Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Onkohan euroopan nopeimman radan radan asfaltti riittävän laadukasta euroopan tyhjiimmän parkkipaikan alustaksi ?
    Ristus mitä touhua , hymyssä suin ehdotetaan toimivaa dragstrippiä muutettavaksi PARKKIPAIKAKSI
     
    LordMrFord, rane58, Mikkis ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. GS

    GS Gearhead

    Onko summa oikeasti suuri, vai pitäisikö lajia uudistaa ja markkinoida niin että toiminnan maksajia lehtereille saataisiin lisää.
    Toisaalta, kukaan eikä mikään ole vielä määritellyt sitä mikä on kakun jako-osuus, mikäli AVI hulepäivityksen nyt heti vaatii ja hulepäivitys tehdään kerralla/nopeasti?
    Eli mehän emme tiedä sitä millä osuudella Tupala itse olisi valmis päivitykseen osallistumaan....mikäli lajin tulevaisuuden näkymät ovat sellaiset että mikään sijoitettu summa on hänen näkökulmastaan yrittäjänä järkevä?
    Kaikki harrastaminen kuitenkin aina maksaa ja mikäli Suomalaisella Drag Racingillä ei ole varaa EM-tason rataan, silloin sillä ei sitä ole (eli keinoja katsojien ja sitä kautta yhteistyökumppaneiden määrän kasvattamiseen ei ole).
    Silloin siirrytään olosuhteisiin johon on varaa ja muokataan lajia olemassa oleviin olosuhteisiin.
     
    Muokattu: 27.12.2017
  3. GS

    GS Gearhead

    Niin no, toinen vaihtoehto Tupalalla kiihdytysradan sulkeutuessa on poistaa koko rata, sen infra ja palauttaa ko.maa-alue puhdistettuna luonnonvaraiseen tilaan. Tähän taas palaa paljon enemmän kuin tuon hulevesisysteemin päivitykseen, jolloin tuo ”parkkipaikkatarjous” on ihan luonnollinen (ei toki varmaa että kelpaa AVI:lle?).
    Eli näinhän nämä ympäristöluvat ja niiden lupaehdot tämän nykyisin määrittelevät.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Aha, noistako pitäs valita? , entäs jos rakentas sen hulevesi keräys systeemin.
    Entäs jos se maksaa todellisuudessa huomattavasti vähemmän? Mulla on sellanen fiilis että vaikka se järjestelmä maksais vain 1/10 tosta puolestamillistä, sitä ei hankittaisi koska räkreisinkiä ei yrittäjä koe mielekkäänä toimintana
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kenens se nyt yksityishenkilönä. Tiedät kyllä et siihen on omat metodinsa miten noita asioita tehdään, mut siihen suuntaan en oo nähnyt mitään pyrkyä. Lähdetkö takaamaan et niit uusi autoja ja katsojia sit tulee kun vaan säännöt muuttuu?

    Meil on tällä hetkellä kahdet säännöt ns virallisemmissa kisoissa striitissä, toinen on West Coast Cupin heads up, sen sisällä on A,B,C ja D. Samaa pohjaa noudattavat jollain tavalla kaikki muut kuin FHRA. Sitten on FHRA:n Street joka koostuu kahdesta ryhmästä. Se vaatii tällä hetkellä neljä sivua sääntökirjatilaa. Ehkä se sit on liian vaikeeta 7-päivää lehteen tottuneille, mut vähän veikkan ettei niitä radalla nähdä vaikka laittais säännöt yhteen sivuun.

    WCSC säännöissä on 11 sivua, osittain sisältää myös yleisiä sääntöjä ja nojautuvat FHRA sääntöihin. Kumpaan suuntaan haluaisit sääntöjä viedä?

    Mä olen sitä mieltä et ne jotka ovat aktiivisia, ajavat ja osallistuvat, kimpassa määrittelevät toivomuksensa millaisia sääntöjen tulis olla. Enemmistön toiveiden mukaisesti sitte esitetään asioita FHRA:n sääntövaliokunta joka punnitsee ehdotusta ja tekee sitten päätöksen miten mennään.
     
    Mikkoli tykkää tästä.
  6. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    No se miinus nyt ei ole mikään yllätys. Pari kolme vuotta peräkkäin nitrot aivan päin persettä. Väki poistui katsomosta. Viime kesänä joku 4000 katsojaa kun kolme neljä vuotta sitten 20000. Melkoinen lovi kassaan kun esim la lippu on 50€.

    Kattojärjestö elää American car showsta ja Nitroista. Sillä erotuksella että pääsiäisenä näyttelyssä käy porukka vaikka siellä olisi näytillä tervattuja sian perseitä ja silti porukka tulee joka vuosi aina uudestaan ja uudestaan. Nitroista väki häviää jos siellä tunaroidaan eikä ajeta.

    Suojaus ja pito kuntoon ja väki takas katsomoon on ainoa lääke tähän kriisiin. Ja sitten maksamme velkaa. Miten olisi tukikonsertti?
     
