokampuran jonkun ominaistaajuuden kohdalle. Ominaistaajuus riippuu kampuran jousto-ominaisuuksista ja painojakaumasta. Jos aftermarket akselin nämä ominaisuudet poikkeavat alkuperäisen akselin vastaavista, ei ton vakiodampperin "viritystaajuus" enää osu oikelle kohdalle.

    Toi oli hyvä toi vastaus tosta fluidin tehon säilymisestä. Taidan hankinnassa kallistua fluidin puoleen.
     
  5. 68corvette

    68corvette Gearhead

    oliko dyno tuloksessa mitään eroa damppereilla?
    olen lukenut että pikkulohko letukassa voisi olla jopa 15hp / 7500 kierroksella eroa kun vaihtaa vakio dampperista fluidiin.

    ps. itse ostin myös street damperin.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kombinaatio ei ollut sama, joten ei niitä voi verrata. Ihan hyvin oli paukkua kummallakin, jos 15 heppaa olis ollut enempi jollain toisella dampperilla se olis ollut jo liikaa!
     
  7. cmro85

    cmro85 Gearhead

    itselläni oli kanssa hankaluuksia valita hyvä damperi ja soittoja eri rakentajille kertoivat toimivimmaksi ati super damper ja fluidin. ainoa oli tuo rahiseva tci eli kalkkaro jossa on jotain hauleja sisällä ja on kova ääninen niin ei oikein kehuja saanut. omaan koneeseen tulee nyt tci.
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Minkäs takia tohon rattleriin kumminkin päädyit?

    Tosta tasapainottamisesta fluidin kanssa, Pitääkö siitä ruuvailla joku ulkokehä irti, vai miten niin niitä ei voi tasapainottaa kokonaisina?
     
  9. cmro85

    cmro85 Gearhead

    voi per... ei tci vaan ati super damper. koosta sen verran että suositeltiin yli 6000rpm kiertävään pikkulohkoon 6" ja alle sen 7". on kuulemma parhaat tulokset saatu juuri tuolla 6". kait jotenkin herkempi.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, fluidilla tasapainotus suoritetaan pelkän navan kanssa, muuten antaa vääristeleviä lukemia. Toi on yks piirre minkä takia jotkut ei pidä fluidamperista; ne ei luota, että se akseli on käydessä puntissa kun sitä ei kerran voi puntituskoneessakaan puntittaa.
     
  11. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Eikö kuitenkin akselin voi tasapainottaa ilman dampperin ukokehääkin?
    Eikö tasapainotukseen vaikuta vain "epätasapainossa" olevat, siis akselilinjan ulkopuolella olevat painot. Ja suoraan akselilinjassa olevat tasapainoiset esineet siis pulleyt ja rattaat eivät vaikuta tasapainotukseen?
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Nollapuntitetulla dampperilla ja sisäisesti tasapainotetulla akselilla ei dampperia tasapainotuksessa tarvitse lainkaan. Ja voi taspainottaa pelkän navan kanssa. Ulkoisesti tasapainotetuissa fluideissa epätasapaino on nimenomaan siinä navassa ja kehä on aina "nollapuntissa".
     
  13. 68corvette

    68corvette Gearhead

    street fluidissa paino on ulkokehällä.
    mä hoidin puntituksen uudella vakiomallin kumirinkula laina dampperilla
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kolahtaa ainakin sammuttaessa ja aiheuttaa tärinää. Ilmeisesti nyt haet jutuista päätellen kisavehkeeseen mutta kerron oman kokemuksen silti tuosta dieselin dampperista.

    Sehän on sellainen kumi-rauta-yhdistelmä. Ja päätti ykskaksi haljeta. Pysyi kyllä kasassa ja paikallaan mutta se sisäkehä siis halkesi. Sammuttaessa aiheutti kolauksen ja startatessa otti ensin löysät toiseen laitaan ja sitten toiseen laitaan ja särki lopulta startin keskipakokytkimen vai mikä bendix se nyt on. Onneksi ei katkaissut kampiakselia.
     
  15. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Hyvä tietää. Olinkin juuri hommannut ulkopainotettavaan akseliin fluiddampperin ja ihmettelin miksi ulkokehä on ruuveilla irroitettavissa :oops:
    Mikä aiheuttaa epätasapainon kehän sisällä. Pääseekä silikooni liikkumaan vai se metallirengas?
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se metallirengas siellä myötäilee. Ohjeissa kyllä kerrotaan tosta hommasta.
     
  17. Hazka

    Hazka 1st gear

    No dampereista puheenollen, kuuluuko gm350 diesel ja bensakoneen damperit olla samanlaisia?

    Omassa 5.7DX koneessa on siinä se ajoitusmerkki jolla säädetään syttö, vai onko se pumpunsäätöön????
     

Kerro tästä muillekin!