Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Aivan selvää vedätystä tämä on aluehallintovirastolta, kun mikään lausunto ja lisäselvitys ei kelpaa vaan vaaditaan lisää ja kierre jatkuu.
    Kaikkein huvittavinta on pohjavesien suojeleminen melulta aina kaksi täyttä päivää kilpailujen jälkeen.
    Olisiko melurajoituksen takana golfin pelaajat naapurissa.
    Mutta vajaa 30 vuotta on onnistuttu kisaamaan ilman pohjavesien saastuttamista, ainut muuttuja on riski joka on kasvanut jonkun mielessä.
     
    talonmiehen vapaapäivä tykkää tästä.
  2. kojootti

    kojootti 2nd gear

    No nythän sä sen kekkasit. Eli pitää vaan palata parin kolmen vuoden taakse, milloin kaikki oli vitun hyvin? Fyyra teki jokainen vuos persnettoa ja meno oli kuin suoraan Neuvostoliiton hyväveliverkostoista? Se on varmasti oikea suunta, olihan silloin em-kisassakin kymmenkertainen katsojamäärä, joka silti mahtui samalle hiekkarinteelle.

    Unohtakaa hyvät ihmiset jo Alastaro, puolta miljoonaa ei löydy keltään, hyvä kun löytyi muutama satku pintaan, eikä se mitään auttaisikaan jos ratayhtiön johdolla ei ole mitään halua jatkaa kiihdytysajoja. Jos edes pienintä toivetta sen jatkumisesta olisi niin Tupala olisi varmaan jo ilmoittanut hintalapusta maailmalle, vai mitä luulette? Käsittämätöntä miten od:lla saadaan käännettyä jopa ratayhtiön kyseenalainen toiminta sen leimatessa lajia joksikin maailmanlopun paskaksi, lajin kattojärjestön syyksi. Vaikka ei siellä kaikkea todellakaan tehdä oikein, niin ei tehdä monessa muussakaan paikassa, järki käteen ihmiset.
     
    nalle71 tykkää tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Usko pois, mutta olen lukenut moneen kertaan joka ainoan löytämäni julkaisun kyseisestä aiheesta, moneen kertaan (ok, luetun ymmärtämisessä voi olla sanomista, mutta luettu on).
    Hieman tiedän aiheesta kulissien takaa jo ennestään ja näiden raskaampien pohjavesialueiden ympäristölupien kanssa on sitten tullut väännettyä enemmänkin.

    Pointti on siinä että minun tai varmasti kenenkään muunkaan ei pitäisi muodostaa Tupalasta henkilönä minkäänlaista ”kuvaa”/”mielipidettä”, koska se on joka tapauksessa puhdasta mielikuvitusta, ei faktaa. Yksi henkilö harvoin muutenkaan on yhtä kuin yhtiö itsessään.
    Tupala ei tässä yrittäjänä ole mielestäni missään kohtaa toiminut mitenkään muutoin, kun mitä tämän tyyppisen yrityksen ja tämän casen pyörittäminen häneltä vatii (itse olisin vastaavassa tilanteessa ja asemassa toiminut joka suhteessa aivan samoin).
    Täysin keskeneräisistä lupa-asioista ei yhtiöistä pidäkkään tiedottaa, kuten tämäkin keissi sen todistaa(mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen ei vielä ole tehty, eikä asiaa voi vielä viedä konkretian tasolla mihinkään suuntaan).
    Hän ei tosiaan vedä tuottavan 90%:n osaa bisneksestään vessanpytystä alas...tappiollisen 10%:n vuoksi.
    Hän ei harrasta, hän yrittää ja yrittäminen on pitkälti erilaisten prioriteettien tunnistamista, punnitsemista ja realisointia.
    Kukaan alan harrastaja ei voi tulla vaatimaan että Tupalan pitäisi rahoittaa hänen harrastusmahdollisuuksiaan, vaan kyllä se on tasan niin että kukin maksaa omasta harrastamisestaan ihan itse.
    Jos Tupala olisi oikeasti mulkku, hän olisi vaatinut aiempina vuosina fyyralta paljon korkeampia ratavuokria, joilla olisi nämä tämän kaltaisen yrittämisen kulut pidetty ennakoidusti balanssissa(tiedossa kyllä on että näitä tulee EU-Suomessa).
    Näin ei ole tehty ja nyt tämä investointi on ”kertapumpsina” edessä.
    Nythän harrastajat maksavat tässä kohtaa ainoastaan ”syömävelkaa”, joka on jäänyt aiemmilta vuosilta maksamatta.
    Jos toiminta ei ole tällä hetkellä bisnestä ja näkymät tappiolliseen tulevaisuuden toimintaan investoimisesta negatiiviset, miksi ihmeessä Tupalan pitäisi kaataa tähän kaivoon yhtäkään euroa lisää, vaan ne maksavat jotka käyttävät.

