Dodge Intrepid ES -99

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Jza, 21.7.2003.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Päivitetäänpä vähän kun moni on epäillyt että mitenhän tuossa käy. Ihan hyvin on mennyt pikkuviat alkaa olemaan ihan hyvällä mallilla ja jouluaikaan tein ruostesuojauksen, eli muutama pikku hitsattava kohta oli ja aikaisempien tunaajien kiveniskumassalla :eek: peittämää pintaruostetta alustassa vähän enemmän kuin oletin. Rapsuttelin ne esiin ja hapottelin ja happomaalailin ruosteet ja lopuksi massailin ja suojailin kotelot pellavaöljyllä ja kotelosuojalla.

    Rengasmelukin, joka muutoin on yllättävän kova tässä - väheni. Etummaisen rikkiruostuneen äänenvaimentimen jouduin vaihtamaan ja samalla tuli sitten putkisto puhdistettua ja hapotettua/sinkitettyä muilta osin.

    Muutoin kyllä toimii ihan hyvin, olen ajellut tällä sisäänajona työajoa pitkiä matkoja, polttoainekulutus näyttää nyt asettuneen 8.7L/100km kohdalle.

    Rovaniemen purkaamolta hain nippeliosia ja yhden oventiivisteen josta sain jatkopätkät joilla sai sitten kaikkien ovien kutistuneet tiivisteet taas riittävän pitkiksi niin suhinatkin loppui. Muoviosien natinatkin olen saanut korjailtua, vielä on kojetaulun alla jotain irti rämisemässä, mutta se lienee myös aikaisemman sepittäjän tekosia. Kesällä sitten.

    Nyt kun tuo näyttää ihan toimivalta, niin seuraavaksi voisikin vaihtaa iskarit kun näkyy täydelliset tolpat jousineen tukikumeineen yms. joka nurkkaan löytyvät noin yht. 300 taalalla jenkeistä. Jossain vaiheessa sitten jakopään vaihto.
    Tykkään autosta ja erottuu massasta.
     
    Muokattu: 23.1.2018
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ihmettelen että olet joutunut hitsaamaan sitä?
    Mitä minulla ollut näitä ei koskaan ole joutunut kuin ihmettelemään pohjan maaleja, eivät nämä yleensä pohjastaan ruostu. Ovien alareunat kyllä ruostuvat, muttei hitsata ole tarvinnut koskaan yhtäkään. 2000 luvun alusta ollut LH- korisia ja nytkin 17 vuotta vanha 300m käytössä, ei varmasti tarvitse hitsailla ikinä.
    Voi olla tietty kun kaikki on ollut tuontiautoja että se vaikuttaa asiaan. Tämä nykyinenkin on kuitenkin ollut suomen teillä jo toistakymmentä vuotta eikä ole minkäänlaisia lisämassauksia tehty, edellinen tuli suoraan sveitsistä viron kautta ja oli kuin uusi pohjastaan. Sitä edellinen tuli taas jenkeistä muuttoautona eikä koko sen elinkaaren aikana jota sitä täällä ajoin eli luokkaa 10 vuotta, ollut edes alkavaa ruostetta.

    Ei edes pakoputken osaakaan ole koskaan tarvinnut uusia, alkuperäisosilla on aina menty.
    Takaiskarit taitaa joutua ensimmäisiksi vaihtamaan näissä, eteen en ole koskaan.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tämä on alustan pintaruosteesta ja etupöntön ruostumistyylistä päätellen ilmeisesti seisonut käyttämättömänä kosteassa säilössä pitkiä aikoja suolatieajelujen jälkeen. Joku virontuontihistoria tälläkin on, en tiedä millaisessa käytössä on ollut sitä ennen. Joku kolarikorjauskin puskuriin muovihitsaamalla tehty, olisko siinä vaiheessa ollut seisokissa. Mutta oli se ruosteiden päälle ruiskutettu kiveniskusuoja kyllä tappotuomio autolle jos sen olisi sinne jättänyt, sehän kerää ja säilöö kaiken kosteuden sinne ruosteeseen.
    Yritin ainakin pysäyttää tuon ruostepeikon tai hidastaa sen etenemistä ja nyt se on ihan hyvällä mallilla, pitää vaan jaksaa suojailla sitä vuosittain ennen talvea.

