four linkkien teko ja mitoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja paavo, 6.7.2005.

  1. paavo

    paavo 1st gear

    Löytyykö sivustoa mista saisi kuvia ja mittoja linkkien tekoon jotta tulis kerralla toimiva.
    Autona 30 luvun foortti.
     
  2. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Tee säädettävät. Nyrkkisääntönä: ylempi about vaakasuoraan, alempi
    hieman etupää ylös niin että linkkien oletetut jatkot leikkaavat suunnilleen auton painopisteen kohdalla. Kiihdytysautoissa linkit pelaa (säädetään) niin, että kun takakumi vääntää autoa eteenpäin, perän pinjoni pyrkii ylös. Nyt ylempi linkki kiskoo keulaa ylös (=painaa perää alas) ja alempi linkki työntää vaunua eteenpäin. Vakoile kiihdyttimistä kuinka molemmille linkeille on tehty useita kiinnitysreikiä joilla asentoa voi säätää. Lisäksi linkkien pituus on hyvä
    olla säädettävissä (vrt. raidetangon pää). Huomioi myös poikittaistuen (panhard) kiinnityspaikat ja sillekin pari eri versiota, riippuen jousituksen korkeudesta ja jäykkyydestä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja sit semmonenkin juttu että jos auto tulee kilpiin niin katsastuksessa vaativat että linkit on joko tehdasvalmisteiset tai että niistä on kaikki lujuuslaskelmat yms. paperit. Eli siihen nähden esim. noi gremlinin linkittämät streetrodpartsin nelilinkit on hyvinkin edullinen ja helppo vaihtoehto ellei sulla oo jo valmiiks olemassa noita laskelmia.
     
  5. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Se geometria on mahdollista laskea tarkastikin, mutta jos et kilpa-autoa rakenna niin karkeampikin hahmottelu riittää. Koulussahan nuo asiat on opetettu.
     
  6. VesQ

    VesQ 1st gear

    Niin kuin tuossa yllä jo tulikin niin niiden linkkien tosiaan pitää kiihdyttäessä painaa akselia alaspäin eli nostaa perää ylös. Eli niin että linkkien etupää on alempana kuin takapää

    Ihmettelen suuresti kuin melkee joka paikassa missä on ollut linkki-asiaa niin suurin osa porukasta on aivan metsässä juuri tuon suhteen että kumpaan suuntaan sen akselin kuuluu liikkua

    Esim lähes kaikissa kiihdytyspeleissä perä nousee lähdössä vaikka se näyttää että laskisi koska keulan nousu hämää, mutta kun tarkasti seuraa takarenkaan ja lokarinkaaren väliä niin se perä tosiaan nousee
     
    GBS tykkää tästä.
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    ladderi on hyvä esimerkki painon siirosta. linkeissä ala tukivarsi tulisi olla mahdollisimman pararel eli suora (kestävyyden kannalta) ja ylätukivarrella painon jakauma (leikkaus). parhaitn toimii suomen eri katu/rata olosuhteissa vaapuva auto eli jousitus sopivan löysälle. olen samaa mieltä osta valmis setti niin pääset vähemmällä. :wink:
     
  8. lake ender

    lake ender Gearhead

  9. el vivados

    el vivados 1st gear

    löytyisköhän kuvia jostakin projekteista taikka mistä vaan missä näkyy linkin kiinitys jutut kunnolla..?ja takakopan apurongon juttuja,,jos nyt kukaan tietää mitä meinaan,elikkä sitä mihin perä kiinitettään ja ja koko systeemistä lähinnä..elikkä joopa joo,,enää itekkään tiedä mistä puhun,mutta toivottvasti joku sentään..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Selittäkääs toi nelilinkkien toimintaperiaate, eli mikä hyöty niistä on, ja mihin niitä saa nykyisin asentaa?
     