    Eli sitä pitäisi nyt ihan ensiksi kysyä Tupalalta, onko hän valmis jatkamaan, mikäli hulesysteemien vaatima raha saataisiin kasaan?
    Vasta tästä vastauksesta voimme päätellä missä kohtaa mennään tahtotasolla?
    Mikäli vastaus on kyllä, niin fyyralta kaikki liikenevät paukut ensi kesän natikoiden markkinointiin (myös se esiin tuoden, että voivat olla viimeinen kerta mahdollisuus nähdä pro ja nitroautoja tositoimissa Suomessa). Nyt unohdetaan sitten se ”ennätysten etsintä” ja prioriteetiksi mahdollisimman paljon runtua radalle.
    Sen jälkeen kisaan ”lakki kouraan” ja keräystalkoot toden teolla käyntiin.
    Jos pelkästään ”viimeisiin” natikoihin saataisiin vanhaan malliin +20000 katsojaa ja näiltä saataisiin Suomen pro tason kiihdytysurheilun pelastamiseksi pelipaikalla 10-20€/nuppi, niin eiköhän ne loput löytyisi yrityksiltä ja esim.Hot Rod Show:ssa Helsingissä, Tampereella jne, vastaavalla keräyksellä jne,jne. Tähän tietenkin somekeräys jne.
    Tässä on kuitenkin yksi kokonainen kausi aikaa kerätä rahat, mikäli ne halutaan kerätä.
    Jos homma siltikin menisi syystä tai toisesta munilleen, tämä kakku pitäisi korvamerkitä uuden toiminnan mahdollistamisen pesämunaksi.

    Joo, jo kerran kerättiin rahaa radan pintaan...mutta nythän katoaa sekin mikäli tätä ei saada porukassa hoidettua.
     
    Muokattu: 28.12.2017
  4. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Tuo Tupalan bisnes ei edelleenkään ole ongelma, jokainen yhtään yrittämistä tunteva sen ymmärtää. Mutta edelleen, omasta mielestä hieman haiskahtaa tämä radiohiljaisuus asiasta, käsittämättömät polttoainemäärät (jotka eivät muiden lajien kohdalla ole ollenkaan niin hullusti arvioitu!) ja se, että suunnitelmat radan käytölle jo valmiina.

    Ja niin, kyllähän Suomessa puoli miltsiä kasaan saa, se ei ole mahdotonta. Mutta katso nyt tilannetta järkevästi, ei sitä kukaan kykene perustelemaan kellekkään miksi yrittäjälle kerättäisiin puolikas miljoona radan parannukseen. Plus, ei se edelleenkään takaisi drag racinkiä Suomessa tahi Alastarolla. Mikä takaisi ettei Tupala uhraisi parannettua suoraa jo viiden vuoden sisällä uudestaan ympäristöluvan saadakseen?
    Tai niin, mitä jos ensikesän em sataa pois? Silloin on taas fyyralla 100k velkaa, ei sillä paljoa kolehtia kerätä.

    Älkääkä ymmärtäkö väärin, harmittaa minuakin Alastaron tilanne, mutta en näe sen jatkumiseen oikein mahdollisuuksiakaan.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Radiohiljaisuus johtuu ihan puhtaasti siitä että yhtiöillä ei ole tapana tiedoittaa keskeneräisistä asioista. Eli tämä keissi on vuotanut julkisuuteen aivan liian aikaisin, kun vielä ei tiedetä edes AVIn päätöstä asiassa?
    Yhtiöissä tapahtuu kulisseissa paljon muutakin jota ei lähdetä julkisesti spekuloimaan kesken prosessien. Tupalan lopettamisuhkaukset ja parkkipaikkakommentit on tarkoitettu Aville, ei julkislausuntoina. Tämä polttoainemäärä on koko keississä aivan toisarvoinen ja mikäli se oikeasti osoittautuu suuntaan tai toiseen tuottamuksellisesi virheelliseksi, koko ympäristölupa on vaarassa. Pöyryllä on tieto mistä ja miten määrät on laskettu.

