300 m ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jenkkijussi, 21.1.2018.

  1. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    300 m ongelma. Kylmänä kaikki toimii normaalisti. Noin kolmenkymmenen kilometrin ajon jälkeen kun auto on lämmennyt normaaliin lämpötilaan, niin ensin airbagin valo vilkuttelee ja lopulta jää palamaan jatkuvasti, hieman tämän jälkeen nopeus- kierrosluku- ja lämpömittarit putoaa nollille ja samalla syttyy keltainen moottorin häiriövalo. Mittareiden toiminta palautuu ja häiriövalo sammuu muutaman kerran kunnes vika jää pysyvästi päälle. Airbagin valo palaa koko ajan. Auton jäähdyttyä, aluksi kaikki toimii taas normaalisti, kunnes sama toistuu.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tää on aika kaukaa haettu mut.. vaihda akku ja tarkasta laturin kunto.
     
  3. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Ei vaikuta että olisi sähkön puutetta. Unohtui mainita vikakoodit: P1684 ja P1687 . Ensimmäinen koodi kertoo, että akku on ollut irti mitä ei kuitenkaan ole tapahtunut. Toinen koodi kertoo, ilmeisesti yhteysongelmasta BCM.n ja mittariston välillä.
     
  4. Jsp

    Jsp Gearhead

    Juttua on ollu että jos on akku menny tai menossa niin aiheuttaa selittämättömiä sähkövikoja ilman syytä. Kuitenkin melko helppo tarkastaa kun laitat vaan multimittarin akkuun ja katot ekana tyhjäkäynnillä kaikki sähköjutut kiinni ja sit kaikki sähköjutut päälle kuten ilmastoinnit ja valot yms.. Jos tulee hirmu iso heitto niin voi olla että akku ei ota enää vastaan virtaa tai sit että on laturi menny.

    Mut voi olla niitä esson baari juttuja. Noista uusista autoista ota oikein selvää kun alkaa olla enemmän tietokonetta kun mulla tässä pöydällä.
     
  5. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Jännittetä mittailtu, eikä ongelmia siellä suunnalla.
     
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Sen enempää ko. kulkinetta tuntematta tsekkaisin seuraavat: maaviat, piuha liitokset, sulaketaulun pohja, jne... saattaa olla myös joku juotosvika, hapettuma jossain boxissa, mittaristossa ynm.
    Hankala vika paikallistaa kun ei oo kokoaikaa päällä.

    Ootko kokeillu googlella tuota vikakoodia+300m jos jollain vastaavaa vikaa ollu.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Virtalukon pohja kun sökö se tekee samoin, sytyttää valoja ja mittaristot pimenee.
    Yleinen vikapaikka noissa, auttaako avaimen renkuttelu asiaan?
     
  8. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Muokattu: 21.1.2018
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tuolla allaolevassa linkissä keskustelua aivan samasta ongelmasta, 300M on sama auto käytännössä, jos englanti siis taipuu. Ongelma ratkaistu vaihtamalla ECM ja PCM, siis jos muuta ratkaisua ei löydy.
    Mittaristoa en jaksa epäillä, ei näissä ole siinä ollut ongelmia ja rakenne on myös sellainen ettei voi olla löysiä liittimiä tms kun tässä liittimet on kiinteästi autossa kiinni. Se mittaristo on pirullinen irroittaa juuri tän vuoksi koska istuu niissä liittimissään kovin kiinni.
    Jos automaatti-ilmastoinnilla voi yrittää irroittaa sen liittimet ja katsoa vaikuttaako mitenkään.

    http://www.dodgeintrepid.net/18-gen...98-es-pci-bus-problems-p1698-p1695-p1687.html
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ääni virtalukonpohjalle...
     
