1988 Chevrolet c1500 305 tbi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Markokou...., 6.4.2017.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuo sun auto tuli mulle vaihdossa viime talvena ja viikon päästä siitä vaihdoin sen nykyiseen pickuppiini. Säikähdin itsekin noita sähkö-virityksiä ja veikkaan Euroharrastajaa joka on "erehtynyt" amerikkalaisiin ja ruvennut korjaamaan vikoja joita ei ole. Kaverilla olisi ollut kesällä myydä pyyhkijän moottori piuhoineen ja töötin painike...

    - Jani -
     
  2. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Eiköhän toi tosta selvii kun ehtii tutkiin.
    On kyl uus ratti ja töötti,eno vaihtanu kun ulosvetäjä puuttuu tai oikeestaan tuumaset pultit mitkä sais sinne ruuvattua.Voi olla että lähtee kun tempasee,pitää koittaa.
    Oli kiva käydä ajelulla kun pukkas lämintä ohjaamoon:D
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Yleensä lähtee kyllä kun ottaa tukevan otteen ratista ja kiskoo nitkuttamalla :D
    Tietysti jos sen on joku mentula sinne väkisin kiristelly ni voihan se olla kovassakin mutta itellä ainakin on irronnu aina ihan ilman ulosvedintä ;)
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Nopsaan sen ulosvetäjän valmistaa lattateräksen palasesta. Poraa reijät oikeisiin paikkoihin ja etsii ruuvit millä kiinnittää latan rattiin.
    Tärkeää on kiinnittää ulosvedin tukevasti rattiin (ruuvit riittävän syvälle)
    Sitten vaan rattiakselin kohdalla olevaa ruuvia ja mutteria vääntää ja naps.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika usein lähtee, kun pistää polvet tukevasti ratin alle jänkään ulospäin ja napauttaa akselin päähän jätettyyn mutteriin kevyesti, mutta terävästi. Takomaan ei saa alkaa, erityiseen tilttirattiakseli ottaa helposti itteensä. Toki se ulosvetäjä on oikein konsti.
     
  6. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Ei oo tiltti ratti,eikä lähe irti vetäjää.
    Valoilta virta ryöstetty töötille,violetti vaihtuu keltaiseksi kojetaulun sisällä.
    [​IMG]
    Ei sit ollut minkäänlaista kampaa,mistä olis pinnejä kattelut:mad:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Löyty virityksiä ja vaihdenäytön laiton isomilla prikoilla kiinni kun joku oli korvat katkonut:mad:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sähköjen tutkiminen jatkuu ja koitan metsästää pinniä tonne mittariston taa jos hyvällä tuurilla löytys sopiva.Saa tarjota jos olis ainakin 1,5,6 pinnit kiinni tai enempikin saa olla,katkotaan sit;)
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vanhat muoviosat ovat hauraita ja hajoaa helposti...ne valokatkasijan kiinnitykset pettävät myös helposti siitä kehyksestä.

    Tuskimpa nopeusmittaria on kovin monessa autossa kalibroitu uudelleen tässä maassa...käytännössähän se on eräänlainen "silta" niiden haluttujen pinnien (2, 3, 4 ja 7 ) ja 8-pinnin välillä.
    Tekee sen "Chipin" itse sopivasta materiaalista, jotain paperiliittimiä yhteen juottamalla ja vaikka kuumaliimaa päälle, niin siitä syntyy tarvittava "Chip"...veikkaan että toimii, en oikein usko että siellä "kamman" sisällä varsinaisesti on mitään.
    Ensin tietysti irrotettava ne orkkis "fuset" piirilevyltä...nekin irrottaa tai katkasee vaikka toisesta päästä aluksi siten että voi juottaa helposti takasin jos tulee ongelmia.

    Kannattaa vaihtaa samalla ne polttimot mittaristoon, 3W normi lasikanta, ei saa laittaa 5W.
     
    Muokattu: 28.1.2018
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sain kaivettettua vanhan koneen kovalevyltä jonkun aikaa sitten kuvat ja löysin ne tuossa kun rupesi taas kiusaamaan asia...

    Jos sinne piirilevyn taakse virittelee sen DIP-kytkinrivan, niin lopputuloksen tulisi näyttää jokseenkin tältä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mitään takuita ei ole että tuo viritys toimii tai kuinka montaa erilaista piirilevyä on olemassa, mahdollisesti useita erilaisia...kaikissa ei ole välttämättä ollenkaan paikkaa DIP-kytkimelle, mutta tuossa sellainen on ollut jostain syystä jo valmiina.
    Jos joku haluaa kokeilla tuota, niin ihan omalla vastuulla...

