Dodge RAM VAN bensa automaatti vm- 1989 johdotukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Henkka, 28.12.2017.

  1. Henkka

    Henkka 1st gear

    Hei, voisiko joku mahdollisesti kertoa missä DODGE RAM VAN B250:n vm. 1989 perävaloille asennetut johtimet kulkevat ?

    Sen verran olen jo, joulun pyhistä huolimatta, selvittänyt takapään verhoilujen irroituksen yhteydessä, että
    kuljettajan sekä matkustajan puolen johdot kulkee perävalaisimelta ylös kohti auton kattoa.
    Mitä ilmeisimmin johdot kulkevat kattoverhoilun yläpuolella, mutta jossainhan nuo johdot pitää tulla laitteille.
    Kuten mm. jarruvalokatkaisijalle, hätävilkkukytkimelle, vilkkuvalitsimelle, perävaloille.

    Ojan eli matkustajan (oikean) puolen johdoissa lisänä vasemman puolen johtoihin verrattuna, ovikytkimelle joka sytyttää takatilan kattovalon ovea avatteassa sekä keskuslukituksen liittyvät 2 johtoa.


    Rattiputken juurella on 2 johtosarjaa, joilla kahdet mustat liittimet.
    Johtosarjat tulevat kuljettajan jalkatilan maton alta ylöspäin.

    Ongelmana on jarruvalojen äkillinen toimimattommus. Jarrupolkimen edessä oleva jarruvalokytkin on todettu
    toimivaksi, niin ohmimittauksella kuin jännitemittauksella.
    Kun jarrua ei poljeta, neljässä muussa pisteessä ei yhteyttä. Mutta kun jarrua poljettaessa, ensimmäinen
    liitos menettää yhtyeden ja loput 2 paria ( 4 nastaa ) ovat aktiivisena.

    Omistan Chrysler VAN RAM 1986 huoltokirjan.
    Olen seurannut johdotuksia. Toiminnot ovat varmaan ne tärkeimmät.
    Värit ei stemmaa autoni kanssa.

    Autooni ei ole tehty minkäänlaisia muutoksia, kuten ruuvikiinnityksiä.

    Pitänee myöskin tutkia koukun pistorasia, kunhan ehdin.

    Olisi kuitenkin mahdottoman kiva tietää mistä nuo johdot em. kulkeutuvat auton ohjaamolle.
    Mahdollisesti asennan releen tai keksin jotain muuta.

    Kts. kuva osoitteessa:

    http://s350.photobucket.com/user/Prospectorvan/media/20171220_174840_zpss9jtg0na.jpg.html?sort=3&o=4
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Äkkiä väittäisin että molemmilta takavaloilta lähtee ylöspäin johdot ja ne on vain yhteydessä toisiinsa. Vasemmalta valaisimelta lähtee alaspäin johtosarja ja lattian alla menee eteenpäin... Ihan asiasta tietämättä tämä, mutta noin sen varaosakuvista hahmotan....

    EDITTIÄ! Eikun äh, väärä kuva!! Vasemmalta lähtee ylöspäin ja kulkeen kattoa pitkin b-pilrin kohdalle ja siitä kattoa pitkin oikealle ja molemmissa a-pilareiden sisällä alas tulee jotain johtoja ja oikealla b-pilarissa ilmeisesti isompi nippu..... Ja kuskin puolen b-pilarissakin tulee jotain alas...
     
  3. Henkka

    Henkka 1st gear

    Kiitos pikaisesta vastauksesta. Jos a-pilarista kyse, kummallakaan puolella ei ole mminkäänlaisia johtimia. Pelkkä tuulilasin tiiviste.
    Tuulilasi on äskettäin vaihdettu uuteen Jaakko-Tuotteella Paneliassa. Aurinkolippa sekä ohjaamon ylähylly jouduttiin irroittamaan ennen vanhan tuulilasin poistoa. Pitänee availla b-pilareiden osalta.

    T. Henkka
     
  4. Henkka

    Henkka 1st gear

  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsoitko siis sinne sisälle? A-pilariin? Voi sinne mennä yksi johto per pilari, näytti kuvissa olevan ehkä ovivalokytkinten johdot...
     
  6. Henkka

    Henkka 1st gear

    Otin matkustajan puolen a-pilarin auki - ei minkäänlaista johdinta.
    Vain tuulilasin tiivist.

    A-pilarilla tarkoitettaneen tuulilasin kumpaakin pystytolppaa. Tämä täsmennyksenä käsitykseeni.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ai sulla on tuulilasin tiiviste A-pilarin sisällä? Ne johdot kulkee pilarien sisälle, ne on ontot... Ja jep, A-pilari on ensimmäinen tolppa, tuulilasin pystyreunassa, B-pilari on etuoven takana etc....
     
  8. Henkka

    Henkka 1st gear

    Kiitos viestistäsi. Olen vain niin hiton uupunut tästä hommasta. Siis irroitin tolpista vain
    muoviset osat tarkastaakseni tilannetta. Pitänee alkaa purkamaan lisää verhoiluja jne.

    Se nyt on kuitenkin selvää, että kummastakin peränurkastaa nousee johtimet kattoakohden.
    Johtonippua hieman kevyesti ravistellen havaitsee, että kummallakin puolella johdot kulkevat
    ohjaamoon päin.
     
  9. Henkka

    Henkka 1st gear

  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Saattaapi vika olla ratinalla vilkun katkaisijassa... Nääs kun se sama lanka toimii sekä vilkkuna että jarruvalona.
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Jep.
    Johtonippu nousee a-pilarin sisällä ylös ja menee katonrajassa taakse asti. Tarkista maadoitus takana.
     