    Mulle ilmeisesti päätyy nuo ruostuneet LH:t, siihen 94:seen tein uudet helmat lähes kokonaan, mutta se onkin Suomi/Venäjä auto historialtaan.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ilmeisesti sitten joko sulla huonoa tuuria, tai sitten minulla ollut hyvää tuuria. Olen ollut aina siinä uskossa että nämä ei ruostu. En ole juuri koskaan edes alle vilkaissut, kun tietää että se on kuitenkin uudenveroinen. No jos vielä tulee joskus näitä hommattua täytyy varmaan pitää tämäkin mielessä.
    Hyviä pelehäjän nämä ovat kaikinpuolin ja muotoilukin miellyttää silmää vielä 2018. Tilaa on ja varusteita ainakin riittävästi. Itsellä vielä navilla,kattoluukulla ja kauko-ohjattava eber. Saa autoa paljon tähän rahaan mitä nämä maksaa. Helppo korjatakin, jollei sitten konehuoneessa joudu jotain tekemään kun ei ole tilaa tai sähköt ala sekoilemaan. Alusta yksinkertainen korjata ja osat edullisia, kun tilaa ulkomailta. Mulla vielä tämä maailman surkein 2.7- kone, käy kuin kello. Vähän se on kyllä hengetön että kaipaa sen 3.5 -koneisen, mutta kerkeää tuollakin pois jaloista.
    Viimeksi oli New Yorker, ja surrasin sen mittariin yli 300tkm, ja meni uudelle omistajalleen, imusarjan tiiviste meni, bensapumppu ja nokan tunnistin. Muuten ei ikinä mitään ongelmaa.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla oli aikoinaan uusi 2003 vuosimallin Sebring 2,7 koneella, siinä se tuntui oikein tehokkaalta. Sitten seuraava oli 300C samalla moottorilla, siinä se tuntui turhan pieneltä.
    Tämä on nyt 3,2:lla mutta tuo ei oikein sovi yhteen laatikon ohjauksen kanssa, tuntuu että ilman autostickillä pienemmälle vaihtamista ei oikein ohitusvoimaa löydy kun loota ei halua vaihtaa pienelle ennenkuin reilulla kaasulla. Tai sitten olen vaan tottunut ajamaan liian kevyellä kaasulla.
    New Yorker on sillä vanhemmalla 3,5 koneella, siinä kone ja loota toimii hyvin keskenään vaikka on ilman autostickkiä.

    Onko sulla kokemusta, kannattaako tuohon uudempaan 3,2/3,5 moottoriin vaihtaa vesipumppu ja ne jotkut etupään tiivisteet jota settinä tarjotaan aina kun jakopään vaihtaa?
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eihän tuo uudempi 3.5 poikkea jakopäästään juurikaan vanhempaan, kuin että jos hihna pamahtaa niin kone on sitten entinen. Vanhempi oli vapaastipyörivä.
    3.2 koneesta en tiedä mitään. Jos se samanlainen on niin ehdottomasti vaihdettava hihnan kanssa kiristin ja vesipumppu. Stefoja en lähtisi vaihtelemaan jollei ne vuoda.

    Mulla on vanhemmasta 3.5- koneesta joka oli Concorden keulilla hajonnut kummatkin, vesipumppu hirttänyt kiinni ja kiristin hajonnut kappaleiksi.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ja mulla alkoi 3.5 motista pumppu lorottelemaan vettä solkenaan ennen aikojaan, vaikka se kuittien mukaan oli edellisessä remminvaihdossa kuittien mukaan vaihdettu, et pumppu vaihtoon vaan.
     
  8. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla vanhemman mallin 3.5 kone vuoti alleen,vaikka vesipumppu vaihdettu.Vesipumpun ja lohkon välissä on eräänlainen apurunko ja siellä kolme O-rengasta kanavien ympärillä,oisko tuossa samaa vikaa,O-renkaat sai ihan Autokeskuksen marmoritiskiltä,maksoivat jotain parikymppiä.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kiitos, hyviä tietoja.
    Tuohon vanhempaan 3.5 koneeseen hihnan aikoinaan turhan kannentiivisterempan yhteydessä muistaakseni vaihdoin. Ja sehän tosiaan on vapaastipyörivä toisin kuin tämä uudempi. Vesipumppuongemia niissäkkään kahdessa moottorissa mitä mulla oli, ei ollut. Vaihdoin autoon moottorin kun vitossylinterin vesiongelma ei ikinä selvinnyt.
    Taitaa olla parasta vaihtaa koko setti niitä näkyy olevan myynnissä tiivisteineen ja o-renkaineen.

    Tämä 3,2 on sama kone kuin 3,5 mutta joko isku on lyhyempi tai poraus pienempi. En kyllä ymmärrä miksi nuo molemmat on olleet samaanaikaan valinnaisina.
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Siinä apurungon takana on 3 O-rengasta. Mutta niiden vaihtamiseen saa kaiketi purkaa koko moottorin etupään. Ei niitä vaihdeta jolleivat ne vuoda, ja harvemmin ne vuotavat, tai siis nyt kuulin ensimmäistä kertaa että ne olisivat vuotaneet jossain. Voisin kuvitella että niiden rikkoontumiseen on ollut joku syy-yhteys.
     
  11. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Joutuu purkamaan aika paljon koneen etupäätä,mutta ei paha rasti.Ihan ne oli ehjät,mutta kovettuneet.Uudet O-Renkaat ja vähän tiiviste mössöä,ei ole vuotanut sen jälkeen.Voi vaikuttaa asiaan että tuo auto on aika vähällä käytöllä ollut viime vuodet.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kiitti, tuo oli hyvä tieto. Voi ainakin henkisesti varautua asiaan.
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    En lähtisi vaihtamaan, kun eivät ole yleinen ongelma. Mutta kaikki uusimalla tietenkin tulee varmuudella hyvä.
    Samalla ajatusmaailmalla myös kaikki muutkin tiivisteet kannattaa vaihtaa, kannentiivisteistä lähtien, ihan vaan varmuuden vuoksi.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Juu kyllä minullakin on ollut kanta yleensä että ehjää ei kannata korjata jos ei ole varsinainen suunnittelu- tai materiaalivika joka on tiedossa. Huoltojen yhteydessä uusittavat kulutusosat on toki erikseen.

