Jäähdytysongelma jatkuu...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jza, 16.12.2004.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kysytään nyt sitten täältäkin, kun yleensä apu tulee nopeiten :D

    Eli oli tuossa kaikkea säätöä mömmööntyneiden jäähdytysnesteiden kanssa, muttamutta.
    Nyt on systeemit puhdistettu ja litkut vaihdettu. (Tuhannet kiitokset Makkelle) Viikko ajeltu ja väri ei ole muuttunut mihinkään, ilmeisesti vuotoja ei ainakaan öljyjen puolelta ole (vielä).

    Auto tekee kuitenkin edelleen samaa kuin aiemmin: Vedätettäessä moottori kuumana tarpeeksi pitkään syttyy "low engine coolant"-valo.

    Kun auton pysäyttää ja korkin aukaisee, niin nestettä tunkee yli oikein reilusti. Jos sen antaa jäähtyä, niin neste on piripintaan syylärissä. Mitä v*ttua tuolla tapahtuu?

    No, nyt sitten tsekkasin (vasta) nestepintaa niin, että annoin sille korkki auki jenkaa reilusti. Jos termari on kiinni, niin litkut tulevat pihalle (korkin reiästä) ja jos se on auki, niin nestepinta vajoaa alas :eek: Elikäs anturi lienee oikeassa, mutta mihin helvettiin se neste siitä häviää. Kaasun kun nostaa, niin sieltä se nestepinta taas tulee takaisin...

    Tuo pinta kuitenkin vajoaa kymmenisen senttiä, joten ei mitkään letkut noin paljoa voi periksi antaa. Toisaalta jos se lentäisi jostain pihalle, niin ei se pinta takaisin sieltä nouse (paisari irti).

    Jos se taasen johtuu ilmasta, niin on mulla vallan helvetin tehokas vesipumppu, kun se tuollaisen 2-3 litraa puristaa ilmaa kokoon. Ja jotain on samalla pahasti tukossa...Tosin tyhjäkäynnillä tavara kiertää läpi ihan iloisesti :odroll: Ei oo todellista. Jelppiä kaivataan.

    Koneena siis 3.4 kutvonen.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    vesi ongelma

    Sulla on sinä sun systeemissäs ilmaa.pidä syylärin korkki kiini ja lisää paisuntasäiliöön nin kaua ku sitä mene...sit kuumaks ja sitärataa.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kuinka sä näin nimettömänä?

    Mutta, kun sitä ei mene sinne enempää. Paisari on täynnä kuin turusen pyssy ja tavaraa ei hupene mihinkään. Ja kyllä - letku syyläristä paisariin on auki, ei tukossa.

    Autolla on viikko ajettu nesteiden vaihdon jälkeen ja sitä on ilmaruuveista välillä yritetty ilmata. Paisuntasäiliö on koko ajan ollut täynnä..

    Ehkä se pitää ajaa katolleen, että saa ilmattua kunnolla :odroll:
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Oli juttua viime viikonloppuna, että nykyään on aika vaikea joissakin autoissa saada sitä ilmaa pois. Kaverilla oli semmonen kapistus hankittuna, että ensin tekee voimakkaan alipaineen järjestelmään ja sitten täytetään nesteellä. Näin kuplia ei jää, paitsi jos on vuotoja, ja nekin kyllä kuuluvat sitten. :D

    Jos se ei jostain syystä päästä paisuntasäiliöstä nestettä järjestelmään, kun nestenmäärän jäähtyessä tulee alipainetta. Jos paisuntasäiliö on umpinainen ja aivan täynnä (ja sinne tarvitaan ilmatila) niin ei ehkä jaksa imeskellä systeemiin täydennystä, kun korkissakin on imua vastaan hiukan vastusta. Eipä tuota osaa silti sanua...

    Letukoissahan ne paisuntasäiliöt on ylhäältä auki, ainakin noissa kahdessa mitä mulla on.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei se ihan tappiin ole täynnä (paisari), vaan sentin-kaksi vajaa. Paisarissa on myös reiät, josta sen pitäis saada ilmaa tilalle..
    Mutta ota noista selvää, pitää ettiä vehkeestä muita ilmausproppuja. Metroauton asentajatkaan ei tienneet kun noi kaksi, mitä olen availlut :odroll:
    Jos siellä jossain takaloossissa vaikka olisi omat, kun lämppärin/ilmastoinnin säätimetkin on erikseen ees ja taas..
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Joko on alkanut tulla lämmintä takaosan kattolämmittimistä? Jos ei, niin kannattais kyllä mun mielestä lähteä sieltä tsekkaamaan.

    Tuossa vois ehkä koittaa tehdä silleen, et toinen antaa kierroksia kun kone on jo kuuma ja termari varmasti auki ja sit toinen täyttää syylarin pirippintaan ja laittaa korkin kiinni. Näkee sit ainakin alkaako se lykkäämään nestettä paisuntasäiliöön.

    Mut mun mielestä siel pitäis kyllä olla ilmausruuvi korkeimmassa paikassa, eli tässä tapauksessa jossain siellä kattolämmittimien läheisyydessä.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Lämmintä itse asiassa tulee :eek: Ehkäpä ne putket eivät sitten kierrä moottoria korkeammalla, vaan lattialta menee vaan ilmatorvi kattoon... mistään en ainakaan ole löytänyt tietoa (muutaman tunnin etsimisen jälkeen), että siellä olisi muita ilmauspaikkoja.