  7. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Tupalan omasta suusta ratayhtiöltä EI tule killinkiäkään kyseiseen järjestelmään ja kun tuo ei ole ainoa ongelmakohta alastaron moottoriradalla sinne tarttis sijoittaa aika paljon lisää mm.majoitukseen ja muihin palveluihin esim. mä kävin aikoinani lähes kaikki kauden kisat lävitse, kun asuttiin lähempänä alastaroa ja oli asuntoauto/vaunu käytössä jolloin mentiin kisoihin jo keskiviikkona ja lähdettiin sunnuntaina ei kunnollista pesumahdollisuutta eikä mitään muutakaan palvelua nyt ,kun asutaan hieman kauempana eikä ole enään majoitusmahdollisuutta vaunussa (myin pois kun oli ainoita tapauksia vuodessa mihin tartti sitä). Ei tule mieleenkään lähtee enään koko viikonlopuksi. Päivävisiitille voi mennä jos jaksaa herätä viideltä ja lähtee ajamaan 350km suuntaansa eli tahdon tässä sanoa, että jos sinne ei tule tarvittavia majoitus/muita palveluja on turha odottaa lisää käviöitä
     
    kapa73 ja peltsi tykkäävät tästä.
  8. GS

    GS Gearhead

    Tiedetäänkö tämä oikeasti?
    Ok, jos näin kuitenkin oikeasti olisi, niin siinä tapauksessa harrastajien/kattojärjestöjen pitää myös katsoa peiliin?
    Eli että luvan sallimilla 10.llä päivällä kiihdytysurheilua on Resyklille niin huonot tuotot, että ratayhtiön ei kannata sijoittaa euroakaan rataan tekemättä tappiota?
    Resykli/Tupalahan ei harjoita alueella harrastustoimintaa, vaan yritystoimintaa ja ihan jo perusolettamana on se että harjoitettu toiminta alueella olisi kannattavaa.
    Harrastustoiminnan ei tarvitse olla kannattavaa, mutta yritystoiminnan on, ainakin pidemmän päälle ja silloin se tarkoittaa sitä että jokainen investoitu euro pitäisi saada jollakin aikavälillä takaisin ja mielummin jonkin suuruisella voittomarginaalilla.

    Pelkästään tämä max.10-päivän kiihdytysradan käyttö asettaa perusriman korkeuden niin Tupalalle kuin päiviä hyödyntävien tahojenkin suhteen niin alas, että mahdottomia tuotto-odotuksia tästä toiminnasta on mahdotonta ajatellakkaan.
    Se kultareunus mikä tässä uudessa hulevesipäivityksessä kuitenkin voisi olla, olisi se että ympäristöluvassa ajopäiviä voitaisiin edes hieman kasvattaa ja silloin tulopuolta saataisiin kasvamaan ja nämä uudet investoinnit maksettua?
    Toki, edelleen toiminta pitää sitten olla sellaista joka vetää katsomoon väkeä ja sitä kautta yhteistyökumppaneita.
     
  9. pinola

    pinola Gearhead

    Niin ei varmaankaan kannata yrittäjän kiihdytykseen investoida kerran samalla voi ajattaa jotain muuta ilman eri investointeja. 10 päivää perustuu melupäiviin eikä se siitä varmaankaan tulisi muuttumaan vaikka mitä hulevesiputkia tehtäisi, eli kisojen määrä on rajattu hyvin tarkkaan.
     
    nalle71 tykkää tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, ainoa mahdollinen keino jatkaa tällä tasolla Suomessa Drag Racingia, on rakentaa se hulevesisysteemi, mikäli sitä lopulta alueelle vaaditaan.
    Tälle ei vain kerta kaikkiaan ole mitään muuta käytännön tason ratkaisua ja kaiken ”uuden haikailu” on oikeasti silkkaa utopiaa EU-Suomessa -2018 ja todellisuudessa paluuta early 80-luvulle.

    Ei kai Tupalaa voi syyttää siitäkään että hän alueen yrittäjänä ei näe Drag Racingiä mielekkäänä toimintana ko.alueella?
    Jos Drag Racing olisi Tupalalle tuottavaa bisnestä, hän kyllä 100% varmuudella näkisi lajin mielekkäänä ja olisi myös itse valmis sijoittamaan=investoimaan ko.rata-alueeseen.
    Harrastajien pitää ymmärtää se että mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista ja mikäli omasta harrastuksestaan kukaan ei halua maksaa mitään(eikä tehdä töitä sen eteen että joku muu maksaa), samalla kun maksava yleisö jätetään koko kuvion toisarvoiseksi asiaksi, emme me voi keneltäkään muultakaan vaatia että hän maksaa meidän harrastamisesta.
    Tässä on jo niin pitkään pyllistelty lajissa katsomoon ja kun nyt sitten tämän osaseurauksena jotakin negatiivista konkretisoituu kaiken päälle, vika on taas jossakin ihan muualla kuin harrastajissa/lajia pyörittävissä tahoissa itsessään?

    Minkä tahansa lajin laskut tulee maksetuksi jos katsomoissa on maksavia katsojia, eikä Tupalalla ole siihen osaa eikä arpaa jos Drag Racing katsomoissa on hiljaista.
     