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Lainaan vanhaa aihetta. Autossa tämän tyyppinen takatuenta: http://www.sarkiesparkingspace.co.uk/images/rearsuspension.jpg

    Vierasmerkkisen akselin vaihdon yhteydessä noi ylemmät varret pitäis korvata korin suuntaisesti suorilla varsilla. Auton omat alatukivarret saa jäädä, niiden pituus 450mm, ylävarsiksi hommattu Volvon putkitukivarret joiden pituus 400mm. Kuinka pelittää jos ylätukivarsi on ton verran lyhkäsempi? Ylätukivarsien korvat tulee perään 16cm per puoli kapeammalle kuin alatukivarsien. Panhardi luonnollisesti asennetaan. Ajoasennossa alatukivarren kulma 1-2 astetta etupää ylempänä, paljonko olis hyvä laittaa kulmaa ylätukivarrelle että pelaa? Katuauto kyseessä.
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Eilen heppasin akseliin säädettävät ylätukivarrenkorvat, olisiko ylävarren silmän etäisyys putken pinnasta hyvä olla samas kuin alavarren? Alavarren silmä 6,5cm putkesta, ylävarsi tällä hetkellä 6cm, mahdollisuus laittaa n. 4,5cm tai 7,5cm. Jos vois laittaa alimpaan kohtaan niin jäis takapenkin alle paremmin tilaa korikorvakkeille. Kellään ajatuksia tai mielipiteitä?
     
  13. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

  14. GBS

    GBS 3rd gear

    Oli aikanaan Crossiautossa n. 750mm pitkät tangot ja alatanko ajoasennossa suorassa ja ylätanko vinossa kuten kuvissa aiemmin drag race käyttöön kuvattu. Leikkauspiste oli suunnilleen oven etureunan tasolla. Siinä toimi aika ok. Toki kaikki rakennetut autot on yksilöitä.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Noissa nelilinkeissä verraten tohon fairanen pikkukuvaan on, että jos varret ei ole V muodossa joko akselin alla tai päällä auto vaatii panhard tangon

    Jotkut muuttaa nelilinkkejä V muotoon, että pääsee eroon perää vemputtavasta panhard tangosta

    Ja jos pelkän akselin vaihtaa ja ajogeometria on hyvä noilla orkkistangoilla, niin miksei niille laita korvia siihen uuteen akseliin?



    En muistista uskalla sano kumminpäin, mutta ralliautoissa linkkien korinpuolen kohtia muuttamalla saadaan joko perä irti tai ottamaan kiinni

    Hyvä esimerkki on yks ralliauto jossa linkit jäi väärin, mutkassa pienempää peräajateltuun luisuun, sitä luisua ei vaan koskaan tullut ja 2 viikkoa sitten maalattu auto trailerilta autorobottiin
    Edestä ehjä, mutta luminen, takapää kärsi pykälää enemmän kun pyöri auratulla tiellä
     
  16. jorkat

    jorkat Gearhead

    miks kaikki ei käytä niitä parhaita linkkimittoja ja ole voittajia kaikki?
     
    pptalo tykkää tästä.
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Auton alkuperäisessä akselissa ylävarren korvat on murikan valussa eli alkuperäisten tankojen käyttö ei mahdollista. Joo, pystyis varmaan jollain valupuikolla klimppaamaan uuteenkin perään mut ku toi orkkis tuenta on muutenkin perseestä niin en sitä tee. Noi volvon varret on sen takia et ne kelpaa leimalla, omavalmistevarsia ei hyväksytä jos ei oo jonku puljun valmistustodistusta. Ylävarren korikorvakkeista olis tarkotus tehdä säädettävät. Sen takia täällä kyselen noista mitoista ja kulmista ettei toi menis vielä huonommaksi kuin alkuperäinen. Mitä on porukka mieltä, käytänkö noita 40cm pitkiä ylävarsia vai ettinkö jostain 5cm pidemmät? Ja voiko ton ylävarren silmän laittaa lähemmäks akselia kuin alavarren? Perässä ylä/alakorvat hitsattu samaan linjaan putkeen nähden.
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Linkkejä myös suunnitellu, mutta konttorilla sanoivat ettei toukokuusta lähtien saa tukivarsia itte hitsailla. Mutta kuinka on esim ebaysta ostettu setti? Toki kiinnikkeet joutuu hitsaa askeliin...
     
  19. Ei kai ostopaikalla ole väliä, kunhan setti asiallinen ja tehdastekoinen.
     
  20. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei ole mutta tarviiko ne jotain lappuja. Nuo halvat saatta olla heikompia kun itsetehdyt. Tietenki riippuen tekijästä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!