    Tiiä häntä. Ei vaan millään jaksaisi alkaa purkamaan sisustaa, ellei ole varma että jotain järkevää myös löytyy. Ja kun ei ne merkkiliikkeessäkään semmoisista olleet kuulleet. Se nyt ei välttämättä kyllä kerro vielä mitään :lol:
     
  8. chevy_jkl

    chevy_jkl 1st gear

    yks... heh heh ilmaus tapa taannoisilta ajoilta ku välikoppa keitti ja nosti vaa lämpöö vaikka olevinaa oli ilmat pois. Okei oli ford mutta, parin kaljan jäkee puhuttii paskaa ja tuli mielee et jos ottais tosta ton lämppärin putken irti ja jesse teipillä imuri siihe. paisarii paineilmalla (paraiten onnistu renkaa täyttö kelloi/letkulla,, eli paisarin pohjalle vähä siitä painetta (kone ei tarvii olla käynnissä (( kato ettei termari ahista))) ja sit vaa imuri käyntii. rupes esco pitää lämmöt kurissa ku ei ollu ilmaa järjestelmässä.

    Joskus se o nii pienestä kii, ja painotan että ohje ei sit ollu mistää valtakunna
    korjausoppaasta.. :)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    asiaa täysin käsittämättömänä tiedustelisin ,sattuneesta syystä ,kasissa vedet voi tulla pihalle kun lämppärin kenno on tukossa /virtaa huonosti ,eli sotkee kierrot ,että oisko tuo tässäkin tapauksesssa mahdollista.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taas joku erehtyi oksentamaan verkkoon... Jos kirjoitetaan jotain, niin eikö edes voitaisi yrittää tehdä sitä kuten ihan siellä peruskoulussa on opetettu. Vituttaa lukea tuollaista.

    Ja asiaan. Lämppärin kierron tukkiminen tai tukkeutuminen ei eiheuta tommosta kuvaamaasi ilmiötä yleisesti kaseissa.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    No ainakin kohtuu yleisessä letukan pikkulohkossa aiheuttaa.. Jos läppärin kenno on täysin tukossa, niin termostaatin ollessa kylmänä kiinni, ei vesi pääse oikein mihinkään. Varovaisessa ajossa ei käy mitään. Mutta jos erehtyy yhtään enempi polkaisemaan konetta kylmänä, repeilee/irtoilee lämppärin letkut, termari särkyy (taipu mutkalle!) Mulla kun on volvon lämppäriissä vesiventtiili, joka sulkee kierron täysin, niin tollasia ongelmia tuli aina kun lähti ajamaan lämppäri säädettynä kylmälle..
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No älkää nyt sentään tappelemaan alkako :eek:
    Korostan siis vieläkin, että vettä siellä koneessa on. Aukaisee syylärin korkin kylmänä tai kuumana tai jouluna, niin se vesiraja on piripinnassa aina. Ilmausrei'istäkään ei tule kuin jäähdytysnestettä ulos... Ideat alkaa loppumaan kohtapuoliin.

    Ja konehan ei ole kasi, vaan kutonen...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    lämpöongelma

    Mitä jos siinä olisi sellainen pikkuvika että syylärinkorkki ei ole tiivis,ja ei sentakia ota vettä paisutasäiliöstä.Toinen joka voi olla mahdollinen on että kannentiivisteessä/kannessa on pieni vuoto ja kovaa vedätettäessä pakokaasuja vuotaa systeemiin ja näin painaa vedenpintaa alaspäin... Jäähdytysnestenäytteestä kyllä näke tämän jälkeenpäin(pakokaasun).
     
  14. Kimi

    Kimi 1st gear


    http://www.kaha.fi/product/files/70880kayttoohje-FI.pdf



    Tuolta löytyy "Quickfill-laitteen" käytön kuvaus.
     
  15. Kimi

    Kimi 1st gear

  16. makke

    makke 1st gear

    Re: lämpöongelma

    Tästä olikin alkuperäisen kysyjän auton kohdalla puhetta kun nesteitä vaihdeltiin. Eli nyt nesteet on kiertäneet koneessa sen verran kauan, että vois ihan hyvin tehdä testin block testerillä.
    Eli jos kannentiivisteen kunnosta haluaa varmuuden, niin poikkeileppa taas kyläilemään, niin teen testin.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Thanks fo advice. Vastattu yv:llä.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Koska tuolla oli kerrottu, että vettä tarkkailtu monessakin kohtaa, niin kaikki veden pinnan tarkkailijat varmaan muistaakin, että sitä kuuman koneen korkkia ei saisi mennä avaamaan, koska kuuma vesi voi tunkee korkin alta vauhdilla näpeille jos systeemi on hiukankaan tiivis.

    Jos vielä sattuu olemaan moottori, joka elää paineen alla, eli neste voi olla yli 100 asteista, koko systeemi voi kiehahtaa peräti tyhjäksi kun korkin avaa ja paine karkaa.

    Tämä siis niille, joille tulee mieleen tsekata paljonko jäähdyttäjässä on kuumana nestettä, ettei käy kuin kummin kaiman mummon serkulle kävi.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitä varten siinä korkissa on se keskiasento, mikä päästää paineet ulos.


    -Jusa
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Se nyt on jo selvä, että ei vuoda kannentiivisteen takia kun testattiin sekin puoli tuossa eilen. Eli pakokaasuja ei nesteen seassa ole. Ehdotuksia?
     

Kerro tästä muillekin!