Sähkölasit hyytyy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bronto, 26.1.2018.

  1. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Morjens. Dodge Grand Caravanissa on outoa sähkövikaa. Kuskin ikkuna laskee sähköllä alas, mutta sitten täytyy odottaa, että voi käyttää nostoa. Eli ajellaan ikkuna auki vähän aikaa ja sitten nousee taas ylös. Peräluukun lukon sähkömoottori käyttäytyy samalla tavalla. Saat ekalla kerralla luukun auki, mutta toisella avauksella äänestä kuulee, miten lukon moottori hyytyy aivan kuin sähkö loppuisi patterista.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tekeekö vain talvella?
     
  3. jorkat

    jorkat Gearhead

    epäilisin, että ei.
     
  4. Toope

    Toope 2nd gear

    Letukassa teki just noin,kun alko olla ovijohdot saranan kohdilla melko hiutuneet. Muutama karva enää ehjänä juurikaan johda sähköä,eli vastus nousee.
     
    KajS ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kato juutuubista
     
  6. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Missä muuten on maadoituspisteet. Kuulin joskus, että niitä kannattaa putsata.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joissain moottoreissa perinteinen lämpökärki on korvattu PTC-vastustyyppisellä suojalla. Niiden ikävä piirre on vanhempana alkaa tekemään tuota jopa ilman, että mekanismissa on jotain kuormitusta lisäävää vastusta.
     
    Bronto ja KajS tykkäävät tästä.
  8. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Ok. Tämä selittää tuon hyytymisen. Tattista!
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen ptc-palikan voi oikosulkee siitä moottorista, mutta se pitää olla käsissä ja avata. Ja kun kokonaisuutena sitä hommaa on aika paljon, niin melki sit laittaa uuden moottorin, jos ei tykkää askartelusta. Ja pitää varmistaa, että ikkunoille on kuitenkin se lämpökärkisulake johtosarjassa.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja jos tuon eliminoi, niin ei pidä jättää kättä lasin väliin eikä pitää nappulaa päällä sen jälkeen kun lasi on ääriasennossa - jos nyt oikein ymmärsin tuon toiminnan. Vanhemmissa tuo on bi-metallikuormakytkimellä. Mekanismien voitelu auttaa myös siihen jos ne jumittaa.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jos se on 01- vanhempaa mallia ei niissä ole mitään vastussuojauksia, katkoo sormet kun jätät väliin. Se on niillä automaattisulakkeilla kuten sähköpenkitkin.
    Tyyppivika on moottorista menee hiilet, menee hyvin alas, mutta tulee ylös vain pätkän kerrallaan ja välillä pitää huilata, taas tulee pätkän jne. Käsin auttamalla nousee ylös.
    Toinen jumiava on se siirtohässäkkä- vaijerisysteemi, mutta sanoisin että vaatii uuden moottorin.
    Takaluukusta en osaa sanoa mitään.
    Maapisteitä en nyt muista missä niitä on, konehuoneessa on ainakin akun vieressä muistaakseni.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ootko purkanu moottorin ja yksilöiny osat?
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Useasti, jos siis tuota vanhempaa mallia. Se sähköliitin menee suoraan kuparisiin johtoihin siellä moottorin sisällä, hiilten päässä pienet abikot jotka jousen alla suoraan niissä kiinni. Ihan perussähkömoottori, ja tyyppivika, loppuu puhti.
    Hiilet muistaakseni jotain 5.5mm x 5mm tms. Ei kannata korjata, uusia saa luokkaa muutamalla kympillä.
    Voi se tokin olla se nostovaijerihässäkkäkin joka jumii, mutta samalla vaivalla kun sen purkaa niin laittaa uuden moottorinkin.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miten tunnistat ptc-elementin? Se näyttää monessa ihan päällepäin jatkuvalta kuparikiskolta moottorin muovipäätyyn upotettuna... Yllättäen siinä kuparissa vaan onkin välissä tavaraa.
     
  15. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Kiitos asiantuntijoille vastauksista. Kyseessä on siis ilmeisesti kaksi erillistä samanlaista vikaa, eivätkä liity toisiinsa. ​
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, lukkomoottoreissa ei noita suojia yleensä ole näkynyt. Ne voi jumia muusta syystä.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ikkunoita ohjaa BCM näissä ja virransyöttö menee niiden "automaattisulakkeiden" kautta.
    Otin ja purin vähän uudemman moottorin, ihan mielenkiinnosta, kun näitä sattuu olemaan ja todellakin. Siellä sisällä on Jussi289 - mainitsema ptc. Se on siellä vaihteistopuolen päässä, eikä sitä kyllä näe jollei pura sitä kotioloissa ja ota taskulampun käteen.

    Niin paljon näiden kanssa taistellessani, viilaa, höylää, kiillota, ja tinaa uusia hiiliä. Ei kannata, enkä suosittele yrittää edes ehjäämistä.
    Uusi moottori maksaa luokkaa 20-30Eur+ postit. Vaihto on 10 minuuttia kun verhoilut purettu. 4 -ovisiin 4kpl. sarja maksaa luokkaa 120Eur posteineen, samoja moottoreita vähän eri vaihteistoilla.
    Alkuperäiset ovat näissä aina Denso, vaikka onkin laatumerkki, joskus niistäkin loppuu veto.
    Voisin käsittää että vastukset menee niin koviksi jo itse moottorissa että katkoo sen kautta virtaa, sitä tukee tapaukset joissa vain pelkkä moottori on vaihdettu, itse nostokoneisto vaijereineen ei ole se heikoin lenkki.

    Ja sormet se todellakin katkoo jos moottori voimissaan, en ole koittanut loppuun asti.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    GM:n ja Fordin käyttämissä moottoreissa niitä bi-metalli lämpökärkiä on osin korvailtu tolla ptc-elementillä jo 80-luvulta asti. Kumpikaan suojatyyppi ei ole sormia varten. Siihen niiden nopeus ei riitä.
     

Kerro tästä muillekin!