SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. north

    north Gearhead

    Suuri kiitos tiedosta.4d sedan ja Camino 79.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nou roplem ;)
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Montako sä tarviit, muistaakseni 8 kpl löytyis Compin 981 jousia.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Harkitsisin tota nokkaa vielä, mun silmään liikutaan liian korkealla dynaamisella, niinkuin Kimekin aikasemmin tuolla sanoi.
    Ei ole kovin kiva sellainen kone joka tuppaa nakutteleen, ainakin ihan rajoilla tuossa mennään sen suhteen, ja paksummalla kannentiivisteellä ei ole oikein hyvä sitä korjata, tuollaisessa palotilassa jossa quenchia voi käyttää hyväkseen...

    Ymmärsin että tähän tulee ihan valumännät? Niidenkin keston suhteen olisin tarkkana ettei nakuttelis.
     
    Selli ja tapio tykkäävät tästä.
  5. tapio

    tapio Gearhead

    Samaa mieltä tässä kohdassa - ehkä Compin Magnum 270 tai DEH275 vois olla sopiva? Toisaalta GM:n alkuperäiset nokat ovat aika passeleita, jos haluaa pomminvarmaa kestoa ja huolettomuutta. L46-nokka? Se voisi toimia 10.5:1 puristuksilla kivasti.

    Edit: interwebsistä löytyi asiaan sopiva artikkeli: http://www.superchevy.com/how-to/en...-1003-classic-chevy-small-block-dyno-testing/
     
    Muokattu: 19.1.2018
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kertokaas kokemuksia minkälaisten kombinaatioiden kanssa on ollut nakutusongelmia, jos rajataan nämä nimenomaan alumiinikantisiin Sbc-koneisiin?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Selli

    Selli Gearhead

    Kyllä voin sanoa että loputkin hiukset lähtee päästä kun olen tätä asiaa miettinyt ja laskenut.

    Nyt kun on kannet ja imarikin hankittu alueelle 0-5500rpm niin se pistää omat valinnat pystyyn myös.

    Katsoin/laskin että tämäkin olisi oiva vaihtoehto.
    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2930&gid=338
    Tuolla Lunatilla olisi dynaaminen 8.25

    Kannen tiivariksi otin nyt tuon 0.015 jolla saadaan tuon quench hyödynnettyä.

    Kone ei tosiaan ole nipussa niin tuota nokan kyllä nopsaan vielä vaihtaisi. Huomenna tosin ajattelin mitotella tönärin mittoja mutta saas nyt nähä.

    Compin nostalgia 30+30 kepillä dynaamiset 7.98

    Männät tosiaan ovat TRW LT-1 takokamaa.
     
  8. tapio

    tapio Gearhead

    Toi nokka on käytännössä sama kuin Summitin halpisnokka: https://www.summitracing.com/int/parts/sum-1103/overview/
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Kyllähän noilla tietysti dynaamiset tippuu, mutta jos haluaa nykyaikasemman profiilin niin vaihtoehtoina vois olla esim compin marine nokat XM262H tai XM270H, joissa tavallisia xtremeä leveämpi lsa ja myöhäisempi ajoitus.
    Dynaamiset tippuu niilläkin mukavasti verrattuna vastaaviin XE-sarjalaisiin.

    Tuo nostalgia nokka ei kuitenkaan taida oikein sattua ominaisuuksiltaan Sellin toiveisiin, on aika raju .050 asteiltaan.
     
  10. Selli

    Selli Gearhead

    Totta. nostalgiat sitte toisiin komboihin. Menee monet asiat hukkaan vaikka dynaaminen olisikin turvallisella alueella.
    Artsin kirjaama XM270H kepillä dynaaminen olisi 8.25 ja käyttöalue säilyy silti hyvänä minun kombossa.

    Tää on kyllä kivaa että porukka on ollut aktiivisesti mukana rupattelemassa aiheesta ja aiheen sivusta. Kiitos tovereille siitä. Tää on hyvä juttu!
     
    Naumasto, Camino'79, kime2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Jossain porukka mussutti että on kumipinta poistettu näistä tiivareista.
    Kyllä näissä on joku pirullisen nahkee pinnoite vaikkei ihan sellaista kumia ole mitä ennen.
    [​IMG]

    Vakiomittaisilla tönäreillä testailin tota kontaktia. Näyttäs omaan silmään ihan hyvältä.
    [​IMG]

    Testissä oli kova nostaja jolla otin värin.

