Moottorin pesu irrallaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja busgods, 24.1.2018.

Tags:
  1. busgods

    busgods Gearhead

    Projektina olis putsata orkkismoottori nyt kun sen on saanut kammettua autosta pois onnistuneesti. Orkkis valusarjat lähti nätisti irti ja mietin tässä että useimmat paikat saa hyvin suojattua vedeltä mutta nuo pakokanavat on aikamoinen riski veden pääsyyn suoraan koneeseen ellei niitä tulppaa/estä muuten veden pääsyä. Onko ajatuksia miten hoitaa suojaus? Ruuvaan pakosatsit takaisin paikalleen? Irrotan vivustot jolloin kaikki venat on kiinni (tuleeko tästä muita ongelmia kun moottoria pestään pukissa? Pysyykö nostajat pesissä??), teippaan/teen laput kanavien päälle??(silti riski että vuotaa jostain).

    Tarkoituksena ei siis ole purkaa konetta eli vain sipistellä kone siistiksi öljystä ja muista epäpuhtauksista, maalata ja pistää takaisin paikalleen peltisatsien kera. Tämä nostetaan vuoden päästä uudelleen ja laitetaan hyllyyn marinoitumaan myöhempiä aikoja varten.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Otat kato tulpat veks ja startilla pyöräytät niin kaikki vedet lentää pois sylintereistä.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Hyvällä pesuaineella ja kuumalla painepesulla varmaan lähtisi helposti puhtaaksi. Itte en hirvenny konetta painepesurilla pestä.
    Jarrukliineriä, teräsharjaa ja paineilmaa. Niin monta kertaa, että jarrukliineri alkoi jäämään kirkkaaksi. Sitten vielä rasvanpoisto ja maalia.
    Hyvin on maali jo pari vuotta pysynyt.
     
  4. busgods

    busgods Gearhead

    Niin joo, siis en kysellyt nyt tässä näitä aineita, vaikka hyvä kuulla nuokin kokemukset. Eli siis lähinnä tuo suojaus mietityttää. :) Jsp:n lopputulemaa en lähtisi kokeilemaan :D
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Pakokanavaan jotain tulpaksi ja teippi päälle, tai paras on jos ruuvaa pakosarjat kiinni. Eihän sitä vettä ole pakko suoraan kanavaan suihkuttaa.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Nuo jeesusteipit pysyivät hienosti paikoillaan jarrukliineri, teräsharja ja paineilma putsauksessa. Painepesussa ne saattaa lentää veke, kun sitä pesusuuntaa on vaihdettava, että tulee joka nurkka puhtaaksi.
     
  7. Jsp

    Jsp Gearhead

    Millä perustein?

    Peset koneen normisti, jos sylinteriin lentää vettä niin sitten siellä on vettä.
    Kun avaat tulpan niin mäntä ei voi puristaa konetta paskaks koska vesi pääsee tulpan reijästä karkaamaan.

    Näin on "tulvineet" koneet pelastettu. (Asiakas ajanu liian syvään lätäkköön ja kone hörpänny vettä)

     
  8. busgods

    busgods Gearhead

    Juujuu. Uskon että toimii tuo menetelmä Jsp vallan mainiosti, olen tuon itsekin nähnyt käytännössä. Nyt siis tosin yritän estää veden pääsyn sinne sylintereihin että elvytykseen ei olisi tarvetta. Kiitos tietty vinkistä.

    Kiitoksia ajatuksista herroille. Taidan ruuvata valusatsit vielä takaisin, ehkäpä helpoin tapa lopulta.
     
  9. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jesari pakoreijän päälle niin välttyy turhalta työltä.
    Gorilla teippi ehkä parempi.

    Kandee vaan gasket removerilla tai brake cleanerilla putsata pinta että mokoma pysyy kiinni.
    Ei tartte turhaan laitella pakosarjaa takas.

    Mut kukin tavallaan. Kai se on helpompi tehhä jesaritötterö siihen pakosarjan päähän.
    Itse olisin antanu mennä sylintereihin asti niin ois putsannu palaneet karstat pakoteistä.

    Vesi itessään ei vaurioita mitään kunhan vaan päästää sen pois ennen kun tarttaa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vesi pois pytyistä pyörittämällä ja kun ei enää ruiki vettä niin öljyruiskaus tulpan reijistä ja pyöräytys. Tekee uuden öljykalvon sylinterin pintaan;) .Lämpö on tietysti hyväksi kuivumisen kannalta ja muistaa vaihtaa öljyt ennen ;) käynnistystä niin eipä sitten oo vettä öljynkään seassa.
     
    Jsp ja Rotten tykkäävät tästä.
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuumavesipesurilla vaan raakasti pesee vaan ja sitten mahdollinen vesi tulpan reijistä ulos ja paineilmalla kuivaa vaan.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käsittääkseni kone jää seisomaan, joten älä päästä vettä pakoaukoista, eli itse tekisin niin, että kone jemmaan, ja kun otat sen esille, suorita kunnon pesu, vaikkapa pakosarjat paikoillaan.
     
    Camino'79 ja Morbidelli tykkäävät tästä.
  13. Khalle

    Khalle 1st gear

    Lenskaa ja kuumavesipesuria..
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Höryllä lähtee hyvin eikä tarvitse kovaa painetta.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ääni Hantalle. Sitten aikanaan kun ottaa moottorin käyttöön, niin puhdistaa vedellä. Kun moottorin saa käyntiin mahdollisesti öljyyn ja muualle jäänyt vesi katoaa. Se hyvä puoli että moottorin saa maalattua sitten myöhemmin, viimeisten muotivirtausten väriseksi.:D
     
    hantta tykkää tästä.
  16. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mikä ongelma siinä pakosarjojen paikalleen laitossa on että pitää edes miettiä jotain jesarivirityksiä?
     
  17. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kun joutuu niin monta mutteria pyöräyttämään että menee ihan ranne kipeäksi :rotfl:

    No joo toisaalta helpoin ja vähiten töitä joutuu tekee jos vaan nappaa sen pakosarjan siihen kiinni niin ei tartte tulppia irrotella..
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Rättii vaan sulloo pakokanaviin ja kuumapainepesurilla perään. Tai mil nyt peseekin. Mut tiiviisti sullottu rätti kanavassa estää kyl veden pääsyn sylintereihin.
     
    kime2 tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Pakosarjat on pesussa edessä. Ennen pesua varmistaa, että kone sisäpinnoiltaan hyvässä öljyssä, vaikka tulpan reiistä öljyä ja koneen pyöritys. Rättiä kanavaan ja teippi päälle. Pesun jälkeen vaihtaa öljyt.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Duunissa pesin useita koneita, ja tein vanhasta vaahtomuovipatjasta tolleroita, joita tungin pakokanaviin. Tuossa tapauksessa roudaisin hyllyyn jemmaan, ja kun aika koittaa, niin venakopat ja imusarja irti, jotka voi aika vahvasti pestä sitten erikseen, ainakin maalausta ajatellen maalaisin nuo erikseen.
     

Kerro tästä muillekin!