Mistä 0.05mm tiivistepaperia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataviilaaja, 8.1.2018.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kun vaihtoi hakuehdoissa paksuuden milleistä tuumiksi, alkoi löytymään jotain tietoa. "Onionskin"-paperia käytetään myös tiivisteenä, ja paksuus on noilla nurkilla. Suomessa tunnetaan ainakin raamattupaperina ja intianpaperina. Ei nyt ole pipliaa pistää tiivisteeksi, mutta kai tuota jostain muualtakin saa.:rotfl: Tai sitten leivin- tai voipaperia Hylomar M:n kera tai ilman. Tiivistepinnat ainakin oli niin hyvässä kunnossa, ettei niiden puolesta mitään tarvitse, ja tuskin ne ratkaisevasti on huonontuneet tässä 1700km:n aikana.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Alumiini laajenee - ja kutistuu - enemmän. Siksi tuo vuotaakin vain tarpeeksi kylmänä. Putket alkaa kantamaan kantta juuri ratkaisevan inan. Samasta syystä putkien pitää tulla hieman ulos, ettei koneen kuumetessa ala vuotamaan palotilaan.
     
  3. cdi

    cdi Double Gearhead

    Miten se todellisuudessa käyttäytyy kun lämpölaajenemis kertoimet ovat erilaiset. Mä ajattelin sen sylinteriputken pituudenmuutosta jos se on 12 mikromilliä yhtä astetta kohden alumiinillä vastaava luku on yli 20 minnkämoiset jännitykset tulee jos pituuden muutos plokataan.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Näin on, mutta voisi kuvitella että sylinteriputki vastaavasti on moottorin käydessä vähän kuumempi kuin lohko.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei oikein voi olla isoa eroa, kun vesi on heti siinä putken ympärillä.
     
  6. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Eikös noissa ole yleensä o-renkaat alapäässä just sen lämpöelämisen takia? Aika vaikea uskoa että joku leivinpaperi siellä mitään auttaisi. Korkeintaan sipaisu vaikka UltraCopperia tai hylomaria. Eihän sitten ole menny millit ja tuumat sekasin, esim. 0.005"?
     
  7. cdi

    cdi Double Gearhead

    Oon vähä samaa mieltä että tässä on hämärää,mutta kun en ole moottorimiehiä niin en tiä kyllä mikä. Mutta 5 satkun välys tuntuu olemattomalta.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä tuon Lancian koneen kohdalla puhutaan näköjään nimenomaan "silkkipaperi" tiivisteestä.

    Putkikoneita on monenlaisia rakenteita ja tiivistykset sen mukaan, joten tähän koneeseen ei O-renkaat kuulu.
     
  9. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Ainakin ranskiksissa on myös noita paperitiivisteitä alulohkojen putkentiivisteinä. Joskus niitä oli sellainen nippu tiivistesarjoissa, eri paksuisia, erilaisilla värimerkinnöillä. En nyt äkkiä muista missä alumiinilohkossa olisi o-renkaat tiivisteinä? Valulohkoissa on lähes aina o-renkaat.
    Tuo putken korkeus on hyvin yleisesti kaikissa luokkaa 0,05-0,10mm ja max ero viereisten putkien kanssa 0,02mm. Tuohon on tietenkin poikkeuksia, niin kuin kaikkeen....
    Itse tekisin leivinpaperista, jos ei valmiita ole saatavilla. Joltain tiivistenikkarilta, esim. Konetiiviste Konttiselta saattaisi myös saada apuja?
     
    Dataviilaaja tykkää tästä.
  10. DX

    DX Double Gearhead

    leivinpaperilla oon joskus shimmannut valurautasen lamellivesipumpun, hyvin vörkki
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllä tuo ilmoitettu ulkonema on aika yksiselitteinen:
    [​IMG]
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Alulohkoisista muistaakseni Alfa on käyttänyt o-renkaita. Ei ole kovin tuttuja ne koneet, niin en ole varma. Nuo keittiöpaperit on lujia ja tehty kestämään kosteutta ja rasvaa, aivan kuten tiivistemateriaalitkin, joten uskoisin kelpaavan tarkoitukseen, jos parempaa ei löydy. Tuo Konttinen oli hyvä vinkki.

    Valmiit jälkituotantotiivisteet on tosiaan tehty tavallisesta 0.25mm tiivistepaperista, eli sen verran ne putket tuli yli, nyt kun muistelen. Aivan liikaahan se on. Ilmeisesti toimivat koneissa, joita ei ole plaanattu, kun putket on vuosikymmenien mittaan painuneet hieman lohkoon. Nyt arvailen, että jollain 0.15mm ulkonemalla olisi saattanut toimiakin, mutta tietenkin nyt tähdätään tuohon tehtaan ohjearvoon.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Pyöreät 5satkua paksut teräksisest välysrenkaat ja molemminpuolin ohuen ohut sipasu jotain nestemäistä tiivisteliimaa? Tosin, en ole varma saako niitäkään noin ohuena
     
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    Alumiinifoliota?
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mites ihan locktiten tasotiivisteliima? Niissä näkyy mallista riippuen olevan täyttökyky jopa 0.25mm ni sen puoleen ei oo ongelmaa ja löytyy kuumankestäviä ja nimenomaan joustaviakin mössöjä jollon lämpölaajeneminenkaan ei ole ongelma? o_O
     
  16. meteor

    meteor Gearhead

    Sylinteriputki ei saa kyllä joustaa alaspäin kun kansi kiristetään, aivan varmaan vuotaa liekkirenkaan kohdalta.
     
  17. cdi

    cdi Double Gearhead

    Kävin tänään bil helvetissä ja kyllä sieltä löytyi mm 0,04 mm tiiviste arkkeja itepitää tosin naputella.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitäs tekee leivinpaperi ku niissä lukee et silikonoitu molemmin puolin

    Pitääkö se putken puristus vai voiko se liukkaaksi käsitelty papru lipsahtaa sieltä välistä pois



    Tiivarien arkista naputtelu on meditatiivista hommaa :odbiggrin:
     
    xarper tykkää tästä.
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Toisen puolen putket on irti. Olin tietysti onnistunut hävittämään rakotulkin jonnekin, mutta yhden 0.20mm irtolehden perusteella ulkonemaa oli vähintäänkin tarpeeksi (hieman alle sen.) 0.25mm paperiahan ne tiivisteet on olleet. Näköjään tuollainen paperi puristuu 0.16mm:iin tuossa paikassa.
    https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81Sg80TAnFwOb7sw0Vuog
    Siinä lienee hyvä syy siihen, miksi käytetään mielummin ohuita tiivisteitä.

    Sylintereihin oli päässyt tulemaan hieman ruostetta kasauksen jälkeen. Konehan seisoi pitkään, sisällä lämpimässä ja siitä jonkun hetken ulkona, vaikkakin sateelta suojassa. Läiskät on pytyissä, ja niistä liikkeelle lähtenyt hilu vetänyt hieman jälkiä, jotka ei kuitenkaan tunnu. On siis ollut ihan pintaruostetta, mutta jälkensähän se jättää. Tuollaisenako kasaa, vai pitäisikö jollain teräsvillalla tms pyyhkäistä?
     
  20. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Tee / teetä kevyt hoonaus sylintereihin, sillä pystysuuntaiset jäljet ei ole koskaan hyväksi.
     

Kerro tästä muillekin!