  12. Henkka

    Henkka 1st gear

    Nämä johdot tulee ratille.

    http://s350.photobucket.com/user/Pr...71225_110652_zpsmw0tth7s.jpg.html?sort=3&o=11

    Tuo harmaa 10 napainen liitin on irroitettu kojelaudan alla sijaitsevasta liitoksesta.
    Kuitenkin 8 johdinta vain käytössä.

    http://s350.photobucket.com/user/Prospectorvan/media/20171225_110408_zpsgoxbevzr.jpg.html?sort=3&o=13

    Pitäisi vielä kokeilla yleismittarilla niin ohmi- kuin jännitealueella.
    Niin kutsuttu " Continuity cheking ". ilmeisest jatkuvuustesti suoraan suomeksi käännettynä.
    Tällä testillä voi selvittää hätävilkkujen sekä tavallisten vilkkujen toiminnan.
    Akulle ei tule sulakejohtoja - " fusible links.

    Sähkökaaviosivusta B 27 ( koskien vuosimallia 1986 ) kerrotaan M1- pisteestä, jossa 5 pinkin väristä johdinta sekä yksi vaalean vihreä johdin.

    http://s350.photobucket.com/user/Prospectorvan/media/B27a_zpslzqcvtol.jpg.html

    Pinkki pitäisi tulla M1- liitoksesta 2- napaiselle liittimelle, jota en ole paikallistanut.
    Värit pinkki ja valkoinen. Sähkökaavion skannaus ei onnistunut ihan täydellisesti.
    Kuitenkin " Chrysler Service Manual 1986 ":sta tarkistettuani pinkki tulee vaaka-asennossa
    olevaan liittimeen.
    Saattaa olla, että Prospectorissa RAM VAN:ssa on erilaiset systeemit. Toisaalta kun jatkaa lukemista eteenpäin, esitetään jarruvalokytkin 6- napaisena.
    Aivan sama kytkin jatkuvuustestin osalta.


    Sulake numero 7:n takana on sähkökaavion mukaan.
    Kokeilin apulaisen kera yhteyttä jarruvalokytkimeltä

    http://s350.photobucket.com/user/Prospectorvan/media/Checking%20continuity_zpsqx3ctwcu.jpg.html?sort=3&o=30

     
  13. Henkka

    Henkka 1st gear

    Kiitos viestistäsi.

    Maadoitukset testattu.
    Alan pian tutkimaan tuota vetokoukun pistorasiaa.
     
  14. Henkka

    Henkka 1st gear

    Avasin kummatkin perässä olevat valaisimet. Rekisterikilven valaisin on uusittu juuri ja toimii.
    Olen käynyt läpi nämä perän valaisimet jo vuonna 2016, mutta nyt joulukuu 2017 uudelleen.
    Polttimot ovat ehjät. Polttimoiden kannat puhdistettu sekä polttimoiden liittimet OK.

    http://s350.photobucket.com/user/Pr...n valaisinjpg_zpskpalumyy.jpg.html?sort=3&o=0
     
  15. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjens, aloit sulaakeist. Nr7 25A saman sulakeen alla on myös em. tupakiinsytytin, jos siel ei oo virtaa, niin siittä. Sulakeest jatkuu tummansininen-violetti piuha jarruvalonkytkimeen pistokeesen. Jos on cruise, sit see jatkuu violetina, sinne pitais tul viel tmmasininen-punainen ja valkoinen-punainen. Ja lähtee valkoinen, musta ja keltainen-punainen samaan pistokeen ja jatkuu siit musta maihin, valkoinen-tumma vihrea hätävilkukytkimeen ja keltainen-punainen cruiseen kytkimeen. Seuraat sitä valkoist-tummavihreä(tan). Siittä pitais löyty virtaa kun jarru on painettu. Hätävilkukytkimest lähtee valkoinen piuha vilkkukytkimeen, sama asia virtaa poljin paineetuna. Vilkkukytkimeest lähtee taakse tummavihreä-punainen, mika muuttu tummanvihreä-keltaiseks matkalla vaseman vilkun/jarrun ja ruskea-punainen, mika muuttu ruskea-keltaiseks ja oikeaan vilkun/jarrun. Ennen takavaloja on sit pistoke mista molemal puolel lähtee sit sinne vilkku/jarru lankaan tummavihrea-punainen [​IMG]
    Älä nyt tänä enää, hyvää tätä vuotta, kohtaa see lähtee.......[​IMG]
     
  16. Henkka

    Henkka 1st gear

    Kiitos viestistäsi. Olen nyt kuitenkin siirtynyt sisätiloihin.


    Tämä on mahtavan hieno foorumi. Paljon on tullut ehdotuksia sinne ja tänne.
    Olen vain niin uupunut näihin sähköhommiin. Lähes taivaan alla pitää toimia.
    Onneksi ei ole niin kylmää kuitenkaan.



    Toivotan oikein hyvää Uutta Vuotta 2018.

    Terveisin Henkka
     
  17. Henkka

    Henkka 1st gear

  18. Henkka

    Henkka 1st gear

    Tutkin tässä lähitulevaisuudessa asian.
     
  19. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

  20. Henkka

    Henkka 1st gear

    Kiitos viestistäsi. Katson kun ehdin. Emäntä tulee pian kotiin, joten autostani ei saa sanoa mitään.

    Mistä ihmeestä sait tämän linkin ?

    Minulla on ainoastaan Chysler Service Manual 1986 Rear Wheel Drive Van / Wagon käytössäni.

    T. Henkka
     

Kerro tästä muillekin!