    Sinitarran kanssa pyörittelin myös piston to valve clearancea. Ihan minimit sinne jää kun kannet oli kevyellä kiristyksellä paikallaan. Tuota kriittistä minimiä kun puhutaan arvolla .080" niin minulla oli .081"

    Kansien paperissa lukee printannuna näin:
    CHECKING VALVE-TO-PISTON CLEARANCE:
    Prior to installation,
    it is highly recommended that valve-to-piston clearances are
    checked and corrected to minimum specs, if necessary. Minimum
    intake valve clearance should be .100”. Minimum exhaust valve
    clearance should be .110”. E-Street cylinder heads are designed
    for use with flat-top pistons. öööööö ja minulla on Dome mallin männät :D
    Saas nähä pyöriikö tää pata ikinä,hahah. Toisaalta jos tää pyörii pukissa jouheasti joskus niin miksei kipinän ja Bensan kanssa?
     
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Eiköhän tuolla 0.081 välyksellä saa jo yöt nukuttua hyvin. Mulla jäi bbc mottiin imuun n. 1.8mm ja sit kun vetää fel pron massapahvit momenttiin, niin taitaa olla enään 1.5mm. Ei ole kone vielä käynyt.. vähän olis kyl enemmän saanut jäädä. Artsilla vois olla tietoo mikä on ihan viiminen minimi välys. Riippuu tietty kaikesta..
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tiukin mahdollinen minimivälys on tietenkin se että venttiili ei aivan ota mäntään.
    Mutta kun se ei sais ottaa missään tilanteessa niin varsinkin pakopuolella on oltava vähän "bounce"-varaa, nuo valmistajan suositukset on varmaan ihan asiaa.
    Imuventtiiliä on huomattavasti vaikeampi saada hyppäämään mäntää vasten, joten siellä riittää vähempikin. Jotkut sanoo jopa millinkin riittävän, mutta sitä on sit oltava se vähintään ihan oikeesti!
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aikanaan oli sellanen vapari 406cid SBC jossa oli 11,3:1 puristukset, kansina RPM:t ja nokkana Compin 292 hydylaahuri, paljerakona 0,9mm.
    Näillä kamoilla tuli dynaamiseksi puristukseksi jotain 8,7:1, ja kyllä sillä oli nakutustaipumuksia.
    Käytössä oli 72-asteinen termari ja öljynjäähdytys, kylmää ilmaakin yritin ilmanputsarille järjestellä. Tulpatkin viilailin sivuelktrodeiltaan pyöreäksi, ettei niistä olis se nakutus lähtenyt, sillä tuskin mitään vaikutusta, mutta kertoo siitä että kyllä se pikkusen tuppas oleen nakutusherkkä kun tuollaisiakin temppuja siihen tein....

    Kaiken kuumimmilla keleillä laitoin bensan sekaan 10% tolueenia, kun sitä oli silloin saatavilla halvemmalla kuin bensa.

    Silloin kun tuolla ajelin niin (noin v.2005-2009) niin ei ollut etanolia saatavilla niin yleisesti kuin nykyään, ja siksi ei sillä tullut tota "lääkittyä".
    Kyllähän sillä tuli ajeltua ja vähän totuttua tohon ominaisuuteen, ei siinä mitään. On se silti vähän tympeetä kun ei kyseessä ollut kuitenkaan mikään muu kuin katukone, niin tota asiaa tarvi ajatella.
    Ihan hyvin se kulki ja oli vääntävän oloinen paketti, olisko noin karkeesti arvioiden ollut n. 400hp?

    Sinänsä omana kommenttina vois vielä tostakin sanoa että SBC:lle tyypilliseen tapaan antoi huipputehonsa 38-asteen syttyennakolla, eli liian korkeaksi lipsahtanut dynaaminen ei vähentänyt ennakon tarvetta. Kaikenlaisia muita koneita mitä tullut säädeltyä ja ihmeteltyä, on toi Chevyn tarvitsema 38-astetta aika iso määrä, ja jostain syystä toi parhaan tehon max ennakko toistuu melko monenlaisessa kombinaatiossa, onko palotila sit niin pers...oonallinen että se aiheuttaa tuon ison ennakon tarpeen?
    Sillä tän mainitsin että myöhemmin ahtaessa SBC:tä tullut toi nakutus usein esiin, ja pidänkin sitä melko herkkänä nakuttajana verrattuna vaikka LS-sarjan koneisiin. Joo, ei niitä voi verrata, niiden ennakon tarve paljon pienempi niinkuin tottakai SBC:ssäkin ahdettuna.