    Kyseinen mittaristo ei toiminut 1991 autossa, koska tuon ison riviliittimen pinnijärjestys on erilainen. Merkkivalotkin osin aivan eripaikoissa ja 1991 on mm. kierroslukutieto mittaristolle (-91 SS 454) josta syystä auto ei edes käynnistynyt...mittaristo lienee kuulunut 88 - 89 autoon, mutta en muista enää tarkemmin, aikaakin on mennyt jo kymmenisen vuotta.
    Piirilevyssä oli myös pahaa hapettumaa ja katkoksia reunassa (maanut joskus vedessä ? ), jonka puhdistusyritys lopulta pilasi piirilevyn, huono kohta näkyy kuva 3. vasen yläkulma :odcry:
     
  9. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Kiitos.Tutkitaan ennenko hutkitaan.Kyl tää jotenkin selvitetään:D
     
  10. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Tei paperiliittimestä kamman,vielä tinata noi keskimäiset piikit kiinni.Sit olis 1,5,6 ja 8maa kytketty.:D
    [​IMG]
    Oli kaikki polttimot mittaristossa ehjiä.Simpeli purettava mittaristo jos tarvii.
    Ylimääräsiä johtoja karsinu kojelaudan sisältä.
    Huomen mittaan rattiakselin alapäästä,tuleeko siihen virtaa siitä pyyhkiän hitaasta nopeudesta.Jos ei niin sit varmuudella katkasia rikki.
    Pikkuhiljaa hommia,välillä kokeillen nouseeko mistään savu.:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Komeaa meininkiä
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Just tota meinasin...kannattaa tehdä tosta aika matala, koska mittaristo tulee ihan kiinni sinne koelautaa vasten missä liitinkin on...päällystää vielä vaikka kuumaliimalla.
    Muista eliminoida ne "factory fuset" jollakin tapaa sieltä piirilevyn toiselta puolen...ota vaikka toisesta päästä irti ja väännä ylös...helppo kolvata tarvittaessa takaskin.
     
  13. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Joo helppo madaltaa tinauksen jälkeen,pätkii vaan.
    Tosta noi vihreet pötkylät toisesta päästä poikki?
    Jätänkö ne 1,5,6 pötköt ehjäksi mihin toi kampakin tulee?
    [​IMG]
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rapsi ne alkuperäset vaan kokonaan pois, ei niillä enää ole ku haittavaikutus. Sotkee vaan tulevaisuudessa, jos tarvii uusiks tehdä.
     
  15. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Ei auttanut kammat eikä pätkimiset,ei toimi nopeus oikein:mad: 60 näyttää jotain 46-48
    Misäköhän vika,mittaristo vielä vai jotain muuta:rolleyes:
    Renkaat ja perä oikein,kuis laatikko jos ei okkaan alkuperänen?
    Eikä tuu pyyhkiän hitaaseen johtoon virtaa rattiakselin liittimestäkään,eli katkaisin rikki.
    Ylimääräsiä johtoja raksinu ja lisää saa poistella kun siivoon johdotuksia.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muuttuko se näyttämä mitenkään?
    Se kampa on pysyvän asetuksen polttamiseen orkkis "fuseihin"(siis uuteen mittariin). Jatkomuutokset pitää tehdä niihin fuseihin, kaikki ensin poikki, ja sit oikeat yhdistetään (tai jos on joku oikea kohta yhdessä, niin sitä ei tartte katkasta). Jos nyt oon kartalla tosta systeemistä.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Laatikolla ei ole väliä...VSS anturi on sama.

    Mietin tuossa että siinähän täytyy olla ajatusvirhe...kun aluksi on 7 pinniä ja niistä katkotaan 1, 5 ja 6...niin jäljelle jää 2, 3, 4 ja 7 eli ne on kytketty, ja pinnit 1, 5 ja 6 katkotaan pois...sinulla on nyt peilikuva siitä "kammasta"...oikea rivi on 2, 3, 4 ja 7.

    Mun virhe, katsoin vain taulukkoa ja että 1 on päällä ja 0 auki...se tarkottaakin katkottavia pinnejä, ei jääviä :odconfused:

    Lainaus ohjeesta :

    9. Plug the programmer plug 25085515 into the inst. cluster (The new one, dude!)
    and hook the two wires to the battery terminals of the truck.
    Expect a big spark, because you are blowing out the factory fuses
    that program the speedometer.
    Wear safety glasses.

    10. Get one of the program chips 25084374 and
    break out
    the pins in the following order. With the point of the chip pointing down,
    break out pins 1, 5, and 6.
    Pin 1 is at the top or blunt end.
    This is the correct calibration for the 90 454SS using the 3.73:1 gear ratio
    Plug the chip in the hole in the rear of the new cluster
    with the arrow pointing toward the arrow shaped hole end.


    "Katko pinnit seuraavassa järjestyksessä. Chip:n kärjen osoittaessa alas, katko pinnit 1, 5 ja 6.
    Pinni 1 on ylhäällä, tylpässä päässä."


    Edellä mainitussa tehtiin mittariston kalibrointi SS454:n jossa sama 3.73:1 välitys...

    Kuvasta 20 näkyy että pinni 1 tylpässä päässä eli ylhäällä ja pinni 8 nuolenmuotoisessa päässä eli alhaalla...mittariston taustalevyn reikä myös nuolenmuotoinen, kuvassa 21 kerrotaan myös mikä mikin pinnin numero on...varmista että tulee oikein päin.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.1.2018
  18. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Kiitos korjauksesta.Teen uuden kamman ja koitan sitten uudestaan:D
     
    wilburi ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ny minusta kannattas se kamman kanssa ollenkaan touhuta, kun se on ihan uutta mittaria varten.
    Raksii ne orkkisfuset sieltä pois kokonaan, ja siltaa ne kohdat, mitkä kuuluu olla yhdesä.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossa kalbrointiohjeessa lukee että ohjelmointikampa pitää kytkeä max 10 kertaa??? Eikö muutos tule voimaan ennen kuin se on asennettu ja irroitettu useamman kerran vai mitä tuo meinaa?
    :rolleyes:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!