Öljyn lämpötila-anturin sijoitus ja letkulähtöjen kierre?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pecu_83, 21.1.2018.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Mihin kannattaisi laittaa öljyn lämpötila-anturi? Öljypohjaan (esim öljyproppuun), lohkoon, vai esimerkiksi sovitteella öljynjäähdyttimelle lähtevän letkun väliin?

    Itsellä on kyseessä Chevyn gen6 BBC lohko, johon on tarkoitus jäähdytin ja lämpömittari asentaa.

    Kuvassa öljynsuodattimen vieressä näkyy jäähdyttäjän lähtö ja paluu liitännät, jotka on tällä hetkellä tulpattu, mutta mikä on ympyröity tulppa? Voiko siihen asentaa lämpöanturin? Toisaalta arveluttaa laittaa anturia mihinkään kanavaan, ettei se liikaa tukkisi sitä, kuitenkin oikein näyttääkseen se tarvitsisi virtausta ohitseen.

    [​IMG]

    Lohkon takapäässä yläosassa olevassa reiässä on tällä hetkellä öljynpaineen merkkivalon anturi ja lohkon etureunassa suodattimen puolella öljynpainemittarin anturi.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vesiproppu veikkaisin...ainakin SBC:ssa on, oletettavasti samalla kohtaa myös toisella puolen lohkoa proppu.

    Ö-lämpöanturin oikea paikka on öljypohjassa tai kuten mainitsitkin tyhjennyspropussa.
     
  3. jorkat

    jorkat Gearhead

    laita putkenpätkään öölijäähyn menon ja paluun välille. tuskin kauheasti enempää haittaa virtausta kuin tukitut yhteet...

    toki kuulamallinen jousiavusteinen anturi voi pilata öölikierron:eek:
     
  4. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Missäs se yleensä vakiona sijaitsee (niissä missä Ö-lämpö on)?

    Tuossa on niin kovin ohkanen proppu ja taitaa olla vielä millikierteellä niin en ole varma saako siihen adapteria. Jos ei saa proppuun niin en kyllä ala konetta nostamaan tuon takia.

    Tuossa öljysudin yläpuolella olis paikka mihin mulla sattuis oleen sopiva sovitekin o_O Voisikohan tuota käyttää?

    [​IMG]
     
  5. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Taidat puhua paineanturista? Minä olen asentamassa lämpöanturia.

    [​IMG]
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olisko tuo proppu tuossa putsarin päällä jollain 3/8 NPT jengalla ja anturissa on melkosella varmuudella 1/8 NPT, joten sellanen messinki adabteri 3/8 NPT -> 1/8 NPT propun tilalle ja sitten anturi siihen.
    Kierre tietysti selvitettävä mikä lohkossa on...tuo oli vaan veikkaus.

    Sillon anturin pohja koskettaa virtausta, mutta ei tuki kuitenkaan kanavaa...sillä tavalla meillä oli joskus kaverin viilatussa Kuplan koneessakin.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.1.2018
  7. jorkat

    jorkat Gearhead

    en puhunu. lämpöanturista puhuin tosissani ja alempana vittuilin totta puhuakseni
     
  8. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Juu, siihen reikään mulla sattu oleen tuollainen sopiva adapterikin valmiina, mietin lähinnä onko se sopiva paikka mitata öljynlämpöä. Kaverin M3 BMW:ssä on öljynlämpöanturi vakiona suodattimen jalassa, niin toi vois olla kans ihan ok.

    Täytyy vielä se öljyproppu ottaa auki ja katsoa mikä kierre siinä on. Todennäköisesti siihenkin saa tuollaisen samanlaisen väliin, mutta se ehkä tarvisi vähän kaulusta tiivistyäkseen. Jos siihen ei saa, niin sitten laitan tohon sudin päälle ja katson miten toimii.
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ok. En tajunnut heti.
     
    jorkat tykkää tästä.
  10. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Löysin sitten myös nämä alkuperäiset öljynjäähyn lähdöt, jotkat luulin jo hukanneeni.

    [​IMG]

    Osaakohan kukaan sanoa suoraan mikä kierre noissa mustissa pulikoissa on? Toi mikä lohkoon kiertyy on 3/8" npt, mutta tuota en tiedä mikä noissa putkiliittimissä on. Työntömitalla mitattuna 19,6mm on halkaisija kierteen päältä mitattuna. Tää kone on ollu vissiin -91 Suburbanissa.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mk6 lohko on 96-00 ;)
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Aika stydit putkilähdöt jos on 3/8 npt, sen kierteen ulkohalkaisija on karkeesti 5/8".
     
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    sähän voit käyttää ne "mustat pulikat" uudelleen välittämättä siitä mikä kierre niissä on
     
  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tää on valunumerosta tarkastettuna aftermarket gen6 lohko. Myyjä jolta koneen aikanaan hain kertoi että oli jenkeissä ollut 91 Subbarissa. Siksi ajattelin että noi lähdöt vois olla jostain sellaisesta.

    Näyttää vään stydiltä

    Joo, sillain olen teettänyt parit ohjaustehostimen letkut. Tähän mietin laittavani ihan vaan letkulähdöt ja letkun kiinni semmoisilla jykevillä klemmareilla, niin on helpompi tarvittaessa muutella letkujen reittejä tai jäähyn sijoitusta tms. jos letkut eivät ole kiinteän mittaiset. Lisäksi se mun jäähy on sellainen MAD MAX tyylinen jossa on vaan letkulähdöt :D

    Ton toisenhan voi korvata suoraan 1/2" hose barb to 3/8 npt nipalla, mutta tuo toinen missä on tuo "hattu" on pakko käyttää, että öljy kiertää oikein jäähyssä.

    Ja aina välillä unohtaa, että asioihin on usein helppo ratkaisu: http://m.motonet.fi/fi/tuote/786101/Kierrekampa-mmtuuma-kammat
    Täytyykin hakea kun nykyään vähän väliä tuntuu tarviivan.
     
    Muokattu: 23.1.2018
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    teetä niihin mustiin pulikoihin metalliset letkulähdöt!
     
  16. jorkat

    jorkat Gearhead

    näihin runttaat letkut klemmareilla kiinni!
     
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    onko selvä! hä?!
     
  18. jorkat

    jorkat Gearhead

    sitten voit laittaa tämänkaltaisia lämpöanturiyhteitä pitkin letkuja
    [​IMG]
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Haha. Mä nään tossa yhden ongelman...
     
  20. jorkat

    jorkat Gearhead

    "no juurikin se sun ongelma on ratkaistu sillä, että tuohon lejeerinkiin kiinnitetään kumiletkuja...

    kerrohan sun yhdestä ongelmastasi...

    niin katson pelikorteista sulle jonkun tuomion.
     

Kerro tästä muillekin!