Lokari jeepin moottori.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja torvi, 1.1.2018.

  1. torvi

    torvi 3rd gear

    Elikkä täälä varmaan löytyy kokemuksia kyseisestä pelistä. Minkälaista moottoria kannattais laittaa vanhan tilalle, joka olis helppo laittaa/edullinen/ ja toimiva. Nykyinen vanha B&S 5hp alkaa olee tiensä päässä.
    Ja jos jollain olis kuvia miten vaihdevivusto on rakennettu/toteutettu.
     
  2. sataplus

    sataplus Gearhead

    Meillä oli lapsilla tuollainen, ehkä n. -89 mallinen. Siinä oli Hondan moottori. Samaa konetta oli käytössä myös joissain jyrsimissä.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  4. jknR

    jknR Gearhead

  5. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Mulla on vanhassa lokariautossa ns. Honda GX200:n kiinalainen kloonimoottori. Sellainen mitä esim. Keskisen kyläkauppias myy jollain parilla sataa. Edellinen omistaja oli moottorin vaihtanut.

    Alkuperäisestä moottorista ei ole tarkkaa tietoa, mutta luulisin sen olleen myös B&S. Vaihteita siinä ei ole, mutta variaattori kylläkin. Variaattori istui kloonikoneen akselille kuin isi äitiin.

    Parastahan tuollaisessa kloonimoottorissa on sen viritysystävällisyys :D ja helppous, vähän kuten jenkkikoneissakin. :rotfl: Mekin askartelimme uuden pakoputken skootterin vaimentimella ja suuttimia hiukan suurennettiin. Samassa yhteydessä kuvernöörille annettiin monoa ja sama mono hoitelee nykyisin kiinalaisen hapensaannin.

    Harmi, että auto on niin pieni, etten meinaa millään mahtua sitä ajamaan...:mad:
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pakko sen verran osallistua, vaikkei olekaan ehdotusta korvaavaksi koneeksi, mutta miten Brigsin saa tiensä päähän? Minusta kun se ei onnistu yrittämälläkään.
     
    rb ja jknR tykkäävät tästä.
  7. lpr

    lpr 2nd gear

    Onnistuu se, vaatii vaan tarpeeksi ajotunteja. Ite oon ajanu yhen 5 hv koneen sillein loppuun, et piti tankkausten välillä käyä lisäämässä öljyy. Hyvällä huollolla oli kuitenkin uuesta asti ollu, mut kun se pyörii tarpeeks, ni se vaan kuluu.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä se virhe varmaan tulikin, ei niitä kuulu huoltaa.
     
    lpr tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ainakin ruohonoleikkuri käytössä kaikki muu hajoaaa ensin ympäriltä ja B&S moottori vielä toimii. Ainoastaan kaasarin jouset kuoleentuu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. torvi

    torvi 3rd gear

    pitää käydä katsomasssa tollaista loncin merkistä konetta. se on varmaan joku honda kopio.
     
  11. lpr

    lpr 2nd gear

    Loncin on jotakuinkin Hondan kopio, mutta sieltä parhaasta päästä. Oikeasti hyvä moottori.

    Noita vaaka-akselimoottoreita on sitten monen paksuisella kampiakselilla. Briggsi on yleensä 3/4" ja isommat 1" akselilla. Hondat ja niiden kopiot on monesti 20mm tai 25mm akselilla, mutta ainakin kopioihin oon törmänny mitkä on 19mm akselilla, eli käy 3/4" (19,05mm) tilalle melko hyvin.

    Esim. kerran vaihoin yhteen hydrauliyksikköön 7 hv sivuventtiili Hondan tilalle uuden 9 hv Loncinin, niin se Loncin oli yllättäen tuuman (25,4mm) akselilla, vaikka teknisissä tiedoissa ilmotettiin 25mm. Kytkin kun oil 25mm reiällä, ni sorvihommikshan se meni.

    Lokarin kytkin on sen verran kovan olosta terästä, että en ottanu sorvattavaks kun tarjottiin. Ois pitäny nimenomaan suurentaa reikä 20 mm akselille johonkin Lokariautoon kiinanmoottorille. Sit vielä kiilaura pitäis syventää.

    Kannattaa kattoo sen uuen koneen akselin sopivuus, ennen kun ostaa koneen. Niitä kuitenkin pitäis löytyä valmiiks sopivallakin akselilla.
     
  12. lpr

    lpr 2nd gear

    Ja se 5 hv Briggsi, mikä ajettiin kulumalla loppuun oli nimenomaan ruohonleikkurissa. 70-luvun lopun Murray takatuuppari oli eka ajoleikkuri meillä ja nurtsia on toista hehtaaria. Kymmenkunta vuotta sillä ajettiin ja ajotunteja tuli varmaan tuhatkunta.
     
  13. torvi

    torvi 3rd gear

    Joo huomasin että niitä on eri kokoisia akseleita. törmäsin taas vaan uuteen ongelmaan kun piti mittaila akselia, joku on ratkaisut sen briggsissä hitsaamalla hihnakytkimen akseliin kiinni. Onko noi kytkimet oikealta nimeltä keskipakokytkin? ja varmaan niitä löytää jostain puutarhakone myymälästä?!
     
  14. lpr

    lpr 2nd gear

    Se kytkinsysteemi on samanlainen kytkin-variaattori kuin kelkoissa, mut pienempi. Moottorin puolessa on kytkin, jossa lautaset on joutokäynnillä niin leveällä, että hihna ei pyöri. Kun kierrokset nousee, alkaa keskipakovoima liikuttamaan lautasia lähemmäs, ja hihna kiristyy ja Jeeppi lähtee liikkeelle. Kun kierrokset lisääntyy vielä lähentyy lautaset enemmän, jolloin hihna nousee ulommas lautasten välillä ja näin välitys muuttuu, "vaihde vaihtuu". Vetoakselilla on taas variaattoripyöra, jossa on jousikuormitteiset lautaset. Variaattori leviää sitä mukaa kun kytkin kapenee, niin hihna pysyy oikealla kireydellä ja se mahdollistaa välityssuhteen muutoksen.

    Skufuissa ja mönkkäreissä variaattori on erilainen, niissä hihna on kokoajan kireällä ja variaattori hoitaa vain välityssuhteen muutoksen. Niissä on erikseen keskipakokytkin hoitamassa kytkimen tehtävää.
     
  15. GBS

    GBS 3rd gear

  16. torvi

    torvi 3rd gear

    keskipakokytkin se on mikä mulla siinä moottorissa on kiinni comet:in valmistama, mutta vaihdelaatikossa on pelkkä hihnapyörä
     
  17. torvi

    torvi 3rd gear

    googlen kuva varastoa kun selaili läpi
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se on aika kapealla nopeusalueella, jos on kiinteä välitys ja pelkkä keskipakokytkin.
    Minulla oli pikkupoikana lokarijeep (tai ei se aito ollut kuin korin osalta) mutta siinä oli variaattori ja tuntui se alkuun jopa kulkevan kovaa.

    Mutta edelleen semmoinen mönkkärin monkey tyypin kone voisi olla kova sana. Koneelle kiinnikkeet vaan uudet ja on samassa paketissa moottori ja vaihteisto, ketjulla veto taka-akselille ja puhtia löytyy erimalliin kuin noissa B&S-tyypin koneissa.
    Ja puoliautomaattina eli keskipakokytkimellä helppoja ajaa.
     
    lpr tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!