    Kyllä, me emme kukaan tiedä mitä tulevat vuodet tuo tullessaan moottoriratojen ympäristöluville yleensäkkään. Tämä tarkoittaa sitä että mikään rata tässä maassa ei säästy siltä että lupaehdot pikku hiljaa tiukentuu, ne tiukentuu 100% varmuudella.
    Ei kai meidän sen vuoksi pidä pistää kalustoa paaliin ja vaihtaa kansantanhuihin?
    EU:ssa yleensäkkin kaikki tmän tyyppinen toiminta halutaan keskittää yhä harvempilukuisille keskitetyille alueille ja se että nyt vielä saadaan ajaa mm.lentokenttäratoja, ei takaa sitä että niillä saadaan ajaa vaikkapa 5-vuoden kuluttua.
    Alastaro on kuitenkin jo nyt suojaustasoltaan ylivoimaisesti Suomen paras tähän hommaan ja kun tuo hulepäivitys saataisiin vielä päivitettyä, oltaisiin suojaustasossa EU-alueella parasta
    A-ryhmää.

    Tämä ei tarkoita silti sitä että EU:ssa ja Suomessa ei vihertävät keksisi tulevaisuudessa uusia suojaustasoja uusiin ympäristölupiin, mutta eihän tätä päästä missään pakoon jos kiihdytysautoilua halutaan tässä maassa harrastaa.
    Eli ei me päästä tätä ongelmaa pakoon yhtään mihinkään, vaikka Alastaro kaatuisi, vaan päinvastoin.
    Jos Alastaro menee nurin, oma veikkaukseni on että ainakin liiman ajaminen ilman kokoomakaivoja ja hyviä hulesysteeme koko radalle loppuu Suomesta 3-5-vuodessa.

    Meillähän koko kiihdytysurheilu on muutenkin kestämättömällä pohjalla, mikäli se ei itse kata omia kulujaan, vaan vaatii että aiheutetut kulut maksaa joku muu kuin laji itse.
    Eli itse lajin pitää kehittyä niin että se on suuren yleisön silmissä kiinnostava ja vain sitä kautta nämä ympäristövaatimuksetkin saadaan täytettyä ja hommaa jatkettua.
    Jos rahaa ei ole, eikä lajin sisään sitä tule, eikä sen eteen olla valmiita tekemään mitään, on turha kuvitella että myöskään EM-tason infra pyörii itsekseen.
    Nämä ympäristövaatimukset nielevät nykyaikana yrityksiltä pääomia koko ajan enemmän ja enemmän, eikä tämä ole mitään muuta kuin arkipäivää tässä maassa. Näistäkin selviää kuitenkin pääsääntöisesti aina rahalla ja pakoon niitä ei pääse, meni hommaa pyörittämään vaikka mihin.

    Ei, tässä ei todellakaan olla keräämässä ”yrittäjälle” puolta miljoonaa, vaan Suomalaiselle kiihdytysurheilulle. Siinä kohtaa kun rata saa lopullisen tuomion ja lopettamispäätöksen, se on Tupala joka vanhat putket ja paskat kaivaa maasta ja kuskaa muualle, omasta pussistaan.
    Tämä investointi on vain syömävelkaa joka olisi pitänyt kerätä ko.harrastamisen kautta jo aikoja sitten. Eli vaikka AVI nyt vielä luopuisikin huleputkivaatimuksesta, niin se tulee joka tapauksessa tulevina vuosina maksuun, joko Alastarossa tai jollakin muulla radalla.
     
    Muokattu: 28.12.2017
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tässä sä oot väärässä. Tuo polttoaine- jaa riskihöpölausunto vaarantaa koko lajin tulevaisuuden jossei sitä kiistetä/kumota ehdottomasti. FHRA:n pitäis heti nostaa meteli ja toimittaa oikeammat tiedot viranomaisille ja pyrkiä oikaisemaan väärät väitteet.

    Jos ei tähän puututa niin käy kuin kuluttajalautakunnassa : -jos vastineessa olevaa väitettä ei kiistetä, se katsotaan myönnetyksi.

    Eli jos nyt ollaan hiljaa niin hamassa tulevausuudessa joku ituhippi käyttää tätä "asiantuntijalausuntoa" pohjana esitykselle lopettaa ajaminen Vesivehmaalla tai Kiikalassa tai Kalajoella jne.
     
    nalle71 ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    "Ajetaan vanhalla kalustolla". Vissiin sit jos ajaa uudella kalustolla ni ongelmat paljon vähäisempiä. Ratakalusto kaiketi sit uusintauutta, ja jos on jotku historiccikisat ni tarvinee rata peittää muovilla.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  8. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Niinhän Fhra tekeekin
     
    Mikkis ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  9. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Minusta Alastaro näyttää taputellulta. Yrittäjän elämä on kiireistä ja kaikkea ei vain ehdi toteuttaa mikä sinänsä kiinnostaisi. Tupalalla varmaan olisi mahkua saada Suomalaisten tukirahojen lisäksi EU-tukea mutta silloin pitäisi olla valmis käymään paperisota lävitse ja perustella mihin kehityshankkeeseen sitä rahaa haetaan, siis vaikka Stripin saattamiseen ympäristövaatimusten mukaiseksi.