    Vähän rönsyilee, sori siitä:D
     
  15. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Mun 383:n kanssa oikein kuumana kesäpäivänä, silloin harvoin kun niitä joskus on, ilmenee välillä pientä nakutusta, oon laittanu sen huonon bensan piikkiin.
    Koneesta niitä tietoja:
    Kannet: AFR 195cc (no.1034) 65cc palotila
    Nokka: COMP Cams Thumpr Hydraulic Roller Camshafts 08-601-8
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=217&sb=0

    puristussuhde 10.8, dynaamista en muista, mutta äkkiäkös sen joku laskee.
    sytytysennakko max 36-astetta, haettiin dynossa tolla arvolla parhaat vedot
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun Maxin Brodix-kantista dynoteltiin niin kokeiltiin aluksi sytkän vaikutusta 34-38 asteen alueella, ja erot oli niin pieniä, että loppuvedot ajettiin 34 asteella.
    Eikä tietysti ole järkevääkään mennä aivan äärirajoille, varsinkaan katuajeluun.
    Useissa katu-Sbc koneissa oon maksimiennakot jättäny 32-35 alueelle.

    Nakutuksen kannalta kuitenkin on oleellisempaa millä alueella sitä esiintyy ja mitä ennakot juuri sillä alueella on.

    Dyno ja katu on eri maailmat, erityisesti nakutukseen altistavien lämpötilojen suhteen.


    Viimeisin kokemus todella nakutusherkästä koneesta on eräästä open-chamber kantisesta 4V-Clevelandista.
    Siinä oli todella kapea alue jossa ei juuri nakutellut, mutta kulki kohtalaisesti. Jos meni hiemankin suuntaan tai toiseen, niin joko armoton kilinä tai tehot pois.
    Yhdessäkään sbc:ssä en ole törmännyt vastaavaan.
     
    TimoT tykkää tästä.
  17. Valtsi87

    Valtsi87 Gearhead

    Onko täällä porukalla E85 käyttökokemusta SBC koneessa? Itelle tulossa 400cid kone missä 12.85 rutut ja nykyisella nokalla DCR olis 9.88:1. Aika vähän tuntuu löytyvän mitään faktaa tai edes arvailua ton dynaamisen puristuksen osalta netistä.
    Kombinaatio on muuten seuraavanlainen;

    SHP lohko, 4.125" bore
    Scat 3.75" 4340 akseli
    Scat 6" H-veivit
    CP bc1200 männät -5cc
    AFR 210cc competition kannet 65cc palotilalla. Niistä tönärin reijet holkitettu ja saatu ajettua kanavasta niin se tönäriä kiertävä patti pois.
    xr286r solid roller nokka
    1.6 pro magnum keinut
    edel super victor imusarja
     
  18. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Meidän 383 SBC:ssä oli kanssa 34 ennakko dynossa paras, se oli AFR kansilla,
    Noi Edelcrapin kannet on melko heikon näköiset palotiloiltaan(kin), ei juuri eroa vanhosta saasterautakansista, ei ihme, että tarvii enemmän ennakkoa...
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tämän saman keskustelun sivulla 8 jo kehuskelinkin oman käyttöauton 406:sta jossa dynaamista 9.6 ja polttoaineena n. 70% E85 / 30% 95E.
    Vääntöä on tyhjäkäynniltä alkaen ja vetää varsin alhaalta ylivaihteellakin turbiinilukko kytkettynä nakuttelematta.

    Aikaisemmin sama kone (Edelin kansilla) toisella nokalla, dynaamista n. 8.9 ja 98E toimi myös ilman nakutteluongelmia. Tosin silloin kevyessä autossa löysällä turbiinilla ja tiheällä perällä, jotka varmasti auttoivat asiaa.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Isopalotilaiset Edelit on aivan erinäköiset kuin 64 cc, joissa juuri palotilan muoto on huomattavasti nykyaikaisemman näköinen.
    Vaikee sanoo onko sit jopa erilainen ennakon tarve näillä keskenään.
     

Kerro tästä muillekin!