  11. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Koodi ilmeisesti virta katkos ja toinen väylä katkos,vaikka ne on yleensä u-alkuisia koodeja.. Akku,liittimet,johtosarja,boxissa tinaus ym.. On vaihoehtoja mistä ettiä.. Mut kun tulee lämmetessä,ni jonkun boxin tinaus tekee sen. Mittaristo tms boxi. Voi olla iha mikä vaa etu-ja taka-puskurin välillä...
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tuo P1684 tulee aina jos on joku muukin koodi olemassa, en sitä noteeraisi ollenkaan.
    P1687 taas viittaa katkokseen mittariston ja PCM tai ECM- välillä, joka voi sitten olla melkein mitä tahansa.
    Mittaristo epätodennäköinen muttei mahdoton, virtalukon pohja mahdollinen , liitinvika PCM/ECM tai jompikumpi sökö tai ihan maavikaakin. Mahdollinen on myös se atuomaatti-ilmastoinnin piirilevy mutta sen voi eliminoida ottamalla sen liittimen irti.

    Ettei tuossa hirveästi jää mitä tutkia oikein.
    Vielä voisi lisätä jos alkuperäiseen soittimeen on jotain tehty, sen johdotus. Jollei siihen ole koskettu voi senkin jättää pois laskuista.

    Jos homma ajautuu ECM tai PCM- ongelmaan ne täytyy hommata samasta autosta kummatkin, muuten ei saa enään käymään. Tai hommata valmiiksi ohjelmoitu ECM.
     
    Muokattu: 22.1.2018
  13. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Mittaristo oli eilen irti, ja sieltä tutkittiin mahdollisia huonoja juotoksia. Joitakin juotoksia kolvailtiin. Parinkymmenen kilometrin koeajolenkillä ei mitään häikkää. Illalla myöhemmin matkalla Kouvolasta Helsinkiin oireet palasivat entisenlaisina kehä kolmosella. Täytyy jatkaa tutkintaa.
     
  14. autoilija

    autoilija Gearhead

    Virtalukon pohjan pettäessä pitäisi, muttei välttämättä pysähtyä myös lämmityslaite, ja ikkunoiden toiminta.
    Pelkän BCM- vaihto voi olla ongelmallinen sekin ;

    NOTE: The Remote Keyless Entry (RKE) module is
    attached to the BCM with three screws. This must
    be transferred (if equipped) to the new BCM.
    NOTE: If the BCM is replaced, the Vehicle Theft /
    Security System (VTSS (if equipped) must be
    enabled in the new BCM via the DRB lll scan tool
    in order to start the vehicle.

    https://www.manualslib.com/manual/804764/Chrysler-300m.html?page=251#manual
     
  15. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Kaikenlaista tutkittu ja mietitty, mutta vika on nyt poistettu. Vaihdettiin mittaristo, ja kas kummaa kaikki toimii. Nyt sitten uusia ongelmia, liekö vesipumppu antautumassa koska tiputtelee vähän jäähdytysnestettä jostain koneen etupäästä.
     
  16. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Eli mittaristossa tinaus vika.Tai joku komponentti kikkare viallinen,ei tykkää lämmöstä.
    Eikös bensa kutoset vuoda nesteet ensin öljyn sekaan,jos pumppu menee.....?
     
  17. tha022

    tha022 Gearhead

    Mulla kyseisen ilmiön aiheutti laturi.
    Ohjaustehostimen säiliö kyllästi laturin nesteellä ja koelauta sekoili vaikka ja mitä.
    Kyseessä 2.7 koneella 300m
     
  18. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Ymmärrykseni mukaan jos vesipumpulla vuotoa, niin se vuotaa jakopään koteloon eikä pååse oljyn sekaan.
     
  19. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    2.7 koneessa vesipumppu saattaa vuotaa suoraan öljyn sekaan jos se vuotoreikä ulos pumpulta on tukkeutunut. 3.5 koneessa ei oo tätä ongelmaa.
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Hyvä että selvisi. Aika harvoin näissä on mittarivikoja ollut, mut näköjään sama vaiva edelleenkin joissakin yksilöissä. Tinaukset antaa periksi ja näissä se mittariston toimimattomuus tekee kaikenlaisia vikoja.

    Niinkauan kuin vesipumppu tiputtaa nestettä ulos, ei hätää oli kone sitten 3.5 tai 2.7. Tai sitten jäähdyttäjä.
    2.7- koneen jakopää, ketjuineen kaikkineen, vesipumppuineen suositellaan vaihdettavan 180tkm välein.
     

Kerro tästä muillekin!