    En usko, että FHRA:lla tai Drag Race Finland Ry:llä on ollut juuri mitään neuvotteluasemaa sen vedetyn asfaltin suhteen.

    Olen yrittäjä, mitähän tekisin vastaavassa tilanteessa: kuraa tulee niskaan tällä palstalla ja toisaalta ymmärtäisin, että miksi. Siinä kun sitten saunan lauteilla tuumailee voi loppujen lopuksi tullaa fiilis että viddu, olkoon tolta osalta!

    Ei näihin moottori-hankkeisiin taida rahoittavia business-enkeleitäkään löytyä. Kymiring:kin taitaa olla vastatuulessa. No, vedetään vähän henkeä, etsitään yhteistyökumppaneita ja kerätään pätäkkää.

    Sääliksi käy Pro-talleja joille tämä tuli puskan takaa. Harmittaa koko lajin puolesta wannabee -kuskina ja katselijana.
     
    rb ja PerttiP tykkäävät tästä.
  10. PerttiP

    PerttiP 1st gear

    Oletko ihan varma. Paas ny tänne jotain tietoa tarkemmin meille junteille. Mitä ne persaukiset siellä tekee, 75% äijistä ei saa edes omia asioitaan hoidettua niin kuin pitäisi.....kyllä te tiedätte.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kun tämä "radan omistaja" juttu on vähän jokapuolla samanlaista. Kannattaisi ehkä panostaa, että jossain vaiheessa olisi FHRA tai DRF:llä omistuksessa alue jossa on oma rata. Näin olisi varmalla pohjalla radan omistus, eikä tulisi joku muu sanomaan, että nyt ei ajeta enään. Toki vaatii isoja investointeja, mutta olisiko järkevää pohtia tätäkin vaihtoehtoa vaikka 20 vuoden takaisin maksuajalla? Jos on halua pitkällä juoksulla ajaa isoja kisoja niin tähän on varmaan pikku hiljaa varauduttava.
     
  12. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin "tietäviltä" kuka pyörittää kilpailutoimintaa euroopan muissa maissa, ratayhtiöt vai valtakunnalliset kattojärjestöt. Yhteistyössä varmastikin, mutta minkälaisella konseptilla. Kuka maksaa, voittojen / tappioiden jako. Ratahenkilöstö, sosiaali-palvelut ym.

    Tietysti harmittaa että nimenomaan drag racing:sta annetaan yhteiskunnalle väärä mielikuva, muuten niin moottoriurheiluun myönteisesti suhtautuvassa suomessa. Onhan meillä mestareita rallipuolella, formulapuolella. Miksi ei useammat EM mestaruudet ko. lajissa saa ansaitsemaansa arvostusta päättäjien silmissä?
    Dragrace-ukot (ja akatkin) ovat karskia ja rehellistä porukkaa. Koetaanko lobbaus lipevänä toimintana joka ei oikein istu.

    Mutkaratoihin löytyy yhteiskunnan rahaa vaikkakaan moni ei enää muista Tepi Länsivuorta tai Jarno Saarista.
    Vanhemmat harrastajat muistavat aikanaan TV1 ohjelman Räyskälästä jossa esitettiin kiihdytysurheilu: pärinää ja pauketta, haitarin soittoa ja perseiden näyttämistä. Tätäkin painolastia alan harrastajat kantoivat toistakymmentä vuotta.

    Tälläkin foorumilla on käyty kiivasta keskustelua (osittain asiatontakin) kenen syy ja kuka on suurin konna. Kuitenkin ainoa ulospääsy ja mahdollisuus edes jonkinlaiseen yhteiseen näkemykseen on kaikkien tahojen avoin ja rehellinen kohtaaminen. Vaikka puhutaan paljon paskaa niin olen aistivinani että jotain kitkaa on kuitenkin ollut.

    Kun yhteinen näkemys löytyy uusi konsultti peliin, ei kumoamaan ympäristöpäätöksiä, vaan selvittämään kaikki tavat mahdolliseen rahoitukseen. Valtio, kunnat, EU, elinkeinoelämä jne. Todelliset kustannukset vaadituista rakenteista.
    Aikahan tässä käy vähiin. Onko vuosi riittävä?. Jos kuviot muuten olisivat selvillä niin olisiko mahdollista jatkoaikaa toteutukseen anottavissa v.2018 jälkeiselle ajalle?