    Tuo noissa käytetyissä autoissa usein on tympeää että huoltohistoria heitetään roskiin myyntivaiheessa. Mutta se oli kyllä tässä mielestäni huomioitu hintaa laskevana tekijänä, oli senverran edullinen että otin riskin.
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Nämä on niin pelottavia laitteita että saa edullisesti. Vielä vuonna 2018 ovat useille korjaamoille ylivoimaisia vaikka 20- vuotta vanhoja ovat jo. Korjauttaminen maksaa summia että viat jää korjaamati ja monet hävittävät pois käsistä.
    Jonkunlaista perehtymistä nämä kyllä vaatii kun näille poluille lähtee. Ei ole mikään maailman helpoin merkki, eikä malli jos ongelmia tulee.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noin itsekin oletin, myyjällä oli senverran kiire myydä.
    Tässä meidän vehkeessä ei ole lukkitumattomia jarruja eikä sutimisenestoa, se vähän yllätti. Eikä ajonopeuden mukaan tehostuvaa ohjaustehostinta. En olisi noita pelännyt, toimi ne siinä '94:ssakin ilman mitään ongelmia. Mutta onpahan mukavuussähköt ja nahkapenkit sekä automaatti-ilmastointi sentään.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu ei ne varusteet näissä ongelmia juurikaan tuota koskaan.
    Ongelmat alkaa ja know how- loppuu yleensä siinä kun ongelmat menee tekniikkapuolelle, ja varsinkin silloin kun aletaan etsimään niitä vikapaikkoja jossa elektroniikkaa on mukana, ja näissä se on kaikessa, lisättynä vielä ne muutamat muut sekoamiset mitä näihin voi tulla, niin se on sitten siinä ja saa hakea lähestulkoon ilmaiseksi pois. Korjauttaminen maksaa niin paljon ettei mitään järkeä korjauttaa, jos vika edes satutaan löytämään, siis yleensä. Joskus tietty pääsee helpollakin.
    Muutama pääsääntö niin pääse jo pitkälle;
    - Laatikkoon aina mieluimmin alkuperäistä Mopar- öljyä + suodattimen vaihto 60tkm. välein. Minulla ei ole koskaan hajonnut vielä yksikään 41 eikä 42 -loota.
    - Maadoituksiin kannattaa panostaa lisäämällä niitä heti eikä sitten kun ongelmat on jo päällä. Eli koneesta koriin ja akusta koriin + etsimällä ne alkuperäiset maadoituspaikat, yleinen vika että maadoitus ontuu näissä koska umpiruosteessa ne paikat ja sitten asiat menee mutkikkaaksi.
    - Laatikko ei ole tarkoitettu asuntovaunun vetoon eikä jatkuvaan urheilulliseen ajoon , jos näin tekee heti kunnollinen lisälauhdutin sinne alkuperäisen rinnalle ja harventaa öljynvaihdot puoleen.
    -Koneisiin öljynvaihdot useaan suodattimen kanssa. 10tkm. on hyväksi havaittu. Asiasta voidaan olla montaa mieltä, mutta minä ainakin olen aina käyttänyt joko mineraalia tai semi- synteettistä. Ei koskaan täyssynteettistä. Ja ihan perus 10-30/40 tvs. Muut eivät pysy sisällä yleensä.

    Koneet on näissä kaikki kierroskoneita, jos haluaa liikkua vikkelään niin tarvitaan kierroksia. 42 -laatikko taas on enemmän hiljaiseen lipumiseen suunniteltu että siitä kaiketi tuleekin maine etteivät nämä kestä, 42 ei vaihda neloselta pienempään jollei sitä käske. Ja koneet näissä sietää kierroksia hyvin, eli suomeksi kenkää kaikki 2.7 -3.5
    Tunnin kun annat kunnolla kenkää kesähelteellä kaupunkipyörityksessä niin huomaat ettei laatikko enään seuraa eikä se tiedä pitäiskö mennä eteen, taakse vai vapaalle.

    EDIT. Heittää vapaalle kun sai tarpeekseen. Sekunniksi tai kahdeksi.
    Eikä vedä sitä Limp-Modeen, minulla ei kertaakaan ole näin tehnyt. Mutta antaa varoituksen että kohta, jollet tajua että nyt kaasujalkaa pienemmäksi. Hakee koneen lämpötiloja, nopeustietoja, kaasun asentoa ja solenoidien kytkeytymisaikoja.
    Tuohan osaa myös osaa olla kytkemättä pakkia päälle jos auto liikkuu, jos joku saisi päähänsä näin tehdä.
     
    Muokattu: 2.2.2018

Kerro tästä muillekin!