  11. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Suosittelen ennen kommentointia tutustumaan mitä on kirjoitettu mm.alan julkaisuissa sekä muilla keskustelu palstoilla ja muodostaa sitten oman mielipiteensä kyseisestä herrasta ja niinkuin aiemmissa kirjoituksissani olen kirjoittanut niin kyllähän se tupala taitaa se suurin syypää olla tähän asiaan tosin ymmärrän bisneksen mutta en tuota lajin mustamaalaamista sekä salailua asiasta
     
  12. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Ei siellä Alastarolla ollut muutama vuosi takaperinkään sen enemmän majoituskapasiteettia ja silti katsomot pullisteli. Vai onko kaikki katsomosta häipyneet 15999 ihmistä sinun lisäksesi myynyt kiimaliiterinsä pois ja muuttaneet 350 km päähän Alastarosta.

    Se vain on fakta että yli 90% kisoissa kävijistä on juurikin näitä päivämatkaajia jotka eivät tule kisoihin kuin yhdeksi päiväksi. Oli sitten majoituskapasiteettia tai ei. Helsinki 180 km, Tampere 90 km ja Syrjäinen rannikkokaupunki 70 km. Tässä kolmiossa asuu yli 2 milj ihmistä. Jos tästä potentialista ei saada Nitrojen katsomoon kuin 4000 katsojaa koko viikonloppuna, on jossain menty pieleen. Ja se tuskin on Tupalan vika. Kyllä tässä vaan on kattojärjestö kaivanut ihan itse kuoppansa.

    Enkä minäkään usko että hulevesijärjestelmä ja jonkinlaiset kalvosuojaukset puolta miljoonaa maksaa. Alueella helppo maalaji toimia.

    Sitä minä vaan ihmettelen miten Alastaron radan ohi ajaa kymmeniä säiliörekkoja päivittäin. Luulisi että nämäkin olisi jo ohjattu vaihtoehtoisille reiteille jos kerran kiihdytysradan riskitkin ovat tuota luokkaa. Olkoonkin että ojia on kalvotettu. Mihin johtaa hulevesiputki tien luiskasta?
     
    three hundred ja GS tykkäävät tästä.
  13. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    viime vuonna se oli iskelmä festivaalin kanssa päällekkäin ja niin myös 2018. siinä menee jo järjetön määrä katsojia päällekkäisen tapahtuman takia.
     
  14. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Joo ei varmaan olekkaan muuttanut mutta, jos leiriytyjien määrä on laskenut joka vuosi ja nyt siellä on n.10% siittä määrästä mitä oli huippuvuosina eikö se jo kerro jotain radasta ja sen palveluista ei kukaan jaksa ajella joka vuosi pelkästään päivävisiitille ja ainakaan sillä hintatasolla ja ajovarmuudella mitä siellä on männä vuosina ollut
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    No kumminkin ko rata on saamassa satojentuhansien eurojen tuen ,veronmaksajien rahaa.
    Jos tota sosiaaliapua ei myönnettäisi eikä DRF olis kustantanu pinnotetta, homma olis hyvinkin selvä, yrittäjä tekee niin kuin parhaaksi näkee. Nyt kun em harrastajien ja veronmaksajien panostukset on tehty/tekemässä , se tulisi näkyä muuallakin kuin yrityksen taseessa
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Tolle ei taas voi mitään, kun kesäaikaan joka ainoolle viikonlopulle riittää jos jonkunlaista kissan ristiäistä, eli päällekkäisyyksiä tulee väkisin.

    Kyse on vaan siitä, että millä tapahtumalla kunakin viikonloppuna riittää vetovoimaa.
     
  17. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kyllähän se on tosiasia mitä edellä kirjoitettiinkin. Tapahtuma on ollut surkea viimeiset vuodet. Vaikka olisi majoitukset ym kaikille ei se poista sitä tosi asiaa että jos radalla töpeksitään vuodesta toiseen ja taukoja on taukojen perään niin ei tarvitse kristallipalloa ennustukseen että jossain kohtaa se maksavaltakin asiakkaalta selkäranka napsahtaa ja valitaan niistä kesän miljoonasta tapahtumasta seuraavana kesänä toinen.
     
    three hundred tykkää tästä.
  18. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Siinä kans osasyy siihen ettei tuu käytyä alastarolla matkan pituus ja tuo yllä mainitun yhdistelmä ei hyvä. Tosin Motoparkissa tulee käytyä vaikka sama homma sielläkin ratapuolella mutta sitten taas palvelut kohtuuhintanen mökki sauna ranta hyvät ystävät hieman lonkeroa grillaus ei haittaa vaikka lähtöjä ei niin paljoo näkiskään alastarolla möllötät rinteessä paskasena jep kyllä nappaa
     
  19. fishbone

    fishbone Gearhead

    no,ajetaanko alas koko Drag Race tämän myötä? Olis se komiaa, Nitro Nationals Malmilla,FHRA kusis hunajaa hetken tovin.
     
  20. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Alastarolla on kyllä järvi siinä aivan radan vieressä missä voi käydä uimassa ja peseytymässä eikä ole ihan uusi juttu on jääkaudelta asti ollut siellä
     

Kerro tästä muillekin!