    Eihän tässä valtakunnan sovittelijaa tarvita, mutta mikä on esim. AKK:n suhtautuminen, kiihdytys / muu moottoriurheilu.

    Välillä tuntuu niin helvetin turhalta, mutta periksi ei saa antaa. Isoisät ja toisten isätkin ovat olleet 1000 kertaa vaikeammissa paikoissa eivätkä ole luovuttaneet.
     
  13. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Meinaat tosiaan siis ettei jonkun toisen omistusten parantaminen lähes vastikkeettomasti puolella miljoonalla ole yhtään ongelmallista?
    Ja edelleen, en tarkoita että julkisuuteen olisi pitänyt mitään ilmoittaa, mutta olisi sille FHRA:lle todellakin pitänyt kertoa tilanteesta ja hakea ratkaisua yhdessä tilanteelle. Joko et siis ymmärrä pointtejani tai sitten haluat tarkoituksella ymmärtää hieman väärin.
     
  14. homer

    homer Double Gearhead

  15. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Joo....

    Tupala painottaa, että mitään viranomaispäätöstä ei ole vielä tehty.

    ”Olemme ainoastaan ilmoittaneet, että olemme valmiita lopettamaan kiihdytysajotoiminnan välittömästi, jos lupaehdot täyttyvät
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Onko hulevesi = sadevesi? Mitäs jos siihen tekis peltikaton päälle, ei tulis hulevettä radalle?
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ihmettelen tätä kohtaa ympäristöluvassa:
    "Suunnitelmassa on muun muassa esitettävä, miten rata- ja varikkoalueilla muodostuvat hulevedet öljynerotuksen jälkeen kerätään tiiviiseen säiliöön tai altaaseen ja kuljetaan tai johdetaan pohjavesialueen ulkopuolelle. Lisäksi suunnitelmaan on liitettävä riskinarvio rata-alueella käytettävän kitkansäätöaineen vaikutuksista alueen pohjaveteen. Aluehallintoviraston on selvityksen ja suunnitelman saatuaan annettava päätös, jolla täydennetään lupapäätöstä lupamääräyksillä hulevesien kuljettamisesta tai johtamisesta pohjavesialueen ulkopuolelle ja muilla pohjaveden suojelemiseksi mahdollisesti tarvittavilla lupamääräyksillä.”

    Eikö tossa edellytytetä että hulevedet keräävä järjestelmä rata ja varikko alueilta pitää joka tapauksessa rakentaa...vai onko tarkoitus että varikko ja kiihdytysrata alueista tehdään yleisöparkki ja varikkoalueet siirretään mommolan motellille....vai missä niitä rata-autoja sitten säilytetään jos ei varikolla....siis varikolla jonne on joka tapauksessa tehtävä hulevesijärjestelmä.

    Oli muuten taas sen viemäriputken hinnaksi tullut miljoona....
     
  18. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Kaikile Alastaron radalle lipun ostaneille lajiin katsomatta hulevesimaksu, 5€. Näin sitä maksetaan meillä kotikylässäkin 49€ /vuosi vaikka alueella ei ole edes kunnan sadevesijärjestelmää olemassakaan.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin, eikä edes ”vitsillä".
    Eli nämä ympäristövaatimukset pitäisi jyvittää suoraan kaikkeen alueen toimintaan.
    Ok, ei sen tarvitse näkyä mm.katsomolipun alakulmassa että 2-5% lipun hinnasta on hulevesimaksua/ympäristöluvan vaatimia kustannuksia varten, mutta jotta tästä ei syntyisi kertaluonteisestu eteen tulevaa ”syömävelkaa”, koko toimintaan olisi jyvitettävä osuus nykyisiin ja tuleviin ympäristövaatimuksiin.
    Pitäisi siis olla jonkinlainen automaatio, kuin jokaisesta alueella käytetystä eurosta pieni osa siirtyy ”ympäristökassaan”, jonka tuotoilla homma saadaan vakautettua eteenpäin.
     
    Araldite73 ja qwerty123 tykkäävät tästä.
  20. three hundred

    three hundred Gearhead

    Halvin ois juntata sinne umpisäiliö mikä ois kiihdytyskisat käytössä ja sit vähänajan päästä kaivot umpeen! Sit kattois mitä siel on ja imuautolla pois..... Halpaa ku saippua!!!
     

Kerro tästä muillekin!